Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-592/16-2/JŻ
z 30 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2016 r. (data wpływu 12 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy specjalistycznych urządzeń technicznych - przemysłowych komputerów mobilnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu Urządzeń – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 sierpnia 2016 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy specjalistycznych urządzeń technicznych - przemysłowych komputerów mobilnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu Urządzeń.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Sp. z o.o. (dalej - Spółka, Wnioskodawca) specjalizuje się w dostawie kompleksowych rozwiązań w zakresie dostaw urządzeń IT, konsultingu IT, outsourcingu, projektowania i wdrażania systemów informatycznych oraz wsparcia klientów z sektorów: bankowości, administracji publicznej, handlu detalicznego i przemysłu. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. Spółka nie prowadzi handlu detalicznego.

Spółka planuje rozszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą o dystrybucję specjalistycznych urządzeń technicznych - przemysłowych komputerów mobilnych (dalej – Urządzenia). W ramach ww. działalności Spółka będzie nabywała Urządzenia od dostawców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży m.in. urządzeń elektronicznych w celu ich odsprzedaży. Pierwsza partia Urządzeń przeznaczonych do odsprzedaży została nabyta przez Spółkę od dostawcy będącego podatnikiem VAT czynnym i mającego siedzibę w Polsce w lipcu 2016 r. Dostawa Urządzeń na rzecz Spółki została udokumentowana fakturą zawierającą 23% VAT.

Urządzenia będące przedmiotem oferty Spółki, w zależności od modelu, mają różną postać - mogą przykładowo mieć wygląd terminala (ekran z klawiaturą), telefonu komórkowego, czy tabletu. Posiadają wszystkie typowe dla komputerów elementy, tj.: procesor, pamięć operacyjna i stała, system operacyjny, wyświetlacz. Dodatkowo - zależnie od konfiguracji - Urządzenia mogą być wyposażone w moduły do bezprzewodowej transmisji danych, jak WiFi, Bluetooth, GPRS, EDGE, HSPA. Urządzenia można również wyposażyć w dodatkowe akcesoria, takie jak m.in. czytnik pasków magnetycznych (z opcją JI52 Option), czytnik kart chipowych, skaner kodów kreskowych, gniazdo SAM, wtyczka wytrzymała.

W odróżnieniu jednak od podobnych urządzeń oferowanych na rynku konsumenckim, wszystkie Urządzenia dystrybuowane przez Spółkę spełniają rygorystyczne normy predestynujące je do pracy w trudnych warunkach. Przykładowo - w zależności od modelu - mogą pracować w temperaturach od minus 20 do plus 60 stopni Celsjusza i wilgotności do 95%, są odporne na uszkodzenia w przypadku upadku z wysokości 1,2 metra, są zgodne z normami szczelności dla pyłu i wody od IP40 do IP67, są zaprojektowane tak, aby wytrzymywały upadki na beton z dużej wysokości (np. od 1,5 m do 2,0 m.). Parametry oferowanych przez Spółkę Urządzeń są właściwe dla komputerów przemysłowych.

W praktyce, pomimo wizualnego podobieństwa Urządzeń do tabletów czy smartfonów będących przedmiotem sprzedaży na rynku konsumenckim, stanowią one urządzenia specjalistyczne przeznaczone wyłącznie dla przedsiębiorstw. Z uwagi na wysoką odporność i szerokie możliwości konfiguracji, Urządzenia mogą znaleźć zastosowanie na wielu polach biznesowych, m.in. w transporcie i logistyce, dystrybucji, zarządzaniu stanami magazynowymi czy obsłudze zamówień. Mogą być one wykorzystywane również do czytania kodów kreskowych czy obsługi kart płatniczych. Charakterystyka funkcjonalna Urządzeń w zasadzie wyklucza ich zakup przez indywidualnych odbiorców.

Zdaniem Spółki, Urządzenia powinny być klasyfikowane wg kodu CN 8471 30 00, tj. jako przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie nie większej niż 10 kg, składające się co najmniej z jednostki centralnej, klawiatury i monitora. Mając na uwadze powyższe, zgodnie z kluczem powiązań kodów CN z kodami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej - PKWiU) zawartym w Rozporządzeniu Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. poz. 207 nr 1293), Wnioskodawca klasyfikuje Urządzenia w grupowaniu o symbolu PKWiU 26.20.11.0 - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <=10 kg, takie jak: laptopy i notebooki, komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne.


W związku z przedstawionym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy do dostaw Urządzeń dokonywanych przez Spółkę na rzecz nabywców powinny znaleźć zastosowanie szczególne zasady opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 w zw. z poz. 28a Załącznika nr 11 do ustawy o VAT (mechanizm odwrotnego obciążenia)?
  2. Czy Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie Urządzeń?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Do dostaw Urządzeń dokonywanych przez Spółkę na rzecz nabywców nie powinny znaleźć zastosowania i szczególne zasady opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 w zw. z poz. 28a Załącznika nr 11 do ustawy o VAT (mechanizm odwrotnego obciążenia).


Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie Urządzeń.


Poniżej Wnioskodawca szczegółowo uzasadnia swoje stanowisko.


Ad. 1.


  • Mechanizm odwrotnego obciążenia - uwagi ogólne




Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT „Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne, niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.”

Powyższa regulacja wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. W przypadku gdy zarówno dostawcą, jak i nabywcą towaru jest podatnik VAT czynny, a przedmiotem dostawy jest towar wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy i dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub w art. 122 ustawy o VAT, transakcję opodatkowuje nabywający towar. Tym samym w przypadku dostawy towarów, które nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT podatnikiem pozostaje sprzedawca.

Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o VAT, w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy o VAT, mechanizm odwróconego obciążenia stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł. Za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a - 28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy.




W pozycji 28a - 28c załącznika nr 11 do ustawy o VAT ustawodawca wymienił następujące towary;

  • „przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak; laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy” (o symbolu PKWiU ex 26.20.11.0),
  • „telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym „ smartfony” (o symbolu PKWiU ex 26.30.22.0);
  • „konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem - z wyłączeniem części i akcesoriów” (o symbolu PKWiU ex 26.40.60.0).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie dopisku ex przy konkretnym symbolu, statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru/usługi”. Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru czy danej usługi z danego grupowania.

W przypadku towarów wymienionych w załączniku nr 11 pod pozycją 28a do ustawy o VAT i oznaczonych znakiem „ex” z użyciem słowa „wyłącznie”, mechanizmem odwrotnego obciążenia - określonym w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy - podlegają towary wymienione po myślniku.

Jak słusznie stwierdził Minister Finansów m.in. w interpretacji indywidualnej z 24 lutego 2016 r.(sygn. ILPP3/4512-1-252/15-5/AW) „poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy i wymienione w niej towary, dla których można zastosować mechanizm odwróconego obciążenia, obejmuje wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy (obejmuje również urządzenia występujące pod nazwami: palmtop, netbook, minibook, chromebook, desktop, ultrabook). Regulacja ta nie obejmie natomiast towarów takich jak, np. przenośne terminale umożliwiające odczytywanie kodów kreskowych, czy przenośne urządzenia do identyfikacji biometrycznej (zdolne do zbierania np. odcisków palców, obrazów tęczówki oka czy zdjęć twarzy). W konsekwencji tego poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy, tj. PKWiU ex 26.20.11.0 została zawężona wyłącznie do komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki i laptopy poprzez dodanie przedrostka ex”.




W świetle powyższego, dostawa towarów klasyfikowanych do grupowania PKWiU 26.20.11.0 może (po spełnieniu warunków wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 7 i ust. 1c ustawy o VAT) podlegać procedurze odwrotnego obciążenia wyłącznie wówczas, gdy przedmiotem dostawy są komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy.


Jeżeli natomiast przedmiotem dostawy są towary objęte symbolem PKWiU 26.20.11.0, nie stanowiące jednak komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki, laptopy - zobowiązanym do rozliczenia VAT z tytułu dokonanej dostawy jest dostawca.


  • Brak obowiązku rozliczania przez Spółkę dostaw towarów w ramach procedury odwrotnego obciążenia


Jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, przedmiotem sprzedaży są/mają być Urządzenia przeznaczone do wykorzystania do celów profesjonalnych - np. do obsługi transportu i logistki, zarządzania stanami magazynowymi, czytania kodów kreskowych czy obsługi kart płatniczych. Przeznaczeniem Urządzeń nie jest natomiast wykorzystywanie ich do analogicznych celów jak tablety, notebooki, laptopy czy urządzenia im podobne (np. do oglądania filmów, słuchania muzyki czy korzystania z Internetu).

Ponadto, Urządzenia różnią się od dostępnych na rynku tabletów, notebooków i laptopów parametrami technicznymi. Szczególne parametry techniczne Urządzeń, zapewniające ich wysoką odporność i szerokie możliwości konfiguracji, pozwalają na spełnienie rygorystycznych norm pozwalających na wykorzystanie ich do pracy w trudnych warunkach.

W związku z powyższym - w ocenie Wnioskodawcy - Urządzenia, mające być przedmiotem oferty Spółki, nie powinny być utożsamiane z komputerami przenośnymi, takimi jak: tablety, notebooki czy laptopy, o których mowa w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o VAT. Przedmiotem dokonywanych przez Spółkę dostaw będą Urządzenia należące do specjalistycznej podgrupy przemysłowych komputerów mobilnych.

Z uwagi na to, że przedmiotowe Urządzenia klasyfikowane są przez Spółkę wg symbolu PKWiU 26.20.11.0, lecz nie stanowią one komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki, laptopy - ich dostawa nie powinna podlegać rozliczeniu według szczególnych zasad opodatkowania przewidzianych w art. 17 ust. 1 pkt 7 w zw. z poz. 28a Załącznika nr 11 do ustawy o VAT.




Wnioskodawca zwraca ponadto uwagę, że objęcie dostawy Urządzeń mechanizmem odwróconego obciążenia byłoby sprzeczne z celem analizowanej regulacji. Mechanizm odwróconego obciążenia w odniesieniu do dostaw tabletów, notebooków i laptopów został wprowadzony mocą ustawy z 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 605, dalej - Ustawa nowelizująca). Celem Ustawy nowelizującej była walka z nadużyciami i oszustwami dotyczącymi obrotu niektórymi towarami zaliczanymi do elektroniki, tzw. „karuzelom podatkowym”. Oszustwa karuzelowe związane z dostawami elektroniki dotyczyły jednak towarów powszechnie dostępnych na rynku, łatwo zbywalnych, przeznaczonych przede wszystkim do sprzedaży detalicznej.


Natomiast - jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego - Urządzenia nie stanowią towarów powszechnie dostępnych na rynku, lecz specjalistyczne komputery przemysłowe dedykowane przedsiębiorstwom.


Powyższy wniosek znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu projektu Ustawy nowelizującej. Jak wskazano we wskazanym uzasadnieniu „Celem regulacji jest objęcie mechanizmem odwróconego obciążenia wyłącznie komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki, laptopy (obejmujących również urządzenia występujące pod nazwami: palmtop, notebook, netbook, minibook, chromebook, desktop, ultrabook itp.). Regulacja ta nie obejmie natomiast towarów takich jak np. przenośne terminale umożliwiające odczytywanie kodów kreskowych czy przenośne urządzenia do identyfikacji biometrycznej (zdolne do zbierania np. odcisków palców, obrazów tęczówki oka czy zdjęć twarzy). W konsekwencji tego, zaproponowana poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o VAT, tj. 26.20.11.0 - Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <=10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne, została zawężona wyłącznie do komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki i laptopy (dodano przedrostek ex)”. W ocenie Wnioskodawcy z powyższego fragmentu w sposób niebudzący wątpliwości wynika, że intencją ustawodawcy było nieobejmowanie mechanizmem odwróconego obciążenia specjalistycznych urządzeń przemysłowych, takich jak Urządzenia będące przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.




W świetle zaprezentowanych wyżej argumentów, planowane przez Wnioskodawcę dostawy Urządzeń nie powinny zostać objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia, lecz powinny zostać opodatkowane na zasadach ogólnych. Podmiotem zobowiązanym do rozliczenia VAT z tytułu ich dokonania powinien być dostawca, tj. Spółka.


Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów, tj. np. w:

  • interpretacji indywidualnej z 24 lutego 2016 r., sygn. ILPP3/4512-1-252/15-5/AW,
  • interpretacji indywidualnej z 6 kwietnia 2016 r., sygn. ITPP3/4512-127/16/BJ,
  • interpretacji indywidualnej z 24 lutego 2016 r., sygn. ILPP3/4512-1-270/15-2/DC,
  • interpretacji indywidualnej z 5 listopada 2015 r., sygn. IPPP3/4512-758/15-2/RM,
  • interpretacji Indywidualnej z 13 stycznia 2015 r,. sygn. IPPP3/4512-1039/15-2/ISK.

Ad. 2


  • Prawo do odliczenia VAT - uwagi ogólne



W myśl art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)”.


W świetle powyższej regulacji warunkiem odliczenia VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów lub usług jest wykorzystanie tych towarów lub usług do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych.




Jednocześnie w art. 88 ustawy o VAT wskazane zostały przypadki, w których mimo spełnienia powyższego warunku, podatnikowi prawo do odliczenia VAT nie przysługuje. Jeden z takich przypadków przewidziany został w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT, zgodnie z którym „Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy (...) wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.”

Z powyższego przepisu wynika, że nie dają prawa do odliczenia faktury m.in. w sytuacji, gdy transakcja którą dokumentują objęta jest procedurą odwrotnego obciążenia. Jeżeli więc wystawca faktury, wbrew przepisom podatkowym opodatkuje dostawę, do której stosuje się procedurę odwrotnego obciążenia, na zasadach ogólnych, nabywca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT z takiej faktury.


  • Prawo do odliczenia przez Spółkę VAT z faktur dokumentujących nabycie Urządzeń


Jak wynika ze stanu faktycznego, nabywane przez Spółkę Urządzenia będą przez nią wykorzystywane do odsprzedaży, a więc do czynności podlegających opodatkowaniu VAT.


Z uwagi na to, że - jak zostało wskazane wyżej - Urządzenia nie stanowią towarów, o których mowa w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, do których dostawy znajduje zastosowanie procedura odwrotnego obciążenia, ich sprzedaż na rzecz Spółki przez dostawców powinna być dokumentowana fakturami VAT zawierającymi kwotę podatku. W tym przypadku nie znajdzie zatem zastosowania wyłączenie z prawa do odliczenia przewidziane w art. 88 ust. 3 pkt 7 ustawy o VAT.


Wobec powyższego, Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących nabycie Urządzeń.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Towarami – stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Pod pojęciem sprzedaży – w świetle art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


W myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Powyższe regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy.


Zgodnie z ww. przepisami, w przypadku gdy zarówno dostawcą, jak i nabywcą towaru jest podatnik podatku VAT, a przedmiotem dostawy jest towar wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy i dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2, transakcję opodatkowuje nabywający towar. Tym samym w przypadku dostawy towarów, które nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy podatnikiem pozostaje sprzedawca.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy, w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy (art. 17 ust. 1d ustawy).

Na mocy art. 17 ust. 1e ustawy, za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy.


W załączniku nr 11 do ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2015 r., zawierającym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w pozycji 28a-28c Ustawodawca wymienił następujące towary:

  • zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 – przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne – wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy;
  • zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.30.22.0 – telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych – wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony;
  • zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.40.60.0 – konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem – z wyłączeniem części i akcesoriów.


Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru/usługi”. Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru czy danej usługi z danego grupowania.

Wskazany zatem przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, zgrupowanych m.in. pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 – komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy, również występujące pod innymi nazwami handlowymi np. palmtopy, netbooki, minibooki, chromebooki, ultrabooki, jeżeli dostawa tych towarów dokonana na rzecz jednego nabywcy przez jednego dostawcę, w ramach jednolitej gospodarczo transakcji przekroczy, bez kwoty podatku, kwotę 20 000 zł.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca specjalizuje się w dostawie kompleksowych rozwiązań w zakresie dostaw urządzeń IT, konsultingu IT, outsourcingu, projektowania i wdrażania systemów informatycznych oraz wsparcia klientów z sektorów: bankowości, administracji publicznej, handlu detalicznego i przemysłu. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. Spółka nie prowadzi handlu detalicznego.

Spółka planuje rozszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą o dystrybucję specjalistycznych urządzeń technicznych - przemysłowych komputerów mobilnych. W ramach ww. działalności Spółka będzie nabywała Urządzenia od dostawców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży m.in. urządzeń elektronicznych w celu ich odsprzedaży. Pierwsza partia Urządzeń przeznaczonych do odsprzedaży została nabyta przez Spółkę od dostawcy będącego podatnikiem VAT czynnym i mającego siedzibę w Polsce w lipcu 2016 r. Dostawa Urządzeń na rzecz Spółki została udokumentowana fakturą zawierającą 23% VAT.

Urządzenia będące przedmiotem oferty Spółki, w zależności od modelu, mają różną postać - mogą przykładowo mieć wygląd terminala (ekran z klawiaturą), telefonu komórkowego, czy tabletu. Posiadają wszystkie typowe dla komputerów elementy, tj.: procesor, pamięć operacyjna i stała, system operacyjny, wyświetlacz. Dodatkowo - zależnie od konfiguracji - Urządzenia mogą być wyposażone w moduły do bezprzewodowej transmisji danych, jak WiFi, Bluetooth, GPRS, EDGE, HSPA. Urządzenia można również wyposażyć w dodatkowe akcesoria, takie jak m.in. czytnik pasków magnetycznych (z opcją JI52 Option), czytnik kart chipowych, skaner kodów kreskowych, gniazdo SAM, wtyczka wytrzymała.

W odróżnieniu jednak od podobnych urządzeń oferowanych na rynku konsumenckim, wszystkie Urządzenia dystrybuowane przez Spółkę spełniają rygorystyczne normy predestynujące je do pracy w trudnych warunkach. Przykładowo - w zależności od modelu - mogą pracować w temperaturach od minus 20 do plus 60 stopni Celsjusza i wilgotności do 95%, są odporne na uszkodzenia w przypadku upadku z wysokości 1,2 metra, są zgodne z normami szczelności dla pyłu i wody od IP40 do IP67, są zaprojektowane tak, aby wytrzymywały upadki na beton z dużej wysokości (np. od 1,5 m do 2,0 m.). Parametry oferowanych przez Spółkę Urządzeń są właściwe dla komputerów przemysłowych.

W praktyce, pomimo wizualnego podobieństwa Urządzeń do tabletów czy smartfonów będących przedmiotem sprzedaży na rynku konsumenckim, stanowią one urządzenia specjalistyczne przeznaczone wyłącznie dla przedsiębiorstw. Z uwagi na wysoką odporność i szerokie możliwości konfiguracji, Urządzenia mogą znaleźć zastosowanie na wielu polach biznesowych, m.in. w transporcie i logistyce, dystrybucji, zarządzaniu stanami magazynowymi czy obsłudze zamówień. Mogą być one wykorzystywane również do czytania kodów kreskowych czy obsługi kart płatniczych. Charakterystyka funkcjonalna Urządzeń w zasadzie wyklucza ich zakup przez indywidualnych odbiorców.

Zdaniem Spółki, Urządzenia powinny być klasyfikowane wg kodu CN 8471 30 00, tj. jako przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie nie większej niż 10 kg, składające się co najmniej z jednostki centralnej, klawiatury i monitora. Mając na uwadze powyższe, zgodnie z kluczem powiązań kodów CN z kodami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartym w Rozporządzeniu Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. poz. 207 nr 1293), Wnioskodawca klasyfikuje Urządzenia w grupowaniu o symbolu PKWiU 26.20.11.0 - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <=10 kg, takie jak: laptopy i notebooki, komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne.

Na tle powyższego opisu sprawy, Wnioskodawca powziął wątpliwości czy do dostaw Urządzeń dokonywanych przez Spółkę na rzecz nabywców powinny znaleźć zastosowanie szczególne zasady opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 w zw. z poz. 28a Załącznika nr 11 do ustawy o VAT (mechanizm odwrotnego obciążenia).

W niniejszej sprawie Wnioskodawca wskazał, że przemysłowe komputery mobilne mieszczą się grupowaniu PKWiU 26.20.11.0 „Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie mniejszej i równej 10 kg takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne”.

Tut. Organ podkreśla, że symbol PKWiU – 26.20.11.0 dotyczący towarów z poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy zawiera dodatkowe oznaczenie „ex”, co oznacza – zgodnie z przywołanym wyżej art. 2 pkt 30 ustawy – że zakres wyrobów znajdujący się w tej pozycji jest węższy niż określony w ww. grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Analiza poz. 28a załącznika do ustawy opatrzonej znakiem „ex”, w powiązaniu z treścią danego grupowania PKWiU, prowadzi do wniosku, że w załączniku tym pierwsza część opisu towaru (przed myślnikiem) jest pełnym odzwierciedleniem nazwy grupowania PKWiU, a druga część (za myślnikiem) zawiera określone ograniczenia.

Zatem, w przypadku towarów wymienionych w załączniku nr 11 pod poz. 28a do ustawy i oznaczonych znakiem „ex” z użyciem słowa „wyłącznie”, mechanizmem odwrotnego obciążenia – określonym w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy – podlegają towary wymienione po myślniku.

Ustawodawca w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy wymienił następujące towary zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 – „Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne – wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy”.

Wobec tego ww. poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy i wymienione w niej towary, dla których można zastosować mechanizm odwróconego obciążenia, obejmuje wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy (obejmuje również urządzenia występujące pod nazwami: palmtop, netbook, minibook, chromebook, desktop, ultrabook). Regulacja ta nie obejmie natomiast towarów takich jak, np. urządzenia specjalistyczne przeznaczone wyłącznie dla przedsiębiorstw z zastosowaniem na wielu polach biznesowych, m.in. w transporcie i logistyce, dystrybucji, zarządzaniu stanami magazynowymi czy obsłudze zamówień, a także wykorzystywane do czytania kodów kreskowych czy obsługi kart płatniczych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że specjalistyczne urządzenia techniczne - przemysłowe komputery mobilne, o których mowa w analizowanej sprawie, zaklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 26.20.11.0 – nie zostały wymienione w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy jako te, dla których znajdzie zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia.


Tym samym przemysłowe komputery mobilne, będące przedmiotem niniejszej analizy, nie podlegają procedurze „odwrotnego obciążenia”, lecz są opodatkowane na zasadach ogólnych.


Zatem, w rozpatrywanej sprawie nie mają zastosowania szczególne zasady opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy, dotyczące objęcia sprzedaży przemysłowych komputerów mobilnych tak zwanym „mechanizmem odwrotnego obciążenia”.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.


Wątpliwości Wnioskodawcy ponadto dotyczą ustalenia czy Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie Urządzeń.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.

Zgodnie z powołanym wyżej art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, w sytuacji gdy zostały wystawione faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturach, podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w tych fakturach.

Biorąc pod uwagę wskazane przepisy prawa należy stwierdzić że, w przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przemysłowych komputerów mobilnych są spełnione. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary – jak wskazał Wnioskodawca – będą wykorzystywane do odsprzedaży, a więc do czynności podlegających opodatkowaniu. Ponadto, w sprawie nie występuje przesłanka negatywna, określona w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, bowiem przy nabyciu przemysłowych komputerów mobilnych nie mają zastosowania szczególne zasady opodatkowania tak zwanym „mechanizmem odwrotnego obciążenia”, przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy. Wskazane Urządzenia są opodatkowane na zasadach ogólnych. W konsekwencji, w sytuacji gdy Wnioskodawca otrzymuje faktury, dokumentujące nabycie przedmiotowych Urządzeń, w których jest wykazana kwota podatku, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zatem, stanowisko wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj