Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-1.4511.494.2016.2.AT
z 22 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 23 sierpnia 2016 r., (data wpływu do tut. Biura 25 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym 8 i 9 listopada 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie określenia obowiązku podatkowego Wnioskodawczyni w związku z prowadzoną działalnością w zakresie pośrednictwa handlowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2016 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie określenia obowiązku podatkowego Wnioskodawczyni w związku z prowadzoną działalnością w zakresie pośrednictwa handlowego. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 26 października 2016 r. Znak: 2461-IBPP1.4512.644.2016.1.BM, 2461-IBPB-1-1.4511.494.2016.AT, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 8 i 9 listopada 2016 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w sprzedaży towarów (PKD: 4618Z, 46.19Z). Na mocy umowy agencyjnej, zawartej z przedsiębiorcą mającym siedzibę na terytorium innego państwa (dalej jako: „Dający Zlecenie”), Wnioskodawczyni pośredniczy w zawieraniu umów sprzedaży na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pomiędzy Dającym Zlecenie, a klientami, którymi są w większości osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.


Do zobowiązań Wnioskodawczyni, jako agenta, należy zgodnie z ww. umową:

  1. stałe współdziałanie przy zawieraniu wszelkich umów (w tym umów sprzedaży) przez Dającego Zlecenie na terenie Polski;
  2. aktywne poszukiwanie na terenie Polski klientów dla Dającego Zlecenie, prezentowanie klientom podstawowych informacji na temat Dającego Zlecenie i oferowanych przez niego produktów, bezzwłoczne przekazywanie Dającemu Zlecenie informacji o klientach zainteresowanych oferowanym przez niego sprzętem;
  3. utrzymywanie długofalowych, dobrych relacji z klientami oraz bieżąca obsługa klientów, w tym w szczególności: odbieranie telefonów, odpisywanie na wiadomości e-mail w terminie nie dłuższym niż 24 godziny od ich odebrania, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy;
  4. przyjmowanie od klientów oświadczeń woli w zakresie zawieranych umów, także w zakresie ewentualnych zwrotów, wad produktów i reklamacji;
  5. odbiór za Dającego Zlecenie od zamawiającego podmiotu trzeciego zapłaty za sprzedane produkty;
  6. prowadzenie i organizowanie działalności marketingowej, reklamowej i promocyjnej na rzecz Dającego Zlecenie, w szczególności w celu budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa Dającego Zlecenie;
  7. dostarczanie klientom pełnej i niezbędnej dokumentacji do odzyskania ewentualnego odszkodowania od ubezpieczyciela za szkody wynikłe podczas doręczania towaru, próbki lub upominku;
  8. rozliczanie wykonanych w ramach Umowy czynności.

Przebieg realizowania zamówień, składanych przez klientów, wygląda następująco:

  1. klient składa zamówienie na towar za pośrednictwem Wnioskodawczyni, przy czym złożenie zamówienia odbywa się poprzez serwis internetowy Allegro.pl lub sklep internetowy.
  2. klient wpłaca kwotę określoną w treści aukcji lub regulaminu na rachunek bankowy Wnioskodawczyni tytułem zapłaty za zamówiony produkt, przy czym Wnioskodawczyni prowadzi odrębny rachunek bankowy dla rozliczania tych transakcji; klient dokonuje zapłaty w polskich złotych (PLN).
  3. Wnioskodawczyni wysyła Dającemu Zlecenie informacje na temat zawartej umowy oraz dane kontaktowe klienta, w szczególności adres, na który należy wysłać produkt oraz przekazuje otrzymaną od klienta kwotę, w wysokości pomniejszonej o prowizję Wnioskodawczyni; Wnioskodawczyni przekazuje pieniądze na rzecz Dającego Zlecenie w dolarach amerykańskich (USD). Przesyłanie ww. informacji oraz przekazanie płatności odbywa się za pośrednictwem serwisu internetowego Aliexpress.com Wnioskodawczyni i Dający Zlecenie uznali, iż serwis ten jest najlepszym gwarantem zabezpieczenia interesów wszystkich stron transakcji, księguje pieniądze natychmiastowo pobierając przy tym bardzo niskie prowizje w stosunku do zwykłych przelewów bankowych czy innych form płatności. Gwarantuje on również 100% zwrotu środków w przypadku gdyby Dający Zlecenie z jakiegoś powodu nie wywiązał się z wykonywania umowy w sposób rzetelny. Pieniądze księgowane są najpierw na rachunku serwisu Aliexpress.com, a następnie przekazywane Dającemu Zlecenie. Płatności te działają identycznie, jak te realizowane przez polski serwis płatności PayU S.A.
  4. Dający Zlecenie wysyła produkt bezpośrednio na adres klienta.

Po zakończonym miesiącu rozliczeniowym Wnioskodawczyni, wraz z Dającym Zlecenie, ustala wysokość wypracowanej przez nią w danym miesiącu prowizji. Na kwotę ustalonej prowizji Wnioskodawczyni wystawia fakturę, a następnie przelewa kwotę prowizji na odrębny rachunek bankowy. Dający Zlecenie akceptuje wystawioną na jego rzecz fakturę, obijając ją pieczęcią firmową i składając na niej podpis. Pozostałe na rachunku środki Wnioskodawczyni, na polecenie Dającego Zlecenie, pozostawia jako rezerwę dla ewentualnych zwrotów lub reklamacji. Rozpatrywaniem zwrotów oraz reklamacji zajmuje się Wnioskodawczyni, działająca jako agent Dającego Zlecenie.


W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 7 listopada 2016 r. Wnioskodawczyni dodatkowo wskazała m.in., że:

  1. Stosunek pomiędzy Dającym Zlecenie, a Wnioskodawczynią uregulowany jest w umowie, z której wynika, iż Wnioskodawczyni nie nabywa towarów na własną rzecz, lecz pośredniczy w transakcjach zawieranych pomiędzy klientami, a Dającym Zlecenie. Platforma Aliexpress.com stanowi jedynie przyjętą przez strony formę komunikacji pomiędzy Wnioskodawczynią, a Dającym Zlecenie.
  2. Wnioskodawczyni nie jest importerem towarów i nie sprowadza ich na własny rachunek. Przesyłki wysyłane są przez Dającego Zlecenie bezpośrednio na adres klienta. Ponadto dokument sprzedaży wystawiany przez Dającego Zlecenie wskazuje jako nabywcę klienta, a nie Wnioskodawczynię.
  3. W żadnym momencie nie dochodzi do przeniesienia na Wnioskodawczynię prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel.
  4. Wnioskodawczyni nie jest właścicielem importowanego towaru, własność towaru przenoszona jest przez Dającego Zlecenie bezpośrednio na klienta, z pominięciem Wnioskodawczyni.
  5. Informacja o warunkach transakcji znajduje się w ogólnodostępnym regulaminie. Klient posiada dostęp do regulaminu przed zawarciem transakcji. W regulaminie znajduje się informacja, iż towar wysyłany jest spoza terytorium UE, tj. z Chińskiej Republiki Ludowej.
  6. Wynagrodzenie Wnioskodawczyni stanowi prowizja. Dokładna wysokość prowizji wyliczana jest przez Dającego Zlecenie. Na taką kwotę Wnioskodawczyni wystawia następnie fakturę, która jest akceptowana przez Dającego Zlecenie. Środki, które pozostają na rachunku, a nie stanowią prowizji, pozostawiane są jako rezerwa dla ewentualnych zwrotów lub reklamacji.
  7. Dający Zlecenie, przy każdej transakcji zawieranej z Klientem, wystawia dokument sprzedaży bezpośrednio na rzecz Klienta. Dokument sprzedaży opiewa na kwotę, którą klient zapłacił tytułem ceny towaru, a ponadto zawiera dokładną nazwę zakupionego produktu oraz cenę dostawy. Wnioskodawczyni, raz w miesiącu, wystawia fakturę za świadczenie usług pośrednictwa na rzecz Dającego Zlecenie - na kwotę ustalonej w danym miesiącu prowizji.
  8. Dający Zlecenie sprzedaje towary bezpośrednio klientom pozyskanym przez Wnioskodawczynię, za co należy mu się wynagrodzenie od klienta, pomniejszone o prowizję Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni należna jest jedynie prowizja za pozyskanie klienta i pośrednictwo w sprzedaży.
  9. Dający Zlecenie upoważnił w umowie Wnioskodawczynię do odbioru w jego imieniu wynagrodzenia od pozyskanych przez Wnioskodawczynię klientów.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy na Wnioskodawczyni ciąży obowiązek rozliczenia podatku dochodowego z tytułu dochodu wynikającego z umów zawartych pomiędzy dającym zlecenie i klientami, przy których Wnioskodawczyni pośredniczy jako agent?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie jest ona stroną umów sprzedaży zawieranych pomiędzy Dającym Zlecenie i klientami, przy których Wnioskodawczyni pośredniczy jako agent, zatem jej przychód (dochód) podatkowy stanowić będzie kwota należnej jej prowizji z tytułu pośrednictwa w sprzedaży. W konsekwencji Wnioskodawczyni zobowiązana będzie jedynie do rozliczenia się z tytułu należnej jej w danym miesiącu prowizji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (z pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Zgodnie z art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h-1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 24 ust. 1 ww. ustawy, u podatników, którzy prowadzą księgi rachunkowe, za dochód z działalności gospodarczej uważa się dochód wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, zmniejszony o dochody wolne od podatku i zwiększony o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaliczone uprzednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa (art. 24 ust. 2 ww. ustawy).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w sprzedaży towarów (PKD: 4618Z, 46.19Z). Na mocy umowy agencyjnej, zawartej z przedsiębiorcą mającym siedzibę na terytorium innego państwa (Dający Zlecenie), Wnioskodawczyni pośredniczy w zawieraniu umów sprzedaży na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pomiędzy Dającym Zlecenie, a klientami, którymi są w większości osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Po zakończonym miesiącu rozliczeniowym Wnioskodawczyni, wraz z Dającym Zlecenie, ustala wysokość wypracowanej przez nią w danym miesiącu prowizji. Na kwotę ustalonej prowizji Wnioskodawczyni wystawia fakturę, a następnie przelewa kwotę prowizji na odrębny rachunek bankowy. Dający Zlecenie akceptuje wystawioną na jego rzecz fakturę, obijając ją pieczęcią firmową i składając na niej podpis. Pozostałe na rachunku środki Wnioskodawczyni, na polecenie Dającego Zlecenie, pozostawia jako rezerwę dla ewentualnych zwrotów lub reklamacji. Rozpatrywaniem zwrotów oraz reklamacji zajmuje się Wnioskodawczyni, działająca jako agent Dającego Zlecenie. Stosunek pomiędzy Dającym Zlecenie, a Wnioskodawczynią uregulowany jest w umowie, z której wynika, iż Wnioskodawczyni nie nabywa towarów na własną rzecz, lecz pośredniczy w transakcjach zawieranych pomiędzy klientami, a Dającym Zlecenie. Platforma Aliexpress.com stanowi jedynie przyjętą przez strony formę komunikacji pomiędzy Wnioskodawczynią, a Dającym Zlecenie. Wnioskodawczyni nie jest importerem towarów i nie sprowadza ich na własny rachunek w żadnym momencie nie dochodzi do przeniesienia na rzecz Wnioskodawczyni prawa do rozporządzania towarem jako właściciel. Wnioskodawczyni należna jest jedynie prowizja za pozyskanie klienta i pośrednictwo w sprzedaży.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w istocie Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pośredniczy jedynie w sprzedaży towarów handlowych, (a więc nie dokonuje ich zakupu i nie staje się ich właścicielem), to przychodem uzyskanym z tego tytułu będzie wartość prowizji, którą stanowi kwota ustalona przez Wnioskodawczynię wraz z dającym zlecenie.

W związku z powyższym na Wnioskodawczyni ciąży obowiązek podatkowy, w zakresie osiąganego przez nią przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej, który stanowi kwota osiąganej przez nią prowizji z tytułu pośrednictwa w sprzedaży.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Nadmienić należy, że w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj