Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP3.4513.93.2016.1.SM
z 30 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2016 r. (data wpływu 15 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy dla nabywanego oleju o kodzie CN 2710 19 91 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy dla nabywanego oleju o kodzie CN 2710 19 91.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


S.A. jest producentem blach, taśm i foli z aluminium i jego stopów oraz końcowym odbiorcą surowców wykorzystywanych i/lub zużywanych w procesie produkcyjnym.
S.A. rozważa zakup oleju o kodzie CN 2710 19 91 bezpośrednio od producenta w Niemczech. Olej przeznaczony jest do smarowania i chłodzenia walcarki w procesie produkcji blach, taśm i folii aluminiowej i w całości jest zużywany.


Olej oznaczony ww. kodem CN objęty jest na terytorium Polski stawką akcyzy w kwocie 1180 zł/1000 litrów. W kraju producenta nie podlega akcyzie.


Olej od momentu dostawy na teren zakładu produkcyjnego, który mieści się w X. będzie przechowywany w zbiornikach wyposażonych w liczniki poziomu oleju i z tych zbiorników transportowany rurami do urządzenia wymagającego smarowania/chłodzenia i tam całkowicie zużywany.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa S.A. może być zwolniony z obowiązku zapłaty akcyzy za zakupiony olej o kodzie CN 2710 19 91 ze względu na jego przeznaczenie?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Olej o kodzie CN 2710 19 91 zwolniony jest z poboru akcyzy na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego paragraf 6 pkt 2.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe – wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W przedmiotowym załączniku nr 1 (Wykaz wyrobów akcyzowych) pod poz. 27 zostały wymienione wyroby o kodzie 2710 – oleje ropy naftowej i oleje otrzymane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej nie wymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.


W świetle art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.


Nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju – art. 2 pkt 9 ustawy.


Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 – 1180,00 zł/1000 litrów.


Na podstawie upoważnienia wynikającego z art. 39 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 195, z późn. zm.).


Zgodnie z § 6 pkt 2 tego rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy

- jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Przypadki, o których mowa w ww. art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy, to:

  1. dostarczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenie od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. import przez podmiot pośredniczący, lub
  5. import przez podmiot zużywający, lub
  6. zużycie przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  7. zużycie przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Natomiast warunki, wymienione w art. 32 ust. 5-13 ustawy, o których mowa w ww. § 6 pkt 2 rozporządzenia, to:

  1. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:
    1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
    2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy.
  2. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.
  3. Dokument dostawy, na podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.
  4. Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.
  5. Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.
  6. Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest producentem blach, taśm i foli z aluminium i jego stopów oraz końcowym odbiorcą surowców wykorzystywanych i/lub zużywanych w procesie produkcyjnym. Spółka rozważa zakup oleju o kodzie CN 2710 19 91 bezpośrednio od producenta w Niemczech. Olej przeznaczony jest do smarowania i chłodzenia walcarki w procesie produkcji blach, taśm i folii aluminiowej i w całości jest zużywany. Olej od momentu dostawy na teren zakładu produkcyjnego, będzie przechowywany w zbiornikach wyposażonych w liczniki poziomu oleju i z tych zbiorników transportowany rurami do urządzenia wymagającego smarowania/chłodzenia i tam całkowicie zużywany.


Wątpliwości Spółki dotyczą prawa do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy zakupionego oleju o kodzie CN 2710 19 91 ze względu na jego przeznaczenie.


Należy zauważyć, że zwolnienie, o którym mowa w ww. § 6 pkt 2 rozporządzenia, dla olejów smarowych wykorzystywanych do celów innych niż szeroko rozumiane opałowe i napędowe, jak również jako oleje smarowe do silników (przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy), jest przewidziane tylko w ściśle określonych przypadkach (transakcjach), wymienionych w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy, tj. zasadniczo tylko w ramach transakcji krajowych (między czy przez podatników posiadających odpowiedni status), jak również w ramach importu. Spółka natomiast zamierza dokonywać nabycia oleju o kodzie CN 2710 19 91 bezpośrednio od producenta w Niemczech i zużywać go w procesie produkcyjnym na terenie zakładu położonego na terytorium kraju, tj. będzie ona dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego tego oleju. Taka sytuacja (nabycie wewnątrzwspólnotowe przez podmiot zużywający ten wyrób) nie została jednak wymieniona w ww. § 6 pkt 2 rozporządzenia.


Zatem Spółka nie będzie zwolniona z obowiązku zapłaty akcyzy za zakupiony olej o kodzie CN 2710 19 91 ze względu na jego przeznaczenie i będzie zobowiązana do opodatkowania go wg stawki 1180 zł/1000 litrów.


Stanowisko Spółki jest zatem nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj