Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-138/12-4/ASZ
z 29 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-138/12-4/ASZ
Data
2012.05.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
koszt kwalifikowany
koszty uzyskania przychodów
projekt
wydatek


Istota interpretacji
Czy wydatki na szkolenia w ramach wkładu własnego Wnioskodawca ma prawo zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej?



Wniosek ORD-IN 324 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2012 r. (data wpływu 22 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 maja 2012 r. (data wpływu 15 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na prowadzenie szkoleń w ramach wkładu własnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na prowadzenie szkoleń w ramach wkładu własnego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 7 maja 2012 r., Nr IPTPB1/415-138/12-2/ASZ, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 10 maja 2012 r., natomiast w dniu 15 maja 2012 r. (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego 14 maja 2012 r.) uzupełniono ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą X, świadcząc usługi dla: osób pracujących i bezrobotnych, firm i instytucji w zakresie szkoleń: okresowych bhp, operatorów urządzeń poddozorowych, sprzętu budowlanego, z zarządzania i księgowości, obsługi biura, itp.

W dniu 30 czerwca 2011 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Województwem o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Numer i nazwa Priorytetu: VIII. Regionalne kadry gospodarki.

Numer i nazwa Działania: 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie.

Numer i nazwa Poddziałania: 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Numer konkursu: POKL/II/8.1.1/10.

Numer umowy: UDA-POKL..

Tytuł projektu: Kompleksowe szkolenia pracowników - szansą na dalszy rozwój Firmy X.

Celem projektu jest podwyższenie kompetencji osób pracujących dla X, prowadzące do wzmocnienia pozycji konkurencyjnej X.

W umowie zapisano obowiązek wniesienia przez Wnioskodawcę, jako Beneficjenta, wkładu własnego ze środków prywatnych, stanowiących 19,20% wydatków kwalifikowalnych projektu. Wkład własny polega na tym, że Wnioskodawca płaci za część szkoleń zawartych w projekcie środkami finansowymi pochodzącymi z Jego prywatnych źródeł.

W grudniu 2011 r. odbyło się pięć szkoleń w ramach wkładu własnego, za które Wnioskodawca zapłacił z własnych środków na podstawie faktur wystawionych przez firmy szkolące.

Uzupełniając wniosek Wnioskodawca wskazał aktualny adres zamieszkania oraz organ podatkowy właściwy dla Niego ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki na szkolenia w ramach wkładu własnego Wnioskodawca ma prawo zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na szkolenie sfinansowane ze środków prywatnych w ramach wniesienia wkładu własnego do projektu, ma prawo zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

Na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przeprowadzone szkolenia, zgodnie z celem zawartym w projekcie, mają podwyższyć kompetencje osób pracujących dla X i wzmocnić poziom konkurencyjności Firmy na rynku, co przekłada się na osiągane przychody. W ocenie Wnioskodawcy, spełniony został warunek zawarty w art. 22 ust. 1 ww. ustawy. Ponieważ wydatki, które Wnioskodawca ponosi w ramach wkładu własnego, pochodzą ze źródeł prywatnych i nie są zwracane w jakiejkolwiek formie, to Jego zdaniem nie ma tutaj zastosowania art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zatem, aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

Generalnie należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Przy czym związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Zauważyć przy tym należy, iż konieczność poniesienia danego wydatku nie może wynikać z zaniedbań lub sprzecznych z prawem działań podatnika.

Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

W związku z powyższym, wydatki sfinansowane otrzymanym dofinansowaniem na mocy ww. przepisu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast wydatki, które nie zostały sfinansowane środkami z otrzymanego dofinansowania, mogą co do zasady stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile spełniać będą przesłanki wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, świadcząc usługi dla: osób pracujących i bezrobotnych, firm i instytucji w zakresie szkoleń: okresowych bhp, operatorów urządzeń poddozorowych, sprzętu budowlanego, z zarządzania i księgowości, obsługi biura, itp. W dniu 30 czerwca 2011 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Województwem o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest podwyższenie kompetencji osób pracujących, prowadzące do wzmocnienia pozycji konkurencyjnej Wnioskodawcy. W umowie zapisano obowiązek wniesienia przez Wnioskodawcę, jako Beneficjenta, wkładu własnego ze środków prywatnych, stanowiących 19,20% wydatków kwalifikowalnych projektu. Wkład własny polega na tym, że Wnioskodawca płaci za część szkoleń zawartych w projekcie środkami finansowymi pochodzącymi z Jego prywatnych źródeł. W grudniu 2011 r. odbyło się pięć szkoleń w ramach wkładu własnego, za które Wnioskodawca zapłacił z własnych środków na podstawie faktur wystawionych przez firmy szkolące.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na szkolenia w ramach wkładu własnego do projektu, które nie są zwracane w jakiejkolwiek formie (nie są sfinansowane otrzymanym dofinansowaniem), stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj