Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB6/4510-287/16-5/AM
z 2 sierpnia 2016 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2016 r. (data wpływu 16 maja 2016 r.) oraz piśmie z dnia 6 lipca 2016 r. (data nadania 6 lipca 2016 r., data wpływu 11 lipca 2016 r.) uzupełniającym braki formalne wniosku na wezwanie Nr IPPB6/4510-287/16-2/AM z dnia 28 czerwca 2016 r. (data nadania 28 czerwca 2016 r., data doręczenia 29 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej otrzymanej przez Wnioskodawcę od CypCo dywidendy – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych możliwości odliczenia od dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej otrzymanej przez Wnioskodawcę od CypCo dywidendy.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej („Wnioskodawca”, „Spółka”). W przyszłości Spółka stanie się wspólnikiem w spółce kapitałowej prawa cypryjskiego wymienionej w pkt 13 Załącznika nr 1 do Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (dalej: „Dyrektywa”) oraz w Załączniku nr 3 do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.) (dalej: „CypCo”). Przez okres dłuższy niż 30 dni, Spółka będzie posiadała co najmniej 25% udziałów w kapitale zakładowym CypCo.
CypCo będzie mogła dysponować aktywami takimi jak np.: akcje, udziały, obligacje, jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, udziały w innych spółkach, udziały w funduszach niepłynnych (np. hedge funds, private equity) (dalej: „Inwestycje Portfelowe”). Jednocześnie CypCo może być wspólnikiem w jednej lub kilku zagranicznych spółek osobowych (dalej: „Zagraniczne Spółki Osobowe”), które będą realizowały Inwestycje Portfelowe.
CypCo będzie osiągała zróżnicowane przychody, w tym przychody z Inwestycji Portfelowych realizowanych przez CypCo samodzielnie, tj.: przychody z dywidend, inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, przychody ze zbycia: udziałów oraz papierów wartościowych (akcje, obligacje, certyfikaty inwestycyjne), wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, jak również z tytułu realizacji Inwestycji Portfelowych poprzez Zagraniczne Spółki Osobowe oraz z tytułu zbycia udziałów w Zagranicznych Spółkach Osobowych. Ze względu na rozmiar prowadzonej działalności CypCo, może zdarzyć się, że w danym roku obrotowym przychody z tytułów, o których mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b) stanowić będą więcej niż 50% przychodów CypCo.
Dochody CypCo z tytułu Inwestycji Portfelowych realizowanych przez CypCo samodzielnie lub przez Zagraniczne Spółki Osobowe mogą, w zależności od ich charakteru, podlegać opodatkowaniu na terytorium Cypru stawką podatku nie niższą niż 20% lub korzystać ze zwolnienia bądź wyłączenia z opodatkowania podatkiem dochodowym na terytorium Cypru.
W przypadku przychodów korzystających ze zwolnienia bądź wyłączenia z opodatkowania, takie zwolnienie lub wyłączenie może wynikać z zastosowania przepisów krajowych obowiązujących na terytorium Cypru lub na podstawie przepisów dyrektywy Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich.
Nie można wykluczyć, że całość lub część dochodów CypCo korzystać będzie ze zwolnienia lub wyłączenia od opodatkowania na podstawie innej niż przepisy dyrektywy Rady 2011/96/UE.
Przychody CypCo mogą przekraczać kwotę 250.000 EUR w danym roku podatkowym.
Dochód CypCo przypadający na Spółkę za okres, w którym Spółka posiadała nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 30 dni swój udział w kapitale CypCo, będzie wypłacany po zamknięciu roku obrotowego CypCo, a przed upływem terminu, o którym mowa w art. 24a ust. 13 w zw. z art. 27 ust. 2a ustawy o CIT.
Dywidenda wypłacona przez CypCo na rzecz Spółki będzie podlegała zwolnieniu od opodatkowania w Polsce, ponieważ spełnione zostaną warunki, o których mowa w art. 20 ust. 3 ustawy o CIT, tj.:
- wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest CypCo, tj. spółka kapitałowa prawa cypryjskiego podlegająca opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania na terytorium Cypru,
- uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt a) jest Wnioskodawca, który jest podatnikiem podatku dochodowego, mającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- Wnioskodawca posiada bezpośrednio 100% udziałów w kapitale CypCo,
- Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na źródło ich osiągania.
Wnioskodawca wskazał, że występował już z analogicznym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, w odniesieniu do spółki kapitałowej prawa niderlandzkiego. W otrzymanej przez Wnioskodawcę interpretacji o sygn. IPPB2/4511-783/15-4/MK, Minister Finansów potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, iż będzie miał możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 24a ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy o CIT, dywidendy otrzymanej przez Wnioskodawcę od spółki kapitałowej prawa niderlandzkiego, w sytuacji gdy wypłacona dywidenda będzie korzystała ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie przepisów, o których mowa w art. 20 ust. 3 ustawy o CIT. Ponieważ w wyniku działań restrukturyzacyjnych doszło do zmiany planów i Wnioskodawca stanie się ostatecznie wspólnikiem w spółce kapitałowej prawa cypryjskiego, Spółka występuje do Organu z nowym zapytaniem dla zmodyfikowanego stanu faktycznego.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Spółka będzie miała możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 24a ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy o CIT, dywidendy otrzymanej przez Spółkę od CypCo w sytuacji, gdy wypłacona dywidenda będzie korzystała ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie przepisów, o których mowa w art. 20 ust. 3 ustawy o CIT?
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie miała możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 24a ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy o CIT, dywidendy otrzymanej przez Spółkę od CypCo w sytuacji, gdy wypłacona dywidenda będzie korzystała ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie przepisów, o których mowa w art. 20 ust. 3 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o CIT, podatek od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej, uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Dla ustalenia, czy dochody CypCo będą podlegać opodatkowaniu u Spółki, na podstawie art. 24a ust. 1 ustawy o CIT, niezbędne jest w pierwszej kolejności ustalenie czy CypCo będzie stanowić w odniesieniu do Spółki zagraniczną spółkę, a jeżeli tak, to w dalszej kolejności niezbędne jest ustalenie, czy CypCo będzie zagraniczną spółką kontrolowaną Spółki.
Zgodnie z art. 24a ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, przez zagraniczną spółkę rozumie się:
- osobę prawną,
- spółkę kapitałową w organizacji,
- jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej inną niż spółka niemająca osobowości prawnej,
- spółkę niemającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2
- nieposiadającą siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w której podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, posiada udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub prawo do uczestnictwa w zysku.
W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż Spółka będzie posiadała udziały w kapitale CypCo, CypCo będzie uznana za zagraniczną spółkę Spółki w rozumieniu art. 24a ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.
Aby określić, czy CypCo jest zagraniczną spółką kontrolowaną Spółki, należy sprawdzić, czy w odniesieniu do Spółki CypCo spełnia warunki, o których mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 24a ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT, „zagraniczną spółką kontrolowaną” jest zagraniczna spółka, która spełnia łącznie następujące warunki:
- ,,w spółce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, posiada nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25% udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach,
- co najmniej 50% przychodów tej spółki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 7, pochodzi z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, przychodów ze zbycia udziałów (akcji), wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także przychodów z praw autorskich, praw własności przemysłowej - w tym z tytułu zbycia tych praw, a także zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
- co najmniej jeden rodzaj przychodów, o których mowa w lit. b), uzyskiwanych przez tę spółkę, podlega w państwie jej siedziby lub zarządu opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego obowiązującej w tym państwie niższej o co najmniej 25% od stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1, lub zwolnieniu lub wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w tym państwie, chyba że przychody te podlegają zwolnieniu od opodatkowania w państwie siedziby lub zarządu spółki je otrzymującej na podstawie przepisów dyrektywy Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 345 z 29.12.2011, str. 8, z późn. zm.)”.
Odnosząc treść powyższego przepisu do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż:
- Spółka będzie posiadała 100% udziałów w kapitale CypCo, a co za tym idzie warunek, o którym mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. a) ustawy o CIT zostanie spełniony, czyli Wnioskodawca będzie posiadał bezpośrednio stosowny udział w CypCo,
- przychody CypCo będą związane z samodzielną realizacją Inwestycji Portfelowych, tj. przychodami CypCo będą przychody z dywidend, inne przychody z udziału w zyskach osób prawnych, przychody ze zbycia: udziałów oraz papierów wartościowych (akcje, obligacje, certyfikaty inwestycyjne), wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, jak również przychodami CypCo mogą być przychody z tytułu uczestnictwa w Zagranicznych Spółkach Osobowych, które będą realizowały Inwestycje Portfelowe, a co za tym idzie, warunek, o którym mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b) ustawy o CIT zostanie spełniony, czyli co najmniej 50% przychodów CypCo osiągniętych w roku podatkowym będą stanowiły przychody pasywne, o których mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b) ustawy o CIT,
- przychody CypCo, o których mowa w pkt b) powyżej, mogą podlegać zwolnieniu bądź wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na terytorium Cypru na podstawie innej niż przepisy dyrektywy Rady 2011/96/UE, a co za tym idzie, warunek, o którym mowa w art. 24 ust. 3 pkt 3 lit. c) zostanie spełniony, czyli przychody Cypco będą opodatkowane wg stawki podatku niższej o co najmniej 25% od stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o CIT, lub będą zwolnione bądź wyłączone od opodatkowania podatkiem dochodowym na terytorium Cypru
- w konsekwencji, należałoby przyjąć, że CypCo będzie mogła zostać uznana za zagraniczną spółkę kontrolowaną Spółki w rozumieniu art. 24a ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT.
Ponieważ CypCo będzie stanowić zagraniczną spółkę kontrolowaną, jej dochody będą podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski wg zasad określonych w art. 24a ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o CIT: „Podatek od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy opodatkowania.”.
Z kolei zgodnie z art. 24a ust. 4 ustawy o CIT: „Podstawę opodatkowania, o której mowa w ust. 1 stanowi dochód zagranicznej spółki kontrolowanej przypadający na okres, w którym został spełniony warunek wymieniony w ust. 3 pkt 3 lit. a), albo na okres, o którym mowa w ust. 8 albo 9, w takiej części, jaka odpowiada posiadanym udziałom związanym z prawem do uczestnictwa w zyskach tej spółki, po odliczeniu kwot:
- dywidendy otrzymanej przez podatnika od zagranicznej spółki kontrolowanej;
- z odpłatnego zbycia przez podatnika udziału w zagranicznej spółce kontrolowanej”.
Z brzmienia powyższego przepisu wynika, iż Spółka powinna wykazać w swoich dochodach również dochód CypCo przypadający na okres, w którym Spółka posiadała nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 30 dni udział w kapitale CypCo. Niemniej jednak Spółka będzie miała prawo pomniejszyć ten dochód o dywidendę wypłaconą przez CypCo na rzecz Spółki. Z punktu widzenia przepisów dotyczących zagranicznych spółek kontrolowanych, jedynym wymogiem dotyczącym możliwości odliczenia kwoty dywidendy pochodzącej z CypCo i przypadającej na Spółkę, jest obowiązek faktycznej wypłaty dywidendy przez CypCo na rzecz Spółki. Bez znaczenia z punktu widzenia przepisów o zagranicznych spółkach kontrolowanych jest więc fakt, iż wypłacona dywidenda będzie korzystała ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o CIT.
W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż:
- CypCo będzie zagraniczną spółką kontrolowaną Spółki w rozumieniu regulacji, o której mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT,
- dochód CypCo, o którym mowa w art. 24a ust. 6 ustawy o CIT, przypadający na Spółkę za okres, w którym Spółka posiadała nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 30 dni udział w kapitale CypCo, będzie uwzględniony w kalkulacji podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 24a ust. 4 ustawy o CIT,
- od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym zagranicznej spółki kontrolowanej zgodnie z art. 24a ust. 4 ustawy o CIT, Spółka będzie mogła odliczyć otrzymaną od CypCo dywidendę,
- wypłacona przez CypCo na rzecz Spółki dywidenda będzie odpowiadała wartości dochodu CypCo przypisanemu Spółce za okres, w którym Spółka posiadała nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 30 dni udział w kapitale CypCo
- po stronie Spółki nie powstanie dochód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie regulacji zawartych w art. 24a ustawy o CIT od dochodów CypCo przypadających na Spółkę.
Innymi słowy, w sytuacji gdy dochód CypCo przypadający na Spółkę za okres, w którym Spółka posiadała nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 30 dni swój udział w kapitale CypCo, zostanie wypłacony na rzecz Spółki w formie dywidendy, Spółka pomniejszy podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 24a ust. 1 ustawy o CIT o dywidendę wypłaconą przez CypCo na rzecz Spółki zgodnie z art. 24 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT.
Wnioskodawca wskazuje, że przepisy dotyczące regulacji, o których mowa w art. 24a ust. 4 ustawy o CIT nie zabraniają odliczenia od podstawy opodatkowania wypłaconej dywidendy w sytuacji, gdy będzie korzystała ona ze zwolnienia z opodatkowania, a zatem nie ma znaczenia, iż wypłacona z CypCo na rzecz Wnioskodawcy dywidenda będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o CIT.
Podsumowując, Spółka będzie miała możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 24a ust. 4 w zw ust. 1 ustawy o CIT, dywidendy otrzymanej od CypCo w sytuacji, gdy wypłacona dywidenda będzie korzystała ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie przepisów, o których mowa w art. 20 ust. 3 ustawy o CIT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego interpretacji indywidualnej Nr IPPB2/4511-783/15-4/MK z dnia 19 października 2015 r. wskazać należy, że została ona wydana w odmiennym stanie faktycznym w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jej przedmiotem jest kwestia opodatkowania przez Wnioskodawcę dochodów osiąganych przez HoldCo zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 30f ust. 5-7 ustawy o PIT, w sytuacji gdy jednostka zależna Wnioskodawcy (PolCo) będzie wspólnikiem HoldCo, a Wnioskodawca będzie posiadał udziały w kapitale HoldCo wyłącznie za pośrednictwem PolCo. Powołana interpretacja nie dotyczy natomiast możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 24a ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy o CIT, dywidendy otrzymanej przez Wnioskodawcę od spółki kapitałowej prawa niderlandzkiego, w sytuacji gdy wypłacona dywidenda będzie korzystała ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie przepisów, o których mowa w art. 20 ust. 3 ustawy o CIT
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.