Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-2-2.4511.761.2016.2.KRB
z 17 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 2 sierpnia 2016 r. (data otrzymania 9 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym 3 listopada 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z dotacją celową na wymianę systemu ogrzewania opartego na paliwie stałym, na ogrzewanie proekologiczne – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2016 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z dotacją celową na wymianę systemu ogrzewania opartego na paliwie stałym, na ogrzewanie proekologiczne.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 19 października 2016 r. wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 3 listopada 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący Gminą na podstawie stosownej uchwały Rady Gminy będzie zawierał z mieszkańcami pisemne umowy o dofinansowanie do zmiany systemu ogrzewania opartego na paliwie stałym na ogrzewanie proekologiczne. Ww. uchwała dotyczy zatwierdzenia i przyjęcia do wdrożenia „Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy 2015-2020 z horyzontem długoterminowym

2030 roku”. Wnioskodawca uprawnionemu mieszkańcowi – Inwestorowi – udzieli na podstawie wspomnianej umowy dotacji celowej w wysokości do 75 % wysokości kosztów kwalifikowanych z uwzględnieniem maksymalnych jednostkowych kosztów osiągnięcia efektu ekologicznego, w tym 50 % ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (w ramach „Programu Ograniczania Niskiej Emisji” na terenie województwa) i 25 % z budżetu Gminy, przy określonych górnych pułapach kwotowych. Dotacja przysługuje pod warunkiem, że nowe źródło ciepła jest klasy 5 według normy PN – EN 303-5:2012 i spełnia kryteria określone w ww. Programie i Procedurze dofinansowania zadań ze środków Funduszu. Warunkiem przekazania dotacji uprawnionemu mieszkańcowi Gminy (Inwestorowi) jest przedłożenie dokumentów potwierdzających wykonanie Inwestycji i dokonanie wydatków na Inwestycję nie później niż do 30 września 2016 r. Umowa przewiduje też kary umowne w wysokości otrzymanej dotacji (czyli mówiąc wprost jej zwrot) w przypadkach: zdemontowania nowego źródła ciepła w ciągu 5 lat od daty otrzymania dotacji, a także wykorzystywania nowego źródła ciepła, na które uzyskano dotację, w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem, czy niestosowania paliwa wskazanego przez producenta w specyfikacji pieca/kotła. Wspomniana umowa odwołuje się również do uregulowania szczegółowych kwestii przyznawania dotacji celowej do Regulaminu. Regulamin ten jako załącznik do uchwały Rady Gminy został opublikowany w „Dzienniku Urzędowym Województwa”. W uchwale wskazano też maksymalne kwoty dofinansowania (odrębne dla części 50 % finansowanej przez Wojewódzki Fundusz jak wyżej i dla części 25 % finansowanej przez Gminę) dla „nowych źródeł ciepła”: kotłów na biomasę, kotłów węglowych na ekogroszek, kotłów olejowych, kotłów gazowych i ogrzewania elektrycznego.

Wnioskodawca jest organem wykonawczym jednostki samorządu terytorialnego (Gminy) i działa w oparciu o ustawę o finansach publicznych.

Z uzupełnienia wniosku, które wpłynęło do Biura 3 listopada 2016 r. wynika, że:

  • środki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stają się środkami Gminy, a następnie w formie dotacji z budżetu Gminy przekazywane są mieszkańcom na pokrycie części wydatkowanych przez nich kosztów wymiany systemów ogrzewania,
  • udzielona inwestorom dotacja jest dotacją w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 885, ze zm.).

W związku z powyższym zdarzeniem zadano następujące pytania.

  1. Czy dotacje otrzymane przez Inwestora ogrzewania proekologicznego (mieszkańca Gminy) na warunkach opisanych w stanie faktycznym od Gminy i od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska stanowią przychód podatkowy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany sporządzić w związku z przekazaną dotacją PIT-8C w przypadku braku obowiązku podatkowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazane na inwestycję ekologiczną dotacje z Gminy i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska są dla Inwestora (osoby fizycznej) przychodem, ale przychodem mogącym korzystać ze zwolnienia podatkowego. Otrzymane dotacje są dla takiej osoby niewątpliwym przysporzeniem majątkowym, gdyż część kosztów, które musiałaby w normalnych warunkach ponieść z własnych środków, ponosi za nią inna osoba. W katalogu źródeł przychodu – art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. – nie wymieniono dotacji otrzymanych poza działalnością gospodarczą ale to nie znaczy, że takie nie są przychodem, bo stanowią przychód z „innych źródeł”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. Jako przychód z tytułu świadczeń częściowo odpłatnych przychody takie jak wskazane wyżej dotacje są co zasady opodatkowane na podstawie art. 20 ust. 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże, zdaniem Wnioskodawcy, dotacje otrzymane od Gminy i od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. Według tego przepisu zwolnione z podatku są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane od budżetu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. W przypadku części dotacji, finansowanej przez Gminę, zastosowanie tego przepisu jest oczywiste, natomiast, zdaniem Wnioskodawcy, można też zastosować go do części finansowanej przez Wojewódzki Fundusz, gdyż Wnioskodawca uważa, że Fundusz ten jest częścią szeroko rozumianego budżetu Państwa (jako fundusz celowy).

Wnioskodawca zwraca również uwagę na przepis art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy – w nim z kolei wymieniono otrzymane nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie świadczenia m.in. z jednostek samorządu terytorialnego, czy budżetu w przypadku realizacji programów rządowych. Zdaniem Wnioskodawcy, Program, który wskazano w opisie zdarzenia, a na którym opierają się przedmiotowe dotacje, może mieć swoje źródło w ekologicznych programach rządowych, ale szczegółowej wiedzy Wnioskodawca na ten temat nie posiada, wobec czego jako bardziej właściwą podstawę prawną zwolnienia wskazał art. 21 ust. 1 pkt 129, a nie 114 ww. ustawy.

Odnośnie obowiązku sporządzenia PIT-8C Wnioskodawca uważa, że zwolnienie o charakterze przedmiotowym, powoduje, że nie ma takiego obowiązku w przypadku przedmiotowych dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy – wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) – dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych – podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2016 r. poz. 672 ze zm.) – do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo ochrony środowiska – finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca na podstawie stosownej uchwały Rady Gminy będzie zawierał z mieszkańcami pisemne umowy o dofinansowanie do zmiany systemu ogrzewania opartego na paliwie stałym na ogrzewanie proekologiczne. Ww. uchwała dotyczy zatwierdzenia i przyjęcia do wdrożenia „Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy 2015-2020 z horyzontem długoterminowym 2030 roku”. Wnioskodawca uprawnionemu mieszkańcowi – Inwestorowi – udzieli na podstawie wspomnianej umowy dotacji celowej w wysokości do 75 % wysokości kosztów kwalifikowanych z uwzględnieniem maksymalnych jednostkowych kosztów osiągnięcia efektu ekologicznego, w tym 50 % ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i 25 % z budżetu Gminy, przy określonych górnych pułapach kwotowych. Warunkiem przekazania dotacji uprawnionemu mieszkańcowi Gminy (Inwestorowi) jest przedłożenie dokumentów potwierdzających wykonanie Inwestycji i dokonanie wydatków na Inwestycję nie później niż do 30 września 2016 r.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, iż środki otrzymane przez Gminę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stają się środkami Gminy (Wnioskodawcy). W związku z powyższym faktem uznać należy, że dofinansowanie jakie otrzymuje Inwestor w całości pochodzi ze środków z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W świetle powyższych okoliczności należy stwierdzić, że skoro forma udzielanego przez Wnioskodawcę dofinansowania jest dotacją udzielaną w oparciu o ustawę o finansach publicznych, to jako wypłacana z budżetu gminy, tj. jednostki samorządu terytorialnego, mieści się w kategoriach dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C z tytułu udzielenia osobom fizycznym dotacji na wymianę systemu ogrzewania opartego na paliwie stałym, na ogrzewanie proekologiczne.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) – w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj