Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4513-253/16-3/EK
z 19 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 29 czerwca 2016 r. (data wpływu 5 lipca 2016 r.) uzupełnionym pismem z 23 sierpnia 2016 r. (data wpływu 24 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych nabywanych na terytorium kraju i dostarczanych wewnątrzwspólnotowo na terytorium innego niż Polska kraju członkowskiego Unii Europejskiej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych nabywanych na terytorium kraju i dostarczanych wewnątrzwspólnotowo na terytorium innego niż Polska kraju członkowskiego Unii Europejskiej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem 23 sierpnia 2016 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 9 sierpnia 2016 r. znak: IBPP4/4513-253/16/EK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Firma „X” jako posiadająca zezwolenie na obrót hurtowy wyrobami spirytusowymi, winiarskimi i piwem zamierza dokonać zakupu wyrobów akcyzowych (wódka, piwo). Owe wyroby zakupione by były na terytorium kraju od krajowego producenta wraz z zapłaconą akcyzą i nałożonymi banderolami w przypadku wódki. Firma „X” posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Zatem zakupiony towar zostałby wprowadzony na magazyn składu podatkowego, gdzie banderole byłyby zdjęte z butelki i zniszczone.

Firma prosi o wskazanie momentu w którym mogliby wystąpić do urzędu celnego o zwrot zapłaconej akcyzy:

  1. Wyroby alkoholowe (wódka, piwo) zostają wprowadzone na skład podatkowy Wnioskodawcy bez banderol,
  2. Wyroby alkoholowe (wódka, piwo) zostają przemieszczone ze składu podatkowego Wnioskodawcy do składu podatkowego w kraju należącym do Unii Europejskiej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Będzie nabywać wskazane we wniosku wyroby tj. wódka, piwo od podatnika podatku akcyzowego. Będzie również w posiadaniu dokumentów o których mowa w art. 82 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym oraz dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju, czyli faktura bądź oświadczenia z wykazaną kwotą akcyzy.
  2. Wskazane we wniosku wyroby akcyzowe tj. wódki będą wprowadzane na skład podatkowy bez banderol. Przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na skład podatkowy Wnioskodawca wystąpi do Urzędu Celnego z prośbą wydanie pozwolenia na zdjęcie banderol z opakowań jednostkowych. Skład podatkowy jest miejscem przechowywania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zatem owe wyroby magazynowane są bez nałożonych znaków akcyzy. Banderole są nakładane dopiero w momencie wyprowadzenia ze składu podatkowego w celu dopuszczenia do obrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca może wystąpić z wnioskiem o zwrot akcyzy zaraz po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych na skład podatkowy?
  2. Czy Wnioskodawca może wystąpić z wnioskiem o zwrot akcyzy w momencie gdy odbiorca w kraju z Unii Europejskiej zamyka przemieszczenie w systemie EMCS wysyłając do systemu komunikat PL 818 raport odbioru?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Może on wystąpić do urzędu celnego z wnioskiem o zwrot akcyzy zaraz po wprowadzeniu alkoholu na skład podatkowy.
  2. Może on wystąpić do urzędu celnego z wnioskiem o zwrot akcyzy w momencie gdy odbiorca prześle do systemu EMCS komunikat PL 818.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.), zwana dalej ustawą, wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Na podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1 lit b oraz ust. 2 pkt 1 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane pomiędzy składami podatkowymi na terytorium kraju oraz ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego.

W myśl art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy zostaje zakończona z dniem wyprowadzenia wyrobów ze składu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku wyroby akcyzowe zostaną zakupione od krajowego producenta z zapłaconą akcyza i nałożonymi banderolami w przypadku wódki. Wyroby te zostaną wprowadzone na magazyn składu podatkowego.

Powyższe wskazuje, że w stosunku do nabywanych przez Wnioskodawcę wyrobów procedura zawieszenia został zakończona na wcześniejszym etapie obrotu i Wnioskodawca będzie nabywał i wprowadzał do własnego składu podatkowego wyroby akcyzowe nie objęte już procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Tym samym w przypadku będącym przedmiotem wniosku nieuprawniony jest pogląd Wnioskodawcy, że wprowadzone do jego składu podatkowego wyroby z zapłacona akcyzą zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Fakt wprowadzenia takich wyrobów do składu podatkowego Wnioskodawcy nie skutkuje objęciem tych wyrobów procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Sytuacje w których wyroby akcyzowe względem których została zakończona procedura zawieszenia poboru akcyzy w związku z wyprowadzeniem ich ze składu podatkowego mogą zostać ponownie wprowadzone do składu podatkowego i ponownie objęte w tym składzie procedurą zawieszenia poboru akcyz zostały w przepisach ustawy o podatku akcyzowych szczegółowo wymienione. Nie obejmują one jednak sytuacji objętej niniejszym wnioskiem.

Tym samym wprowadzone do składu podatkowego Wnioskodawcy wyroby akcyzowe od których na wcześniejszym etapie obrotu akcyza została zapłacona przez producenta nie zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W tym miejscu wskazać należy, że przepis art. 47 ust. 3a ustawy wskazuje warunki jakie należy spełnić, aby w składzie podatkowym mogły być magazynowane m.in. wyroby akcyzowe nie objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Magazynowanie to będzie możliwe, jeżeli będą zachowane warunki określone w art. 47 ust. 3 ustawy, a ponadto sposób magazynowania będzie pozwalał na określenie ilości wyrobów akcyzowych nie objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a ilość oraz rodzaj tych wyrobów będzie określony w ewidencjach prowadzonych przez podmiot prowadzący skład podatkowy.

Przedstawiona wyżej sytuacja oznacza zatem, że Wnioskodawca nabywając i wprowadzając do własnego składu podatkowego w sposób opisany we wniosku wyroby akcyzowe jest na terytorium kraju posiadaczem wyrobów akcyzowych z zapłacona akcyzą.

Reasumując nie jest prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, że jest on uprawniony do złożenia wniosku o zwrot podatku akcyzowego po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego.

Nie jest również prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, ze może wystąpić do urzędu celnego z wnioskiem o zwrot akcyzy w momencie gdy odbiorca prześle do systemu EMCS komunikat PL 818.

Powyższe wynika z faktu, że przemieszczenie pomiędzy składami podatkowymi wyrobów akcyzowym w systemie EMSC dotyczy wyłącznie wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Skora zatem (jak wykazano wcześniej) w zdarzeniu przyszłym mającym być przedmiotem interpretacji, magazynowane w składzie podatkowym Wnioskodawcy wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą nie będą mogły zostać objęte procedurą zwieszenia poboru akcyzy, to również ich wysyłka do składu podatkowego w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej nie będzie mogła być dokonana w procedurze zawieszenia poboru akcyz poprzez system EMCS.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego i drugiego należało uznać za nieprawidłowe.

W tym miejscu tut. Organ pragnie wskazać, że zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej

-na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

Stosownie natomiast do art. 82 ust. 3 ustawy podatnik lub podmiot, o których mowa w ust. 1, występujący z wnioskiem o zwrot akcyzy są obowiązani po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego:

1.dokumenty towarzyszące przemieszczaniu wyrobów akcyzowych;

2.potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub na kopii dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 77 ust. 2, w przypadku wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy;

2a.potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na dokumencie handlowym, w przypadku wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3.dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub złożenie deklaracji w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub złożenie zabezpieczenia albo dokument potwierdzający, że akcyza w tym państwie nie jest wymagana.

Właściwy naczelnik urzędu celnego dokonuje weryfikacji wniosku o zwrot akcyzy w oparciu o dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 3-4a. (art. 82 ust. 6 ustawy).

W myśl zaś § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 920) właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję o wysokości uznanej kwoty zwrotu akcyzy z tytułu: dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, eksportu wyrobów akcyzowych oraz gdy w wyniku stwierdzenia powstania nieprawidłowości akcyza zostanie pobrana na terytorium kraju, a przed upływem 3 lat od daty nabycia wyrobów akcyzowych przez odbiorcę zostanie ustalone, że nieprawidłowość powstała na terytorium państwa członkowskiego i akcyza zostanie tam pobrana. Wypłaty uznanej kwoty zwrotu akcyzy dokonuje się w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o zwrot akcyzy i przedstawienia dokumentów, o których mowa w art. 82 ust. 3-4a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą".

Jeżeli zasadność zwrotu akcyzy wymaga dodatkowego sprawdzenia, zwrot następuje w terminie 90 dni.

Stosownie do powyższego w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju Wnioskodawca, przy spełnieniu warunków zawartych w art. 82 ust. 1 i ust. 3 ustawy, będzie uprawniony do złożenia wniosku o zwrot akcyzy od wyrobów akcyzowych dostarczonych wewnątrzwspólnotowo w trybie określonym w art. 82 ust. 1 ustawy, który to wniosek podlega weryfikacji przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj