Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4513-59/16-4/MC
z 23 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2016 r. (data wpływu 6 czerwca 2016 r.), uzupełnionym w dniu 13 września 2016 r. (data wpływu 16 września 2016 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 26 sierpnia 2016 r. (skutecznie doręczone w dniu 6 września 2016 r.) wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 5 rozporządzenia (pytanie 1) – jest prawidłowe,
  • obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w związku ze zużyciem energii elektrycznej na własne potrzeby (pytanie 2) – jest prawidłowe,
  • obowiązku złożenia deklaracji podatkowej w związku ze zużyciem energii elektrycznej na własne potrzeby (pytanie 3) – jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży energii elektrycznej na rzecz podmiotu niebędącego nabywcą końcowym (pytanie 4) – jest prawidłowe,
  • obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w związku ze sprzedażą energii elektrycznej (pytanie 5) – jest prawidłowe,
  • obowiązku złożenia deklaracji podatkowej w związku ze sprzedażą energii elektrycznej (pytanie 6) – jest nieprawidłowe,
  • obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej w związku ze zużyciem energii elektrycznej na własne potrzeby (pytanie 7) – jest prawidłowe,
  • obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej w związku ze sprzedażą energii elektrycznej (pytanie 8) – jest prawidłowe,
  • utraty prawa do zastosowania zwolnienia od akcyzy w przypadku braku ewidencji ilościowej energii elektrycznej lub błędów w prowadzeniu tej ewidencji (pytanie 9) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 5 rozporządzenia, obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w związku ze zużyciem energii elektrycznej na własne potrzeby, obowiązku złożenia deklaracji podatkowej w związku ze zużyciem energii elektrycznej na własne potrzeby, opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży energii elektrycznej na rzecz podmiotu niebędącego nabywcą końcowym, obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w związku ze sprzedażą energii elektrycznej, obowiązku złożenia deklaracji podatkowej w związku ze sprzedażą energii elektrycznej, obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej w związku ze zużyciem energii elektrycznej na własne potrzeby, obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej w związku ze sprzedażą energii elektrycznej oraz utraty prawa do zastosowania zwolnienia od akcyzy w przypadku braku ewidencji ilościowej energii elektrycznej lub błędów w prowadzeniu tej ewidencji.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 13 września 2016 r., złożonym w dniu 13 września 2016 r. (data wpływu 16 września 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 26 sierpnia 2016 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie gospodarowania odpadami. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wybudował i prowadzi eksploatację bioreaktora do przetwarzania frakcji organicznej z odpadów komunalnych. W trakcie przetwarzania odpadów uzyskiwany jest biogaz, z którego za pomocą specjalistycznej instalacji wytwarzana jest energia elektryczna. Energia elektryczna otrzymywana w ten sposób jest zaliczana jako energia z odnawialnego źródła energii w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 maja 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2015 r., poz. 478, ze zm.). W związku z produkcją energii elektrycznej w ww. sposób nie są wykorzystywane wyroby energetyczne w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (j.t. Dz. U. z 2014 r., poz. 752, ze zm., dalej zwana: UoPA).

Wnioskodawca posiada koncesję w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (j.t. Dz. U z 2012 r., poz. 1059, ze zm., dalej zwana: PE) obejmującą wytwarzanie energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii, elektrowni biogazowej o łącznej mocy zainstalowanej nieprzekraczającej 1 MW udzieloną w dniu 29 kwietnia 2016 r. przez Prezesa Urzędu Energetyki.

Energia elektryczna zużywana jest oraz będzie zużywana przez Wnioskodawcę na własne potrzeby. Po pierwsze w opisanym wyżej procesie produkcji energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Po drugie, na bieżące potrzeby funkcjonowania zakładu, tj. na potrzeby bieżącej działalności operacyjnej związanej z funkcjonowaniem instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania (MBP) odpadów komunalnych.

Ponadto, Wnioskodawca zamierza sprzedawać niewykorzystane nadwyżki energii elektrycznej do spółki zajmującej się obrotem energią elektryczną za pośrednictwem operatora systemu dystrybucyjnego (OSD). W związku z ww. sprzedażą energii elektrycznej będzie ona dostarczana do instalacji operatora systemu dystrybucyjnego (OSD) służącej do przesyłania tej energii. Nabywca energii elektrycznej nie będzie nabywcą końcowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 UoPA. Na dzień sporządzenia niniejszego wniosku Wnioskodawca nie dokonał jeszcze sprzedaży wyprodukowanej energii elektrycznej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że biogaz, który powstaje w trakcie przetwarzania odpadów, z którego wytwarzana jest energia elektryczna, w ocenie Wnioskodawcy, powinien być zakwalifikowany do grupowania CN 2711 - Gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, a konkretnie do kodu CN 2711 29 00.

Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnił, że przez sformułowanie „przy produkcji tej energii nie będą wykorzystywane wyroby energetyczne w rozumieniu UoPA” Wnioskodawca miał na myśli, że nie będą wykorzystywane wyroby energetyczne inne niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii, tj będzie wykorzystywany tylko biogaz pozyskiwany ze składowisk odpadów, który stanowi źródło energii odnawialnej w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy zużycie przez Wnioskodawcę wyprodukowanej we własnym zakresie energii elektrycznej na potrzeby produkcji energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii oraz do celów innych, tj. na potrzeby bieżącej działalności operacyjnej związanej z funkcjonowaniem bioreaktora korzystało będzie ze zwolnienia od akcyzy, w przypadku gdy ta energia elektryczna będzie produkowana z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW oraz przy produkcji tej energii nie będą wykorzystywane wyroby energetyczne w rozumieniu UoPA?
  2. Czy Wnioskodawca zobowiązany jest dokonać rejestracji na potrzeby podatku akcyzowego w trybie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 UoPA w przypadku, w którym nie dokonuje on jak na razie sprzedaży energii elektrycznej takiej jak wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego, tylko zużywa wyprodukowaną we własnym zakresie energię elektryczną na potrzeby produkcji energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii oraz do celów innych, tj. na potrzeby bieżącej działalności operacyjnej związanej z funkcjonowaniem bioreaktora?
  3. Czy Wnioskodawca w związku ze zużyciem energii elektrycznej wyprodukowanej we własnym zakresie na potrzeby produkcji energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii oraz do celów innych, tj. na potrzeby bieżącej działalności operacyjnej związanej z funkcjonowaniem bioreaktora zobowiązany jest składać do właściwego organu podatkowego deklaracje w zakresie podatku akcyzowego?
  4. Czy sprzedaż energii elektrycznej taka jak wskazana w opisie zdarzenia przyszłego stanowić będzie czynność podlegającą akcyzie?
  5. Czy w przypadku, w którym Wnioskodawca wyprodukowaną we własnym zakresie energię elektryczną, którą co do zasady jedynie zużywa (oraz będzie zużywać) na własne potrzeby zacznie sprzedawać w sposób wskazany w opisie zdarzenia przyszłego, co spowoduje dostarczanie tej energii elektrycznej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, będzie miał obowiązek zarejestrowania się na potrzeby podatku akcyzowego w trybie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 UoPA?
  6. Czy w przypadku, w którym Wnioskodawca wyprodukowaną we własnym zakresie energię elektryczną, którą co do zasady jedynie zużywa (oraz będzie zużywać) na własne potrzeby zacznie sprzedawać w sposób wskazany w opisie zdarzenia przyszłego, co spowoduje dostarczanie tej energii elektrycznej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, będzie miał obowiązek składania do właściwego organu podatkowego deklaracji w zakresie podatku akcyzowego?
  7. Czy Wnioskodawca produkujący energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, przy produkcji której nie są wykorzystywane wyroby energetyczne w rozumieniu UoPA i zużywający tę energię elektryczną na własne potrzeby (niekoniecznie związane tylko z produkcją energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii), który nie dokonał jeszcze sprzedaży tej energii, co wiązać się będzie z dostarczaniem jej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii w celu jej sprzedaży ma obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust. 1 UoPA?
  8. Czy w stosunku do Wnioskodawcy pojawi się obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h UoPA w momencie, w którym dokona on po raz pierwszy sprzedaży tej energii, co wiązać się będzie z dostarczaniem jej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii?
  9. Czy począwszy od dnia 1 stycznia 2016 r. brak ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust. 1 UoPA lub błędy w jej prowadzeniu powodują utratę prawa do zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej, w przypadku w którym energia ta faktycznie zużywana jest na cele, które zgodnie z przepisami w zakresie podatku akcyzowego pozwalają korzystać ze zwolnienia od akcyzy, jak np. § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (j.t. Dz. U. z 2015 r., poz. 195, ze zm)?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 4.


Zgodnie z poz. 33 załącznika nr 1 do UoPA w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 1 UoPA, energia elektryczna jest wyrobem akcyzowym, a zatem w przypadkach przewidzianych w przepisach UoPA podlega opodatkowaniu akcyzą.


W art. 9 ust. 1 UoPA znajduje się zamknięty katalog czynności oraz stanów faktycznych, które podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Są nimi:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów PE, który wyprodukował tę energię,
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Jak wynika z powyższego przepisu samo wytworzenie (produkcja) energii elektrycznej nie podlega podatkowi akcyzowemu.


Podatkowi akcyzowemu podlega natomiast - na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 3 UoPA, zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję w rozumieniu przepisów PE.


Sprzedaż energii elektrycznej podlega co do zasady podatkowi akcyzowemu, przy czym opodatkowanie akcyzą takiej sprzedaży następuje tylko wtedy, gdy spełnione są dodatkowe warunki, m. in. w postaci tego, że sprzedaż następuje na rzecz nabywcy końcowego w rozumieniu przepisów UoPA.

W zakresie zatem pytania numer 4 Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym planowana sprzedaż energii elektrycznej dokonywana w sposób wskazany w opisie zdarzenia przyszłego nie będzie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Dokonywana sprzedaż energii elektrycznej nie będzie bowiem odbywać się na rzecz nabywcy końcowego.


Niemniej jednak w stosunku do Wnioskodawcy, jako podmiotu posiadającego koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej w rozumieniu PE zachodzi jeden ze stanów faktycznych, który opodatkowany jest akcyzą. Jest nim zużycie energii elektrycznej.


Powyższe nie oznacza automatycznie zaistnienia obowiązku zapłaty podatku akcyzowego. Stwierdzenie istnienia takiego obowiązku musi zostać poprzedzone analizą innych istotnych z tego punktu widzenia przepisów, w szczególności dotyczących zwolnień od akcyzy.


Kwestie zwolnienia od akcyzy dedykowane wyrobom akcyzowym uregulowane są zarówno w przepisach UoPA oraz przepisach wykonawczych do UoPA.


Jak idzie regulację zawartą w UoPA, to wskazać należy na następujące przypadki zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej:

  • zwolnienie od akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów PE (art. 30 ust. 1 UoPA),
  • zwolnienie od akcyzy zużycia energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycia tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych (art. 30 ust. 6 UoPA),
  • zwolnienie od akcyzy zużycia energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu (art. 30 ust. 7 UoPA),
  • zwolnienie od akcyzy energii elektrycznej wykorzystywanej: 1) do celów redukcji chemicznej; 2) w procesach elektrolitycznych; 3) w procesach metalurgicznych; 4) w procesach mineralogicznych (art. 30 ust. 7a UoPA).


Na możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy wskazują również akty normatywne rangi podustawowej. Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (j.t. Dz. U. z 2015 r., poz. 195, ze zm., dalej zwanego; Rozporządzeniem w sprawie zwolnień od akcyzy), zwalania się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię. Zgodnie natomiast z § 5 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy, w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii ww. zwolnienie od akcyzy może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.


Analizując powyższe możliwości zwolnienia od akcyzy, wskazać należy, że w zakresie w jakim Wnioskodawca zużywa wyprodukowaną we własnym zakresie energię elektryczną na potrzeby produkcji energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii oraz do celów innych, tj. na potrzeby bieżącej działalności operacyjnej związanej z funkcjonowaniem zakładu przetwarzania odpadów, może korzystać ze zwolnienia od akcyzy przewidzianego w § 5 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy. Spełnione są bowiem przesłanki uprawniające do skorzystania z tego zwolnienia w postaci:

  • produkcji przez Wnioskodawcę energii elektrycznej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW,
  • zużywania wyprodukowanej w ten sposób energii elektrycznej na własne wskazane wyżej potrzeby,
  • brak wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych w rozumieniu UoPA (okoliczność ta przesądza o braku możliwości niezapłacenia akcyzy w należnej wysokości od wyrobów energetycznych).


Po zmianie § 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy z dniem 1 stycznia 2016 r. ustawodawca nie przewiduje żadnych innych warunków poza wymienionymi wyżej, aby skorzystać ze zwolnienia od akcyzy. W szczególności zniesiony został wymóg dotyczący niedostarczania energii do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, który obowiązywał do dnia 31 grudnia 2015 r. Nie ma w tym przypadku również obowiązku przekazywania miesięcznych oświadczeń o ilości zużytej energii elektrycznej do właściwego naczelnika urzędu celnego.

W konsekwencji w zakresie pytania nr 1 Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym zużycie przez Wnioskodawcę wyprodukowanej we własnym zakresie energii elektrycznej na potrzeby produkcji energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii oraz do celów innych, tj. na potrzeby bieżącej działalności operacyjnej związanej z funkcjonowaniem bioreaktora korzystało będzie ze zwolnienia od akcyzy, w przypadku gdy ta energia elektryczna będzie produkowana z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW oraz przy produkcji tej energii nie będą wykorzystywane wyroby energetyczne w rozumieniu UoPA.


Stanowisko w zakresie pytań nr 2 i 5.


Kwestię rejestracji dla potrzeb akcyzy reguluje art. 16 ust. 1 UoPA. Zgodnie z tym przepisem, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.


Mając na uwadze treść tego przepisu obowiązek rejestracyjny istnieje również w przypadku, w którym dany podmiot wykonuje czynności podlegające akcyzie, które są objęte zwolnieniem od akcyzy.


Wskazać jednak należy na treść art. 16 ust. 7a UoPA, zgodnie z którym obowiązek rejestracji dla potrzeb akcyzy nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że dopóki dany podmiot produkujący energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW zużywa tę energię elektryczną na własne potrzeby (niekoniecznie związane tylko z produkcją energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii) i nie jest ona dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii w celach sprzedaży nie ma obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego w trybie art. 16 ust. 1 UoPA, jeżeli przy produkcji tej energii nie będą wykorzystywane wyroby energetyczne w rozumieniu UoPA.

Natomiast w momencie, w którym dany podmiot produkujący energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW i zużywający tę energię elektryczną na własne potrzeby (niekoniecznie związane tylko z produkcją energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii) zacznie dostarczać ją do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii w celu jej sprzedaży pojawi się obowiązek rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego w trybie art. 16 ust. 1 UoPA. Zarejestrowanie się dla potrzeb podatku akcyzowego powinno nastąpić przed pierwszą sprzedażą energii elektrycznej, gdyż będzie się ona wiązała z dostarczaniem energii do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii. Ziszczenie się natomiast tej ostatniej przesłanki wyłącza prawo do nierejestrowania się dla potrzeb akcyzy w trybie art. 16 ust. 1 UoPA.

W konsekwencji w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 2 Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym dopóki nie zacznie dostarczać energii elektrycznej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii w celu sprzedaży tej energii, lecz zużywał będzie energię elektryczną wyprodukowaną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW na własne potrzeby, przy produkcji której nie będą wykorzystywane wyroby energetyczne w rozumieniu UoPA nie ma obowiązku rejestracji na potrzeby podatku akcyzowego w trybie art. 16 ust. 1 UoPA.

Natomiast w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 5 Wnioskodawca stoi na stanowisku, że pojawi się u niego obowiązek rejestracji na potrzeby podatku akcyzowego w trybie art. 16 ust. 1 UoPA, gdy dokona pierwszej sprzedażą energii elektrycznej produkowanej w sposbób wskazany w opisie stanu faktycznego. Związane to będzie bowiem z dostarczaniem energii elektrycznej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii Rejestracja na potrzeby podatku akcyzowego powinna zostać dokonana przed pierwszą sprzedażą energii elektrycznej.


Stanowisko w zakresie pytań nr 3 i 6.


Jak idzie o kwestię deklarowania i zapłaty akcyzy, to przepisem ogólnym regulującym tę materię jest art. 21 UoPA. W przypadku natomiast energii elektrycznej co do zasady zastosowanie ma art. 24 UoPA.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 UoPA, podatnik jest obowiązany bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 21 ust. 3 UoPA, przepisy ust. 1 nie moją zastosowania:

  1. w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 73 ust 1 pkt 3;
  2. w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24 ust. 1;
  3. do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zezwoleń częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust 3;
  4. do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29.

Z kolei zgodnie z art. 24 ust. 1 UoPA, w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

  1. upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie zestal określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
  3. nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 5.

Jednocześnie, zgodnie z art. 24 ust. 2 UoPA, przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotów posiadających koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, które zużywają energię elektryczną na cele zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 6, 7 lub 7a, i nie są podatnikami z tytułu innych czynności, o których mowa w art. 9 ust. 1.


Z przepisów tych wynika, że zużycie energii elektrycznej, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 UoPA, powoduje co do zasady obowiązek złożenia deklaracji w podatku akcyzowym oraz obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.


Na podstawie art. 24 ust. 2 UoPA, powyższy obowiązek nie dotyczy podmiotów posiadających koncesję w rozumieniu przepisów PE, które zużywają energię elektryczną na cele zwolnienia, o których mowa w art. 30 ust. 6, 7 lub 7a, i nie są podatnikami z tytułu innych czynności, o których mowa w art. 9 ust. 1 UoPA.


Literalna wykładnia ostatniego z ww. przepisów prowadzi do wniosku, że nie mają obowiązku składać deklaracji akcyzowych oraz płacić akcyzy podmioty, które łącznie spełniają następujące warunki:

  • zużywają energię elektryczną na cele zwolnień, o których mowa w art. 30 ust. 8, 7 lub 7a UoPA, tj. zużywają energie elektryczną w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych (art. 30 ust. 6 UoPA), zużywają energię eklektyczną w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu (art 30 ust. 7 UoPA) oraz wykorzystują energię elektryczną do celów redukcji chemicznej: w procesach elektrolitycznych; w procesach metalurgicznych; w procesach mineralogicznych (art. 30 ust. 7a UoPA) oraz
  • nie są podatnikami z tytułu innych czynności, o których mowa w art. 9 ust. 1 UoPA.


W ocenie Wnioskodawcy literalna wykładnia ww. przepisu prowadzi do wniosku, że Wnioskodawca spełnia jedynie drugi z ww. warunków, albowiem nie wykonuje innej czynności opodatkowanej akcyzą wymienionej w art. 9 ust. 1 niż zużycie energii elektrycznej, o krórej mowa w art. 24 ust. 2 UoPA.

Literalna wykładnia art. 24 ust. 2 UoPA, prowadzi bowiem do wniosku, że z uprawnienia do nieskładania deklaracji akcyzowych mogą skorzystać podmioty posiadające koncesję w rozumieniu przepisów PE, które zużywają energię elektryczną tylko na ściśle określone cele pozwalające skorzystać ze zwolnienia, tj. na cele określone w art. 30 ust. 6, 7 i 7a UoPA. W przepisie tym nie uwzględniono wprost podmiotów posiadających koncesję, które zużywają energię elektryczną na własnego potrzeby i które to zużycie również korzysta ze zwolnienia, tylko że na podstawie § 5 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy. Innymi słowy, literalna wykładnia prowadzi do wniosku, że do tych ostatnich podmiotów art. 24 ust. 2 UoPA nie me zastosowania i w konsekwencji, pomimo że nie mają one obowiązku zapłaty akcyzy z uwagi na korzystanie za zwolnienia wynikającego z Rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy, powinny składać deklaracja akcyzowe.

Taka interpretacja ww. przepisu jest w ocenie Wnioskodawcy niewłaściwa. Uważa on, że skoro nie ma obowiązku zapłaty akcyzy, albowiem korzysta ze zwolnienia w oparciu o § 5 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy, to nie powinien być również obowiązany do składania deklaracji akcyzowych.

Stanowisko to można wyprowadzić dokonując wykładni celowościowej art. 24 ust. 2 UoPA. Skoro bowiem istotą tego przepisu jest zwolnienia z obowiązku składania deklaracji akcyzowych podmiotów zużywających energię elektryczną na cele, które zgodnie z przepisami korzystają ze zwolnienia od akcyzy, to takie zużycie na cele korzystające ze zwolnienia, tyle że nie wymienione w przepisie pozwalającym na nieskładanie deklaracji akcyzowych (art. 24 ust. 2 UoPA) nie przekreśla uprawnienia takich podmiotów do nieskładania deklaracji akcyzowych w opisanym przypadku.


Ewentualnie gdyby taka interpretacja została uznana ze niewłaściwą, w ocenia Wnioskodawcy brak po jego stronie obowiązku składania deklaracji akcyzowych wynika również z art. 21 ust. 3 pkt 3 UoPA.


Argumentacja Wnioskodawcy w tym zakresie opiera się na tym, że przepisem ogólnym stanowiącym o obowiązku składania deklaracji akcyzowych jest art. 21 ust. 1 UoPA. Deklaracje akcyzowe powinny być składane przez podatników w oparciu o inną podstawę prawną (przepis szczególny), np. na podstawie art. 24 ust. 1 UoPA, tylko wtedy gdy wynika to z konkretnego przepisu UoPA. Skoro art. 24 ust. 1 UoPA, dedykowany jest podmiotem, które mają obowiązek bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, to nie jest on dedykowany podmiotom, które nie mają obowiązku wpłacać akcyzy na rachunek izby celnej, gdyż np. korzystają ze zwolnienia od akcyzy. Tym samym wobec braku stosowania do Wnioskodawcy przepisu szczególnego w postaci art. 24 ust. 1, zastosowanie powinien mieć do niego przepis ogólny art. 21 ust. 1 UoPA. W przypadku Wnioskodawcy przepis tan nie będzie miał jednak zastosowania, albowiem nie stosuje się go, na mocy art. 21 ust. 3 pkt 3 UoPA. Zgodnie z tym przepisem do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3 UoPA. Ustawodawca odwołuje się w tym przepisie szeroko do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy bez wskazania konkretnej podstawy zwolnienia. Mogą go zatem stosować wszystkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobów zwolnionych od akcyzy.

W konsekwencji w zakresie pytanie nr 3 Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym w związku ze zużyciem energii elektrycznej wyprodukowanej we własnym zakresie na potrzeby produkcji energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii oraz do celów innych, tj. na potrzeby bieżącej działalności operacyjnej związanej z funkcjonowaniem bioreaktora, które korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 5 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy nie ma obowiązku składać do właściwego organu podatkowego deklaracji w zakresie podatku akcyzowego.

Podobnie, w zakresie pytania nr 6 Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku, w którym wyprodukowaną we własnym zakresie energię elektryczną, która co do zasady jest jedynie zużywana na własne potrzeby, Wnioskodawca zacznie sprzedawać w sposób wskazany w opisie zdarzenia przyszłego, co spowoduje dostarczanie tej energii elektrycznej do instalacji połączonych i współpracujących że sobą, służących do przesyłania tej energii, Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania do właściwego organu podatkowego deklaracji w zakresie podatku akcyzowego, albowiem sprzedaż energii elektrycznej taka jak wskazana w opisie zdarzenia przyszłego nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu akcyzą i nie powstanie od tej czynności obowiązek zapłaty akcyzy.


Stanowisko w zakresie pytań nr 7, 8 i 9,


Zgodnie z art. 138h ust. 1 UoPA, ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:

  1. podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;
  2. podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;
  3. podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust 5;
  4. podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej tub eksportu energii elektrycznej.

Zgodnie z art. 138h ust. 2 UoPA, przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 138h ust. 3 UoPA podmioty określone w ust. 1 pkt 1-3 prowadzą ewidencję, o której mowa w ust 1. na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych u nabywcy końcowego lub podmiotu zużywającego energię, a w przypadku braku urządzeń pomiarowych - na podstawie współczynnikowo określonego poziomu poboru energii przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentach prowadzonej przez podatnika.


Zgodnie z art. 138h ust. 5 UoPA ewidencja, o której mowa w ust. 1 powinna zawierać odpowiednio dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych, z dokładnością do 0,001 MWh, łącznej ilości:

  1. energii elektrycznej wyprodukowanej, nabytej wewnątrzwspólnotowo, zaimportowanej lub zakupionej na terytorium kraju;
  2. energii elektrycznej sprzedanej nabywcom końcowym na terytorium kraju;
  3. energii elektrycznej sprzedanej podmiotom posiadającym koncesję w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 - Prawo energetyczne;
  4. energii elektrycznej dostarczonej wewnątrzwspólnotowo i wyeksportowanej;
  5. energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne;
  6. energii elektrycznej zwolnionej od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 6, 7 i 7a oraz przepisów wydanych na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2;
  7. strat energii elektrycznej niepodlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 9 ust. 2.

Zgodnie z art. 138h ust. 6 UoPA w przypadku braku urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości, o których mowa w ust. 5 pkt 5 i 7, prowadzący ewidencję określa ilości szacunkowe.


Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że co do zasady podmiot zużywający energię elektryczną powinien prowadzić ewidencję ilościową energii elektrycznej na podstawie art. 138h ust. 1 UoPA.


Obowiązek ten nie dotyczy jednak tych podmiotów, które produkują energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że dopóki dany podmiot produkujący energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW zużywa tę energię elektryczną na własne potrzeby (niekoniecznie związana tylko z produkcją energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii) i nie dostarcza jej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii w celu jej sprzedaży nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust. 1 UoPA, jeżeli przy produkcji tej energii nie będą wykorzystywane wyroby energetyczne w rozumieniu UoPA.

Natomiast w momencie, w którym dany podmiot produkujący energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW i zużywający tę energię elektryczną na własna potrzeby (niekoniecznie związano tylko z produkcją energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii) dostarczy ją do instalacji połączonych i współpracujących ze tobą, służących do przesyłania taj energii w celu jej sprzedaży pojawi się obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust. 1 UoPA.

W zakresie pytania nr 7 zatem Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138h ust. 1 UoPA do momentu, w którym dokona sprzedaży produkowanej przez siebie energii elektrycznej i w konsekwencji zacznie ją dostarczać do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, albowiem spełnia warunki do korzystania z prawa do nieprowadzenia ewidencji w postaci tego, że produkuje energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, zużywa tę energię elektryczną na własne potrzeby przy produkcji tej energii nie są wykorzystywane wyroby energetyczne w rozumieniu UoPA.

W zakresie natomiast pytaniem 8 Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym w momencie, w którym dokona sprzedaży energii elektrycznej po raz pierwszy, co wiązać się będzie z dostarczaniem energii elektrycznej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii pojawi się obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust. 1 UoPA.

Na marginesie Wnioskodawca wskazuje, że brak obowiązku prowadzenia ewidencji nie oznacza zakazu jej prowadzania w sposób zgodny z przepisami UoPA. Niemniej jednak Wnioskodawca - w zakresie pytania nr 9 - stoi na stanowisku, że począwszy od dnia 1 stycznia 2016 r. w przypadku istnienia obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej w trybie art. 138h ust. 1 UoPA jej brak lub błędy w jej prowadzeniu nie powodują utraty prawa do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy, jeżeli energia elektryczna faktycznie zużywana jest na cale, które zgodnie z przepisami w zakresie podatku akcyzowego pozwalają korzystać ze zwolnienia od akcyzy, jak np. § 5 ust. l Rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 5 rozporządzenia (pytanie 1) jest prawidłowe,
  • obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w związku ze zużyciem energii elektrycznej na własne potrzeby (pytanie 2) jest prawidłowe,
  • obowiązku złożenia deklaracji podatkowej w związku ze zużyciem energii elektrycznej na własne potrzeby (pytanie 3) jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży energii elektrycznej na rzecz podmiotu niebędącego nabywcą końcowym (pytanie 4) jest prawidłowe,
  • obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w związku ze sprzedażą energii elektrycznej (pytanie 5) jest prawidłowe,
  • obowiązku złożenia deklaracji podatkowej w związku ze sprzedażą energii elektrycznej (pytanie 6) jest nieprawidłowe,
  • obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej w związku ze zużyciem energii elektrycznej na własne potrzeby (pytanie 7) jest prawidłowe,
  • obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej w związku ze sprzedażą energii elektrycznej (pytanie 8) jest prawidłowe,
  • utraty prawa do zastosowania zwolnienia od akcyzy w przypadku braku ewidencji ilościowej energii elektrycznej lub błędów w prowadzeniu tej ewidencji (pytanie 9) jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


Pod poz 33 załącznika nr 1 do ustawy została wymieniona energia elektryczna o kodzie CN 2716 00 00.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.


Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 oraz z 2013 r. poz. 984 i 1238), z wyłączeniem:

  1. spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 197) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
  2. towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94),
  3. giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
  4. spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Stosowanie do art. 16 ust. 7a ustawy przepis ust. 1 nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.


Na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

  1. upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
  3. nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

W myśl art. 24 ust. 2 ustawy przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotów posiadających koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, które zużywają energię elektryczną na cele zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 6, 7 lub 7a, i nie są podatnikami z tytułu innych czynności, o których mowa w art. 9 ust. 1.

Stosowanie § 5 ust. 1 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 195, z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzaniem, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

Zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzania w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. poz. 478) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 478, z późn zm.) o odnawialnych źródłach energii odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.


Na podstawie art. 138h ust. 1 ustawy ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:

  1. podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;
  2. podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;
  3. podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;
  4. podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.

Stosownie do art. 138h ust. 2 ustawy przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie gospodarowania odpadami. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wybudował i prowadzi eksploatację bioreaktora do przetwarzania frakcji organicznej z odpadów komunalnych. W trakcie przetwarzania odpadów uzyskiwany jest biogaz, z którego za pomocą specjalistycznej instalacji wytwarzana jest energia elektryczna. Energia elektryczna otrzymywana w ten sposób jest zaliczana jako energia z odnawialnego źródła energii w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 maja 2015 r. o odnawialnych źródłach energii. W związku z produkcją energii elektrycznej w ww. sposób nie są wykorzystywane wyroby energetyczne w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca posiada koncesję w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne obejmującą wytwarzanie energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii, elektrowni biogazowej o łącznej mocy zainstalowanej nieprzekraczającej 1 MW udzieloną w dniu 29 kwietnia 2016 r. przez Prezesa Urzędu Energetyki. Energia elektryczna zużywana jest oraz będzie zużywana przez Wnioskodawcę na własne potrzeby. Po pierwsze w procesie produkcji energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Po drugie, na bieżące potrzeby funkcjonowania zakładu, tj. na potrzeby bieżącej działalności operacyjnej związanej z funkcjonowaniem instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania (MBP) odpadów komunalnych. Ponadto, Wnioskodawca zamierza sprzedawać niewykorzystane nadwyżki energii elektrycznej do spółki zajmującej się obrotem energią elektryczną za pośrednictwem operatora systemu dystrybucyjnego (OSD). W związku ze sprzedażą energii elektrycznej będzie ona dostarczana do instalacji operatora systemu dystrybucyjnego (OSD) służącej do przesyłania tej energii. Nabywca energii elektrycznej nie będzie nabywcą końcowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy. Wnioskodawca nie dokonał jeszcze sprzedaży wyprodukowanej energii elektrycznej. Biogaz, który powstaje w trakcie przetwarzania odpadów, z którego wytwarzana jest energia elektryczna, w ocenie Wnioskodawcy, powinien być zakwalifikowany do grupowania CN 2711 - Gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, a konkretnie do kodu CN 2711 29 00. Przy produkcji energii elektrycznej nie będą wykorzystywane wyroby energetyczne inne niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii, tj będzie wykorzystywany tylko biogaz pozyskiwany ze składowisk odpadów, który stanowi źródło energii odnawialnej w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą między innymi ustalenia czy zużycie przez Wnioskodawcę wyprodukowanej we własnym zakresie energii elektrycznej na potrzeby produkcji energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii oraz do celów innych, tj. na potrzeby bieżącej działalności operacyjnej związanej z funkcjonowaniem bioreaktora korzystało będzie ze zwolnienia od akcyzy, w przypadku gdy ta energia elektryczna będzie produkowana z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW oraz przy produkcji tej energii nie będą wykorzystywane wyroby energetyczne w rozumieniu ustawy.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku znajdzie zastosowanie zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w § 5 rozporządzania. Na podstawie niniejszego przepisu zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii przedmiotowe zwolnienie od akcyzy może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Zatem skoro w analizowanej sprawie Wnioskodawca posiada koncesję w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne obejmującą wytwarzanie energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii, elektrowni biogazowej o łącznej mocy zainstalowanej nieprzekraczającej 1 MW oraz jednocześnie przy produkcji energii elektrycznej nie będą wykorzystywane wyroby energetyczne inne niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii, tj będzie wykorzystywany tylko biogaz pozyskiwany ze składowisk odpadów, który stanowi źródło energii odnawialnej, to zużycie przez Wnioskodawcę wyprodukowanej we własnym zakresie energii elektrycznej na potrzeby produkcji energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii oraz do celów innych, tj. na potrzeby bieżącej działalności operacyjnej związanej z funkcjonowaniem bioreaktora będzie korzystało ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 5 rozporządzania.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.


Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy Wnioskodawca zobowiązany jest dokonać rejestracji na potrzeby podatku akcyzowego w trybie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy w przypadku, w którym nie dokonuje on sprzedaży energii elektrycznej, tylko zużywa wyprodukowaną we własnym zakresie energię elektryczną na potrzeby produkcji energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii oraz do celów innych, tj. na potrzeby bieżącej działalności operacyjnej związanej z funkcjonowaniem bioreaktora.

Na podstawie cytowanego powyżej art. 16 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Jednocześnie stosowanie do art. 16 ust. 7a ustawy przepis ust. 1 nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w niniejszym przypadku Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wybudował i prowadzi eksploatację bioreaktora do przetwarzania frakcji organicznej z odpadów komunalnych. W trakcie przetwarzania odpadów uzyskiwany jest biogaz, z którego za pomocą specjalistycznej instalacji wytwarzana jest energia elektryczna. Energia elektryczna zużywana jest oraz będzie zużywana przez Wnioskodawcę na własne potrzeby. Zatem w przedmiotowym przypadku w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży energii elektrycznej tylko zużywa wyprodukowaną we własnym zakresie energię elektryczną na potrzeby produkcji energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii oraz do celów innych, tj. na potrzeby bieżącej działalności operacyjnej związanej z funkcjonowaniem bioreaktora znajduje zastosowanie art. 16 ust. 7a ustawy wyłączający obowiązek rejestracji w trybie art. 16 ust. 1 ustawy. Tym samym zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że dopóki nie zacznie dostarczać energii elektrycznej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii w celu sprzedaży tej energii, lecz zużywał będzie energię elektryczną wyprodukowaną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW na własne potrzeby nie będzie miał obowiązku rejestracji na potrzeby podatku akcyzowego w trybie art. 16 ust. 1 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wnioski nr 2 należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy w przypadku, w którym Wnioskodawca wyprodukowaną we własnym zakresie energię elektryczną, którą co do zasady jedynie zużywa (oraz będzie zużywać) na własne potrzeby zacznie sprzedawać, co spowoduje dostarczanie tej energii elektrycznej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, będzie miał obowiązek zarejestrowania się na potrzeby podatku akcyzowego w trybie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się do przedmiotowych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca w przypadku sprzedaży niewykorzystanych nadwyżek energii elektrycznej do spółki zajmującej się obrotem energią elektryczną za pośrednictwem operatora systemu dystrybucyjnego (w związku z którą energia elektryczna będzie dostarczana do instalacji operatora systemu dystrybucyjnego służącej do przesyłania tej energii) będzie zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy. W niniejszym przypadku nie znajdzie bowiem zastosowania art. 16 ust. 7a ustawy z uwagi na niespełnienie warunku niedostarczania energii elektrycznej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii. Zatem stwierdzić należy, że w przypadku, w którym Wnioskodawca wyprodukowaną we własnym zakresie energię elektryczną, którą co do zasady jedynie zużywa (oraz będzie zużywać) na własne potrzeby zacznie sprzedawać, co spowoduje dostarczanie tej energii elektrycznej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, Wnioskodawca będzie miał obowiązek zarejestrowania się na potrzeby podatku akcyzowego w trybie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 5 należało uznać za prawidłowe.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również ustalenia czy Wnioskodawca w związku ze zużyciem energii elektrycznej wyprodukowanej we własnym zakresie na potrzeby produkcji energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii oraz do celów innych, tj. na potrzeby bieżącej działalności operacyjnej związanej z funkcjonowaniem bioreaktora zobowiązany jest składać do właściwego organu podatkowego deklaracje w zakresie podatku akcyzowego.

Odnosząc się do przedmiotowych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadku, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3. Ponadto stosownie do art. 24 ust. 2 ustawy przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotów posiadających koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, które zużywają energię elektryczną na cele zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 6, 7 lub 7a, i nie są podatnikami z tytułu innych czynności, o których mowa w art. 9 ust. 1. Na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.

W analizowanej sprawie zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej przez Wnioskodawcę we własnym zakresie na potrzeby produkcji energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii oraz do celów innych, tj. na potrzeby bieżącej działalności operacyjnej związanej z funkcjonowaniem bioreaktora podlega opodatkowaniu na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy. Jednocześnie przedmiotowe zużycie energii elektrycznej, jak ustalono powyżej, korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 5 rozporządzania.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do złożenia deklaracji podatkowej w związku ze zużyciem energii elektrycznej wyprodukowanej we własnym zakresie na potrzeby własne, o których mowa w przedmiotowym wniosku na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy. Wskazać należy, że w analizowanym przypadku nie znajdzie zastosowania art. 24 ust. 2 ustawy bowiem w niniejszej sprawie Wnioskodawca nie jest podmiotem, który zużywa energię elektryczną na cele zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 6, 7 lub 7a (w analizowanym przypadku zużycie przez Wnioskodawcę energii elektrycznej na potrzeby własne będzie korzystało ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 5 rozporządzania).


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.


Jednocześnie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy w przypadku, w którym Wnioskodawca wyprodukowaną we własnym zakresie energię elektryczną, którą co do zasady jedynie zużywa (oraz będzie zużywać) na własne potrzeby zacznie sprzedawać, co spowoduje dostarczanie tej energii elektrycznej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, będzie miał obowiązek składania do właściwego organu podatkowego deklaracji w zakresie podatku akcyzowego.

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości Wnioskodawcy stwierdzić należy, że skoro w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca w związku ze zużyciem energii elektrycznej wyprodukowanej we własnym zakresie na potrzeby własne będzie zobowiązany do złożenia deklaracji podatkowej na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy to w przypadku, w którym Wnioskodawca wyprodukowaną we własnym zakresie energię elektryczną zacznie sprzedawać, co spowoduje dostarczanie tej energii elektrycznej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii wciąż będzie zobowiązany do złożenia deklaracji podatkowej w zakresie podatku akcyzowego.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 6 należało uznać za nieprawidłowe.


Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest także kwestia ustalenia czy sprzedaż energii elektrycznej do spółki zajmującej się obrotem energią elektryczną za pośrednictwem operatora systemu dystrybucyjnego (OSD) stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą.


Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca zamierza sprzedawać niewykorzystane nadwyżki energii elektrycznej do spółki zajmującej się obrotem energią elektryczną za pośrednictwem operatora systemu dystrybucyjnego (OSD). W związku z przedmiotową sprzedażą energii elektrycznej energia ta będzie dostarczana do instalacji operatora systemu dystrybucyjnego (OSD) służącej do przesyłania tej energii. Nabywca energii elektrycznej nie będzie nabywcą końcowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że sprzedaż energii elektrycznej do spółki zajmującej się obrotem energią elektryczną za pośrednictwem operatora systemu dystrybucyjnego (OSD) nie będzie podlegała opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy. Wskazać bowiem należy, że sprzedaż energii elektrycznej na rzecz podmiotu niebędącego nabywcą końcowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w świetle art. 9 ust. 1 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 należało uznać za prawidłowe.


Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy Wnioskodawca produkujący energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, przy produkcji której nie są wykorzystywane wyroby energetyczne w rozumieniu ustawy i zużywający tę energię elektryczną na własne potrzeby (niekoniecznie związane tylko z produkcją energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii), który nie dokonał jeszcze sprzedaży tej energii, co wiązać się będzie z dostarczaniem jej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii celu jej sprzedaży ma obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku Wnioskodawca produkujący energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, przy produkcji której nie są wykorzystywane wyroby energetyczne w rozumieniu ustawy i zużywający tę energię elektryczną na własne potrzeby nie będzie zobowiązany po prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy. Na podstawie cytowanego powyżej art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzi podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy. Jednocześnie w myśl art. 138h ust. 2 ustawy przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Zatem w przypadku zużycia energii elektrycznej przez Wnioskodawcę na potrzeby własne, o których mowa w niniejszym wniosku Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej bowiem w analizowanym przypadku znajdzie zastosowanie art. 138h ust. 2 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 7 należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do ustalenia czy w stosunku do Wnioskodawcy pojawi się obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ustawy w momencie, w którym dokona on po raz pierwszy sprzedaży tej energii, co wiązać się będzie z dostarczaniem jej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii.

Odnosząc się do przedmiotowych wątpliwości Wnioskodawcy stwierdzić należy, że w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ustawy w przypadku, gdy dokona sprzedaży energii elektrycznej. Wskazać bowiem należy, że w sytuacji sprzedaży przez Wnioskodawcę energii elektrycznej wyłączenie z obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o którym w art. 138h ust. 2 ustawy nie będzie miało zastosowania z uwagi na dostarczanie energii elektrycznej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii. Zatem zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że w momencie, w którym dany podmiot produkujący energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW i zużywający tę energię elektryczną na własna potrzeby (niekoniecznie związano tylko z produkcją energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii) dostarczy ją do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania taj energii w celu jej sprzedaży pojawi się obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 8 należało uznać za prawidłowe.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także kwestii utraty prawa do zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 5 rozporządzenia w przypadku braku ewidencji ilościowej energii elektrycznej lub błędów w prowadzeniu tej ewidencji.


Stosowanie § 5 ust. 1 rozporządzania zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię. Zgodnie zaś z § 5 ust. 2 rozporządzania w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że w świetle przepisów regulujących przedmiotowe zwolnienie od akcyzy brak ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy lub błędy w jej prowadzeniu nie powodują utraty prawa do zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej, w przypadku w którym energia ta faktycznie zużywana jest na cele, które zgodnie z przepisami w zakresie podatku akcyzowego pozwalają korzystać ze zwolnienia od akcyzy. Wskazać bowiem należy, że możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 5 rozporządzenia uzależniona jest od spełnienia warunków wskazanych w tym przepisie. W niniejszym przepisie § 5 rozporządzenia nie wskazano obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej jako wymogu zastosowania przedmiotowego zwolnienia od akcyzy. Zatem brak ewidencji ilościowej energii elektrycznej lub błędy w prowadzeniu tej ewidencji nie powodują utraty prawa do zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 5 rozporządzenia.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 9 należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj