Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/4512-455/16-2/KR
z 3 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2016 r. (data wpływu 9 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dopłat do cen dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 9 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dopłat do cen dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na rzecz mieszkańców Gminy sama świadczy usługi w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków i dostarczania wody. Rada Gminy ma zamiar podjąć uchwałę w sprawie ustalenia dopłat do taryf za dostarczaną wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy o następującej treści: „Ustala się dopłaty do cen 1m3 dostarczanej wody oraz 1m3 odprowadzanych ścieków wynikających z taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy

  • za każdy 1m3 wody - w wysokości 0,60 zł. netto
  • za każdy 1m3 ścieków - w wysokości 4,00 zł. netto.

Zgodnie z ustawą o finansach publicznych jednostka budżetowa jaką jest Urząd Gminy swoje wydatki pokrywa bezpośrednio z budżetu gminy. Nie ma formalnej możliwości przekazania dotacji, gdyż jest on elementem całego budżetu gminy.


W związku z tym Gmina sama sobie nie będzie przekazywała środków na pokrycie różnicy wynikającej z zastosowania dopłaty w formie wyodrębnionej kwoty. Urząd Gminy będzie pokrywał wydatki na działalność bezpośrednio z budżetu.


Dopłata będzie przeznaczona na pokrycie planowanych kosztów związanych z prowadzeniem działalności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Koszty (wydatki) są zaplanowane, a nie poniesione, nie są to wielkości ostateczne, ulegają zmianie w ciągu roku w zależności od potrzeb. Dopłata nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usług, tylko na pokrycie kosztów (wydatków) i nie ma wpływu na cenę. Zaplanowane w budżecie opłaty od odbiorców nie pokrywają w całości kosztów (wydatków).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy ustalona w uchwale Rady Gminy dopłata do cen za m3 dostarczanej wody oraz m3 odprowadzonych ścieków będzie stanowiła podstawę do opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, dopłaty do cen za m3 wody oraz m3 ścieków nie będą stanowiły podstawy opodatkowania, gdyż nie będą to dopłaty do świadczonych usług i nie będą wpływać na poziom ceny wody i ścieków.


W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż nie wystąpi obowiązek podatkowy od ustalonych uchwałą Rady Gminy kwot dopłat do taryf za dostarczaną wodę i odprowadzane ścieki, gdyż nie będą to środki na finansowanie ceny wody ścieków lecz środki na pokrycie wydatków Urzędu Gminy bezpośrednio z budżetu gminy, związane z prowadzeniem działalności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, tym samym nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn.zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W świetle 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powołanych przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dopłat definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dopłata udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.


Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dopłaty o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.


W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dopłaty mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Istotne zatem dla określenia, czy dana dopłata jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.


Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na rzecz mieszkańców Gminy sam świadczy usługi w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków i dostarczania wody. Rada Gminy ma zamiar podjąć uchwałę w sprawie ustalenia dopłat do taryf za dostarczaną wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy o następującej treści: „Ustala się dopłaty do cen 1m3 dostarczanej wody oraz 1m3 odprowadzanych ścieków wynikających z taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy za każdy 1m3 wody - w wysokości 0,60 zł. netto i za każdy 1 m3 ścieków - wysokości 4,00 zł. netto.


Zgodnie z ustawą o finansach publicznych jednostka budżetowa jaką jest Urząd Gminy swoje wydatki pokrywa bezpośrednio z budżetu gminy. Nie ma formalnej możliwości przekazania dotacji, gdyż jest on elementem, całego budżetu gminy.


W związku z tym Gmina sama sobie nie będzie przekazywała środków na pokrycie różnicy wynikającej z zastosowania dopłaty w formie wyodrębnionej kwoty. Urząd Gminy będzie pokrywał wydatki na działalność bezpośrednio z budżetu.


Dopłata będzie przeznaczona na pokrycie planowanych kosztów związanych z prowadzeniem działalności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Koszty (wydatki) są zaplanowane, a nie poniesione, nie są to wielkości ostateczne, ulegają zmianie w ciągu roku w zależności od potrzeb. Dopłata nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usług, tylko na pokrycie kosztów (wydatków) i nie ma wpływu na cenę. Zaplanowane w budżecie opłaty od odbiorców nie pokrywają w całości kosztów (wydatków).

Dokonując analizy przedstawionych w złożonym wniosku okoliczności i powołanych przepisów, wskazać należy, że dopłata stanowiąca dopłatę do ceny 1m3 dostarczanej wody lub odprowadzanych ścieków ma bezpośredni wpływ na cenę usługi świadczonej przez Wnioskodawcę. W związku z tym nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że dopłata będzie przeznaczona na sfinansowanie ogólnych kosztów związanych z prowadzeniem działalności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. W opisie sprawy Wnioskodawca wprost wskazał, że będą to dopłaty do ceny 1m3 wody i ścieków, zatem są to dopłaty do ceny świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dopłata mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży, gdyż cena należna za 1m3 wody i ścieków obejmuje kwotę za 1m3 wody i ścieków płaconą przez mieszkańca oraz dopłatę do tej ceny ustaloną przez Radę Gminy. Dopłaty do 1m3 wody lub ścieków zwiększają zatem podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy i podlegają opodatkowaniu stawką właściwą dla czynności, której dopłata dotyczy.


Reasumując, przedmiotowa dopłata zwiększa podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, i w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla usługi, której dotyczy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w analizowanym zakresie zostało uznane za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj