Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/4512-350/16-1/BW
z 5 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 maja 2016 r. (data wpływu 11 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z 27 lipca 2016 r. (data wpływu 1 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości opodatkowania stawką podatku VAT 8% wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego zaklasyfikowanych do PKOB 1130, usług:

  • konserwacji systemów sygnalizacji pożaru, oddymiania i oświetlenia - jest prawidłowe,
  • naprawy ww. systemów sygnalizacji pożaru, oddymiania i oświetlenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT usług naprawy i konserwacji systemów sygnalizacji pożaru, oddymiania i oświetlenia w obiektach budownictwa mieszkaniowego zaklasyfikowanych do PKOB 1130.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 lipca 2016 r. (data wpływu 1 sierpnia 2016 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 4 lipca 2016 r. znak: IBPP2/4512-350/16/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania, napraw i konserwacji systemów sygnalizacji pożaru, oddymiania i oświetlenia ewakuacyjnego, przy czym przez system należy rozumieć instalację wraz z urządzeniami. Ww. roboty były wykonane w Domie Studenckim, który zaliczono do grupy 1130 PKOB. Usługi konserwacyjne, inne niż remont mają na celu utrzymanie sprawności technicznej w/w instalacji stanowiących element budynku. W cenę usługi konserwacji tej wewnętrznej instalacji elektrycznej wliczone są zużyte materiały i wartość tych materiałów nie przekracza 50% wartości świadczonej usługi. Na podstawie art. 41 ust. 2, ust. 12 i art. 146a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r, z późn. zmianami, Wnioskodawca uważa, że właściwą stawką VAT jest stawka 8%.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, zatem instalacja stanowi element budynku.

Konserwacja natomiast, zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836) - oznacza wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku.

Natomiast w piśmie z 27 lipca 2016 r. Wnioskodawca wskazał:

Spółka posiada podpisaną umowę na okres 2 lat na realizację cyklicznej usługi konserwacji oraz napraw systemów sygnalizacji pożaru, oddymiania i oświetlenia ewakuacyjnego w budynkach X.

Umowa w/w opiewa na kwoty brutto z rozbiciem na wynagrodzenia za poszczególne budynki i nie ma w niej wskazanej stawki VAT. Do chwili obecnej faktury wystawiane za w/w usługi były wystawiane z zastosowaniem stawki VAT 23%, przy czym do chwili obecnej nie wystąpiła konieczność dokonywania napraw i wystawiania faktur za usługę naprawy. Wystawiając kolejne faktury, za okresowe usługi, po uzyskaniu interpretacji Izby Skarbowej wskazującej na zasadność zastosowania obniżonej stawki VAT, Wnioskodawca zastosuje w/w stawkę w kolejnych fakturach VAT dotyczących usług konserwacji w budynkach domów studenckich i dokona stosownych korekt poprzednich faktur w razie konieczności.

Ponadto na pytania tut. Organu:

  1. Czy Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym z podatnikiem podatku VAT?
  2. Czy przedmiotowe usługi (wymienione w pytaniu usługi konserwacji) stanowią roboty konserwacyjne, przez które rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719)?
  3. Jeżeli świadczone usługi konserwacji nie będą stanowiły robót konserwacyjnych, to czy ww. usługi konserwacji są wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 710), jeżeli tak to należało wskazać tą czynność?
  4. Czy usługi naprawy są wykonywane w ramach usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy, jeśli tak to należało wskazać tą czynność?
  5. Czy Wnioskodawca wykonuje wymienione w pytaniu usługi w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a w zw. z ust. 12b ww. ustawy o podatku od towarów i usług?
  6. Czy wszystkie wymienione w pytaniu usługi są/będą wykonywane wyłącznie w obrębie bryły budynku, czy też poza jej bryłą? Jeśli jakieś usługi są/będą wykonywane poza bryłą budynku, należało je wskazać.

Wnioskodawca wskazał:

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
  2. Przedmiotowe usługi stanowią roboty konserwacyjne, przez które rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013r. (Dz.U. z 2013 poz. 1719).
  3. Świadczone usługi stanowią roboty konserwacyjne mające na celu utrzymanie sprawności technicznej budynku, elementów budynku lub jego części, a niesprawność instalacji systemu pożarowego, oświetleniowego i oddymiającego wykluczałaby możliwość użytkowania budynków objętych obowiązkiem zastosowania i dokonywania cyklicznych konserwacji w/w instalacji zgodnie z obowiązującymi przepisami jak Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. 2010 nr 109 poz. 719) oraz norma PKN-CEN/TS 54-14:2006.
  4. Usługi naprawy nie są wykonywane w ramach usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., z późn. zmianami.
  5. Wnioskodawca nie wykonuje wymienionych w pytaniu usług w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a w zw. z ust. 12b ww. ustawy.
  6. Wszystkie wymienione w pytaniu usługi są i będą wykonywane wyłącznie w obrębie bryły budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo opodatkować 8% stawką podatku VAT usługi naprawy i konserwacji systemów sygnalizacji pożaru, oddymiania i oświetlenia ewakuacyjnego zainstalowanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego zaklasyfikowanych do PKOB 1130 (budynki zbiorowego zamieszkania), z wyłączeniem lokali użytkowych?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3b Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, dla usługi konserwacji systemu sygnalizacji pożaru, oddymiania i oświetlenia ewakuacyjnego przeprowadzanej w budynku Domu Studenckiego, będącego budynkiem zbiorowego zamieszkania, należy zastosować stawkę VAT 8%.

Natomiast, w piśmie z 27 lipca 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że we wniosku, przy odnoszeniu się do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, został błędnie wskazany punkt 3b, podczas gdy prawidłowa podstawa prawna powinna być wskazana jako: § 3 ust. 1 pkt 3a ponieważ przedmiotowe usługi (konserwacji i naprawy) są i będą świadczone w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, iż dotychczas nie zostały przeprowadzone jeszcze żadne naprawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości opodatkowania stawką podatku VAT 8% wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego zaklasyfikowanych do PKOB 1130, usług:

  • konserwacji systemów sygnalizacji pożaru, oddymiania i oświetlenia - jest prawidłowe,
  • naprawy ww. systemów sygnalizacji pożaru, oddymiania i oświetlenia - jest nieprawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie

z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się – w oparciu o art. 41 ust. 12a ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41 ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 ,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Celem właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego i co się z tym wiąże stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, Wnioskodawca winien uwzględniać regulacje wynikające z przywołanego art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

-w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

W myśl § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Zgodnie z § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. Istotą remontu są więc wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy w istniejącym obiekcie budowlanym lub lokalu mieszkalnym.

Modernizacja to „unowocześnienie i usprawnienie czegoś” – według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Natomiast „naprawa” – według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 504, kol. 2) – oznacza doprowadzenie czegoś do stanu używalności, do porządku, usunięcie w czymś usterek, uszkodzeń: naprawienie, reperacja, remont.

Zgodnie z powołaną wyżej definicją zawartą w § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r., przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3 rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

W tym miejscu wskazać należy, że ww. definicję ustawodawca wprowadził w celu odróżnienia robót konserwacyjnych od remontu. Przez roboty konserwacyjne rozumie się bowiem roboty, które nie polegają na odtworzeniu stanu pierwotnego, ale mają na celu utrzymanie instalacji w dobrym stanie, w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się czy też zniszczeniem i dla utrzymania jej w celu użytkowania w stanie zgodnym z przeznaczeniem. Tak więc konserwacją będą prace wykonywane na bieżąco w węższym zakresie niż roboty budowlane określone jako remont.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że zastosowanie preferencyjnej 8% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT dotyczy:

  • dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, oraz robót konserwacyjnych, jednakże budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z powyższych przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku (art. 41 ust. 12 ustawy o VAT lub § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r.),
  • robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, w zakresie w jakim roboty te nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2 (§ 3 ust. 1 rozporządzenia), przy czym wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia tych robót nie może przekroczyć 50% tej podstawy (§ 3 ust. 1 pkt 3a w zw. z § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r.).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania, napraw i konserwacji systemów sygnalizacji pożaru, oddymiania i oświetlenia ewakuacyjnego, przy czym przez system należy rozumieć instalację wraz z urządzeniami. Wnioskodawca posiada podpisaną umowę na 2 lata na realizację cyklicznej usługi konserwacji oraz napraw systemów sygnalizacji pożaru, oddymiania i oświetlenia ewakuacyjnego w budynkach, zaliczonych do grupy PKOB 1130. Umowa opiewa na kwoty brutto z rozbiciem na wynagrodzenia za poszczególne budynki i nie ma w niej wskazanej stawki VAT. W cenę usługi konserwacji tej wewnętrznej instalacji elektrycznej wliczone są zużyte materiały i wartość tych materiałów nie przekracza 50% wartości świadczonej usługi.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania 8% stawki podatku VAT do ww. usług naprawy i konserwacji systemów sygnalizacji pożaru, oddymiania i oświetlenia ewakuacyjnego w budynkach zaklasyfikowanych do PKOB 1130.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynności wykonywane przez podatnika uznać można za roboty konserwacyjne bądź budowę, remont, modernizację, termomodernizację, przebudowę obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Podkreślić należy, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi opodatkowanych stawką obniżoną należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 ustawy). Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Dlatego wszelkie wyjątki od tej reguły powinny być interpretowane w sposób ścisły, równocześnie zgodnie z celami realizowanymi przez te odstępstwa oraz zgodnie z zasadą neutralności i powszechności VAT.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, będące przedmiotem pytania:

1. usługi naprawy:

  • nie są wykonywane w ramach usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT,
  • nie są wykonywane w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a w zw. z ust. 12b ww. ustawy, z kolei

2. usługi konserwacji:

  • stanowią roboty konserwacyjne mające na celu utrzymanie sprawności technicznej budynku, elementów budynku lub jego części, a niesprawność instalacji systemu pożarowego, oświetleniowego i oddymiającego wykluczałaby możliwość użytkowania budynków objętych obowiązkiem zastosowania i dokonywania cyklicznych konserwacji w/w instalacji zgodnie z obowiązującymi przepisami jak rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz normą PKN-CEN/TS 54-14:2006,
  • nie są wykonywane w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a w zw. z ust. 12b ww. ustawy,
  • w cenę tych usług wliczone są zużyte materiały, a wartość tych materiałów nie przekracza 50% wartości świadczonej usługi.

Zatem, mając na uwadze powyższe okoliczności i powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że do przedmiotowych usług naprawy nie znajdują zastosowania ww. przepisy art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, bądź § 3 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. Tym samym przedmiotowe usługi będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku VAT 23%.

Natomiast, będące przedmiotem pytania, usługi konserwacji, skoro jak wskazał Wnioskodawca:

  • stanowią/będą stanowiły roboty konserwacyjne, przez które rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub ich części inne niż remont, oraz
  • dotyczą/będą dotyczyły obiektów budownictwa mieszkaniowego zaklasyfikowanych do PKOB 1130, z wyłączeniem lokali użytkowych i wartość materiałów wliczonych w cenę tych usług nie przekracza/nie będzie przekraczała 50% wartości usługi,

to do świadczenia tychże usług znajdzie zastosowanie 8% stawka podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości opodatkowania stawką podatku VAT 8%, wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego zaklasyfikowanych do PKOB 1130, usług:

  • konserwacji systemów sygnalizacji pożaru, oddymiania i oświetlenia - jest prawidłowe,
  • naprawy ww. systemów sygnalizacji pożaru, oddymiania i oświetlenia - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Jednocześnie zauważyć należy, że przedmiot zaklasyfikowania budynku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w treści złożonego wniosku z którego wynika, że przedmiotowy budynek jest sklasyfikowany w grupowaniu PKOB 1130.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj