Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-48/12-4/BJ
z 25 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP3/443A-48/12-4/BJ
Data
2012.05.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna


Słowa kluczowe
akcyza
procedura zawieszenia poboru akcyzy
skład podatkowy
wyroby akcyzowe
wyroby energetyczne


Istota interpretacji
Podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych (gazu płynnego LPG) nie jest w zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca, lecz jego klient, prowadzący skład podatkowy położony na terenie Polski. W związku z powyższym brak podstaw prawnych, z których wynikałaby konieczność rejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika podatku akcyzowego lub składania zabezpieczenia akcyzowego.
Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca może pośredniczyć pomiędzy dostawcą unijnym i nabywcą krajowym w obrocie towarowym wyrobami akcyzowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w opisany we wniosku sposób bez konieczności rejestrowania się jako podatnik akcyzowy oraz bez składania zabezpieczenia akcyzowego.



Wniosek ORD-IN 360 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2012 r. (data wpływu 15 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 maja 2012 r. (data wpływu 21 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu towarowego wyrobami akcyzowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu towarowego wyrobami akcyzowymi.

Wniosek został uzupełniony w dniu 21 maja 2012 r. poprzez nadesłanie poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego oraz potwierdzenia uiszczenia opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na pośrednictwie w zakupie towarów o nazwie:

  1. propan o czystości przekraczającej 90%, ale mniejszej niż 99% sklasyfikowany pod numerami PKWiU 4671 Z oraz CN 27 11 12 94,
  2. propan o czystości poniżej 90% sklasyfikowany pod numerami PKWiU 4671 Z oraz CN27 11 12 97,
  3. butan o czystości przekraczającej 90%, ale mniejszej niż 95% sklasyfikowany pod numerami PKWiU 4671 Z oraz CN 27 11 13 91,
  4. butan o czystości poniżej 90% sklasyfikowany pod numerami PKWiU 4671 Z oraz CN 27 11 13 97,
  5. weglowodory gazowe pozostałe sklasyfikowane pod numerami PKWiU 467I Z oraz CN 27 11 19 00,

- od pośredników, kupujących te wyroby od przedsiębiorców posiadających zezwolenie na prowadzenie składów podatkowych w państwach członkowskich UE, oraz ich dalszej odsprzedaży polskim przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia na prowadzenie składów podatkowych.

Spółka dokonuje transakcji sprzedaży w oparciu o model biznesowy polegający na zakupie paliw płynnych, w szczególności gazu płynnego LPG:

  1. propan o czystości przekraczającej 90%, ale mniejszej niż 99% sklasyfikowany pod numerami PKWiU 4671 Z oraz CN 27 11 1294,
  2. propan o czystości poniżej 90% sklasyfikowany pod numerami PKWiU 4671 Z oraz CN 27 11 1297,
  3. butan o czystości przekraczającej 90%, ale mniejszej niż 95% sklasyfikowany pod numerami PKWiU 4671 Z oraz CN 27 11 1391,
  4. butan o czystości poniżej 90% sklasyfikowany pod numerami PKWiU 4671 Z oraz CN27 11 1397,
  5. weglowodory gazowe pozostałe sklasyfikowane pod numerami PKWiU 4671 Z oraz CN 27 11 1900,

- na warunkach INCOTERMS FCA (rafineria w kraju członkowskim) ewentualnie DAP przejście graniczne Polski z innym krajem członkowskim.

Następnie wspomniany produkt jest odsprzedawany podmiotom polskim prowadzącym skład podatkowy na warunkach INCOTERMS:

  1. DAP skład podatkowy klienta Spółki lub,
  2. DAP przejście graniczne Polski z innym krajem członkowskim.

Transport produktu odbywa się w cysternach kolejowych lub samochodowych w oparciu o procedurę zawieszonego poboru akcyzy ze składu podatkowego producenta na skład podatkowy odbiorcy (klienta Spółki).

Spółka nie posiada zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, nie jest zarejestrowanym handlowcem, a także nie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, gdyż funkcję taką pełni podmiot posiadający zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego lub zarejestrowany handlowiec. W opisywanej sytuacji jest to klient Spółki.

Podmiotem rozpoczynającym przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy jest podmiot prowadzący skład podatkowy na terytorium państwa członkowskiego. Podmiotem odbierającym wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jest podmiot prowadzący skład podatkowy na terytorium kraju (klient Spółki), do którego Spółka sprzedaje wcześniej nabyte wyroby akcyzowe.

Dodatkowo, należy podkreślić, iż Spółka dokonuje dostawy produktu na zlecenie i zgodnie z dyspozycjami polskiego odbiorcy (prowadzącego skład podatkowy). Taka dostawa, każdorazowo inicjowana jest poprzez podanie przez klienta Spółki instrukcji wysyłkowych do listów kolejowych (CIM - wskazujących m. in. miejsca wysyłki oraz numer kolejowy stacji)lub międzynarodowego samochodowego listu przewozowego CMR.

Podatnikiem podatku akcyzowego jest odbiorca końcowy - klient Spółki. Spółka nie ma wpływu na generowanie dokumentów e-AD w systemie EMCS, gdyż leży to w gestii właściciela składu podatkowego, z którego produkt jest nabywany oraz właściciela składu podatkowego, który nabywa produkt od Spółki.

Pomimo własności produktu, Spółka nie ma wpływu na zamieszczenie danych jak i ich weryfikację w systemie EMCS.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka może dokonywać obrotu towarowego w sposób opisany wcześniej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy bez konieczności rejestracji firmy jako podatnika akcyzy oraz bez posiadania zabezpieczenia finansowego...
  2. Czy Spółka jest wewnątrzwspólnotowym nabywcą w rozumieniu przepisów podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka może uczestniczyć jako pośrednik w operacji nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowego towaru, w procedurze zawieszenia akcyzy, bez konieczności rejestrowania firmy jako podatnika akcyzy oraz bez posiadaniazabezpieczenia akcyzowego.

Stosownie do art. 40 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym pobór akcyzy jest zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w opisanej sytuacji nie ma obowiązku rejestracji Spółki w zakresie akcyzy, ponieważ sprzedaż towaru następuje w procedurze zawieszenia akcyzy:

  1. w trakcie jego przemieszczania ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju, lub
  2. nabycia na granicy Polski z innym krajem członkowskim i sprzedaży na granicy Polski, lub
  3. z granicy Polski z innym krajem członkowskim do składu podatkowego klienta, prowadzącego skład podatkowy.

Podmiotem rozpoczynającym przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy jest podmiot prowadzący skład podatkowy na terytorium państwa członkowskiego. Podmiotem odbierającym wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jest podmiot prowadzący skład podatkowy na terytoriumkraju, do którego Spółka sprzedaje wcześniej nabyte wyroby akcyzowe.

Spółka występuje wyłącznie jako pośrednik płacący firmie europejskiej za dostawę i wystawia fakturę odbiorcy. W takim przypadku nie wystąpią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Spółka nie ma wpływu na generowanie dokumentów e-AD w systemie EMCS, gdyż leży to w gestii właściciela składu podatkowego, z którego produkt jest nabywany oraz właściciela składu podatkowego, który to nabywa produkt od Spółki. Pomimo własności produktu, Spółka nie ma wpływu na zamieszczenie danych jak i ich weryfikację w systemie EMCS.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy Spółka może uczestniczyć jako pośrednik w operacji nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowego towaru w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, bez konieczności rejestrowania firmy jako podatnika akcyzy oraz bez posiadania zabezpieczenia akcyzowego.

W ocenie Spółki nie jest ona nabywcą wewnątrzwspólnotowym w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, gdyż nie jest podatnikiem podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą. Spółka nie spełnia warunków określonych dla podatnika podatku akcyzowego zarówno w definicji podstawowej podatnika (art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym), ani też nie spełnia innych warunków określonych dla podatnika ujętych w art. 13 ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka, jako pośrednik dokonuje dostawy produktu na zlecenie i zgodnie z dyspozycjami polskiego odbiorcy. Taka dostawa, każdorazowo inicjowana jest poprzez podanie przez klienta Spółki instrukcji wysyłkowych do listów kolejowych (CIM - wskazujących m. in. miejsca wysyłki oraz numer kolejowy stacji) lub międzynarodowego samochodowego listuprzewozowego CMR. Podatnikiem podatku akcyzowego jest odbiorca końcowy - klient Spółki.

Podatnikiem podatku akcyzowego w przedstawionej sytuacji jest odbiorca – klient Spółki, prowadzący skład podatkowy, który jest odbiorcą w rozumieniu podatku akcyzowego przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki nie jest ona nabywcą wewnątrzwspólnotowym w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. Nabywcą wewnątrzwspólnotowym w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym w opisywanychprzypadkach jest odbiorca końcowy - klient Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r., Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej „ustawą” określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą” wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu tymi wyrobami, a także oznaczanie ich znakami akcyzy. Artykuł 2 ust. 1 tej ustawy, będący słowniczkiem ustawowym zawiera definicję legalną niektórych określeń i zwrotów użytych w ustawie i tak wyroby akcyzowe, zgodnie z definicją ustawową są to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715. Tak więc gazy, będące przedmiotem wniosku, sklasyfikowane przez Wnioskodawcę do ww. kodów CN są wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy.

Ponadto w załączniku nr 1 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych umieszczono pod pozycją 28 z kodem CN 2711 – gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, natomiast w załączniku nr 2 do ustawy, będącym wykazem wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, pod poz. 21 z kodem CN ex 2711 podano - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.

Umieszczenie dopisku „ex” przy konkretnym kodzie CN ma na celu zawężenie tych wyrobów do tych, które spośród danego grupowania spełniają warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „Nazwa wyrobu (grupa wyrobów)”. Dopisek „ex” umieszczony oznacza, iż wyroby o podanych tam kodach należy traktować zawężająco czyli np. nie wszystkie wyroby oznaczone kodem CN 2701, lecz te spośród nich, które są opisane w danej pozycji.

Przez nabycie wewnątrzwspólnotowe rozumie się przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju (art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy).

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe. Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju (art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy).;

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy, e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe są obowiązane następujące podmioty:

  1. podmiot prowadzący skład podatkowy;
  2. zarejestrowany odbiorca;
  3. zarejestrowany wysyłający;
  4. podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  5. podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1;
  6. podmiot pośredniczący;
  7. przedstawiciel podatkowy.

Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

  1. raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub
  2. raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu

- w części objętej potwierdzeniem.

Stosownie do art. 41a. ust. 1 pkt 1 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i c oraz ust. 2 pkt 1-9.

Jak stanowi art. 41a. ust. 2 pkt 1 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot:

  1. nabywający lub posiadający wyroby akcyzowe znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony;
  2. będący nabywcą końcowym zużywającym energię elektryczną, jeżeli od tej energii nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu;
  3. u którego powstają ubytki wyrobów akcyzowych lub doszło do całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20, również gdy nie jest właścicielem tych wyrobów akcyzowych;
  4. będący przedstawicielem podatkowym;
  5. będący zarejestrowanym odbiorcą, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca - z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innego podmiotu;
  6. będący zarejestrowanym wysyłającym, jeżeli wysyła z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe z miejsca importu;
  7. dokonujący użycia lub sprzedaży wyrobów węglowych, które uzyskał w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary.

Podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego (art. 16 ust. 1 ustawy).

Z opisu dokonanego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest pośrednikiem w transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych towarów, w szczególności gazu płynnego LPG w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego dostawcy unijnego do składu podatkowego na terytorium kraju, prowadzonego przez klienta Wnioskodawcy na warunkach wynikających z reguł Incoterms FCA oraz DAP. Wnioskodawca kupuje wyroby od dostawcy unijnego prowadzącego skład podatkowy, a następnie sprzedaje je nabywcy wewnątrzunijnemu prowadzącemu skład podatkowy w kraju. Wnioskodawca nie prowadzi składu podatkowego i nie jest podmiotem rozpoczynającym przemieszczenie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, ani też nie jest podmiotem odbierającym wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca dokonuje dostawy na zlecenie i zgodnie z dyspozycjami polskiego odbiorcy prowadzącego skład podatkowy. Przemieszczenie gazu płynnego LPG transportem kolejowym lub samochodowym odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w oparciu o dokumenty e-AD generowane pomiędzy właścicielem składu podatkowego w kraju unijnym, z którego produkt jest nabywany a właścicielem krajowego składu podatkowego, do którego produkt jest sprzedawany.

Należy nadmienić, iż Incoterms (International Commercial Terms) lub Międzynarodowe Reguły Handlu to zbiór międzynarodowych reguł określających warunki sprzedaży, dzielących koszty i odpowiedzialność pomiędzy nabywcę i sprzedawcę oraz odzwierciedlają rodzaj uzgodnionego transportu. Incoterms zajmują się kwestiami związanymi z transportem produktów od sprzedawcy do nabywcy. Obejmuje to m.in. przewóz produktów, rozliczenie odpowiedzialności eksportowych i importowych, pokrycie kosztów, w tym transportu i ubezpieczenia, przeniesienie ryzyka za stan produktów w różnych punktach procesu transportowego.

Reguła Incoterms FCA (Free Carrier (... named place) – Franco przewoźnik (... określone miejsce)) (należącą do Grupy F, zobowiązującej sprzedającego do dokonania odprawy celnej eksportowej) oznacza, ze sprzedający ponosi koszty transportu, załadunku oraz ubezpieczenia do momentu przekazania towarów pierwszemu przewoźnikowi, wskazanemu przez kupującego, w oznaczonym miejscu. Towar uważa się za dostarczony w momencie załadunku przez przewoźnika, w tym momencie następuje przeniesienie ryzyka uszkodzenia lub utraty towaru na kupującego.

Reguła DAP (wg Incoterms 2010) (Delivered at Place - Dostarczone do miejsca) oznacza, że sprzedający zawiera umowę przewozu do określonego miejsca, ponosząc jej koszt oraz ryzyko utraty, czy uszkodzenia ładunku; wyładunek jest po stronie kupującego; za odprawę celną eksportową oraz tranzytową przez kraje poprzedzające kraj dostawy odpowiada sprzedający; za odprawę celną importową z cłem, podatkami i innymi kosztami towarzyszącymi – kupujący.

W zaistniałym stanie faktycznym należy przede wszystkim mieć na uwadze fakt, iż jak wynika z opisu przedstawionego we wniosku, produkt jest transportowany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego na terenie kraju członkowskiego UE do składu podatkowego Polski. Ponadto Spółka nie występuje w dokumencie e-AD jako nadawca lub odbiorca wyrobów akcyzowych. W opisanym stanie faktycznym, jako nadawca wyrobów wpisany zostaje podmiot prowadzący skład podatkowy, od którego Spółka nabywa produkt, a jako odbiorca figuruje skład podatkowy klienta Spółki, któremu odsprzedaje ona ten produkt.

Mając na uwadze całokształt wyżej cytowanych przepisów oraz okoliczności przedstawione we wniosku należy uznać, że przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy należy rozpatrywać w kontekście wystawianego w tym przypadku i dokumentującego to przemieszczenie e-AD (elektronicznego administracyjnego dokumentu). Przy założeniu, iż w tym dokumencie jako nadawca wyrobów zostaje wpisany podmiot prowadzący skład podatkowy, od którego Spółka nabywa produkt, a jako odbiorca figuruje skład podatkowy klienta Spółki, któremu odsprzedaje ona ten produkt, te podmioty należy brać pod uwagę analizując czynność tego przemieszczenia.

Tak więc, podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych (gazu płynnego LPG) nie jest w zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca, lecz jego klient, prowadzący skład podatkowy położony na terenie Polski. W związku z powyższym brak podstaw prawnych, z których wynikałaby konieczność rejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika podatku akcyzowego lub składania zabezpieczenia akcyzowego.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca może pośredniczyć pomiędzy dostawcą unijnym i nabywcą krajowym w obrocie towarowym wyrobami akcyzowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w opisany we wniosku sposób bez konieczności rejestrowania się jako podatnik akcyzowy oraz bez składania zabezpieczenia akcyzowego.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia będącego przedmiotem wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj