Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1-3/4510-1-31/16-2/DS
z 24 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2016 r. (data wpływu 19 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • ustalenia wysokości dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej przypadającego na spółkę kapitałową – jest prawidłowe,
  • ustalenia przychodu podatkowego zagranicznej spółki kontrolowanej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • ustalenia wysokości dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej przypadającego na spółkę kapitałową,
  • ustalenia przychodu podatkowego zagranicznej spółki kontrolowanej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest spółką kapitałową posiadającą siedzibę w Polsce. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów.

Spółka posiada nieprzerwanie, przez okres nie krótszy niż 30 dni, więcej niż 25% udziałów w spółce zależnej z siedzibą w Luksemburgu (dalej: Spółka zależna). Spółka zależna posiada oddział na terenie Stanów Zjednoczonych (dalej: Oddział), do którego są alokowane pozyskiwane przez Spółkę zależną środki finansowe. Obecnie zdecydowana większość osiąganych przez Oddział przychodów pochodzi z odsetek i innych pożytków od udzielonych pożyczek (przychody te stanowią więcej niż 50% wszystkich przychodów Oddziału). Zgodnie z rozumieniem Spółki, na mocy odpowiedniej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, której stronami są Stany Zjednoczone i Luksemburg (dalej: Umowa), odsetki od udzielonych przez Oddział pożyczek korzystają ze zwolnienia od opodatkowania w Luksemburgu.

W efekcie, mając na uwadze treść art. 24a ust. 3 pkt 3 ustawy o PDOP, zgodnie z którym jednym z warunków uznania zagranicznej spółki za zagraniczną spółkę kontrolowaną jest opodatkowanie co najmniej jednego z uzyskiwanych przez nią przychodów niższą stawką podatku dochodowego (tj. stawką 14,25% lub niższą) lub zwolnienie lub wyłączenie tego przychodu z opodatkowania podatkiem dochodowym (o ile zwolnienie to nie wynika z przepisów dyrektywy Rady 201l/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich), Wnioskodawca dopuszcza możliwość, że obecnie Spółka zależna może stanowić wobec Wnioskodawcy zagraniczną spółkę kontrolowaną. Jednocześnie Wnioskodawca dopuszcza możliwość, że w przypadku Spółki zależnej mogą nie zostać spełnione warunki, o których mowa w art. 24a ust. 16 i 17 ustawy o PDOP.

Spółka zależna rozważa obecnie likwidację/rozwiązanie Oddziału, której konsekwencją będzie ustanie bytu prawnego Oddziału. Zgodnie z posiadanymi przez Spółkę informacjami, w takim przypadku odsetki od udzielonych przez ten Oddział pożyczek nie będą wówczas korzystały ze zwolnienia od opodatkowania w Luksemburgu. Przedmiotowe zwolnienie wynika bowiem z Umowy, która w związku z likwidacją/rozwiązaniem Oddziału nie będzie mogła znaleźć zastosowania.

Tym samym, zgodnie z uzyskanymi przez Wnioskodawcę informacjami, odsetki od udzielonych przez Oddział pożyczek, które zostaną otrzymane przez Spółkę zależną po ustaniu bytu prawnego Oddziału będą podlegały opodatkowaniu w Luksemburgu stawką podatku dochodowego, która nie będzie niższa niż 14,25%. Opodatkowanie odsetek począwszy od określonej daty może też wynikać z wprowadzenia zmian w prawie luksemburskim (dalej: Data Rozpoczęcia Opodatkowania lub data RO, w dalszej części wniosku używana również dla określenia dnia następującego po dniu ustania bytu prawnego Oddziału).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy poczynając od Daty RO, Spółka zależna przestaje być zagraniczną spółką kontrolowaną, a zatem czy składając zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 2a ustawy o PDOP, za rok podatkowy, w którym nastąpi Data RO, Wnioskodawca powinien uwzględnić przypadający na niego dochód Spółki zależnej uzyskany wyłącznie w okresie, w którym Spółka zależna stanowiła dla niego zagraniczną spółkę kontrolowaną (tj. dochód uzyskany od początku roku podatkowego Spółki zależnej do Daty RO)?
  2. Czy ustalając wartość przychodów Spółki zależnej (na potrzeby kalkulacji podatku do zapłaty z tytułu dochodów Spółki zależnej uzyskanych przez Wnioskodawcę w roku podatkowym, w którym nastąpi Data RO), Wnioskodawca powinien uwzględnić wyłącznie przychody operacyjne (odsetki od pożyczek), które zostały zrealizowane (uzyskane) w okresie, w którym istniał Oddział i Spółka zależna stanowiła dla Wnioskodawcy zagraniczną spółkę kontrolowaną?

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, składając zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 2a ustawy o PDOP, za rok podatkowy, w którym dojdzie do Daty RO, Wnioskodawca powinien uwzględnić przypadający na niego dochód Spółki zależnej uzyskany w okresie, w którym Spółka zależna stanowiła dla niego zagraniczną spółkę kontrolowaną (tj. dochód uzyskany od początku roku podatkowego Spółki zależnej do Daty RO).

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustalając wartość przychodów Spółki zależnej (na potrzeby kalkulacji podatku do zapłaty z tytułu dochodów Spółki zależnej uzyskanych przez Wnioskodawcę w roku podatkowym, w którym dojdzie do Daty RO), Wnioskodawca powinien uwzględnić wyłącznie odsetki od pożyczek, które zostały uzyskane w okresie, w którym istniał Oddział, a przychody generowane przez Oddział stanowiły dochody zwolnione Spółki zależnej, w efekcie czego Spółka zależna stanowiła dla Wnioskodawcy zagraniczną spółkę kontrolowaną.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań l-2.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o PDOP podatek od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, wynosi 19% podstawy opodatkowania.

W myśl art. 24a ust. 4 ustawy o PDOP podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 24a ust. 1 ustawy o PDOP, stanowi dochód zagranicznej spółki kontrolowanej przypadający na okres, w którym w odniesieniu do spółek, które nie mają siedziby lub zarządu w państwie stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, został spełniony warunek posiadania przez podatnika nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej:

  • 25% udziału w kapitale lub
  • 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub
  • 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach,

w takiej części, jaka odpowiada posiadanym udziałom związanym z prawem do uczestnictwa w zyskach tej spółki, po odliczeniu kwot i) dywidendy otrzymanej przez podatnika od zagranicznej spółki kontrolowanej; ii) z odpłatnego zbycia przez podatnika udziału w zagranicznej spółce kontrolowanej.

Jednocześnie zgodnie z art. 24a ust. 6 ustawy o PDOP dochodem zagranicznej spółki kontrolowanej jest uzyskana w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, ustalonymi zgodnie z przepisami ustawy, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, ustalona na ostatni dzień roku podatkowego zagranicznej spółki kontrolowanej. Dochód zagranicznej spółki kontrolowanej nie podlega pomniejszeniu o straty poniesione w latach poprzednich.

Stosownie do treści art. 27 ust. 2a ustawy o PDOP podatnicy osiągający dochody z działalności prowadzonej przez zagraniczne spółki kontrolowanej na zasadach określonych w art. 24a ustawy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznanie o wysokości dochodu z zagranicznej spółki kontrolowanej osiągniętego w roku podatkowym tej spółki do końca dziewiątego miesiąca następnego roku podatkowego i w tym terminie wpłacić podatek należny. Jeżeli podatnik osiąga dochody z więcej niż jednej zagranicznej spółki kontrolowanej, to składa odrębne zeznanie o dochodach z każdej z tych spółek.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Przepis art. 24a ust. 1 ustawy o PDOP stanowi o podatku od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika.

Uzyskany to czasownik dokonany od bezokolicznika „uzyskać”. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym słowniku języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN „uzyskać” oznacza „otrzymać coś, co było przedmiotem starań”. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego „uzyskać” oznacza „osiągnąć, otrzymać, zdobyć”. Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki, rezultatem wykładni językowej powołanego przepisu jest norma prawna, zgodnie z którą opodatkowaniu podlega dochód zagranicznej spółki kontrolowanej, który został otrzymany/osiągnięty przez podatnika.

Odnosząc powyższe do zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku należy zauważyć, że Wnioskodawca może uzyskiwać dochód z działalności prowadzonej przez zagraniczną spółkę kontrolowaną wyłącznie w okresie, w którym Spółka zależna będzie spełniać przesłanki umożliwiające uznanie jej za zagraniczną spółkę kontrolowaną. Nie jest możliwe uzyskiwanie przez Wnioskodawcę dochodu podlegającego opodatkowaniu zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 24a ustawy o PDOP w okresie, w którym Spółka zależna nie stanowi zagranicznej spółki kontrolowanej.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, składając zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu z zagranicznej spółki kontrolowanej za rok podatkowy, w którym dojdzie do likwidacji/ rozwiązania Oddziału bądź Spółka zależna przestanie korzystać ze zwolnienia przychodów odsetkowych uzyskiwanych przez Oddział (a więc za rok podatkowy, w trakcie którego Spółka zależna przestanie spełniać warunki umożliwiające uznanie jej za zagraniczną spółkę kontrolowaną), Spółka powinna uwzględnić przypadający na nią dochód Spółki zależnej uzyskany w okresie, w którym Spółka zależna stanowiła zagraniczną spółkę kontrolowaną. Innymi słowy, ustalając podstawę opodatkowania, Spółka powinna uwzględnić przypadający na nią dochód Spółki zależnej uzyskany od początku roku podatkowego Spółki zależnej do Daty RO.

Powyższą konkluzję zdaje się potwierdzać również literalne brzmienie art. 24a ust. 6 ustawy o PDOP, który wskazuje, że dochodem zagranicznej spółki kontrolowanej jest uzyskana w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania bez względu na rodzaj źródeł przychodów ustalona na ostatni dzień roku podatkowego zagranicznej spółki kontrolowanej.

Zgodnie z powołanym przepisem, gdyby zagraniczna spółka kontrolowana została zlikwidowana/rozwiązana, ostatnim dniem jej roku podatkowego byłby dzień postawienia jej w stan likwidacji/zamknięcia jej ksiąg podatkowych/inny wynikający z przepisów obowiązujących w państwie jej siedziby (zarządu) dzień związany z zakończeniem bytu prawnego tej spółki i na ten dzień podatnik ustalałby dochód zagranicznej spółki kontrolowanej.

Nie ulega bowiem wątpliwości, że wraz z zakończeniem bytu prawnego spółka utraciłaby również status zagranicznej spółki kontrolowanej. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym z uwagi na ustanie przesłanki dotyczącej zwolnienia przychodów odsetkowych uzyskiwanych przez Oddział status zagranicznej spółki kontrolowanej utraci Spółka zależna. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, zasadne będzie ustalenie przypadającego na niego dochodu Spółki zależnej na ostatni dzień, w którym Spółka zależna będzie stanowić dla Wnioskodawcy zagraniczną spółkę kontrolowaną, a więc na dzień poprzedzający Datę RO (ustania bytu prawnego Oddziału/ustania zwolnienia dla przychodów odsetkowych Oddziału).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy przedstawionym w odniesieniu do pierwszego pytania zawartego w niniejszym wniosku, składając zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu z zagranicznej spółki kontrolowanej za rok podatkowy, w którym nastąpi Data RO (a więc za rok podatkowy, w trakcie którego Spółka zależna przestanie spełniać warunki umożliwiające uznanie jej za zagraniczną spółkę kontrolowaną), Spółka powinna uwzględnić przypadający na nią dochód Spółki zależnej uzyskany w okresie, w którym Spółka zależna stanowiła dla niej zagraniczną spółkę kontrolowaną.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, na potrzeby kalkulacji podatku do zapłaty z tytułu dochodów Spółki zależnej uzyskanych przez Wnioskodawcę w roku podatkowym, w którym dojdzie do ustania bytu prawnego Oddziału, ustalając wartość przychodów Spółki zależnej, Spółka powinna uwzględnić wyłącznie przychody z tytułu odsetek od pożyczek, które zostały uzyskane przez Spółkę zależną w okresie, w którym istniał Oddział/przychody generowane objęte były zwolnieniem i Spółka zależna stanowiła dla Wnioskodawcy zagraniczną spółkę kontrolowaną.

Zgodnie z opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów „Zasadami opodatkowania dochodów uzyskiwanych poprzez kontrolowaną spółkę zagraniczną (CFC)” wysokość uzyskanych przez zagraniczną spółkę kontrolowaną przychodów oraz poniesionych kosztów ustala się zgodnie z przepisami ustawy o PDOP.

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o PDOP do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). Powołany przepis ustanawia kasową metodę rozliczania odsetek – odsetki stają się przychodem podatkowym dopiero w momencie ich otrzymania.

Tym samym, dokonując ustalenia wartości przychodów Spółki zależnej, Wnioskodawca powinien uwzględnić wyłącznie przychody z tytułu odsetek od udzielonych pożyczek, które zostały otrzymane przez Spółkę zależną w okresie, w którym istniał Oddział/odsetki generowane przez Oddział objęte były zwolnieniem. Natomiast pozostałe przychody, w tym przychody z tytułu odsetek, które zostaną otrzymane przez Spółkę zależną od Daty RO będą podlegać w Luksemburgu opodatkowaniu stawką podatku dochodowego, która nie będzie niższa od niż 14,25%. W konsekwencji powyższego w momencie uzyskania tych przychodów Spółka zależna nie będzie już spełniać przesłanek umożliwiających uznanie jej za zagraniczną spółkę kontrolowaną dla Wnioskodawcy. Skoro zatem przychody te zostaną otrzymane w okresie, w którym Spółka zależna nie będzie spełniać warunków, o których mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 ustawy o PDOP, to nie powinny one być uwzględniane na potrzeby kalkulacji przypadającego na Wnioskodawcę dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia wysokości dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej przypadającego na spółkę kapitałową jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w powyższym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia przychodu podatkowego zagranicznej spółki kontrolowanej jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w powyższym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj