Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-500/16-2/JF
z 30 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643 za zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2016 r. (data wpływu 8 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz rozliczenia podatku z tytułu nabycia oraz dostawy dzieła sztuki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz rozliczenia podatku z tytułu nabycia oraz dostawy dzieła sztuki.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz podatkiem od towarów i usług („VAT”) na terenie Polski. Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania i siedzibę działalności gospodarczej w Polsce. Jest on również zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT czynnym. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest szereg różnego rodzaju usług, czego potwierdzeniem jest wpis wnioskodawcy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej („CEIDG”).

Obecnie Wnioskodawca rozważa poszerzenie zakresu swojej działalności gospodarczej. W tym celu dokona zmiany zakresu działalności zgłoszonego w CEIDG. Jedną z rozważanych przez Wnioskodawcę działalności, o którą planuje rozszerzyć jej zakres jest działalność w zakresie obrotu i inwestowania w dzieła sztuki.

Zdarzenia przyszłe, przedstawione w niniejszym wniosku, dotyczą skutków na gruncie VAT działalności związanej z zakupem i sprzedażą dzieł sztuki. Dzieła sztuki, które mogą być przedmiotem zakupu lub sprzedaży przez Wnioskodawcę będą stanowiły dzieła sztuki w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.


Wnioskodawca rozważa zakup dzieła sztuki od przedsiębiorcy, którego siedziba działalności gospodarczej znajduje się w innym niż Polska państwie Członkowskim Unii Europejskiej („Przedsiębiorca zagraniczny”).


Działalność gospodarcza Przedsiębiorcy zagranicznego obejmuje prowadzenie galerii sztuki oraz zakup i sprzedaż dzieł sztuki. Jest on podatnikiem podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanym również na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, w państwie swojej siedziby. Przedsiębiorca zagraniczny nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT w Polsce. Nie posiada on w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

W zakresie opodatkowania dostawy dzieł sztuki Przedsiębiorca zagraniczny nie korzysta w państwie swojej siedziby z opodatkowania w ramach specjalnego reżimu przewidzianego dla dostawy dzieł sztuki tj. opodatkowania marży odpowiadającego regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT.

Przedsiębiorca zagraniczny może posiadać również stałe miejsce prowadzenia działalność gospodarczej w innym państwie Unii Europejskiej niż państwo jego siedziby bądź Polska. W takim przypadku będzie on w tym państwie (położenia stałego miejsca prowadzenia działalności) zarejestrowany na potrzeby podatku od wartości dodanej i transakcji wewnątrzwspólnotowych, zaś dostawa przez niego dzieł sztuki nie będzie w tym państwie korzystała z opodatkowania marży (w sposób odpowiadający regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT).

Wnioskodawca rozważa zakup dzieła sztuki na podstawie umowy sprzedaży zawartej z Przedsiębiorcą zagranicznym. Nabycie dzieła sztuki nie nastąpi zatem w wyniku aukcji lub licytacji.


Zakupione od Przedsiębiorcy zagranicznego dzieło Wnioskodawca może pozostawić we własnym majątku abo sprzedać w przyszłości. Wnioskodawca może sprzedać dzieło sztuki na rzecz dowolnej osoby lub podmiotu. W szczególności, może on sprzedać je Przedsiębiorcy zagranicznemu, od którego nabył to dzieło.


Ze względu na miejsce położenia dzieła sztuki, Wnioskodawca może kupić i sprzedać dzieła sztuki W ramach jednego z dwóch modeli:


Model A:


Wnioskodawca kupi dzieło sztuki, które w momencie jego zakupu znajduje się w galerii sztuki prowadzonej przez Przedsiębiorcę zagranicznego położonej na terytorium innego niż Polska państwa Unii Europejskiej („Galeria sztuki”). Po zakupie dzieła sztuki przez Wnioskodawcę pozostanie ono na przechowaniu w Galerii sztuki.


W przypadku późniejszej sprzedaży dzieła sztuki przez Wnioskodawcę może ono zostać zbyte na rzecz Przedsiębiorcy zagranicznego. W momencie tej sprzedaży dzieło sztuki pozostanie za granicą w państwie położenia Galerii sztuki.


Jednocześnie, zgodnie z przepisami obowiązującymi w państwie położenia Galerii sztuki, nabycie dzieła sztuki przez Przedsiębiorcę zagranicznego od Wnioskodawcy, będzie objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia. W konsekwencji, Przedsiębiorca zagraniczny jako nabywca towaru będzie zobowiązany do rozliczenia podatku od wartości dodanej z tytułu dostawy dzieła sztuki.


Model B:


W Modelu B Wnioskodawca nabędzie dzieło sztuki, które w momencie jego zakupu znajduje się w Galerii sztuki, położonej poza Polską, na terytorium państw członkowskiego Unii Europejskiej. Po zakupie dzieła sztuki przez Wnioskodawcę zostanie ono przetransportowane do Wnioskodawcy do Polski z państwa położenia Galerii sztuki.

W przypadku późniejszej sprzedaży dzieła sztuki przez Wnioskodawcę może ono zostać zbyte na rzecz Zagranicznego przedsiębiorcy. W takim przypadku, dzieło pozostanie w Polsce lub w związku z dokonaniem jego sprzedaży zostanie ono wysłane z Polski do innego państwa Unii Europejskiej.

W ramach każdego z powyższych modeli w wyniku zakupu dzieła sztuki przez Wnioskodawcę od Przedsiębiorcy zagranicznego, Wnioskodawca stanie się prawnym i ekonomicznym właścicielem dzieła sztuki. W szczególności na Wnioskodawcę w wyniku zakupu dzieła sztuki przechodzą ryzyka związane z jego posiadaniem.


W każdym z tych modeli, Wnioskodawca zastosuje ogólne zasady opodatkowania VAT do opodatkowania sprzedaży dzieł sztuki i nie skorzysta ze szczególnej procedury opodatkowania marży przewidzianej dla dzieł sztuki (opartej o art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w ramach Modelu A, Wnioskodawca będzie podlegał opodatkowaniu VAT w Polsce z tytułu zakupu dzieła sztuki od Przedsiębiorcy zagranicznego oraz ewentualnej sprzedaży tego dzieła na rzecz Przedsiębiorcy zagranicznego?
  2. Czy w ramach Modelu A, Wnioskodawca powinien udokumentować fakturą sprzedaż dzieła sztuki na rzecz Przedsiębiorcy zagranicznego?
  3. Czy w ramach Modelu B, zakup dzieła sztuki od Przedsiębiorcy zagranicznego stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?
  4. W jaki sposób Wnioskodawca powinien rozpoznać na gruncie VAT w ramach Modelu B sprzedaż dzieła sztuki na rzecz Przedsiębiorcy zagranicznego?

Zdaniem Wnioskodawcy:


AD 1


Zdaniem Wnioskodawcy, w Modelu A nie będzie on podlegał opodatkowaniu VAT w Polsce z tytułu zakupu dzieła sztuki od Przedsiębiorcy zagranicznego oraz ewentualnej sprzedaży tego dzieła na rzecz Przedsiębiorcy zagranicznego.


Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT w Polsce podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT miejscem dostawy towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się W momencie dostawy.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że zakup dzieła sztuki przez Wnioskodawcę od Przedsiębiorcy zagranicznego stanowi odpłatną dostawę towarów. W wyniku tego zakupu dochodzi bowiem do przeniesienia prawa do rozporządzania danym dziełem sztuki przez Przedsiębiorcę zagranicznego na Wnioskodawcę. Odpowiednio, ewentualna przyszła sprzedaż dzieła sztuki przez Wnioskodawcę na rzecz Przedsiębiorcy zagranicznego również będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów.


Jednocześnie, miejsce dostawy dzieła sztuki w przypadku jego zakupu przez Wnioskodawcę od Przedsiębiorcy zagranicznego będzie znajdowało się poza Polską, w państwie położenia Galerii sztuki.


W konsekwencji dostawa ta będzie miała miejsce poza terytorium kraju w rozumieniu ustawy o VAT i nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce. Będzie ona opodatkowana podatkiem od wartości dodanej w państwie położenia Galerii sztuki, w której w momencie dostawy towaru tj. w momencie zakupu przez Wnioskodawcę będą znajdowały się dzieła sztuki.


Podmiotem obowiązanym do rozliczenia zagranicznego podatku VAT będzie w takim przypadku Przedsiębiorca zagraniczny.


Odpowiednio, w przypadku sprzedaży dzieła sztuki przez Wnioskodawcę na rzecz Przedsiębiorcy zagranicznego, również i ta dostawa będzie dokonana poza terytorium Polski i nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce.


Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on podlegał opodatkowaniu VAT w Polsce z tytułu zakupu dzieła sztuki od Przedsiębiorcy zagranicznego oraz ewentualnej sprzedaży tego dzieła na rzecz Przedsiębiorcy zagranicznego lub innego podmiotu w sytuacji, gdy w momencie sprzedaży dzieło znajdować będzie się poza Polską.


AD 2


Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach Modelu A, powinien on udokumentować sprzedaż dzieła sztuki na rzecz Przedsiębiorcy zagranicznego fakturą.


Regulacja art. 106a ustawy o VAT określa zakres zastosowania przepisów Działu XI Rozdział 1 ustawy o VAT dotyczących faktur. Zgodnie z art. 106a pkt 2 ustawy o VAT, przepisy te znajdują zastosowanie m.in. do dostawy towarów dokonywanej przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

  1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika, lub
  2. państwa trzeciego.

Na podstawie art. 106b pkt 1 ustawy o VAT podatnik jest zobowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów, o której mowa w art. 106a pkt 2 ustawy o VAT, dokonywane przez niego m.in. na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej. Zgodnie zaś z treścią art. 106e ust. 1 pkt 18, w przypadku dostawy towarów, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej nabywca towaru faktura zawiera wyrazy „odwrotne obciążenie”.


Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i jest zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT czynnym.


Miejscem dostawy dzieła sztuki, które będzie sprzedane przez Wnioskodawcę na rzecz Przedsiębiorcy zagranicznego będzie państwo położenia Galerii sztuki (tj. inne niż Polska państwo członkowskie Unii Europejskiej).


Jednocześnie, Przedsiębiorca zagraniczny jest podatnikiem podatku od wartości dodanej w państwie położenia Galerii sztuki, zaś zgodnie z tam obowiązującymi przepisami będzie on zobowiązany jako nabywca towaru do zapłaty podatku od wartości dodanej z tytułu dostawy dzieła sztuki.


W analizowanym zdarzeniu przyszłym spełnione będą więc wszystkie przesłanki określone w art. 106a pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 106b pkt 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca powinien zatem dokumentować sprzedaż dzieła sztuki fakturą.


Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę powinna zawierać wyrazy „odwrotne obciążenie” oraz nie będzie na niej umieszczona stawka, ani kwota podatku VAT.


AD 3


Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach Modelu B, zakup dzieła sztuki od Przedsiębiorcy zagranicznego stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.


Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT w Polsce podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem („WNT”). W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez WNT rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.


Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o VAT przytoczone powyżej przepisy dot. WNT stosuje się pod warunkiem, że nabywcą towarów jest m.in. podatnik podatku VAT, a dokonującym dostawy jest podatnik podatku VAT lub podatku od wartości dodanej.


Przepis art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT wyłącza z zakresu WNT dostawę dzieł sztuki, jeżeli podlega ona opodatkowaniu na zasadach odpowiadających regulacjom art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT tj. w ramach specjalnej procedury opodatkowania przewidzianej dla dzieł sztuki (opodatkowania marży). Z kolei przepis art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT wyłącza z WNT dostawę dzieł sztuki, która jest dokonywana przez organizatora aukcji (licytacji) i stosuje się do niej szczególne zasady opodatkowania podatkiem od wartości dodanej w państwie członkowskim rozpoczęcia transportu lub wysyłki.

W analizowanym Modelu B, w momencie zakupu dzieła sztuki przez Wnioskodawcę będzie ono znajdować się w Galerii sztuki położonej w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej. W wyniku dokonaniu zakupu przez Wnioskodawcę dzieło sztuki będzie transportowane na rzecz Wnioskodawcy z tego państwa do Polski.


Jednocześnie, jak wskazano w stanie faktycznym Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce, natomiast Przedsiębiorca zagraniczny jest podatnikiem podatku od wartości dodanej.


Przedsiębiorca zagraniczny stosuje do opodatkowania sprzedaż dzieł sztuki ogólne zasady opodatkowania podatkiem od wartości dodanej i nie korzysta ze szczególnej procedury opodatkowania marży przewidzianej dla dzieł sztuki (brak wyłączenia z WNT na bazie art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Wnioskodawca zakupi dzieło sztuki na podstawie umowy sprzedaży (brak wyłączenia z WNT na bazie art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT).


Uwzględniając powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, zakup dzieła sztuki, które znajduje się w momencie zakupu w Galerii sztuki, a w wyniku zakupu jest transportowane do Polski na jego rzecz, Wnioskodawca powinien rozpoznać jako WNT.


AD 4


Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach Modelu B sprzedaż dzieła sztuki na rzecz Przedsiębiorcy zagranicznego stanowi:

  1. w przypadku, gdy dzieła te po sprzedaży pozostają w Polsce - odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju;
  2. w przypadku, gdy dzieła te są w związku ze sprzedażą wysłane z Polski do innego państwa Unii Europejskiej - wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W Modelu B po nabyciu dzieła sztuki przez Wnioskodawcę będzie ono znajdowało się na terenie Polski. W przypadku jego późniejszej sprzedaży przez Wnioskodawcę na rzecz Przedsiębiorcy zagranicznego dzieło to pozostanie w Polsce bądź zostanie wysłane z Polski do innego państwa Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT w Polsce podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, którą - stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jednocześnie, miejscem dostawy towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się momencie dostawy.

W przypadku więc sprzedaży przez Wnioskodawcę na rzecz Przedsiębiorcy zagranicznego dzieła sztuki, które pozostanie w Polsce, dojdzie do odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju. Podatnikiem zobligowanym do rozpoznania na gruncie VAT tej transakcji będzie Wnioskodawca.

Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT w Polsce podlega również wewnątrzwspólnotowA dostawa towarów za wynagrodzeniem („WDT”). W myśl art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez WDT rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej w wykonaniu dostawy towarów.

Zgodnie z art. 13 ust. 2 pkt 1 przytoczone powyżej przepisy dot. WDT stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska.

Przepis art. 13 ust. 8 ustawy o VAT wyłącza z procedury WDT dostawę dzieł sztuki, jeżeli podlega ona opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT w ramach specjalnej procedury opodatkowania przewidzianej dla dzieł sztuki tj. opodatkowania marży.

W analizowanym Modelu B, w związku ze sprzedażą dzieła sztuki przez Wnioskodawcę na rzecz Przedsiębiorcy zagranicznego będzie ono transportowane na rzecz Przedsiębiorcy zagranicznego do innego niż Polska państwa Unii Europejskiej.

Jednocześnie, Przedsiębiorca zagraniczny jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w państwie, w którym posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Wnioskodawca stosuje do opodatkowania sprzedaży dzieł sztuki ogólne zasady VAT i nie korzysta ze szczególnej procedury opodatkowania marży przewidzianej dla dzieł sztuki, tj. opodatkowania marży (brak wyłączenia z WDT z art. 13 ust. 8 ustawy o VAT).

Uwzględniając powyższe, zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż dzieła sztuki, które w związku z jego sprzedażą jest transportowane do innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej na rzecz Przedsiębiorcy zagranicznego, należy traktować na gruncie ustawy o VAT jako WDT. Podatnikiem zobligowanym do rozpoznania na gruncie VAT tej transakcji będzie Wnioskodawca.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art.47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj