Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-2-1/4514-380/16-2/MZ
z 7 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 5 lipca 2016 r. (data wpływu do Biura – 8 lipca 2016 r.), uzupełnionym 6 września 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych umów pożyczki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2016 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych umów pożyczki.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 29 sierpnia 2016 r. znak: IBPB-2-1/4514-380/16-1/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 6 września 2016 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w okresie od maja 2015 r. do końca maja 2016 r. zawarł z X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. 31 umów pożyczki, zgodnie z którymi X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. (pożyczkodawca) udzieliła Wnioskodawcy (pożyczkobiorcy) pożyczek w łącznej wysokości 1.606.000,00 zł, a Wnioskodawca zobowiązał się do spłaty kwot otrzymanych pożyczek powiększonych o odsetki umowne w terminach określonych odrębnie w każdej z umów pożyczki. X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a przedmiotem jej działalności są m.in. pozostałe formy udzielania kredytów (PKD 64.92.Z) jako działalność zawarta w zbiorze objętym kodem PKD 64.9 – pozostała finansowa działalność usługowa, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych. Z tytułu każdej uzyskanej pożyczki Wnioskodawca złożył deklarację PCC-3 oraz uiścił podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% kwoty danej pożyczki.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż

  1. z tytułu umów pożyczek zawartych w 2015 r. X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. była zwolniona z opodatkowania z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
  2. z tytułu umów pożyczek zawartych w 2016 r. X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. była zwolniona z podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu otrzymania od X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. pożyczek Wnioskodawca był zobowiązany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych?

Wnioskodawca, przywołując art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b), art. 4 pkt 7, art. 6 ust. 1 pkt 7, art. 7 ust. 1 pkt 4 oraz art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wskazał, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wymaga, aby jedna ze stron danej czynności prawnej z tytułu jej dokonania była opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub zwolniona z podatku od towarów i usług.

X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą polegającą m.in. na udzielaniu pożyczek. Działalność ta jest przez X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. prowadzona w celach zarobkowych i w sposób ciągły, o czym świadczy ilość pożyczek udzielonych Wnioskodawcy w przeciągu 12 miesięcy. Udzielenie przez X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. Wnioskodawcy 31 pożyczek było dla tej Spółki świadczeniem usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wynagrodzenie X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. za świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi w postaci odsetek umownych zwolnione będzie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, w opinii Wnioskodawcy, pożyczki otrzymane przez niego od X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawca nie był zatem zobowiązany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest – zgodnie z wolą Wnioskodawcy wyrażoną we wniosku – ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko i wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych; rozważania z zakresu podatku od towarów i usług przyjęto jako element stanowiska niepodlegający ocenie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2015 r., poz. 626, ze zm.; od 3 lutego 2016 r. – Dz.U. z 2016 r., poz. 223, ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Stosownie do art. 4 pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży, przy umowie pożyczki, na biorącym pożyczkę.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że umowa pożyczki podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na biorącym pożyczkę.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r., wprowadzonym ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U., poz. 1045) nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Zgodnie z treścią tego przepisu, w brzmieniu obowiązującym przed ww. nowelizacją, tj. w 2015 r. nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Z cytowanego powyżej przepisu art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r., wynika generalnie, że podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności w zakresie w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług lub takie czynności, w których przynajmniej jedna ze stron z tytułu ich dokonania (dokonania tych czynności) jest zwolniona z podatku od towarów i usług (z wyjątkiem określonych czynności, które w przedmiotowej sprawie nie występują).

Z powyższego wynika, że mimo modyfikacji od 1 stycznia 2016 r. przepisu art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera on w sensie merytorycznym analogiczne regulacje, co do skutków wyłączenia z podatku od czynności cywilnoprawnych. Z jego brzmienia wynika bowiem zasada opodatkowania danej czynności albo podatkiem od towarów i usług (w tym także zwolnienia) albo podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Należy więc zaznaczyć, że o wyłączeniu, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług. Podstawę do ww. wyłączenia może stanowić wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z podatku od towarów i usług zwolniona.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że Wnioskodawca w okresie od maja 2015 r. do końca maja 2016 r. zawarł z X Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. 31 umów pożyczki, zgodnie z którymi X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. udzieliła Wnioskodawcy pożyczek w łącznej wysokości 1.606.000,00 zł, a Wnioskodawca zobowiązał się do spłaty kwot otrzymanych pożyczek powiększonych o odsetki umowne w terminach określonych odrębnie w każdej z umów pożyczki. X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a przedmiotem jej działalności są m.in. pozostałe formy udzielania kredytów (PKD 64.92.Z) jako działalność zawarta w zbiorze objętym kodem PKD 64.9 – pozostała finansowa działalność usługowa, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych. Z tytułu każdej uzyskanej pożyczki Wnioskodawca złożył deklarację PCC-3 oraz uiścił podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% kwoty danej pożyczki. Z tytułu ww. umów pożyczek zawartych w 2015 r. i w 2016 r. X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. była zwolniona z opodatkowania z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umów pożyczki podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższe transakcje – dokonane pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlegają regulacjom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, ze zm.; od 10 maja 2016 r. – Dz.U. z 2016 r., poz. 710, ze zm.) i czy będą one zwolnione z opodatkowania tym podatkiem, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umów pożyczki podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tych czynności podatkiem od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jeżeli zatem istotnie, jak twierdzi Wnioskodawca, z tytułu umów pożyczek zawartych w 2015 r. i 2016 r., X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. była zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług – co jak wskazano powyżej nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż interpretacja wydawana jest wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych – to na mocy art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych umowy pożyczki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych – są z niego wyłączone. Tym samym Wnioskodawca (pożyczkobiorca) nie był zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu tych umów.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj