Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-617/16-4/MR
z 16 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2016 r. (data wpływu 27 czerwca 2015 r.) uzupełniony pismem z dnia 14 lipca 2016 r. (data wpływu 15 lipca 2016 r.) na wezwanie z dnia 05 lipca 2016 r. (data nadania 05 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Politechnika jest uczelnią publiczną funkcjonującą w oparciu o ustawę Prawo o Szkolnictwie Wyższym. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, podstawowymi zadaniami uczelni są, między innymi, kształcenie i promowanie kadr naukowych, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, a także kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy.


Zgodnie z § 5 Statutu Politechniki do podstawowych zadań Politechniki, zwanej dalej również „Uczelnią”, należy;

  1. kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej;
  2. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowania praw człowieka;
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz transfer technologii do gospodarki;
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  6. prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie;
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
  9. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.


Politechnika, wykonując zadania określone powyżej współpracuje z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi i podmiotami gospodarczymi oraz uczestniczy w tworzeniu europejskiej przestrzeni szkolnictwa wyższego ( § 5 ust. 2 Statutu P).


Politechnika jest jedynym udziałowcem spółki prawa handlowego pod firmą P. sp. z o.o.. Zgodnie z aktem założycielskim spółki, spółka może działać na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest zarządzanie procesem realizacji projektu C..


Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa spółki jest prowadzenie wszelkiej działalności badawczo-rozwojowej, wytwórczej, handlowej i usługowej w następującym zakresie:

  1. 72.19.Z - badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,
  2. 72.11.Z - badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie biotechnologii,
  3. 71.20.B - pozostałe badania i analizy techniczne,
  4. 71.12.Z- działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,
  5. 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna gdzie indziej niesklasyfikowana,
  6. 77.40.Z. - dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim,
  7. 68.20.Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
  8. 82.30.Z - działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów,
  9. 85.60.Z. - działalność wspomagająca edukację,
  10. 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Zgodnie z § 10 aktu założycielskiego spółki Wspólnicy mogą być uchwałą zgromadzenia wspólników zobowiązani do wniesienia dopłat w granicach do 20 (słownie: dwudziesto) - krotnej wysokości udziałów, Wysokość i terminy dopłat a także sposób ich zwrotu reguluje uchwała zgromadzenia wspólników.

Uchwałą nr 1 nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników spółki P. sp. z o.o. z dnia 22.01.2016 r. w sprawie zobowiązania wspólników Spółki do wniesienia dopłat, jedyny wspólnik spółki Politechnika zobowiązany został do wniesienia dopłat w łącznej wysokości 2.000.000,00 zł. Dopłaty, zgodnie z uchwałą powinny zostać wniesione na rachunek spółki do dnia 29 stycznia 2016 r.


Politechnika jako jedyny wspólnik Spółki wpłaciła w w/w terminie kwotę 2.000.000,00 z na rachunek spółki P. sp.z o.o. tytułem dopłaty do kapitału.


W tym miejscu należy zwrócić uwagę, iż Politechnika jest bezpośrednim beneficjentem projektu C.. Ze względu na wymiar finansowy i organizacyjny projektu, jak i jego interdyscyplinarny charakter, jest on realizowany przez Konsorcjum złożone z uznanych jednostek naukowych, tj. ...


Spółka P. sp. z o.o. otrzymała z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju środki unijne na zarządzanie procesem realizacji projektu C..


Projekt C. to jedna z największych w Polsce inwestycji w obszarze wysokich technologii. Projekt ten jest współfinasowany ze środków unijnych, warty ok. 385.000.000,00 zł. Projekt obejmuje stworzenie kompleksu pięciu laboratoriów wyposażonych w unikatowy w skali światowej sprzęt badawczy. Główne laboratorium C. tzw. laboratorium centralne powstało na terenie Politechniki. Laboratoria C. zapewnią ultranowoczesne zaplecze technologiczne i umożliwią prowadzenie badań w obszarach nauki, których rozwijanie na tak wysokim poziomie było do tej pory w Polsce niemożliwe. Centrum jako jedyne w kraju będzie posiadało laboratoria (tzw. r...) o najwyższej klasie czystości technologicznej. Prowadzone tam badania będą obejmowały takie dyscypliny jak nanoelektronika, mikrosystemy półprzewodnikowe, fotonika, zaawansowane materiały i biotechnologia. Siłą C., będzie unikatowe połączenie supernowoczesnego sprzętu z interdyscyplinarną wiedzą i doświadczeniem. Projekt C. wpisuje się całkowicie w plany badawcze i oczekiwania wielu zespołów badawczych działających na Politechnice. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie środowiska naukowego naszej uczelni w zakresie najnowszych technologii. Umożliwi on prowadzenie badań na najwyższym światowym poziomie a także prace nad wdrożeniami ich wyników. Wyniki te będą wykorzystywane m.in. w przemyśle teleinformatycznym, medycznym, obronnym, samochodowym czy lotniczym.


C. stanowić będzie miejsce rozwoju i kształcenia kadr naukowych Politechniki. Stworzy unikalne możliwości badawcze dla społeczności Politechniki i jest ważnym elementem strategii rozwojowej naszej uczelni.

Zarządzanie procesem realizacji inwestycji C. powierzone zostało spółce celowej P., sp. z.o.o,, której jedynym właścicielem jest Politechnika. Wsparcie finansowe tej spółki leży w najlepiej pojętym interesie uczelni i stanowi realizację celów statutowych Politechniki.


Przekazana przez jedynego wspólnika dopłata do spółki P. sp. z o.o. była wykorzystana przez Spółkę na zarządzanie procesem realizacji inwestycji C..


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy kwota 2 000 00,00 zł wpłacona do spółki P. sp.z o.o. tytułem dopłaty do kapitału, przez jedynego wspólnika - Politechnikę jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Politechniki, kwota 2 000 00,00 zł wpłacona do spółki P. sp. z o.o. tytułem dopłaty do kapitału, przez jedynego wspólnika - Politechnikę jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z póż. zm.) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Zarządzanie procesem realizacji inwestycji C. powierzone zostało przez Politechnikę spółce P., sp. z.o.o., której jedynym właścicielem jest Politechnika. Wsparcie finansowe tej spółki leży w najlepiej pojętym interesie uczelni i stanowi realizację celów statutowych Politechniki. Przekazana przez jedynego wspólnika dopłata do spółki P. sp. z o.o. była wykorzystana przez Spółkę na zarządzanie procesem realizacji inwestycji C..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. Z 2014, poz. 851 z późn. zm.; dalej: ustawa o CIT), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2).

Stosownie natomiast do brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Z treści art. 17 ust. 1b ustawy wynika, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

W świetle wyżej powołanych przepisów, stwierdzić należy, że warunkiem zwolnienia dochodu na podstawie powołanego art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest jego przeznaczenie i wydatkowanie – bez względu na termin – na cele statutowe określone w przedmiotowym przepisie, które muszą być wyraźnie wymienione w statucie podatnika, z wyłączeniem działalności gospodarczej.


Zauważyć również należy, że kwestie związane z „lokatą kapitału” w kontekście zwolnień określonych w art. 17 reguluje art. 17 ust. 1e ustawy, w myśl którego, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

  1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,
  2. papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014r, poz. 94 z późn. zm.), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
  3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Z 2014 r., poz. 157 z późn. zm).

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1f ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.


Jednocześnie tut. Organ pragnie zaznaczyć, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.


Biorąc pod uwagę powyższe, w przedmiotowej sprawie wydatkowanie dochodu na cele inne określone w przepisie art. 17 ust. 1e ustawy o CIT wyłącza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania.

Odnosząc przytoczone regulacje do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy wskazać, że w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem (por. wyrok NSA sygn. FSK 372/04 z dnia 5 sierpnia 2004 r.). Stanowisko to ma swoje oparcie przede wszystkim w założeniu, że źródłem wiedzy, zarówno dla podatnika, jak i organów stosujących prawo, jest i zawsze będzie tylko językowe znaczenie norm prawnych, albowiem przekaz językowy rozumiany jako możliwy sens słów jest powszechną metodą komunikowania się ustawodawcy z podatnikiem i organami stosującymi prawo. Dotyczy to szczególnie przypadków, w których mamy do czynienia z odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, tj. w przypadku norm prawnych kształtujących zwolnienia od podatku, które należy interpretować zgodnie z ich literalnym brzmieniem.


Ponadto tut. Organ uznał za zasadne odwołanie się do etymologii terminu dopłata. Wyraz „dopłata” oznacza „dopłacenie do czegoś; suma, którą się dopłaca” wg „Słownika języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego” (http://sjp.pwn.pl). Dopłaty są jedną z form finansowania działalności gospodarczej i ich zadaniem może być:

  • pokrycie straty (ujemnego wyniku finansowego),
  • dostarczenie środków pieniężnych na finansowanie bieżącej lub inwestycyjnej działalności inwestycyjnej jednostki.


Zasady wnoszenia dopłat do kapitału w spółce z o.o. określają artykuły 177-179 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. 2000 nr 94, poz. 1037 z późn. zm.; dalej: ksh). Z treści tych przepisów wynika, że dopłaty mogą być wnoszone do spółki z o.o. wyłącznie wtedy, kiedy przewiduje to umowa spółki. Zgodnie z art. 178 § 1 wysokość i terminy dopłat oznaczane są uchwałą wspólników.


Dopłaty do kapitału są zatem specyficzną instytucją prawa handlowego. Dopłaty można podzielić na dopłaty zwrotne i bezzwrotne. W myśl art. 179 § 1 ksh dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym. Dopłaty na pokrycie strat są zatem bezzwrotne. Ponadto, zgodnie z art. 228 ksh wynika, że uchwały wspólników, poza innymi sprawami wymienionymi w niniejszym dziale lub umowie spółki, wymaga zwrot dopłat. Warunkiem koniecznym do zwrotu dopłat jest spełnienie poniższych zasad:

  • dopłata nie może zostać przeznaczona na pokrycie straty bilansowej,
  • dopłata nie może zostać zwrócona wcześniej niż po upływie trzymiesięcznego terminu od dnia ogłoszenia o zamierzonym zwrocie w piśmie przeznaczonym do ogłoszeń spółki (Monitor Sadowy i Gospodarczy),
  • dopłatę należy zwrócić proporcjonalnie wszystkim wspólnikom,
  • zwróconych dopłat nie uwzględnia się przy żądaniu nowych dopłat.


Tym samym, pokreślić należy, że dopłaty w przeciwieństwie do wpłat na udziały nie są bezwzględnie bezzwrotne.


Ponadto, wskazać należy, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na dopłaty, o których mowa w art. 12 ust. 4 pkt 11 oraz ich zwrotu. Tym samym dopłaty mogą powodować powstanie dochodu do opodatkowania.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1e ustawy o CIT należy zauważyć, że ustawodawca wyraźnie określił sytuacje, w których lokaty kapitału/lokowanie dochodów o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, nie będzie skutkowało utratą zwolnienia. Przy czym wyliczenie zawarte w art. 17 ust. 1e ustawy, ma charakter zamknięty, co prowadzi do wniosku, iż inne sposoby lokowania wspomnianych dochodów nie korzystają z takiego zwolnienia. Dopłaty do kapitału w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie podpadają pod katalog określony w cytowanym przepisie, gdyż nie są papierami wartościowymi, jak również nie można ich zaliczyć do instrumentów finansowych, o których mowa w omawianym artykule, tym samym dochody/kapitały ulokowane w ten sposób nie będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe przepisy wskazują wprost, że środki pieniężne przeznaczone na dopłaty do kapitału w spółce z o. o. nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku. Dopłata do kapitału w spółce z o.o. nie zalicza się do katalogu określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 17 ust. 1e, nie jest bowiem papierem wartościowym, jak również nie można jej zaliczyć do instrumentów finansowych, o których mowa w omawianym artykule, tym samym dochody/kapitały ulokowane w ten sposób nie będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.


Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Politechnika jest jedynym udziałowcem spółki prawa handlowego pod firmą P. sp.z o.o. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest zarządzanie procesem realizacji projektu C..


Uchwałą nr 1 nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników spółki P. sp. z o.o. z dnia 22.01.2016 r. w sprawie zobowiązania wspólników Spółki do wniesienia dopłat, jedyny wspólnik spółki Politechnika zobowiązany został do wniesienia dopłat w łącznej wysokości 2.000.000,00 zł. Dopłaty, zgodnie z uchwałą powinny zostać wniesione na rachunek spółki do dnia 29 stycznia 2016 r.


Politechnika jako jedyny wspólnik Spółki wpłaciła w w/w terminie kwotę 2.000.000,00 z na rachunek spółki P. sp.z o.o. tytułem dopłaty do kapitału.


Przekazana przez jedynego wspólnika dopłata do spółki P. sp. z o.o. była wykorzystana przez Spółkę na zarządzanie procesem realizacji inwestycji C..


Przenosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że wniesiona przez Politechnikę dopłata do kapitału Spółki P. sp. z o. o. nie spełnia przesłanek zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4.


Tym samym, wpłacona dopłata do kapitału w spółce z o.o. nie będzie korzystała ze zwolnienia w podatku dochodowym.


Podsumowując, w przedmiotowej sprawie w chwili dokonania dopłaty do kapitału w spółce P. sp. z o.o. Politechnika nie podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Politechnika dokonując dopłaty do kapitału w spółce z o.o. rozporządza swoim mieniem, innymi słowy wydatkuje uzyskany dochód na cel inny niż statutowy. Podkreślić należy, że wśród preferowanych przez ustawodawcę celów statutowych, określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie wymieniono takich celów, jak zakup udziałów i dofinansowanie spółek kapitałowych.


Reasumując należy wskazać, że wniesiona dopłata do kapitału spółki P. z ograniczoną odpowiedzialnością przez Politechnikę, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.


Tym samym stanowisko Politechniki należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj