Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP4.4513.308.2016.2.MK
z 30 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 9 sierpnia 2016 r. (data wpływu 30 sierpnia 2016 r.) uzupełniony pismem z 20 października 2016 r. (data wpływu 25 października 2016 r.) oraz pismem z 18 listopada 2016 r. (data wpływu 23 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu suszem tytoniowym przez grupę producentów suszu tytoniowego (pytania oznaczone jako 1-8) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu suszem tytoniowym przez grupę producentów suszu tytoniowego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 20 października 2016 r. (data wpływu 25 października 2016 r.) oraz pismem z 18 listopada 2016 r. (data wpływu 23 listopada 2016 r.) stanowiący odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 9 listopada 2016 r. znak: 2461-IBPP4.4513.308.2016.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

  1. Grupa producentów rolnych zrzeszająca rolników działająca na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw działająca w formie spółki kapitałowej - spółki z o.o. ma zamiar dokonywać obrotu - na cele rolne, suszem tytoniowym na podstawie pisemnej umowy kontraktacji, zawartej z podmiotem kontraktującym z siedzibą na terenie kraju, terytorium państwa członkowskiego, a także terytorium państwa trzeciego.
  2. Osoba fizyczna prowadząca działalność rolniczą dokonująca dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług ma zamiar dokonywać obrotu - na cele rolne, suszem tytoniowym na podstawie pisemnej umowy kontraktacji, zawartej z podmiotem kontraktującym z siedzibą na terytorium państwa członkowskiego, a także terytorium państwa trzeciego.
  3. Osoba fizyczna prowadząca działalność rolniczą dokonująca dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, będąca czynnym podatnikiem VAT - na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług ma zamiar dokonywać obrotu - na cele rolne, suszem tytoniowym na podstawie pisemnej umowy kontraktacji, zawartej z podmiotem kontraktującym z siedzibą na terytorium państwa członkowskiego, a także terytorium państwa trzeciego.

W uzupełnieniu wniosku z 18 listopada 2016 r. (data wpływu 23 listopada 2016 r.) Wnioskodawca wskazał że:

  1. Wnioskodawca (M. sp. z o.o.) jest podmiotem stanowiącym grupę
  1. Wnioskodawca (M. sp. z o.o.) jest podmiotem stanowiącym grupę producentów suszu tytoniowego utworzoną na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. Nr 88. poz. 983) występującym w swej sprawie o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego;
  2. Wnioskodawca spełnia warunki o jakich mowa w art. 9b ust. 2a pkt 1-4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym;
  3. Wnioskodawca nie posiada statusu składu podatkowego o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy lub status pośredniczącego podmiotu tytoniowego o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23b ustawy;
  4. Podmioty kontraktujące z którymi grupa producentów rolnych podpisuje umowy kontraktacji posiadają status składu podatkowego o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, lub status pośredniczącego podmiotu tytoniowego o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23b ustawy, w przypadku podmiotów krajowych, a w wypadku podmiotów zagranicznych nie posiadającego statusu;
  5. W przypadku sprzedaży suszu tytoniowego na terytorium państwa trzeciego podmiotem dokonującym eksportu będzie Wnioskodawca;
  6. Wnioskodawca będzie wykonywał tylko czynność pakowania i magazynowania. Transport będzie wykonywany przez pośredników lub bezpośrednio transportem zamawiającego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy grupa producentów rolnych (zrzeszająca osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą dokonujące dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej) działająca na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw działająca w formie spółki kapitałowej - spółki z o.o. przenosząc własność suszu tytoniowego na podstawie umowy kontraktacji, o której mowa w art. 613 i nast. kodeksu cywilnego, na podmiot kontraktujący posiadający siedzibę na terytorium kraju podlega z tego tytułu opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
  2. Czy grupa producentów rolnych (zrzeszająca osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą dokonujące dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej) działająca na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw działająca w formie spółki kapitałowej - spółki z o.o. przenosząc własność suszu tytoniowego na podstawie umowy kontraktacji, o której mowa w art. 613 i nast. kodeksu cywilnego, na podmiot kontraktujący posiadający siedzibę na terytorium państwa członkowskiego podlega z tego tytułu opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
  3. Czy grupa producentów rolnych (zrzeszająca osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą dokonujące dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej) działająca na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw działająca w formie spółki kapitałowej - spółki z o.o. przenosząc własność suszu tytoniowego na podstawie umowy kontraktacji, o której mowa w art. 613 i nast. kodeksu cywilnego, na podmiot kontraktujący posiadający siedzibę na terytorium państwa trzeciego podlega z tego tytułu opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
  4. Czy grupa producentów rolnych (zrzeszająca osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą dokonujące dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej) działająca na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw działająca w formie spółki kapitałowej - spółki z o.o. posiada szczególne obowiązki ewidencyjne związane ze zbywaniem w drodze kontraktacji suszu tytoniowego na rzecz kontraktujących z siedzibą na terytorium kraju, państwa członkowskiego lub terytorium państwa trzeciego?
  5. Czy eksport poza terytorium Unii Europejskiej lub dostawa wewnątrzwspólnotowa na terytorium państwa członkowskiego prowadzona przez grupę producentów rolnych (zrzeszającą osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą dokonujące dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej) działającą na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw działająca w formie spółki kapitałowej - spółki z o.o. posiada szczególne obowiązki ewidencyjne związane ze zbywaniem w drodze kontraktacji suszu tytoniowego na rzecz kontraktujących z siedzibą na terytorium państwa członkowskiego lub terytorium państwa trzeciego?
  6. Czy powstałe przy procesie pakowania, odpiaszczania, wysuszania, oddzielania blaszki od liścia, magazynowania i przewożenia ubytki i straty suszu tytoniowego podlegają opodatkowaniu?
  7. Czy grupa producentów rolnych (zrzeszająca osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą dokonujące dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej) działająca na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw działająca w formie spółki kapitałowej - spółki z o.o. odpowiada podatkowo za ubytki i straty podczas jego transportu do podmiotów kontraktujących na terytorium kraju, terytorium państwa członkowskiego lub terytorium państwa trzeciego, a jeżeli tak to do którego momentu pozostaje odpowiedzialność podatkowa za ubytki i straty suszu tytoniowego tj. czy grupa producentów rolnych odpowiada podatkowo do chwili odbioru transportu przez podmiot kontraktujący, a w przypadku podmiotu z siedzibą poza terenem Rzeczpospolitej Polskiej do chwili przekroczenia transportu poza granicę Państwa, czy też do chwili odbioru transportu w kraju siedziby podmiotu kontraktującego ?
  8. Czy grupa producentów rolnych (zrzeszająca osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą dokonujące dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej) działająca na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw działająca w formie spółki kapitałowej - spółki z o.o. sprzedając susz tytoniowy na terytorium państwa trzeciego podlega z tego tytułu opodatkowaniu podatkiem akcyzowym ?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 99a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym za susz tytoniowy uznaje się, bez względu na wilgotność, tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i który nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym. Wobec powyższego objęty umową kontraktacji wyrób należy zaliczyć do wyrobów akcyzowych. Jednakże, aby objęty umową kontraktacji susz tytoniowy, będący wyrobem akcyzowym, podlegał opodatkowaniu musi być wykonana czynność podlegająca opodatkowaniu, dotycząca tego wyrobu.

W myśl art. 9b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot, który jednocześnie z tą sprzedażą dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego. Natomiast stosownie do art. 9b ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym za sprzedaż uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8.

Wobec powyższego w zakresie opodatkowania suszu tytoniowego nie znajdzie zastosowania szeroka definicja sprzedaży określona w art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku akcyzowym, lecz definicja sprzedaży dla wyrobów węglowych zawarta w art. 9a ust. 2 pkt 1-8 ustawy o podatku akcyzowym, do którego odsyła art. 9b ust. 2.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 pkt 1-8 ustawy o podatku akcyzowym za sprzedaż uznaje się poniższe czynności:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.

Umowa sprzedaży została określona w art. 535 kodeksu cywilnego. Natomiast określona w art. 613 kodeksu cywilnego umowa kontraktacji to oddzielna umowa. W myśl tego przepisu przez umowę kontraktacji producent rolny zobowiązuje się wytworzyć i dostarczyć kontraktującemu oznaczoną ilość produktów rolnych określonego rodzaju, a kontraktujący zobowiązuje się te produkty odebrać w terminie umówionym, zapłacić umówioną cenę oraz spełnić określone świadczenie dodatkowe, jeżeli umowa lub przepisy szczególne przewidują obowiązek spełnienia takiego świadczenia.

Umowa sprzedaży oraz umowa kontraktacji to umowy nazwane, ale posiadające jednak odrębne regulacje prawne. Co więcej, dla przeniesienia własności na podstawie umowy kontraktacji nie jest potrzebne zawarcie umowy sprzedaży.

Umowa kontraktacji co zasady dotyczy produktów rolnych i może być zawarta jedynie przez producenta tych produktów. W niektórych przypadkach jak np. w przypadku dopłat bezpośrednich z Unii Europejskiej umowa kontraktacji jest niezbędna. Jednak umowa kontraktacji, jako umowa odrębna od umowy sprzedaży nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, nawet gdy przeniesienie własności dotyczy wyrobów akcyzowych takich jak susz tytoniowy.

Umowa kontraktacji różni się od innych umów występujących w obrocie cywilnoprawnym. Od umowy sprzedaży kontraktacja różni się ograniczeniami podmiotowymi (tylko producent rolny) i przedmiotowymi, gdyż przedmiotem umowy kontraktacji mogą być tylko produkty rolne, które mają być dopiero wytworzone w gospodarstwie (przedsiębiorstwie) producenta rolnego, tymczasem dla umowy sprzedaży te okoliczności są obojętne. Przedmiotem sprzedaży zaś mogą być rzeczy ruchome, nieruchomości i prawa majątkowe.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu ma charakter zamknięty i nie można go interpretować w sposób rozszerzający, tym bardziej że ustawodawca w sposób precyzyjny określił czynności uznawane za sprzedaż. Nie wymienił wśród nich umowy kontraktacji.

Przeniesienia własności suszu tytoniowego na podstawie zawartej umowy kontraktacji nie można też zakwalifikować do żadnej z czynności określonych w art. 9b ust. 1 pkt 1, 3-6 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 9b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania jest zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy, a zgodnie z pkt 5 ww. przepisu przedmiotem opodatkowania jest zużycie przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych. Tylko tego typu zużycie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

„Zużycie” rozumiane winno być jako czynność dokonaną. Zużycie oznacza definitywne wykorzystanie wyrobu akcyzowego. Ponadto „zużycie” powinno być rozumiane zgodnie z potocznym znaczeniem tego pojęcia, gdyż przepisy nie wprowadzają żadnych szczególnych definicji w tym zakresie .

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN Warszawa 1989 - „zużyć” oznacza: „zniszczyć coś lub wyczerpać zapas czegoś przez dłuższe używanie”. Natomiast zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego Wydawnictwa PWN (htpp://sjp.pwn.pl) „zużyć” to:

  • wyczerpać zasób czegoś, zniszczyć przez długie używanie;
  • spożytkować coś, zrobić z czegoś jakiś użytek;
  • książkowo, przenośnie: wyczerpać czyjeś siły; zużyć się:
  • zniszczyć się wskutek długiego używania, funkcjonowania;
  • książkowo, przenośnie: stracić siły psychiczne lub fizycznie.

Za zużycie suszu tytoniowego, nie można jednak uznać sytuacji, w której powstają niezależne od pytającego ubytki lub straty związane z procesem pakowania, odpiaszczania, wysuszania, oddzielania blaszki od liścia, magazynowania i przewożenia.

Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Grupa producentów rolnych zrzeszająca rolników działająca na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw działająca w formie spółki kapitałowej - spółki z o.o. dokonując obrotu suszem tytoniowym na podstawie pisemnej umowy kontraktacji, zawartej z podmiotem kontraktującym z siedzibą na terenie kraju, terytorium państwa członkowskiego, a także terytorium państwa trzeciego przenosząc własności suszu tytoniowego na podstawie umowy kontraktacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym (pytanie 1, 2, 3).
  2. Grupa producentów rolnych (zrzeszająca osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą dokonujące dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej) działająca na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw działająca w formie spółki kapitałowej - spółki z o.o. nie posiada szczególnych obowiązków ewidencyjnych wynikających z ustawy o podatku akcyzowym związanych ze zbywaniem w drodze kontraktacji suszu tytoniowego na rzecz kontraktujących z siedzibą na terytorium kraju, państwa członkowskiego lub terytorium państwa trzeciego (pytanie 4).
  3. Grupa producentów rolnych (zrzeszająca osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą dokonujące dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej) działająca na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw działająca w formie spółki kapitałowej - spółki z o.o. nie posiada szczególnych obowiązków ewidencyjnych wynikających z ustawy o podatku akcyzowym związanych z eksportem poza terytorium Unii Europejskiej lub dostawą wewnątrz wspólnotową na terytorium państwa członkowskiego (pytanie 5).
  4. Powstałe przy procesie pakowania, odpiaszczania, wysuszania, oddzielania blaszki od liścia, magazynowania i przewożenia ubytki i straty suszu tytoniowego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym (pytanie 6).
  5. Grupa producentów rolnych (zrzeszająca osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą dokonujące dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej) działająca na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw działająca w formie spółki kapitałowej - spółki z o.o. w ogóle nie odpowiada podatkowo za ubytki lub straty podczas transportu suszu tytoniowego do podmiotów kontraktujących na terytorium kraju, terytorium państwa członkowskiego lub terytorium państwa trzeciego (pytanie 7).
  6. Grupa producentów rolnych (zrzeszająca osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą dokonujące dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej) działająca na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw działająca w formie spółki kapitałowej - spółki z o.o. sprzedając susz tytoniowy na terytorium państwa członkowskiego lub na terytorium państwa trzeciego nie podlega z tego tytułu opodatkowaniem podatkiem akcyzowym (pytanie 8).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 752 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia, wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 45 załącznika nr 1 do ustawy wymieniono bez względu na kod CN susz tytoniowy.

Stosownie do art. 99a ust. 1 ustawy za susz tytoniowy uznaje się, bez względu na wilgotność, tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2-8, 10, 11, 20 i 23b ustawy:

  • terytorium kraju to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • terytorium państwa członkowskiego to terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z zastrzeżeniami o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 lit. a) i b);
  • terytorium Unii Europejskiej to terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich;
  • terytorium państwa trzeciego to terytorium inne niż terytorium Unii Europejskiej;
  • eksport - wywóz wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony przez organ celny, o którym mowa w art. 221 ust. 2 lub art. 332 ust. 3-4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 558, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2015/2447”, na podstawie informacji uzyskanych od właściwego organu celnego stosownie do art. 329 tego rozporządzenia;
  • dostawa wewnątrzwspólnotowa - przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego;
  • skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego;
  • podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
  • ubytki wyrobów akcyzowych to wszelkie straty:
    1. wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych,
    2. objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie:
      • napojów alkoholowych,
      • wyrobów energetycznych, z wyjątkiem wyrobów węglowych, przemieszczanych, a w przypadku podmiotu pośredniczącego, również magazynowanych,
    3. wyrobów węglowych powstałe w trakcie ich przemieszczania na terytorium kraju w związku z wykonaniem czynności stanowiącej przedmiot opodatkowania akcyzą,
    4. wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji,
    5. wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, powstałe podczas:
    • stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji,
    • przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie dokumentu dostawy.
  • pośredniczący podmiot tytoniowy - podmiot posiadający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju, przedsiębiorca zagraniczny posiadający oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.) lub przedsiębiorca zagraniczny, który wyznaczył podmiot reprezentujący go na terytorium kraju, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie suszu tytoniowego, który został wpisany do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych.


Zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  2. sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot, który jednocześnie z tą sprzedażą dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego;
  3. import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  4. zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
  5. zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;
  6. nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

W myśl art. 9b ust. 2 ustawy za sprzedaż uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8 tj.:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r. poz. 121);
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.

Stosownie do art. 9b ust. 2a ustawy sprzedaż suszu tytoniowego grupie producentów suszu tytoniowego utworzonej na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), zwanej dalej „grupą producentów”, oraz nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez grupę producentów nie podlega opodatkowaniu akcyzą pod warunkiem:

  1. posiadania przez grupę producentów statusu podatnika podatku od towarów i usług;
  2. zrzeszania przez grupę producentów wyłącznie producentów suszu tytoniowego;
  3. nabywania przez grupę producentów suszu tytoniowego wyłącznie od zrzeszonych w niej członków i wyłącznie na podstawie umowy dostawy;
  4. niekaralności osób, które zgodnie z aktem założycielskim są upoważnione do reprezentowania grupy producentów, za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe.

Jeżeli w stosunku do suszu tytoniowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości - art. 9b ust. 3 ustawy.

W przypadku sprzedaży suszu tytoniowego, sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje ten susz podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy lub pośredniczącemu podmiotowi tytoniowemu - art. 9b ust. 4 ustawy.

W sytuacji, o której mowa w ust. 4, sprzedawca suszu tytoniowego może zażądać od nabywcy przedstawienia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego albo decyzji o dokonaniu wpisu do rejestru, o której mowa w art. 20a ust. 4, a w razie odmowy ich przedstawienia przez nabywcę może odmówić sprzedaży suszu tytoniowego po cenie nieuwzględniającej akcyzy - art. 9b ust. 5 ustawy.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy - art. 8 ust. 3 ustawy.

Stosownie do art. 11a ustawy w przypadku suszu tytoniowego obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

  1. nabycia wewnątrzwspólnotowego suszu tytoniowego;
  2. wydania suszu tytoniowego w przypadku dokonania jego sprzedaży;
  3. zużycia suszu tytoniowego;
  4. nabycia lub wejścia w posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupę producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego;
  5. powstania długu celnego, w przypadku importu suszu tytoniowego.

Zgodnie z art. 138a ust. 1 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych.

W myśl art. 138g ust. 1 ustawy ewidencję suszu tytoniowego prowadzą:

  1. pośredniczący podmiot tytoniowy;
  2. osoba upoważniona w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego, w przypadku gdy pośredniczącym podmiotem tytoniowym jest przedsiębiorca zagraniczny, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. b;
  3. podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20c, w przypadku gdy pośredniczącym podmiotem tytoniowym jest przedsiębiorca zagraniczny, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c.

Mając na uwadze powyższe stwierdza się co następuje:

Ad. 1, 2 i 3.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem stanowiącym grupę producentów rolnych zrzeszająca rolników działająca na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw działającą w formie spółki kapitałowej. Wnioskodawca ma zamiar dokonywać obrotu - na cele rolne, suszem tytoniowym na podstawie pisemnej umowy kontraktacji, zawartej z podmiotem kontraktującym z siedzibą na terenie kraju, terytorium państwa członkowskiego, a także terytorium państwa trzeciego.

Podmioty kontraktujące z którymi grupa producentów rolnych podpisuje umowy kontraktacji posiadają status składu podatkowego o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, lub status pośredniczącego podmiotu tytoniowego o którym mowa w art. 2 ust 1 pkt 23b ustawy, w przypadku podmiotów krajowych, a w wypadku podmiotów zagranicznych nie posiadającego statusu.

Wnioskodawca nie posiada statusu składu podatkowego ustawy lub status pośredniczącego podmiotu tytoniowego. Jednocześnie Wnioskodawca spełnia warunki o jakich mowa w art. 9b ust. 2a pkt 1-4 ustawy.

Mając na uwadze powyższe wskazać w pierwszej kolejności należy, że zgodnie z art. 9b ust. 2a ustawy, grupa producentów suszu tytoniowego, która spełnia warunki wymienione w pkt 1-4 ww. art. 9b ust. 2a ustawy, która nabywa lub posiada susz tytoniowy nie podlega opodatkowaniu akcyzą. Niemniej dalszy obrót tym suszem tytoniowym przez grupę producentów może podlegać opodatkowaniu akcyzą.

Aby zatem stwierdzić czy przeniesienie własności suszu tytoniowego na podstawie umowy kontraktacji, z podmiotu stanowiącego grupę producentów suszu tytoniowego na podmiot kontraktujący posiadający siedzibę na terytorium kraju, na podmiot kontraktujący z siedzibą na terytorium państwa członkowskiego, a także na podmiot kontraktujący z siedzibą na terytorium państwa trzeciego, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, rozpatrzyć wpierw należy czy są to czynności wymienione w art. 9b ust. 1 pkt 1-6 lub w art. 9a ust. 2 pkt 1-8 ustawy.

Umowa kontraktacji jest umową nazwaną, tj. umową unormowaną w Kodeksie cywilnym. W myśl art. 613 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 380 ze zm.) przez umowę kontraktacji producent rolny zobowiązuje się wytworzyć i dostarczyć kontraktującemu oznaczoną ilość produktów rolnych określonego rodzaju, a kontraktujący zobowiązuje się te produkty odebrać w terminie umówionym, zapłacić umówioną cenę oraz spełnić określone świadczenie dodatkowe, jeżeli umowa lub przepisy szczególne przewidują obowiązek spełnienia takiego świadczenia.

Przez producenta rolnego rozumie się również grupę producentów rolnych lub ich związek - art. 613 § 4 k.c.

W myśl art. 616 k.c., umowa kontraktacyjna powinna być zawarta na piśmie.

Zgodnie zaś z art. 535 k.c. przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Wobec powyższego umowa sprzedaży nie jest tożsama z zawarciem umowy kontraktacji. Są to dwie odrębne umowy cywilnoprawne. Ponadto należy zauważyć, że katalog czynności opodatkowanych, związanych z suszem tytoniowym, ma charakter zamknięty. Czynności, które nie zostały wskazane w tym katalogu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Powyższe zatem wyraźnie wskazuje, że umowa kontraktacji nie jest objęta szeroką definicją sprzedaży określonej w ustawie o podatku akcyzowym. Przeniesienie własności suszu tytoniowego na podstawie zawartej umowy kontraktacji nie można również zakwalifikować do żadnej z czynności określonych w art. 9b ust. 1 pkt 1, 3-6 ustawy. Oznacza to zatem, że przeniesienie własności suszu tytoniowego na podstawie umowy kontraktacji, z podmiotu stanowiącego grupę producentów suszu tytoniowego na podmiot kontraktujący posiadający siedzibę na terytorium kraju, na podmiot kontraktujący z siedzibą na terytorium państwa członkowskiego, a także na podmiot kontraktujący z siedzibą na terytorium państwa trzeciego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego, drugiego i trzeciego uznać należy za prawidłowe.

Ad. 4 i 5.

Zgodnie z art. 138a ust. 1 i art. 138g ust. 1 ustawy co do zasady ewidencje suszu tytoniowego prowadzą podmioty prowadzące skład podatkowy i pośredniczące podmioty tytoniowe.

Z opisu sprawy natomiast wynika, że Wnioskodawca nie jest żadnym z ww. podmiotów. W związku z powyższym na Wnioskodawcy – podmiocie stanowiącym grupę producentów suszu tytoniowego nie ciążą żadne obowiązki ewidencyjne związane ze zbywaniem w drodze kontraktacji suszu tytoniowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania czwartego i piątego uznać należy za prawidłowe.

Ad. 6.

W kwestii opodatkowania strat i ubytków suszu tytoniowego wskazać należy, że co do zasady straty suszu tytoniowego nie podlegają opodatkowaniu akcyzą w myśl art. 9b ust. 1 ustawy. Jednocześnie straty suszu tytoniowego nie stanowią ubytków w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy, z uwagi na fakt, że susz tytoniowy nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy, tym samym nie podlegają one opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy.

Straty suszu tytoniowego nie stanowią również zużycia suszu tytoniowego rozumianego jako czynność dokonana np. poprzez zniszczenie lub wyczerpanie w wyniku dłuższego używania.

Niemniej z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie wykonywał wyłącznie czynności pakowania i magazynowania suszu tytoniowego.

W związku z powyższym zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że straty suszu tytoniowego powstałe w trakcie czynności których będzie dokonywał tj. podczas pakowania i magazynowania nie stanowią zużycia suszu tytoniowego jak również ubytków w myśl przepisów ustawy. Tym samym straty suszu tytoniowego powstałe w trakcie czynności podczas pakowania i magazynowania nie będą podlegać opodatkowaniu akcyzą. Zatem w tym zakresie stanowisko uznać należy za prawidłowe.

Sformułowane przez Wnioskodawcę konkretne pytanie dotyczące opodatkowania strat suszu tytoniowego może być rozstrzygnięte przez Organ jedynie w takim zakresie, w jakim może ono dotyczyć jego obowiązku lub ewentualnego obowiązku podatkowego tj. strat powstałych podczas czynności pakowania i magazynowani, czyli czynności które będą wykonywane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

W związku z powyższym niniejsza interpretacja w zakresie pytania szóstego rozstrzyga wyłącznie w zakresie strat suszu tytoniowego powstałych na etapie pakownia i magazynowania suszu tytoniowego.

Ad. 7.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również faktu, czy będzie on odpowiedzialny za straty lub ubytki suszu tytoniowego podczas jego transportu do podmiotów kontraktujących.

Jak już wyżej wskazano w pkt 6, straty suszu tytoniowego nie stanowią zużycia i nie stanowią ubytków w myśl przepisów ustawy i co do zasady nie podlegają opodatkowaniu akcyzą. Zatem zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że nie odpowiada on podatkowo za straty suszu tytoniowego powstałe podczas jego transportu do podmiotów kontraktujących.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania siódmego uznać należy za prawidłowe.

Ad. 8.

W zakresie sprzedaży suszu tytoniowego przez grupę producentów suszu tytoniowego na terytorium państwa trzeciego wskazać należy, że zgodnie z opisem sprawy podmiotem dokonującym eksportu będzie Wnioskodawca.

Stosownie do art. 9b ust. 1 pkt 2 ustawy sprzedaż suszu tytoniowego przez podmiot który jednocześnie z ta sprzedażą dokonuje eksportu (wywozu suszu tytoniowego z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej) nie podlega opodatkowaniu akcyzą.

W związku z powyższym, opisana w zdarzeniu przyszłym sprzedaż suszu tytoniowego przez grupę producentów suszu tytoniowego, która jednocześnie z tą sprzedażą dokonywać będzie eksportu suszu tytoniowego nie będzie podlegała opodatkowaniu akcyzą.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania ósmego uznać należy za prawidłowe.

Zwrócić również należy uwagę, że sprzedaż suszu tytoniowego przez podmiot który jednocześnie z tą sprzedażą dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej (przemieszczenia suszu tytoniowego z terytorium kraju na terytorium Unii Europejskiej) również nie podlega opodatkowaniu akcyzą. Podmiotem dokonującym dostawy może być także grupa producentów tytoniu.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznaje sią za prawidłowe.

Nadmienia się że, w zakresie pytania nr 9 i 10 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Końcowo Organ wskazuje, że składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Interpretacja natomiast zawiera tylko ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa (art. 14c § 1 Ordynacji). Dlatego też interpretacja organu jest dokonywana wyłącznie na podstawie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. W tym zakresie organ nie dokonuje własnych ustaleń faktycznych, a jedynie opiera się na stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym przedstawionym przez Wnioskodawcę. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj