Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/4510-325/16-2/DK
z 27 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2016 r. (data wpływu 20 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej – uzupełnionym w dniu 22 września 2016 r. – dotyczącym przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości rozliczenia straty w związku z planowanym połączeniem – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości rozliczenia straty w związku z planowanym połączeniem.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółdzielnia pracy zgodnie z art. 203e-203x ustawy Prawo spółdzielcze zamierza dokonać przekształcenia Spółdzielni pracy w Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W związku z planowanym przekształceniem zrodziły się po stronie spółdzielni wątpliwości natury podatkowej w jej indywidualnej sprawie. Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku wskazano, że Spółka powstająca z przekształcenia Spółdzielni pracy będzie funkcjonowała pod firmą X Sp. z o.o., a jej siedziba będzie dokładnie taka sama jak siedziba przekształcanej Spółdzielni.


Proces przekształcenia na dzień składania niniejszego pisma jest na etapie przed utworzeniem Spółki z o.o., a więc:


  • został sporządzony plan przekształcenia podmiotu;
  • plan przekształcenia został zbadany przez biegłego rewidenta wyznaczonego przez sąd;
  • podjęto uchwałę o przekształceniu (3 września 2016 r.);
  • wszyscy członkowie Spółdzielni złożyli oświadczenia o uczestnictwie w Spółce przekształconej;
  • zawarto umowę Spółki (akt notarialny XXXXXX repertorium X numer XXXXX);
  • w umowie Spółki powołano członków organów Spółki przekształconej.


Wnioskodawca realizuje na podstawie zapisów ustawy prawo spółdzielcze proces przekształcenia w Spółkę X Sp. z o.o.


W związku z powyższym opisem w odniesieniu do zakresu wniosku dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych sformułowano następujące pytanie.


Czy Spółce X Sp. z o.o. powstającej z przekształcenia X Spółdzielnia Pracy przysługuje prawo uwzględnienia przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania strat Spółdzielni przekształcanej?


We własnym stanowisku w sprawie w odniesieniu do postawionego pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Wnioskodawca wskazał, że spółce X Sp. z o.o. powstającej z przekształcenia X Spółdzielnia Pracy nie przysługuje prawo uwzględnienia przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania strat Spółdzielni przekształcanej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do rozpatrywanego pytania jest prawidłowe.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.) – dalej: Ustawa, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 Ustawy, dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Przy czym stosownie do brzmienia art. 7 ust. 3 pkt 4 Ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się: strat przedsiębiorców przekształcanych, łączonych, przejmowanych lub dzielonych – w razie przekształcenia formy prawnej, łączenia lub podziału przedsiębiorców, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę.

Systematyka wskazanych przepisów w praktycznym aspekcie pozwala podatnikowi na ustalenie zakresu opodatkowania podatkiem dochodowym poprzez odniesienie się do legalnych definicji dochodu/straty w myśl przepisów ustawy podatkowej i sposobu ich obliczania dla potrzeb określenia w sposób właściwy podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z powołanej regulacji art. 7 ust. 2 Ustawy wynika więc, że dochód podatkowy stanowi różnicę pomiędzy osiągniętym przychodem a kosztami jego uzyskania. Co istotne, dochód podatkowy ustalany jest wyłącznie na podstawie przepisów prawa podatkowego. Wpływ na wysokość dochodu podatkowego mają, bowiem tylko wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody i koszty uzyskania przychodów, zasady przypisywania ich do danego roku podatkowego oraz przewidziane w tej ustawie zwolnienia i ulgi podatkowe.

Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł, z których dochód jest wolny od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów (art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 Ustawy).

Na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 4 Ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się również strat przedsiębiorców przekształcanych, łączonych, przejmowanych lub dzielonych – w razie przekształcenia formy prawnej, łączenia lub podziału przedsiębiorców, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę. Wyjątek dotyczy możliwości rozliczenia straty przez spółkę powstałą w wyniku przekształcenia innej spółki podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zatem ograniczenie wynikające z ww. przepisu dotyczy przekształcenia wszystkich innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca działa w formie Spółdzielni pracy i posiada osobowość prawną. Wnioskodawca ponosił straty podatkowe, które do dnia przekształcenia nie zostały rozliczone. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości uwzględnienia tych strat, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w Spółce powstałej z przekształcenia.

Stosownie do przepisów ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2016 r., poz. 21 ze zm.), spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą. W konsekwencji Spółdzielnia pracy kwalifikuje się do podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 3 pkt 4 Ustawy.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że ww. art. 7 ust. 3 pkt 4 Ustawy, jest regulacją stanowiącą wyjątek od przewidzianych przepisami ustawy – Ordynacja podatkowa zasad dotyczących ustalania praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych, regulowanych przepisami art. 93-93d. Przy czym zgodnie z art. 93e Ordynacji podatkowej przepisy te mają pierwszeństwo zastosowania wówczas, gdy przepisy odrębne, a więc ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią inaczej. Zatem art. 7 ust. 3 pkt 4 jest przepisem lex specialis w stosunku do art. 93a Ordynacji podatkowej, i w myśl art. 93e Ordynacji podatkowej, jako taki ma przed nim pierwszeństwo.

Reasumując powstała z przekształcenia Spółdzielni Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie mogła uwzględniać przy ustalaniu dochodu podatkowego strat Spółdzielni, tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj