Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/4512-408/16/AGW
z 5 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2016 r. (data wpływu 13 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku lekcji muzealnych i warsztatów edukacyjnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku lekcji muzealnych i warsztatów edukacyjnych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


M. jest instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Samorząd Województwa oraz Państwowego Rejestru Muzeów prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa narodowego. M. działa zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawą z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, statutem nadanym uchwałą Sejmiku. Zgodnie ze statutem M. m.in. prowadzi działania w zakresie: gromadzenia zabytków, katalogowania i naukowego opracowywania zgromadzonych zbiorów, przechowywania gromadzonych zabytków, zabezpieczania i konserwacji zbiorów, urządzania wystaw stałych i czasowych, organizowania badań i ekspedycji naukowych, prowadzenia działalności edukacyjnej w zakresie dziedzin prezentowanych w M., popierania i prowadzenia działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę, udostępniania zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych, zapewnienia właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji, prowadzenia działalności wydawniczej z zakresu swojej działalności oraz współdziałania z placówkami muzealnymi, instytucjami naukowo-badawczymi i organizacjami społeczno-kulturalnymi o podobnych celach i zadaniach w kraju i za granicą. M. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Zgodnie z ustawą o muzeach i Statutem M., M. nie jest podmiotem nastawionym na osiąganie zysków. Podstawowym źródłem utrzymania instytucji są dotacje podmiotowe oraz celowe, które są przeznaczone na prowadzenie działalności statutowej. Przychody M. osiągane z odpłatnego świadczenia usług, takich jak lekcje muzealne czy warsztaty nie są w stanie zrównoważyć poniesionych kosztów na te usługi, dopiero połączenie osiągniętych przychodów z przychodami z dotacji jest w stanie zapewnić odpowiednie finansowanie prowadzonych zajęć, jak również pozwala na utrzymanie bazy Instytucji i prowadzenie działalności statutowej.

W ramach działalności edukacyjnej Instytucja prowadzi odpłatne lekcje muzealne oraz warsztaty tematyczne dla dzieci i młodzieży. Ww. lekcje oraz warsztaty odbywają się na sali ekspozycyjnej lub na sali dydaktycznej Parku ... w zależności od tematu zajęć i charakteru czy są to lekcje, czy warsztaty. Udział w lekcjach jak i w warsztatach nie jest związany ze zwiedzaniem całego obiektu, tylko zawęża się do przebywania w jednym pomieszczeniu, zależy od tematu zajęć. Przebiega to w następujący sposób. Grupa wchodzi na lekcję związaną z życiem i twórczością M... na jedną z sal, na której pokazywane są starodruki, omawiane życie, praca naukowa oraz pokazane są kopie instrumentów astronomicznych na jakich pracował K... Lekcja trwa ok. 45 minut. Natomiast warsztaty odbywają się w Parku ... lub w obiekcie szpitala ... gdzie mieści się dział historii medycyny, w zależności od tematu prowadzony jest wykład na sali dydaktycznej posiłkując się planszami, rekwizytami czy za pomocą prezentacji multimedialnej, które kończą się zajęciami manualnymi, takimi jak: malowanie portretu M..., wykonanie zegara słonecznego itp. Charakter prac jest różny, dostosowany do tematu i wieku dzieci. Zajęcia prowadzone są przez pracownika naukowego M. z materiałów zapewnionych przez Instytucję, trwają ok 1,15 godz. Temat uzgadniany jest każdorazowo minimum dwa tygodnie przed zajęciami edukacyjnymi.

Lekcje i warsztaty prowadzone są na terenie instytucji i są odpłatne, wystawiana jest faktura. M. nie prowadzi sprzedaży indywidualnego biletu na jednego uczestnika zajęć, tylko jest to bilet na zajęcia przeznaczone dla grupy liczącej od 20-30 osób, cena odpowiednio wynosi 40 zł za lekcję muzealną od grupy i 60 zł za warsztaty. Prowadzone lekcje muzealne oraz warsztaty służą upowszechnianiu historii, nauki i techniki z dziedziny astronomii i medycyny oraz sztuki i literatury związanych z postacią M..., jego życiem i twórczością.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy świadczone usługi przez M. prowadzonych lekcji muzealnych i warsztatów edukacyjnych w zakresie dziedzin prowadzonych przez M. stanowią usługi kulturalne w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a oraz art. 43 ust. 18 i korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, lekcje muzealne i warsztaty prowadzone w siedzibie instytucji są zwolnione z podatku. Zakres i zwolnienia od podatku od towarów i usług zostały określone w art. 43 ust. 1 ustawy. Na podstawie obowiązującego art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a, „usługi kulturalne świadczone przez instytucje wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury na mocy przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.” Zatem lekcje muzealne i warsztaty służące celom edukacyjnym są usługą kulturalną zgodną ze statutem M., prowadzone są w siedzibie M., nie są połączone ze zwiedzaniem i nie ma tu zastosowania art. 43 ust. 19 pkt 3, który mówi o braku zastosowania zwolnienia do wstępów oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą, które to są opodatkowane stawką 8% zgodnie z poz. 184 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie kultury, wyłącznie w zakresie wstępu. W związku z powyższym prowadzone lekcje muzealne i warsztaty są zwolnione z podatku od towarów i usług ponieważ nie są powiązane ze zwiedzaniem M., ponieważ uczestnicy zajęć edukacyjnych przebywają wyłącznie w jednym miejscu, nie przemieszczają się jak to odbywa się podczas zwiedzania, a prowadzone zajęcia służą upowszechnianiu historii a także przybliżeniu życia i działalności M... Ponadto M., zgodnie z art. 43 ust. 18, nie jest nastawione na osiąganie zysków a w przypadku osiągnięcia zysku, zgodnie ze statutem, przeznaczony jest w całości na działalność statutową. W związku z powyższym Instytucja spełnia warunek, o którym mowa w art. 43 ust. 18 ustawy o podatku od towarów i usług VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj