Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-2-1/4514-344/16-1/MD
z 15 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 czerwca 2016 r. (data wpływu do Biura – 20 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawierania umów sprzedaży samochodów osobowych na terytorium Republiki Czeskiej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2016 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawierania umów sprzedaży samochodów osobowych na terytorium Republiki Czeskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest firmą, która zajmuje się sprzedażą samochodów nowych i używanych. Siedziba Wnioskodawcy znajduje się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z tym, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w pobliżu granicy z Republiką Czeską, Wnioskodawca chciałby transakcje zakupu samochodów używanych zarejestrowanych w Polsce, których właścicielami są obywatele Rzeczpospolitej Polskiej, przeprowadzać podczas jazdy próbnej na terenie Republiki Czeskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z tym, że umowy kupna-sprzedaży zostaną sporządzone i podpisane poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz samochody będą się znajdować w chwili podpisania umów również poza granicami kraju, umowy te podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych i czy należy wypełniać deklarację PCC-3?

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na to, że nie zostaną spełnione jednocześnie oba postawione przez ustawodawcę warunki do zaistnienia obowiązku podatkowego, tj. nabywca samochodu ma swoją siedzibę na terytorium Polski, jednak umowa zostanie zawarta poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz przedmiot umowy będzie się znajdował poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, czynność podpisania tej umowy nie wymaga odprowadzenia podatku od czynności cywilnoprawnych, a tym samym złożenia deklaracji PCC-3.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 223) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Wśród nich znajduje się w szczególności umowa sprzedaży.


Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte m.in. w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy. Zgodnie z powyższym artykułem, czynności cywilnoprawne (w tym umowy sprzedaży) podlegają podatkowi, z zastrzeżeniem ust. 4a i 5, jeżeli ich przedmiotem są:

  1. rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową określa się na podstawie przeciętnych cen przedmiotu czynności cywilnoprawnych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
  2. innych praw majątkowych – 1%.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że umowa sprzedaży (w tym umowa dotycząca kupna samochodu) podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest firmą, która zajmuje się sprzedażą samochodów nowych i używanych. Siedziba Wnioskodawcy znajduje się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w pobliżu granicy z Republiką Czeską, Wnioskodawca chciałby transakcje zakupu samochodów używanych zarejestrowanych w Polsce, których właścicielami są obywatele Rzeczpospolitej Polskiej, przeprowadzać podczas jazdy próbnej na terenie Republiki Czeskiej.

Z przywołanych powyżej przepisów art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że umowa sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych jeżeli w chwili zawarcia umowy jej przedmiot znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wówczas nie ma znaczenia, gdzie została zawarta umowa i gdzie mają miejsca zamieszkania strony umowy.

Umowa sprzedaży podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych również wtedy, gdy „rzecz” będąca przedmiotem umowy sprzedaży w chwili zawarcia umowy znajduje się za granicą pod warunkiem, że kupujący ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz czynność została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Biorąc pod uwagę powyższe nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, z którego wynika, że wskazane we wniosku umowy sprzedaży nie będą podlegały podatkowi, gdyż spełniony zostanie warunek położenia rzeczy za granicą. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że samochody będące przedmiotem umów sprzedaży są zarejestrowane w Polsce. Zarówno sprzedający, jak i kupujący mają miejsce zamieszkania (siedzibę) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej co do zasady samochody są wykorzystywane. O miejscu położenia samochodu nie powinien przesądzać incydentalny charakter czynności polegającej na przeprowadzeniu jazdy próbnej za granicą Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto nabywcą samochodu jest Wnioskodawca, czyli podmiot prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej polegającą m.in. na nabywaniu samochodów celem ich dalszej odsprzedaży. Miejscem wykonywania działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Brak jest więc uzasadnienia do zawierania umowy poza granicami kraju. Trudno podzielić pogląd, że chwilowe przemieszczenie samochodu – będącego ze swej istoty przedmiotem mobilnym – za granicę jest równoznaczne z położeniem tego samochodu jako rzeczy za granicą.

W świetle powyższych wyjaśnień należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniona przesłanka zawarta w art. 1 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. A zatem umowy sprzedaży, na podstawie których Wnioskodawca będzie nabywać samochody będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych według stawki wynoszącej 2% wartości rynkowej nabywanego samochodu. Stosownie do art. 4 pkt 1 ww. ustawy z tytułu zawarcia każdej umowy sprzedaży obowiązek zapłaty podatku będzie ciążył na Wnioskodawcy – kupującym. Kierując się postanowieniami zawartymi w art. 10 ust. 1 tej ustawy, Wnioskodawca będzie miał obowiązek zapłacić omawiany podatek bez wezwania w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego (chwili dokonania czynności cywilnoprawnej). Wraz z zapłatą podatku Wnioskodawca będzie miał obowiązek złożenia deklaracji podatkowej w podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-3).

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj