Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/4512-644/16-2/MPe
z 3 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 19 lipca 2016 r. (data wpływu 12 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


W oparciu o postanowienia art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1153; dalej ustawa o lasach), Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej reprezentuje Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia.


Stosownie do postanowień art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy o lasach w skład Lasów Państwowych wchodzą m.in: regionalne dyrekcje lasów państwowych, nadleśnictwa.


Każda jednostka w Lasach Państwowych jest odrębnym, czynnym podatnikiem VAT.


W nadleśnictwach prowadzona jest działalność gospodarcza, w zakresie gospodarki leśnej, w której wyróżnia się działalność:

  1. podstawową, obejmującą urządzanie, ochronę i zagospodarowanie lasu, utrzymanie i powiększanie zasobów i upraw leśnych, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - drewna, a także jego sprzedaż w stanie nie przerobionym, zwaną dalej "działalnością podstawową",
  2. uboczną, obejmującą gospodarowanie zwierzyną, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nie przerobionym, zwaną dalej "działalnością uboczną",
  3. działalność dodatkowa - produkcyjną i usługową na rzecz gospodarki leśnej, opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli wydatki związane z wytwarzaniem produktów lub świadczeniem usług w ramach tej działalności nie są wyższe od ich zakupu poza Lasami Państwowymi,
  4. działalność administracyjną.

Działalność administracyjna prowadzona jest również w regionalnych dyrekcjach lasów państwowych.


W zakresie działalności, nadleśnictwa prowadzą m.in. opodatkowaną podatkiem VAT sprzedaż produktów gospodarki leśnej, w tym w szczególności sprzedaż drewna, sadzonek i choinek. W ramach prowadzonej działalności nadleśnictwa dokonują również czynności zwolnionych od podatku VAT.

Ale nadleśnictwa w zakresie realizowanych zadań określonych przepisami ustawy o lasach wykonują także czynności, które są wyłączone z systemu VAT tj. czynności które nie zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t Dz. U. z 2011 r., nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Przygotowywany jest wniosek o środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na konkurs ogłoszony przez Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych. Konkurs dotyczy działania 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna 1.a Działania o charakterze dobrych praktyk, związane z ochroną zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych. Przygotowywany projekt nosi nazwę "Ochrona cennych gatunków i siedlisk przyrodniczych ..."


Wnioskodawca będzie beneficjentem i koordynatorem całego przedsięwzięcia, a podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków będzie pięć nadleśnictw.


Głównym celem projektu jest ochrona przyrody przez zmniejszenie presji na gatunki i siedliska poprzez właściwe ukierunkowanie ruchu turystycznego (budowa lub modernizacja małej infrastruktury służącej zabezpieczeniu obszarów chronionych przed nadmierną i niekontrolowaną presją turystów, w tym: budowa lub modernizacja ścieżek dydaktycznych, parkingów, punktów widokowych i zadaszeń). Elementami projektu będą również zadania z czynnej ochrony przyrody.


Poniżej przedstawiono zadania planowane do realizacji przez poszczególne nadleśnictwa upoważnione do ponoszenia wydatków:

  1. Nadleśnictwo C. - budowa 4 punktów widokowych wraz z tablicami edukacyjnymi.
  2. Nadleśnictwo H. - modernizacja 4 miejsc postoju pojazdów połączonych z mini-centrami edukacji, ścieżką edukacyjną, a także ochroną czynną płazów pod okiem heroatologa.
  3. Nadleśnictwo D. - modernizacja miejsca wypoczynku rodzinnego, na które będzie składało się miejsce postoju pojazdów, mini centrum edukacji oraz ścieżka edukacyjna.
  4. Nadleśnictwo G. - modernizacja miejsca postojowego, na które będzie składała się mała infrastruktura turystyczna oraz odpowiednie zabezpieczenie nabrzeża Wisły.
  5. Nadleśnictwo J. - ukierunkowanie ruchu turystycznego odbędzie się poprzez modernizację i zagospodarowanie 5 miejsc postoju pojazdów.

Park jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Do zadań statutowych należy ochrona przyrody, a w szczególności:

  • prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenie zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;
  • udostępnianie obszaru na zasadach określonych w planie ochrony, o których mowa w art. 18 ustawy o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 627 ze zm.) lub w zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22 ustawy o ochronie przyrody i w zarządzeniach dyrektora Parku;
  • prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Dodatkowo Park może wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 672 ze zm.). Działalność Parku w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) i czynności te są co do zasady wykonywane nieodpłatnie, ponieważ są finansowane głównie ze środków dotacji budżetowych. Park wykonuje także czynności odpłatne mieszczące się w pojęciu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.


KPN uzyskuje przychody:

  1. opodatkowane: z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, sadzonek drzew i krzewów, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży gadżetów edukacyjnych, usług parkingowych, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu Parku do zdjęć filmowych, przejazdów konnych i na organizacje imprez, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów Parku, z opłat za zezwolenia na odstrzał zwierzyny łownej,
  2. zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, z dzierżawy gruntów na cele rolnicze,
  3. związane z wykonywaniem działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie KPN oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Komisji Europejskiej na realizację projektów na rzecz ochrony środowiska LIFE, dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, dofinansowania z państwowych uczelni wyższych, przychody finansowe (odsetki bankowe i za zwłokę, dodatnie różnice kursowe), kary, odszkodowania i nawiązki.

Do zadań Parku w ramach przedmiotowego projektu będzie należało: koszenie i odkrzaczanie łąk i muraw (Truskaw), zagospodarowanie parkingu i polany Truskaw, modernizacja ścieżki dydaktycznej, ścieżka spacerowa, łącznik pieszo-rowerowy.


Wszystkie elementy zagospodarowania powstałe w wyniku realizacji projektu będą udostępniane turystom bezpłatnie. Ponadto kosztami projektu, w których będą partycypowały wszystkie podmioty upoważnione do ponoszenia wydatków będą koszty związane z promocją projektu (zakup i montaż kiosków informacyjnych, zakup i montaż tablic edukacyjnych i informacyjnych, druk ulotek, map oraz przewodników, zakup domeny oraz stworzenie witryny internetowej projektu) oraz z zarządzaniem (zatrudnienie/oddelegowanie osób odpowiedzialnych za realizację zadań w projekcie).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby projektu, które nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych przysługuje prawo zastosowania przepisów art. 86. ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Lasy Państwowe i Park realizując projekt "Ochrona cennych gatunków i siedlisk przyrodniczych..." w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, nabywają towary i usługi nie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, jednostki uczestniczące w projekcie nie mają prawa, na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonywane zakupy towarów i usług na potrzeby projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016, poz. 710 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest podatek należny. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, akcentowany jest w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r., (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi. Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc) TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia, a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto, w wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta, Trybunał przesądził, że w sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2015 r., poz. 2100), trwale zrównoważona gospodarka leśna to działalność zmierzająca do ukształtowania struktury lasów i ich wykorzystania w sposób i tempie zapewniającym trwałe zachowanie ich bogactwa biologicznego, wysokiej produkcyjności oraz potencjału regeneracyjnego, żywotności i zdolności do wypełniania, teraz i w przyszłości, wszystkich ważnych ochronnych, gospodarczych i socjalnych funkcji na poziomie lokalnym, narodowym i globalnym, bez szkody dla innych ekosystemów.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o lasach, trwale zrównoważoną gospodarkę leśną prowadzi się według planu urządzenia lasu lub uproszczonego planu urządzenia lasu (…).


Stosownie do art. 8 powołanej ustawy, gospodarkę leśną prowadzi się według następujących zasad:

  1. powszechnej ochrony lasów;
  2. trwałości utrzymania lasów;
  3. ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów;
  4. powiększania zasobów leśnych.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ww. ustawy o lasach, Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. W skład Lasów Państwowych wchodzą m.in. regionalne dyrekcje Lasów Państwowych i nadleśnictwa (art. 32 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy o lasach).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie beneficjentem i koordynatorem przedsięwzięcia, do którego przygotowywany jest wniosek o środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na konkurs ogłoszony przez Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych dotyczący działania 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna 1.a Działania o charakterze dobrych praktyk, związane z ochroną zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych o nazwie "Ochrona cennych gatunków i siedlisk przyrodniczych..."


Podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków będzie pięć nadleśnictw z terenu Wnioskodawcy. Głównym celem projektu jest ochrona przyrody przez zmniejszenie presji na gatunki i siedliska poprzez właściwe ukierunkowanie ruchu turystycznego (budowa lub modernizacja małej infrastruktury służącej zabezpieczeniu obszarów chronionych przed nadmierną i niekontrolowaną presją turystów, w tym: budowa lub modernizacja ścieżek dydaktycznych, parkingów, punktów widokowych i zadaszeń). Elementami projektu będą również zadania z czynnej ochrony przyrody. Zadania planowane do realizacji przez poszczególne nadleśnictwa upoważnione do ponoszenia wydatków:

  1. Nadleśnictwo C. - budowa 4 punktów widokowych wraz z tablicami edukacyjnymi.
  2. Nadleśnictwo H. - modernizacja 4 miejsc postoju pojazdów połączonych z mini-centrami edukacji, ścieżką edukacyjną, a także ochroną czynną płazów pod okiem heroatologa.
  3. Nadleśnictwo D. - modernizacja miejsca wypoczynku rodzinnego, na które będzie składało się miejsce postoju pojazdów, mini centrum edukacji oraz ścieżka edukacyjna.
  4. Nadleśnictwo G. - modernizacja miejsca postojowego, na które będzie składała się mała infrastruktura turystyczna oraz odpowiednie zabezpieczenie nabrzeża Wisły.
  5. Nadleśnictwo J. - ukierunkowanie ruchu turystycznego odbędzie się poprzez modernizację i zagospodarowanie 5 miejsc postoju pojazdów.

Do zadań Parku w ramach przedmiotowego projektu będzie należało: koszenie i odkrzaczanie łąk i muraw (Truskaw), zagospodarowanie parkingu i polany Truskaw, modernizacja ścieżki dydaktycznej, ścieżka spacerowa, łącznik pieszo-rowerowy.


Wszystkie elementy zagospodarowania powstałe w wyniku realizacji projektu będą udostępniane turystom bezpłatnie. Ponadto kosztami projektu, w których będą partycypowały wszystkie podmioty upoważnione do ponoszenia wydatków będą koszty związane z promocją projektu (zakup i montaż kiosków informacyjnych, zakup i montaż tablic edukacyjnych i informacyjnych, druk ulotek, map oraz przewodników, zakup domeny oraz stworzenie witryny internetowej projektu) oraz z zarządzaniem (zatrudnienie/oddelegowanie osób odpowiedzialnych za realizację zadań w projekcie).


Każda jednostka w Lasach Państwowych jest odrębnym, czynnym podatnikiem VAT.


Z analizy opisanego we wniosku stanu sprawy nie wynika, aby nabywane w ramach realizowanego projektu towary i usługi miały pośredni związek z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Zainteresowanych.


W niniejszym wniosku wskazano, że celem projektu "Ochrona cennych gatunków i siedlisk przyrodniczych..." jest ochrona przyrody przez zmniejszenie presji na gatunki i siedliska poprzez właściwe ukierunkowanie ruchu turystycznego (budowa lub modernizacja małej infrastruktury służącej zabezpieczeniu obszarów chronionych przed nadmierną i niekontrolowaną presją turystów, w tym: budowa lub modernizacja ścieżek dydaktycznych, parkingów, punktów widokowych i zadaszeń). Elementami projektu będą również zadania z czynnej ochrony przyrody oraz zadania związane z promocją projektu (zakup i montaż kiosków informacyjnych, zakup i montaż tablic edukacyjnych i informacyjnych, druk ulotek, map oraz przewodników, zakup domeny oraz stworzenie witryny internetowej projektu). Ponadto, jak wskazuje Wnioskodawca, wszystkie elementy zagospodarowania powstałe w wyniku realizacji projektu będą udostępniane turystom bezpłatnie i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Tym samym, z uwagi na powyższe uznać należy, że realizacja ww. projektu nie służy działalności opodatkowanej Zainteresowanych, w związku z czym w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego od towarów i usług od poniesionych wydatków związanych z realizacją opisanego projektu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie oraz Zainteresowanym niebędących Stroną przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art.57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art.57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj