Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/4512-886/15/16-S/JP
z 22 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 24 maja 2016 r. sygn. akt I SA/Ol 195/16, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2015 r. (data wpływu 17 września 2015 r.), uzupełnionym w dniu 9 listopada 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku na wykonanie trwałej zabudowy meblowej oraz dostawę i montaż sprzętu AGD –jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 września 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku na wykonanie trwałej zabudowy meblowej oraz dostawę i montaż sprzętu AGD.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca w roku ubiegłym rozszerzył zakres prowadzonej działalności gospodarczej
o usługę wykonywania kompleksowej, indywidualnej zabudowy meblowej w obiektach budowalnych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zdefiniowanych w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, tj. ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).


Szczegółowy zakres i charakterystyka wykonania kompleksowej usługi w pomieszczeniach zlokalizowanych w powyżej zdefiniowanych obiektach budowlanych obejmuje:


  1. wykonanie indywidualnego, niepowtarzalnego wymiarowo projektu stałej, nieprzestawnej, związanej z elementami konstrukcyjnymi budynku zabudowy (ściana, sufit lub posadzka),
  2. dostawę i kompleksowy, zgodny z projektem montaż powiązanych ze sobą i elementami konstrukcji budynku elementów zabudowy w obiekcie budowalnym j.w.,
  3. dostawę i montaż sprzętu AGD w przedmiotowej zabudowie (zmywarka, lokówka, okap, piekarnik, zlewozmywak itp.).


Zaprojektowana i wykonana na podstawie indywidualnych dla danego pomieszczenia niepowtarzalnych wymiarów gabarytowych zabudowa tworzy wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowalnego lub jego częścią, trwałą, nieprzestawną zabudowę
o architektonicznej i technicznej funkcjonalności podobnej do okna lub drzwi pomieszczenia. Elementy zabudowy (korpusy zabudowy, blaty, fronty uchylne itp.) są montażowo powiązane ze sobą i elementami konstrukcyjnymi budynku w sposób uniemożliwiający ich przesunięcie. Ewentualna przyszłościowa decyzja właściciela powyżej zdefiniowanej zabudowy zawsze wiązać się będzie z uszkodzeniem elementów konstrukcyjnych budynku lub ich części
i koniecznością remontu pomieszczenia (zacementowanie dziur po kotwach, szpachlowanie, malowanie itp.).

Sprzęt AGD (lodówka, zmywarka, okap, zlewozmywak, piekarnik itp.) montowany jest
w powyżej zdefiniowanej zabudowie stałej w sposób zapewniający jego wymontowanie w celu wymiany lub w przypadku konieczności naprawy serwisowej.

Do niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dołączone zostały fotografie kilku przykładowych, reprezentowanych rozwiązań zabudów (zał. nr 1, nr 2, nr 3).

Z uzupełnienia wniosku wynika, że montaż komponentów meblowych, będących elementami składowymi przedmiotowej zabudowy następuje z wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego (lokalu), w którym zabudowa jest montowana. W wyniku montażu powstaje trwała, nieprzesuwna, związana z tymi elementami (ściany, ściany działowe, strop, posadzka itp.) zabudowa meblowa spełniająca jako całość określoną funkcję użytkową.

W trakcie montażu elementy zabudowy łączone są trwale między sobą i trwale z elementami konstrukcyjnymi lokalu z wykorzystaniem listew montażowych (drewnianych lub stalowych), śrub i kotew. Wykonana zabudowa pełni funkcję użytkową niezmienną, związana z konstrukcją lokalu i jego instrukcjami w trakcie całego okresu użytkowania. Nienaruszalność wykonanej zabudowy wynika często również z trwałego jej powiązania z instalacjami budynku: z instalacją gazową, wentylacyjną, elektryczną, wodno-kanalizacyjną itp. Na fotografiach załączonych do niniejszego uzupełnienia pokazano przykłady mocowania elementów zabudowy do elementów konstrukcyjnych lokalu i takich trwałych powiązań.


Zlecenie kompleksowego wykonania indywidualnej zabudowy będącej przedmiotem niniejszego wniosku obejmuje w szczególności:


  1. wykonanie projektu stałej, indywidualnej wymiarowo i rzeczowo zabudowy meblowej w lokalu klienta (kuchnia, przedpokój lub inne pomieszczenie); w przypadku gdy klient posiada już taki projekt i przekazuje go wykonawcy jako powierzony – sprawdzeniu podlega wtedy prawidłowości wykonania takiego projektu;
  2. wykonanie warsztatowe prefabrykacji wszystkich elementów zleconej, indywidualnej zabudowy według projektu autorstwa własnego, zaakceptowanego przez klienta lub powierzonego;
  3. wykonanie montażu zabudowy w lokalu klienta z wykorzystaniem wykonanych wcześniej elementów prefabrykacji; w trakcie montażu elementy łączy się po kolei z elementami konstrukcji lokalu (ściana, sufit, podłoga), a także między sobą w jeden ciąg; wymiary frontów meblowych wynikają z niepowtarzalnych wymiarów gabarytowych zabudowy, fronty projektowane są i montowane najczęściej w taki sposób aby wizualnie przypominały ścianę;
  4. wykonanie montażu urządzeń AGD w zabudowie – kuchnia gazowa, płyta indukcyjna, zmywarka, okap, lodówka itp. (jeśli zlecenie obejmuje taką usługę);
  5. wykonanie stałego oświetlenia elektrycznego zabudowy (jeśli zlecenie obejmuje taką usługę). Instalacja taka jest instalacją autonomiczną dla zabudowy i jest zasilana z instalacji elektrycznej lokalu;
  6. prace wykończeniowe, montaż elementów wykończeniowych zespalających zabudowę z elementami konstrukcji lokalu z wykorzystaniem płyt karton-gipsowych, listew drewnianych, płyt laminowanych itp.).


Funkcja użytkowa realizowanych zabudów jest zawsze taka sama bez względu na to, z jakich materiałów zabudowa jest wykonana. Wnętrze przedmiotowej zabudowy zgodnie z wolą klienta może być wykonane z prefabrykowanych korpusów np. z płyty laminowanej meblowej (wersja droższa), z wykorzystaniem bezpośrednio ścian konstrukcji lokalu ścian wewnętrznych zabudowy (wersja tańsza) lub w sposób mieszany. W wersji tańszej wykonywane są główne elementy konstrukcyjne i użytkowe zabudowy, które mocowane są bezpośrednio do elementów konstrukcji lokalu (ściana, strop itd.). Do wykonania elementów zabudowy wykorzystuje się: drewno lite np. sosnowe, płytę meblową laminowaną, płytę mdf (z przeznaczeniem na elementy konstrukcyjne zabudowy, fronty, korpusy segmentów zabudowy), a także drewno lite, konglomerat, kamień lub płytę laminowaną (jako blaty użytkowe) itp.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


  1. Jaką stawkę podatku VAT winna być opodatkowana scharakteryzowana szczegółowo w poz. 67 usługa wykonania kompleksowej zabudowy meblowej? Czy stawką podstawową (aktualnie 23%), czy też stawką preferencyjną (aktualnie 8%), przewidzianą dla czynności modernizacyjnych wymienionych w art. 41, ust. 12 w związku z ust. 2 ustawy o VAT?
  2. Kompleksowe zlecenie wykonania zabudowy obejmuje poza konstrukcją zabudowy – dobór, dostawę i montaż sprzętu AGD montowanego w zabudowie. W przypadku decyzji o zastosowaniu stawki preferencyjnej (aktualnie 8%) dla usług wykonania przedmiotowej zabudowy, czy należy tą stawką preferencyjną objąć łącznie, jako całość, dostawę i montaż sprzętu AGD montowanego w tej kompleksowo wykonanej zabudowie?


Zdaniem Wnioskodawcy, kompleksowa usługa zaprojektowania, dostawy i montażu zabudowy meblowej scharakteryzowana szczegółowo w pkt 67 winna być opodatkowana stawką preferencyjną – aktualnie 8%, jako usługa modernizacyjna, wskazana w art. 41 ust. 12 ustawy
o VAT (z wyłączeniem doboru, dostawy i montażu sprzętu AGD opodatkowanych stawką podstawową VAT – aktualnie 23%).


  1. Przedmiotowa kompleksowa usługa wykonania zabudowy meblowej (z wyłączeniem dostawy i montażu sprzętu AGD) spełnia wymogi art. 41, ust. 12 ustawy o VAT, kwalifikujące ją do zastosowania stawki preferencyjnej (aktualnie 8%). Rodzaj usługi mieści się bowiem w określonym tym przepisem pojęciu modernizacji czyli stałego unowocześnienia podnoszącego standard lokali w określonych ustawą obiektach budowalnych lub ich części. Jak określa ustawa, zastosowanie stawki preferencyjnej w takim wypadku może nastąpić w obiektach budowalnych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zdefiniowanego w ust. 12a, b, c art. 41 tejże ustawy.
  2. Sprzęt AGD dostarczony i zamontowany w przedmiotowej zabudowie może podlegać wymianie w dowolnej chwili, bez naruszenia konstrukcji wykonanej zabudowy i zastosowanie dla niego stawki preferencyjnej nie może mieć, zdaniem Wnioskodawcy w takim przypadku zastosowania. Dostawę i montaż sprzętu AGD należy opodatkować stawką podstawową (aktualnie 23%).


W interpretacji indywidualnej z dnia 18 listopada 2015 r. stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe, w zakresie określenia stawki podatku na wykonanie trwałej zabudowy meblowej oraz prawidłowe w zakresie określenia stawki podatku na dostawę i montaż sprzętu AGD.

Nie zgadzając się z treścią wydanej interpretacji, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, złożył Pan skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie.

Wyrokiem z dnia 24 maja 2016 r., sygn. akt I SA/Ol 195/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uznał skargę za zasadną i uchylił zaskarżoną interpretację.

Sąd rozstrzygając przedmiotowy spór stwierdził, że należy odwołać się do uchwały NSA z dnia 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 2/13. W sentencji tej uchwały Sąd stwierdził, że w stanie prawnym od dnia 1 stycznia 2011 r. świadczenie kompleksowe, polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowalnego lub jego części trwałą zabudową meblową, wykonywane w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, stanowi usługę modernizacji opodatkowaną stawką obniżoną podatku na podstawie art. 41 ust. 12 w zw. z art. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

NSA wskazał w uchwale, że w takim przypadku mamy do czynienia z usługą kompleksową, w której elementem dominującym jest ulepszenie lub unowocześnienie obiektu budowlanego lub jego części (lokalu mieszkalnego), zaś wydanie towaru w postaci elementów mebli wykonanych i dopasowanych do konkretnego obiektu, które następnie zostaną trwale związane z tym obiektem, ma charakter pomocniczy, niezbędny do wykonania usługi.

Zdaniem Sądu, w wydanej interpretacji Minister Finansów nie uwzględnił wykładni art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, wynikającej z powołanej uchwały.

Podsumowując Sąd uznał, że w tak przedstawionym stanie faktycznym i wobec treści uchwały nie można wywodzić, że wykonywana przez Spółkę zabudowa kuchenna, łazienkowa oraz wnękowa nie jest połączona w sposób trwały z elementami konstrukcyjnymi budynku/mieszkania.

W ocenie Sądu, organ nie wykazał także, że stan faktyczny sprawy, na kanwie którego zapadł zaskarżony wyrok, był odmienny od tego, na podstawie którego została podjęta uchwała składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie o sygn. akt I FPS 2/13.

Zdaniem Sądu błędne jest zatem stanowisko organu przedstawione w zaskarżonej interpretacji, odmawiające uznania opisanej we wniosku czynności jako modernizacji, o której mowa w art. 41 ust. 12 u.p.t.u. Tym samym błędny jest pogląd organu o wysokości stawki podatku od towarów i usług od usługi opisanej we wniosku o wydanie interpretacji.

W dniu 5 sierpnia 2016 r. wpłynął do tut. organu prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego – biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie – stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj