Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP3.4512.521.2016.1.EJ
z 2 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 lipca 2016 r. (data wpływu 3 sierpnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku pomniejszania dochodów wykonanych Urzędu Miasta o sumę kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnych charakterze przekazywanych innym jednostkom sektora finansów publicznych, innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej celem realizacji przez te podmioty zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku pomniejszania dochodów wykonanych Urzędu Miasta o sumę kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnych charakterze przekazywanym innym jednostkom sektora finansów publicznych, innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej celem realizacji przez te podmioty zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 października 2016 r.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2016 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Gmina – Urząd Miasta) jest podatnikiem podatku od towarów i usług jak również wykonuje działalność, która nie podlega regulacji ustawy z podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 710). Wnioskodawca podlega regulacji ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446). Wnioskodawca jest jednostką (Urzędem) obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego – Gminę Miejską.

Od 1 stycznia 2016 r. zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, Urząd Miasta zobowiązany jest do stosowania proporcji w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, jeżeli nie jest możliwe przypisanie towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika.

W Urzędzie Miasta nie jest możliwe bezpośrednie przypisanie wszystkich towarów i usług w całości do prowadzonej działalności. W związku z czym, Urząd Miasta zastosował bezpośrednie odliczenie tam gdzie jest to możliwe, natomiast w pozostałych sytuacjach stosuje sposób określenia proporcji zgodny z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz.U. z 2015 r. poz. 2193) zwanego dalej „Rozporządzeniem”. Do obliczenia proporcji – prewspółczynnika Urząd Miasta przyjął metodę określoną w § 2 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów tj. metodę dochodową.

Wątpliwości związane są ze sposobem ustalania dochodów wykonanych jednostki budżetowej rozumianych w sposób określony ww. rozporządzeniem w części dotyczącej:

  1. pomniejszeń dochodów wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego (§ 2 pkt 9 rozporządzenia) związanych z przekazywanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej,
  2. sposobu określenia proporcji na podstawie sprawozdań Rb-27S (sprawozdania z wykonania planu dochodów budżetowych) i Rb-28S (sprawozdania z wykonania planu wydatków budżetowych) Urzędu Miasta za 2015 r.

Zgodnie z art. 6 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W art. 7 ustawy o samorządzie gminnym wymienione zostały zadania własne gminy. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi, o czym mówi art. 9 ustawy o samorządzie gminnym.

Wątpliwości dotyczą przede wszystkim przekazania przez Urząd Miasta dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone, celem realizacji przez te podmioty zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Urząd Miasta przy sposobie określenia proporcji zgodnie z punktem § 2 pkt 9 litera f) rozporządzenia pomniejsza dochody wykonane o ww. dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są wykazywane w sprawozdaniu z wykonania planu wydatków budżetowych Rb-28S Urzędu Miasta jako urzędu (nie organu) obsługującego jednostkę sektora finansów publicznych.

W piśmie z dnia 28 października 2016 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze jako środki przekazane na realizację zadań własnych na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego, tj.

  • oświaty: szkoły podstawowe, szkoły podstawowe specjalne, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, przedszkola, przedszkola specjalne, inne formy wychowywania przedszkolnego, gimnazja, gimnazja specjalne, licea ogólnokształcące, licea ogólnokształcące specjalne, licea profilowane, licea profilowane specjalne, szkoły zawodowe, szkoły zawodowe specjalne, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, wczesnoszkolne wspomaganie rozwoju dziecka, placówki wychowania przedszkolnego, internaty i bursy szkolne, kolonie i obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także szkolenia młodzieży, młodzieżowe ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze,
  • ochrony zdrowia: szpitale ogólne, zespoły opiekuńczo-lecznicze i pielęgnacyjno-opiekuńcze, ratownictwo medyczne, programy polityki zdrowotnej, zwalczania narkomanii, przeciwdziałanie alkoholizmowi, żłobki, kluby dziecięce,
  • opieki społecznej: placówki opiekuńczo-wychowawcze, domy pomocy społecznej, ośrodki wsparcia (dział pomoc społeczna), wspieranie rodziny, jednostki specjalistycznego poradnictwa, mieszkania chronione i ośrodki interwencji kryzysowej, usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych,
  • na rzecz kultury i dziedzictwa narodowego: teatry, filharmonie, orkiestry, chóry i kapele, domy i ośrodki kultury, świetlice i kluby, galerie i biura wystaw artystycznych, centra kultury i sztuki, biblioteki, muzea,
  • na rzecz kultury fizycznej: kluby sportowe, itp.
  • nie mają bezpośredniego wpływu na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez Urząd Miasta jako jednostka (Urząd) obsługująca jednostki samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1):

Czy dochody wykonane Urzędu Miasta, o których mowa w § 2 pkt 9 rozporządzenia oznaczone symbolem „DUJST” we wzorze, o którym mowa w § 3 ust. 2 rozporządzenia powinny być pomniejszone m.in. o sumę kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze przekazywanych innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone, celem realizacji przez te podmioty zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, tj. dotacji przekazywanych na rzecz:

  • oświaty: szkoły podstawowe, szkoły podstawowe specjalne, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, przedszkola, przedszkola specjalne, licea profilowane, licea profilowane specjalne, szkoły zawodowe, szkoły zawodowe specjalne, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, wczesnoszkolne wspomaganie rozwoju dziecka, placówki wychowania przedszkolnego, internaty i bursy szkolne, kolonie i obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także szkolenia młodzieży, młodzieżowe ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze,
  • ochrony zdrowia: szpitale ogólne, zespoły opiekuńczo-lecznicze i pielęgnacyjno-opiekuńcze, ratownictwo medyczne, programy polityki zdrowotnej, zwalczania narkomanii, przeciwdziałanie alkoholizmowi, żłobki, kluby dziecięce,
  • opieki społecznej: placówki opiekuńczo-wychowawcze, domy pomocy społecznej, ośrodki wsparcia (dział pomoc społeczna), wspieranie rodziny, jednostki specjalistycznego poradnictwa, mieszkania chronione i ośrodki interwencji kryzysowej, usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych,
  • na rzecz kultury i dziedzictwa narodowego: teatry, filharmonie, orkiestry, chóry i kapele, domy i ośrodki kultury, świetlice i kluby, galerie i biura wystaw artystycznych, centra kultury i sztuki, biblioteki, muzea,
  • na rzecz kultury fizycznej: kluby sportowe, itp.?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników zostało wydane w związku z wprowadzeniem przez ustawodawcę zmiany w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 710) dotyczącej zasad do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czyli tzw. odliczania podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia przez podatnika towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy o podatku od towarów i usług, najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć sposób określenia proporcji to taki, który:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowania art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W art. 86 ust. 2c ustawy o podatku od towarów i usług wskazane zostały cztery sposoby określania proporcji, oparte o dane związane z zatrudnieniem, pracochłonnością, obrotem lub powierzchnią.

Artykuł 86 ust. 22 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określania proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego. Zasady te w odniesieniu m.in. do urzędu obsługującego jednostki sektora finansów publicznych zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz.U. 2015 r. poz. 2193).

W § 3 ust. 2 rozporządzenia wskazano sposób określenia proporcji (prewspółczynnika) w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego według wzoru:

X=(Ax100)/DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST– dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Zgodnie z § 2 pkt 9 rozporządzenia dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego to dochody obejmujące dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki ze źródeł zagranicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego pomniejszone o:

  1. dochody, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b-d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych,
  2. zwrot różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, lub zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy,
  3. dochody wykonane jednostki budżetowej powiększone o kwoty stanowiące równowartość środków przeznaczonych na wypłatę przez tę jednostkę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnych charakterze na rzecz osób fizycznych, celem realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego,
  4. środki finansowe pozostające na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, odprowadzone na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
  5. wpłaty nadwyżki środków obrotowych zakładu budżetowego,
  6. kwoty stanowiące równowartość środków, innych niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy przekazanych zakładom budżetowym, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone, celem realizacji przez te podmioty zadań jednostki samorządu terytorialnego,
  7. odszkodowania należne jednostce samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty odszkodowań stanowiących zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości budzi określenie kwot innych niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 wskazanych w punkcie § 2 pkt 9 lit. f) rozporządzenia. Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W ocenie Wnioskodawcy, w art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług mowa o dotacjach, subwencjach i innych dopłatach o podobnym charakterze mających bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika otrzymanych od jednostki na realizację zadań zleconych.

Dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze jako środki przekazane na realizację zadań własnych innym jednostkom nie mają bezpośrednio wpływu na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez Urząd Miasta jako jednostka (Urząd) obsługujący jednostki samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że kwoty dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze przekazane na rzecz jednostek budżetowych i zakładów budżetowych, innych jednostek sektora finansów publicznych oraz innych osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej przez Urząd Miasta na realizację zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego powinny pomniejszyć kwotę dochodów wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, o którym mowa w punkcie § 2 pkt 9 lit. f) rozporządzenia.

Reasumując:

Urząd Miasta jako urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego powinien pomniejszyć kwoty dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze jako środków przekazanych na realizację zadań własnych innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone, celem realizacji przez te podmioty zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, tj. dotacji przekazywanych na rzecz

  • oświaty: szkoły podstawowe, szkoły podstawowe specjalne, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, przedszkola, przedszkola specjalne, inne formy wychowania przedszkolnego, gimnazja, gimnazja specjalne, licea ogólnokształcące, licea ogólnokształcące specjalne, licea profilowane, licea profilowane specjalne, szkoły zawodowe, szkoły zawodowe specjalne, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, wczesnoszkolne wspomaganie rozwoju dziecka, placówki wychowania przedszkolnego, internaty i bursy szkolne, kolonie i obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także szkolenia młodzieży, młodzieżowe, ośrodki rewalidacyjno-opiekuńcze,
  • ochrony zdrowia: szpitale ogólne, zespoły opiekuńczo-lecznicze i pielęgnacyjno-opiekuńcze, ratownictwo medyczne, programy polityki zdrowotnej, zwalczania narkomanii, przeciwdziałania alkoholizmowi, żłobki, kluby dziecięce,
  • opieki społecznej: placówki opiekuńczo-wychowawcze, domy pomocy społecznej, ośrodki wsparcia (dział pomoc społeczna), wspieranie rodziny, jednostki specjalistycznego poradnictwa, mieszkania chronione i ośrodki interwencji kryzysowej, usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych,
  • na rzecz kultury i dziedzictwa narodowego: teatry, filharmonie, orkiestry, chóry i kapele, domy i ośrodki kultury, świetlice, kluby, galerie i biura wystaw artystycznych, centra kultury i sztuki, biblioteki, muzea,
  • na rzecz kultury fizycznej: kluby sportowe itp.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 1-20 powołanej ustawy o samorządzie gminnym.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.

W świetle obowiązujących od 1 stycznia 2016 r. przepisów art. 86 ust. 2a ustawy – jak wskazano wyżej – w przypadku, gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza i nie jest możliwe przypisanie towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.

Korzystając z delegacji ustawowej Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2015 r. które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz.U. z 2015 r. poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie proporcji.

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla tej jednostki jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla jej poszczególnych jednostek organizacyjnych. W konsekwencji odrębnie będzie ustalany sposób wyliczenia proporcji obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego jako osobę prawną, urzędu działającego w formie samorządowej jednostki budżetowej (tj. urzędu gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego oraz urzędu marszałkowskiego), odrębnie dla pozostałych samorządowych jednostek budżetowych oraz odrębnie dla samorządowych zakładów budżetowych.

Stosownie do § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia w sprawie proporcji, w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X=A x 100 / DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcja określona procentowo, zaokrąglona w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Zgodnie z § 2 pkt 5 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o urzędzie obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego – rozumie się przez to urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.

Przez dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego – stosownie do § 2 pkt 9 rozporządzenia – rozumie się dochody obejmujące dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o:

  1. dochody, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b–d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych,
  2. zwrot różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, lub zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy,
  3. dochody wykonane jednostki budżetowej powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na wypłatę przez tę jednostkę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych, celem realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego,
  4. środki finansowe pozostające na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, odprowadzone na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
  5. wpłaty nadwyżki środków obrotowych zakładu budżetowego,
  6. kwoty stanowiące równowartość środków, innych niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, przekazanych zakładom budżetowym, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone, celem realizacji przez te podmioty zadań jednostki samorządu terytorialnego,
  7. odszkodowania należne jednostce samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty odszkodowań stanowiących zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Zgodnie z § 3 ust. 5 rozporządzenia – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:

  1. dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;
  2. transakcji dotyczących:
    1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
    2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są ze sposobem ustalania dochodów wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, o których mowa w § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie proporcji. W szczególności wątpliwości dotyczą obowiązku pomniejszania dochodów wykonanych Urzędu Miasta o przekazywane kwoty dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, innym jednostkom sektora finansów publicznych, innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, celem realizacji przez te podmioty zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) sektor finansów publicznych tworzą:

1.organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2.jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki,

2a.związki metropolitarne,

3.jednostki budżetowe,

4.samorządowe zakłady budżetowe,

5.agencje wykonawcze,

6.instytucje gospodarki budżetowej,

7.państwowe fundusze celowe,

8.Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,

9.Narodowy Fundusz Zdrowia,

10.samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

11.uczelnie publiczne,

12.Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,

13.państwowej i samorządowe instytucje kultury,

14.inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Stosownie do art. 218 ustawy o finansach publicznych, z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje podmiotowe, o ile odrębne ustawy tak stanowią.

W myśl art. 219 ust. 1 ww. ustawy z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje przedmiotowe dla samorządowych zakładów budżetowych, kalkulowane według stawek jednostkowych. Z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje przedmiotowe również innym podmiotom niż wymienione w ust. 1, o ile odrębne przepisy tak stanowią (art. 219 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 220 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa.

W myśl art. 221 ust. 1 ww. ustawy podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie – na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust. 1 (art. 221 ust. 2 ustawy).

Definicja dochodów wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego określona w § 2 pkt 9 lit. f) rozporządzenia w sprawie proporcji określa, że dochody urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego to dochody obejmujące dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego pomniejszone m.in. o kwoty stanowiące równowartość środków innych niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, przekazane samorządowym zakładom budżetowym, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z wyjątkiem kwot które zostały zwrócone, celem realizacji przez te podmioty zadań jednostki samorządu terytorialnego.

Z ww. definicji dochodów wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, poza dotacjami przekazywanymi do samorządowych zakładów budżetowych i innych jednostek sektora finansów publicznych wymienionych w art. 9 ustawy o finansach publicznych, będą wyłączone również środki (dotacje) przekazywane do innych podmiotów, celem realizacji przez nie zadań jednostki samorządu terytorialnego, przy czym przez zadania jednostki samorządu terytorialnego należy rozumieć zarówno zadania własne jednostki samorządu terytorialnego, jak i zadania zlecone JST.

Zatem definicja dochodów wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego objęta przepisem § 2 ust. 9 lit. f rozporządzenia, nie będzie obejmowała dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, za wyjątkiem kwot stanowiących zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, przekazywanych na rzecz jednostek wymienionych w tym przepisie, z wyłączeniem kwot które zostały zwrócone, o ile redystrybucja tych środków służy szeroko rozumianej realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego.

Środki wyłączone z definicji dochodów wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, nie stanowiące na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy zapłaty, powinny być zasadniczo uwzględniane przy wyliczeniu proporcji przez podmioty, które wykorzystują te środki dla realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego, o ile będą one wykorzystywać metodę „dochodową” przy obliczaniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w przypadku wykonywania czynności o charakterze mieszanym, gdy nie istnieje możliwość bezpośredniego przyporządkowania podatku naliczonego w całości do działalności gospodarczej.

Wyłączenie wymienionych ww. środków stanowiących równowartość środków innych, niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, z dochodów wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego ma na celu „oczyszczenie” kwoty dochodów przyjmowanej do wyliczenia proporcji z danych, które będą zniekształcać tę proporcję. W tym celu ustawodawca postanowił nie wliczać do dochodów wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego kwot, które są przekazywane innym jednostkom organizacyjnym lub innym podmiotom wskazanym w przepisie (realizującym zadania JST) i będą ujęte przez te jednostki przy wyliczaniu proporcji, pod warunkiem, że są to kwoty stanowiące równowartość środków innych, niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Kwoty stanowiące równowartość środków przeznaczonych na zasilenie samorządowych jednostek budżetowych celem realizacji przez te podmioty zadań jednostki samorządu terytorialnego (tj. kwoty środków zasilających samorządowe jednostki budżetowe pochodzących z dochodów własnych jednostki samorządu terytorialnego lub z otrzymanych przez jednostkę samorządu terytorialnego np. dotacji czy subwencji, z których są pokrywane wydatki samorządowych jednostek budżetowych), będą wyłączone z dochodów wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego na podstawie § 2 pkt 9 lit. c projektu. Środki te będą uwzględniane w wyliczeniu proporcji samorządowych jednostek budżetowych.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze jako środki przekazane na realizację zadań własnych na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego, tj.:

  • oświaty: szkoły podstawowe, szkoły podstawowe specjalne, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, przedszkola, przedszkola specjalne, inne formy wychowywania przedszkolnego, gimnazja, gimnazja specjalne, licea ogólnokształcące, licea ogólnokształcące specjalne, licea profilowane, licea profilowane specjalne, szkoły zawodowe, szkoły zawodowe specjalne, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, wczesnoszkolne wspomaganie rozwoju dziecka, placówki wychowania przedszkolnego, internaty i bursy szkolne, kolonie i obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także szkolenia młodzieży, młodzieżowe ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze,
  • ochrony zdrowia: szpitale ogólne, zespoły opiekuńczo-lecznicze i pielęgnacyjno-opiekuńcze, ratownictwo medyczne, programy polityki zdrowotnej, zwalczania narkomanii, przeciwdziałanie alkoholizmowi, żłobki, kluby dziecięce,
  • opieki społecznej: placówki opiekuńczo-wychowawcze, domy pomocy społecznej, ośrodki wsparcia (dział pomoc społeczna), wspieranie rodziny, jednostki specjalistycznego poradnictwa, mieszkania chronione i ośrodki interwencji kryzysowej, usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych,
  • na rzecz kultury i dziedzictwa narodowego: teatry, filharmonie, orkiestry, chóry i kapele, domy i ośrodki kultury, świetlice i kluby, galerie i biura wystaw artystycznych, centra kultury i sztuki, biblioteki, muzea,
  • na rzecz kultury fizycznej: kluby sportowe, itp.

nie mają bezpośredniego wpływu na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez Urząd Miasta jako jednostka (Urząd) obsługująca jednostki samorządu terytorialnego.

Wobec powyższych przepisów stwierdzić należy, że dochody wykonane Urzędu Miasta winny zostać pomniejszone o kwoty dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze przekazywane na cele wymienione we wniosku (tj. oświata, ochrona zdrowia, opieka społeczna, kultura i dziedzictwo narodowe, kultura fizyczna) jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, w sytuacji jak wynika to z opisu sprawy, środki przekazywane tym jednostkom służą realizacji zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego i nie stanowią kwot, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o podatku VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) bądź zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Końcowo Organ informuje, że w zakresie pytania nr 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj