Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-627/16-2/BC
z 5 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm. ) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2016 r. (data wpływu 30 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów organizacji Spotkań w zakresie w jakim dotyczą Podwykonawców – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów organizacji Spotkań w zakresie w jakim dotyczą Podwykonawców.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest polskim podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: CIT), objętym nieograniczonym obowiązkiem podatkowym. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży sprzętu elektronicznego (w tym sprzęt AGD, RTV, smartfony, monitory). Spółka realizuje również zadania z zakresu R&D (ang. Research and Development), tj. prowadzi badania naukowe, opracowuje nowe technologie i udoskonala swoje produkty dla potrzeb własnych oraz całej grupy kapitałowej. Dla celów ww. działalności Spółka zatrudnia liczne grono osób (np. pracowników działów administracyjnych, HR, finansowych, inżynierów itd.).

Przyjęty przez Spółkę model biznesowy zakłada także stałą współpracę z podmiotami zewnętrznymi (podwykonawcami), przykładowo: trenerami prowadzącymi szkolenia produktowe lub z technik sprzedaży, osobami nadzorującymi prawidłową prezentację produktów marki Wnioskodawcy w punktach sprzedaży, podwykonawcami wspierającymi Spółkę w negocjacjach handlowych lub podwykonawcami wspierającymi Spółkę w projektowaniu i realizacji działań marketingowych. Osoby te świadczą na rzecz Wnioskodawcy usługi w ramach prowadzonej przez nich jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej (dalej: Podwykonawcy).

Podwykonawcy, jako przedsiębiorcy, wykonują działalność gospodarczą w sposób niezależny, co wyraża się na przykład w tym, że sami mają wpływ na sposób i czas wykonywania swoich obowiązków oraz ponoszą na zasadach ogólnych odpowiedzialność cywilnoprawną za spowodowane przez siebie szkody. Jednak stała i ścisła współpraca z Podwykonawcami oraz realizacja przez Podwykonawców powierzonych im obowiązków wymaga niemal nieustannych kontaktów z pracownikami Spółki, a także poczucia związania z Wnioskodawcą, przestrzegania standardów jakościowych Wnioskodawcy oraz realizacji nakreślonych przez Wnioskodawcę celów.

W toku działalności gospodarczej, Spółka organizuje szereg imprez o charakterze integracyjnym (np. wspólne wyjazdy w celu zintegrowania osób zaangażowanych w dany projekt lub osób wyznaczonych do współpracy z danym klientem) lub o charakterze okolicznościowym (np. impreza z okazji świąt Bożego Narodzenia, obchody jubileuszu działalności Spółki) (dalej: Spotkania).


Spółka zaprasza na Spotkania zarówno pracowników jak i Podwykonawców Spółki.


Spółka pragnie podkreślić, że ani w spotkaniach integracyjnych, ani też w spotkaniach okolicznościowych, nie uczestniczą przedstawiciele klientów Spółki nabywających od niej sprzęt elektroniczny. Celem Spotkań, których dotyczy niniejszy wniosek nie jest bowiem kreowanie pozytywnego wizerunku Spółki w stosunku do jej klientów. Celem Spotkań jest natomiast integracja pracowników, jak również Podwykonawców, poprzez: wspólne spędzanie czasu; wspólny udział w ważnych wydarzeniach (np. jubileusz działalności Spółki, święta); nawiązanie relacji ułatwiających współpracę i wykonywanie obowiązków zawodowych; utrwalenie wspólnych celów i wartości reprezentowanych przez Wnioskodawcę. Spotkania są także okazją do przedstawienia zarówno pracownikom jak i Podwykonawcom, kierunków rozwoju Spółki oraz prezentacji nowych produktów wprowadzanych do oferty sprzedażowej Spółki. W ramach Spotkań dochodzi także do wymiany pomiędzy pracownikami i Podwykonawcami doświadczeń, omawiania strategii, uzgadniania projektów, w które zarówno pracownicy, jak i Podwykonawcy są zaangażowani.

Organizacja Spotkania ma na celu integrację całego zespołu, na który składają się zarówno pracownicy Spółki, jak i Podwykonawcy, realizujący wspólnie określone działania dla klientów Wnioskodawcy, oraz kształtowanie odpowiednich pozytywnych relacji pomiędzy pracownikami i Podwykonawcami. Możliwość uczestnictwa Podwykonawców we wskazanych Spotkania ma wpływać także na umocnienie więzi Podwykonawców z Wnioskodawcą i jej pracownikami, a tym samym podniesienie jakości świadczonych przez Podwykonawców usług zgodnie ze standardami jakościowymi Wnioskodawcy. Integracja Podwykonawców z Wnioskodawcą ma także na celu zwiększenie identyfikacji Podwykonawców z firmą Wnioskodawcy i jej wartościami, a w konsekwencji przekłada się na wyższy poziom i lepszą skuteczność świadczonych przez Podwykonawców usług. Podniesienie efektywności pracy i jakości świadczonych usług Podwykonawców wpływa pozytywnie na współpracę pomiędzy Spółką a jej klientami a w konsekwencji przyczynia się do zwiększenia przychodów osiąganych przez Spółkę lub zabezpieczenia ich źródła. Możliwość uczestnictwa Podwykonawców Spółki w Spotkaniach przez nią organizowanych jest elementem motywującym oraz sprawiającym, że Podwykonawcy czują więź ze Spółką i pozostają jej lojalni.

Do niejako ubocznych, lecz również istotnych celów organizacji Spotkań można zaliczyć poprawę atmosfery współpracy czy wzrost satysfakcji ze współpracy, co również przekłada się pozytywnie na wydajność pracowników i Podwykonawców oraz utrzymanie zatrudnienia najlepszych osób lub współpracy z Podwykonawcami. Z tego względu program danego Spotkania może zawierać różne elementy o charakterze rozrywkowo - integracyjnym. W szczególności są to wycieczki, ogniska, gry i zabawy zespołowe, dyskoteki czy bankiety.

Organizacja uroczystości przez Spółkę wiąże się z ponoszeniem przez Wnioskodawcę szeregu wydatków. W zależności od rodzaju Spotkania na wydatki te mogą składać się: wynajem sali z odpowiednim wyposażeniem (np. nagłośnienie, oświetlenia, dekorację, scenę, projektor); usługi cateringowe lub gastronomiczne; zakup napojów; nagrody dla nagradzanych uczestników; drobne upominki; usługi logistyczne lub transportowe; usługi hotelowe; oraz wydatki na wspomniane powyżej działania o charakterze rozrywkowo-integracyjnym (np. gry lub zabawy zespołowe, koncert zaproszonych gwiazd lub zaangażowanie profesjonalnego DJ’a). Spółka finansuje koszty organizacji Spotkań ze środków obrotowych.

Spółka pragnie podkreślić, że jej działania w zakresie organizowania Spotkań dla pracowników i Podwykonawców nie są ukierunkowane na tworzenie dobrego wizerunku Spółki czy też wykreowanie pozytywnych relacji z klientami Spółki, lecz na wzrost osiąganych przez Spółkę przychodów lub zabezpieczenie ich źródła poprzez poprawę komunikacji i codziennej współpracy zarówno pomiędzy pracownikami jak i Podwykonawcami.

Wydatki ponoszone na organizację Spotkań są przez Wnioskodawcę należycie udokumentowane, w tym poprzez dowody zakupu określonych usług i towarów składających się na organizację Spotkania oraz dokumentację potwierdzającą realizację i charakter danego Spotkania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy koszty organizacji Spotkań, w zakresie w jakim dotyczą Podwykonawców, mogą zostać zaliczone dla celów podatku dochodowego od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów?


Zdaniem Wnioskodawcy, koszty organizacji Spotkań, w zakresie w jakim dotyczą Podwykonawców, mogą zostać zaliczone dla celów podatku dochodowego od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm., dalej: „ ustawy o CIT”), „Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.”

W ocenie Spółki nie może być żadnych wątpliwości co do tego, że zasadniczo koszty organizacji Spotkań mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Integracja pracowników i Podwykonawców przyczynia się bowiem do zwiększenia ich efektywności. Zintegrowany zespół osiąga lepsze wyniki ponieważ zintegrowane osoby lepiej się komunikują i chętniej ze sobą współpracują.

Przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację są wydatki na organizację Spotkań w zakresie dotyczącym Podwykonawców. Spółka uważa, że art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, zgodnie z którym do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się „kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych” nie dotyczy sytuacji opisanej w niniejszym wniosku.

Ustawa o CIT nie definiuje pojęcia „kosztów reprezentacji”. W efekcie, w praktyce organów podatkowych i sądów administracyjnych podejmowano liczne próby zdefiniowania tego pojęcia. Przełomowym orzeczeniem w tym zakresie był wyrok siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) z 17 czerwca 2013 r., zgodnie z którym „Tylko wydatki na zakup tych usług gastronomicznych stanowiących koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 20 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), których jedynym (głównym) celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku firmy na zewnątrz podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.” Ww. wyrok zapoczątkował jednolitą już obecnie linię orzeczniczą, zgodnie z którą przez „koszty reprezentacji” należy rozumieć te koszty, których „wyłącznym albo przynajmniej głównym celem jest kreowanie pozytywnego wizerunku podatnika” (tak np. NSA w wyroku z 19 stycznia 2016 r., sygn. II FSK 2657/13). Istotne wskazówki odnośnie interpretacji tego pojęcia zawarł także Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 25 listopada 2013 r. (sygn. DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521). W świetle tej interpretacji, za koszty reprezentacji należy uznać wyłącznie te wydatki, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika czy też stworzenie dobrego obrazu jego firmy.

Wydatki na organizację Spotkań w zakresie dotyczącym Podwykonawców są ponoszone przez Spółkę w celu uzyskania przychodów, lub zabezpieczenia ich źródła, poprzez integrację oraz poprawę komunikacji i codziennej współpracy zarówno pomiędzy pracownikami jak i Podwykonawcami, a nie w celu kreowania pozytywnego wizerunku Spółki.

Trzeba zwrócić uwagę, że istniejące dotychczas spory w procesie interpretacji art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT toczyły się na tle wydatków dotyczących tych kontrahentów, którym podatnicy oferują zakup swoich towarów lub usług. Przyczyną tych sporów były trudności z rozgraniczeniem wydatków, które ponoszone są w związku z reklamą, a tymi wydatkami, których celem jest jedynie kreowanie wizerunku. Celem przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT jest bowiem to, by do kosztów uzyskania przychodów nie zaliczać tych wydatków, które podatnik ponosi nie w celu zareklamowania swoich produktów (usług), ale wywarcia na klientach dobrego wrażenia.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na szczególną sytuację Podwykonawców. Podwykonawcy nie stanowią bowiem klientów Spółki, w tym sensie, że Spółka nie oferuje im sprzedaży swoich produktów. Wobec tego wydatki dokonane w związku ze współpracą z tą grupą podmiotów nie mogą mieć, zdaniem Spółki, reprezentacyjnego charakteru. Należy podkreślić, że Podwykonawcy, pomimo prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, stanowią element struktury Spółki, gdyż taka forma działania nie wyklucza ścisłego związku między Spółką a jej Podwykonawcami. Nie sposób także kwestionować tego, że Podwykonawcy wykonując swoje zadania działają dla dobra i w interesie Spółki, czyli w celu zwiększania jej przychodów. Ich zaangażowanie w realizowane zadania oraz wykonywanie usług na najwyższym poziomie wpływa na postrzeganie Spółki przez klientów i zwiększa prawdopodobieństwo zakupu przez klientów w przyszłości produktów marki Wnioskodawcy, a tym samym umożliwia generowanie zysków przez Spółkę.

Działania mające na celu budowanie wizerunku Spółki wobec Podwykonawców na jakiejkolwiek płaszczyźnie byłyby całkowicie bezcelowe, ponieważ na tym etapie współpracy pogląd Podwykonawcy na temat Spółki jest już w pełni ukształtowany. Co więcej, to Podwykonawcom w celu kontynuowania współpracy, a nie Spółce, powinno zależeć na pozytywnym odbiorze ich działalności (świadczonych przez nich dla Wnioskodawcy usług).


Wydatki związane z organizacją Spotkań, dotyczące Podwykonawców, nie są zatem ponoszone w celu kreowania wizerunku Spółki, ale w celu uzyskania przychodów lub zabezpieczenia ich źródła. Przejawia się to w następujących aspektach:

  • Podwykonawcy w trakcie Spotkań mają możliwość wymiany doświadczeń i pomysłów pomiędzy sobą oraz z pracownikami Spółki, jak też omówienia przyszłych i aktualnych projektów;
  • Podwykonawcy integrują się z pracownikami oraz między sobą, co pozwala obu grupom efektywniej współpracować w ramach wykonywanych zadań;
  • Podwykonawcy w ramach Spotkań nabywają wiedzę niezbędną im do wykonywania powierzonych umownie obowiązków;
  • udział Podwykonawców w Spotkaniach pozwala Spółce zwiększyć efektywność ich działania oraz zwiększyć ich lojalność wobec Spółki, a przez to utrzymać współpracę z najlepszymi Podwykonawcami.


Należy ponadto podkreślić, że w toku bieżącej działalności Spółki Podwykonawcy stale współdziałają z pracownikami Spółki. Możliwość zintegrowania się w ramach Spotkań może więc mieć kluczowe znaczenie dla efektywnego wykonywania zadań obu tych grup osób.

Ponadto, niezwykle istotną okolicznością jest fakt, że niektóre projekty nie mogą być zrealizowane bez udziału Podwykonawców. W takim przypadku brak obecności Podwykonawcy podczas Spotkania, podczas którego np. dyskutowane są założenia do danego projektu, utrudniałby możliwość jego realizacji. Zatem, poniesienie przez Spółkę wydatków związanych z udziałem Podwykonawców w Spotkaniach jest niezbędne dla uzyskania określonego przychodu lub zabezpieczenia jego źródła.

Należy ponadto wskazać, że kooperacja danego Podwykonawcy z daną grupą pracowników lub danym działem Spółki może być na tyle ścisła, że brak udziału danego Podwykonawcy w Spotkaniu spowodowałby brak realizacji integracyjnego celu Spotkania albo wręcz odniósłby negatywne skutki (np. powodując wrażenie dyskryminacji Podwykonawcy).

Jak wynika z powyższego, z punktu widzenia Spółki wydatki związane z udziałem Podwykonawców w Spotkaniach są poniesione w celu uzyskania przychodów i nie mają charakteru wydatków reprezentacyjnych. Ich celem jest umożliwienie realizacji określonych projektów lub zwiększenie wydajności pracy pracowników i Podwykonawców, a w konsekwencji - uzyskanie przychodów z działalności gospodarczej. Zatem, wydatki te mogą być przez Wnioskodawcę zaliczane dla celów podatku dochodowego od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów.


Ww. stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje organów podatkowych.


Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 26 listopada 2015 r., sygn. ILPB3/4510-1-417/15-2/AO, stwierdził, że „poniesione przez Spółkę wydatki na organizację spotkań okolicznościowych oraz integracyjnych w części przypadającej zarówno dla jej pracowników, jak i podwykonawców Spółki (przewoźników i ich pracowników - kurierów), mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.”

Podobne stanowisko zajął Dyrektor izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 30 czerwca 2015 r., sygn. IBPBI/2/4510-377/15/PC, w której stwierdził, że „sfinansowane wydatki na organizację Pikników w części przypadającej zarówno na pracowników, w tym pracowników tymczasowych, jak i członków ich rodzin oraz emerytów i przedstawicieli Korporacji a także zleceniobiorców mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Według tut. Organu ww. wydatki związane są niewątpliwie z prowadzoną działalnością podatnika i mają na celu zintegrowanie załogi, co przyczyni się do efektywniejszej pracy i ostatecznie przełoży się na wielkość osiągniętych przez Wnioskodawcę przychodów. Podobny skutek w procesie integracyjnym załogi Wnioskodawca osiągnie dzięki udziałowi w pikniku byłych pracowników. Dbałość o emerytów będzie bowiem motywująco wpływać na prace osób zatrudnionych, którzy mogą spodziewać się podobnego traktowania w przyszłości. Niewątpliwie potencjalny wpływ na wysokość osiągniętych przychodów ma także udział w pikniku zleceniobiorców (kontrahentów) Wnioskodawcy. Związanie ich ze Spółką może przekładać się wprost na zaktywizowanie współpracy i, w efekcie, na lepsze wyniki gospodarcze. (...) W ww. przypadkach związek poniesionego kosztu z możliwością osiągnięcia przychodów jest widoczny.”

Stanowisko Spółki potwierdza także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 17 lutego 2014 r., sygn. ITPB3/423-559/13/PST, w której organ wskazał, że „wydatki poniesione przez Spółdzielnię na wigilię w części dotyczącej pracowników jak i Prezesa oraz Dyrektora Handlowego (niebędących pracownikami - przyp. Wnioskodawcy) można zaliczyć do kosztów podatkowych zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, o ile przedmiotowe wydatki będą miały na celu zintegrowanie załogi i stworzenie właściwej atmosfery w pracy oraz zostaną właściwie udokumentowane.”

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki związane z organizacją Spotkań w zakresie dotyczącym Podwykonawców poniesione są w celu uzyskania przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów, a jednocześnie nie podlegają wyłączeniu na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, Jako takie mogą zatem zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów organizacji Spotkań w zakresie w jakim dotyczą Podwykonawców za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, że interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj