Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-2-2/4511-610/16-2/AK
z 8 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 7 czerwca 2016 r. (data otrzymania 8 czerwca 2016 r.), uzupełnionym 26 sierpnia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wypłacanego uczestnikom projektu stypendium szkoleniowego i stażowego oraz braku opodatkowania wypłacanego uczestnikom projektu dodatku aktywizacyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2016 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wypłacanego uczestnikom projektu stypendium szkoleniowego i stażowego oraz braku opodatkowania wypłacanego uczestnikom projektu dodatku aktywizacyjnego.

W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z 16 sierpnia 2016 r. Znak: IBPB-2-2/4511-610/16-1/AK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano 26 sierpnia 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 21 kwietnia 2016 r. Wnioskodawca podpisał z Wojewódzkim Urzędem Pracy umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego „Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Projekt finansowany będzie w 95% przez IP (środki europejskie, dotacja celowa), a w 5% przez wkład własny Wnioskodawcy.

Wnioskodawca jako lider projektu – zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, standardami usług – zobowiązany będzie wypłacić stypendium szkoleniowe, stypendium stażowe oraz dodatek aktywizacyjny.

Projekt realizowany będzie w okresie od 1 maja 2016 r. do 31 października 2017 r. dla 150 osób biernych zawodowo. W okresie od 1 lipca 2016 r. przewidziane są pierwsze stypendia szkoleniowe w wysokości 531,95 zł (80 godz.) oraz 166,30 zł (20 godz.), a od 1 października 2016 r. pierwsze stypendia stażowe w wysokości 997,40 zł za pełny miesiąc stażu. Dodatek aktywizacyjny wypłacany będzie w wysokości 415,60 zł.

Projekt realizowany będzie w ramach Osi priorytetowej: I Osoby młode na rynku pracy, Działanie: 1.2 Wsparcie osób młodych pozostających bez pracy na regionalnym rynku pracy, Poddziałanie: 1.2.2 Wsparcie udzielane z Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych Programu Operacyjnego „Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020” w ramach Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.

Uczestnikami projektu są osoby w wieku od 15-29 lat, bierne zawodowo, osoby z kategorii NEET (nie pracuje, nie kształci się stacjonarnie, nie szkoli), osoby o niskich kwalifikacjach, z obszaru ZIT, niepełnosprawne.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca będzie wypłacał dodatek aktywizacyjny uczestnikom projektu w ramach działań aktywizacyjnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2015 r. poz. 149 ze zm.).

W związku z powyższym zdarzeniem zadano następujące pytania.

  1. Czy wypłacone uczestnikom projektu stypendia szkoleniowe i stażowe podlegają zwolnieniu przedmiotowemu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) oraz art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) – środki europejskie wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych?
  2. Czy dodatek aktywizacyjny wypłacany uczestnikom projektu stanowi przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. uczestnicy projektu, którzy otrzymają stypendium szkoleniowe i stypendium stażowe będą zwolnieni przedmiotowo z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych;
  2. podatek aktywizacyjny wypłacany uczestnikom projektu nie stanowi przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku w drodze rozporządzenia.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) – przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c. Zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych – do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych – w tym Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zauważyć należy, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że wypłacane uczestnikom projektu stypendia szkoleniowe i stażowe, jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, tj. z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego „Wiedza Edukacja Rozwój” – będą stanowiły dla uczestników projektu przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy. Tym samym Wnioskodawca realizując projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej może stosować w odniesieniu do przychodów z tego tytułu (tj. stypendium stażowego oraz szkoleniowego) zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy. Zatem środki przekazane uczestnikom programu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Natomiast odnośnie do dodatku aktywizacyjnego wypłacanego uczestnikom projektu wskazać należy, że zgodnie z § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2016 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) otrzymanych na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. poz. 194) – zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od świadczeń otrzymanych w ramach działań aktywizacyjnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2015 r. poz. 149 ze zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy – ilekroć w ustawie jest mowa o działaniach aktywizacyjnych – oznacza to pakiet działań mających na celu podjęcie i utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej.

Stosownie do § 3 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2016 r. – zaniechanie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. – w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 4.

W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, że wypłacany do 31 grudnia 2016 r. uczestnikom projektu dodatek aktywizacyjny objęty będzie zaniechaniem poboru podatku na mocy § 1 w zw. z § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2016 r., na skutek czego nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Nie będzie podlegał opodatkowaniu ww. podatkiem wypłacany również po 31 grudnia 2016 r. uczestnikom projektu dodatek aktywizacyjny jeżeli Minister Finansów w drodze rozporządzenia nadal zaniecha jego poboru w stosunku do świadczeń otrzymanych od 1 stycznia 2017 r. w ramach działań aktywizacyjnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 również należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj