Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1682/11/KM
z 20 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1682/11/KM
Data
2012.03.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
cmentarze
grób
stawki podatku
usługi pogrzebowe


Istota interpretacji
Stawki podatku VAT dla usług związanych z wykonaniem grobów murowanych.



Wniosek ORD-IN 732 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) uzupełnionym w dniu 20 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych z wykonaniem grobów murowanych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 grudnia 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 20 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych z wykonaniem grobów murowanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca stanowi jednostkę organizacyjną miasta, która nie posiada osobowości prawnej i działa w formie jednostki budżetowej. Przedmiotem działalności jest m. in. zarządzanie cmentarzami poprzez prowadzenie prac związanych z zakładaniem i rozszerzaniem cmentarzy komunalnych, wyznaczanie nowych pól grzebalnych według opracowanego planu zagospodarowania cmentarzy, ustalanie kwater i pól grzebalnych.

Działalność Jednostki sklasyfikowana jest w PKWiU 93.03 –„usługi pogrzebowe i pokrewne” i opodatkowana jest stawką VAT 8%. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, co miesiąc składa deklaracje VAT-7 oraz w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

W ramach wykonywania usług pogrzebowych i pokrewnych Wnioskodawca buduje na terenie cmentarzy, którymi administruje, groby murowane (pojedyncze, podwójne i potrójne) z przeznaczeniem do sprzedaży w miejscach wskazanych do pochowania. Budowę realizuje wyłoniona w przetargu nieograniczonym firma budowlana.

Zgodnie z dotychczasowymi zasadami sprzedaży grobów murowanych osoba wskazana w art. 10 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych jako uprawniona do pochowania swoich bliskich zakupuje u Wnioskodawcy usługę pogrzebu wraz z usługą wymurowania grobu w miejscu wskazanym przez Jednostkę. Ww. usługa w całości objęta jest stawką podatku w wysokości 8%. Na tej podstawie Wnioskodawca zleca wykonanie wymurowania grobu wykonawcy, który obciąża Jednostkę ceną zawierającą podatek VAT również w wysokości 8%. Wskazano, iż na takim stanowisku w latach 2004 i 2007 „stał” Urząd Statystyczny w Łodzi oraz Urząd Skarbowy.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż świadczone usługi są sklasyfikowane w PKWiU 96.03 „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”. Ponadto w ramach sprzedaży usługi wymurowania grobu pobierana jest jednorazowa opłata za miejsce grzebalne służące przyszłemu pochówkowi. Przy pochówku Jednostka ewidencjonuje tylko dane osoby zmarłej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy roboty budowlane, polegające na wymurowaniu grobu związanego bezpośrednio z pochówkiem w ramach zlecenia na zorganizowanie pogrzebu winny być opodatkowane stawką podatku VAT 8% oraz czy zlecenie wykonania grobów murowanych, które przeznaczone będą do pochówku w dalszym okresie, tj. w ramach sprzedaży, która następuje wyprzedzająco „za życia” należy opodatkować także stawką VAT 8% czy też 23%...


Zdaniem Wnioskodawcy, roboty budowlane polegające na budowie grobów murowanych w ramach zlecenia na zorganizowanie pogrzebu podlegają opodatkowaniu według 8% stawki podatku VAT, natomiast wybudowanie grobów murowanych dla klientów kupujących wyprzedzająco „za życia” podlegają opodatkowaniu według 23% stawki podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 180 mieszczą się – sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 96.03 – „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”.


Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., w analizowanym grupowaniu 96.03 mieszczą się „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”. Z wyjaśnień do PKWiU wynika natomiast, iż stanowiące rozszerzenie powyższej klasy 96.03:


  • grupowanie 96.03.11.0 „Usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzeniem kremacji” obejmuje:


  • usługi zarządzania i utrzymywania cmentarzy,
  • usługi związane z opieką i pielęgnacją grobów i miejsc pochówku,
  • usługi związane z przeprowadzaniem kremacji,
  • usługi w zakresie liternictwa nagrobkowego wykonywane przez obsługę cmentarza,
  • usługi dzierżawy lub sprzedaży grobów,


  • grupowanie 96.03.12.0 „Usługi pogrzebowe” obejmuje:


  • usługi związane z przygotowaniem ceremonii pogrzebowych lub kremacyjnych,
  • usługi związane z przeprowadzeniem pochówku lub ekshumacji,
  • usługi balsamowania zwłok,
  • usługi instytucji pogrzebowych,
  • przewóz zwłok związany z ceremonią pogrzebową,
  • usługi pogrzebowe dla zwierząt domowych. Grupowanie to nie obejmuje usług religijnych związanych z uroczystościami pogrzebowymi, sklasyfikowanych w grupowaniu 94.91.10.0.


Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, przedmiotem działalności Jednostki jest m. in. zarządzanie cmentarzami poprzez prowadzenie prac związanych z zakładaniem i rozszerzaniem cmentarzy komunalnych, wyznaczanie nowych pól grzebalnych według opracowanego planu zagospodarowania cmentarzy, ustalanie kwater i pól grzebalnych. Wskazano, że działalność Jednostki jest sklasyfikowana w PKWiU 96.03.

W ramach wykonywania usług pogrzebowych i pokrewnych Wnioskodawca buduje na terenie cmentarzy, którymi administruje, groby murowane (pojedyncze, podwójne i potrójne) z przeznaczeniem do sprzedaży w miejscach wskazanych do pochowania (budowę realizuje wyłoniona w przetargu nieograniczonym firma budowlana) zarówno w ramach usługi pogrzebowej (zorganizowania pogrzebu), jak też w ramach zlecenia wykonania grobów murowanych „wyprzedzająco za życia kupującego” z dalszym terminem pochówku. Ponadto jak wskazano w uzupełnieniu w ramach sprzedaży usługi wymurowania grobu pobierana jest jednorazowa opłata za miejsce grzebalne służące przyszłemu pochówkowi.

W związku z powyższym, mając zatem na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że o ile wykonywane przez Wnioskodawcę czynności polegające na wybudowaniu murowanych grobów dotyczyły w istocie sprzedaży miejsc grzebalnych zarówno w ramach usługi pogrzebowej (zorganizowania pogrzebu) oraz „wyprzedzająco za życia kupującego” z dalszym terminem pochówku, a także zostały prawidłowo sklasyfikowane w grupowaniu 96.03. „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”, to znajdzie zastosowanie 8% stawka podatku VAT – na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług jako usługa wymieniona w poz. 180 załącznika nr 3.

Jednocześnie zaznacza się, że analiza prawidłowości dokonanej przez Jednostkę we wniosku klasyfikacji usług do grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj