Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP3.4512.500.2016.2.IŻ
z 2 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2016 r. (data wpływu 2 września 2016 r.), uzupełnione pismem z dnia 27 października 2016 r. (data wpływu 31 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania ustawie o podatku od towarów i usług czynności oddania nieruchomości w nieodpłatne użyczenie – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania ustawie o podatku od towarów i usług czynności oddania nieruchomości w nieodpłatne użyczenie oraz podlegania opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności oddania nieruchomości w nieodpłatne użyczenie.

Wniosek został uzupełniony w dniu 27 października 2016 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uczelnia Wyższa - Uniwersytet … pozostaje kościelną osobą prawną zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto do Uniwersytetu … stosuje się przepisy Ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, co potwierdza art. 1 ust. 2 tejże ustawy. Uczelnia świadczy usługi edukacyjne, które są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, podstawowymi zadaniami uczelni są:

  1. kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,
  2. wychowanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka,
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenia usług badawczych oraz transfer technologii do gospodarki,
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
  6. prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie,
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,
  9. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
  10. procesie kształcenia,
  11. badaniach naukowych.

Zgodnie z zapisem zawartym w statucie Uniwersytetu … w …, § 5 ust. 4 do podstawowych zadań Uniwersytetu należy:

  1. prowadzenie badań naukowych, pracy dydaktycznej i wychowawczej;
  2. kształcenie i promowanie pracowników nauki;
  3. kształcenie i przygotowanie studentów do badań naukowych i pracy zawodowej oraz wychowywanie ich w duchu wartości chrześcijańskich;
  4. upowszechnianie dorobku naukowego i kulturalnego Uniwersytetu;
  5. rozwijanie współpracy z uniwersytetami, uczelniami katolickimi oraz z innymi instytucjami naukowymi i edukacyjnymi w kraju i za granicą, a zwłaszcza z Towarzystwem Naukowym …;
  6. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Ponadto na podstawie ust. 5 § 5 statutu …, Uniwersytet podejmuje działania mające na celu stworzenie warunków do uczestnictwa osób niepełnosprawnych we wszystkich wymiarach życia akademickiego, w szczególności przez:

  1. wyrównanie szans edukacyjnych;
  2. przygotowywanie pracowników i studentów Uniwersytetu do kontaktów z osobami niepełnosprawnymi;
  3. aktywizację i rehabilitację społeczną osób niepełnosprawnych;
  4. tworzenie i rehabilitację społeczną osób niepełnosprawnych;
  5. usuwanie barier architektonicznych i komunikacyjnych.

Wnioskodawca na podstawie aktu notarialnego zawartego w dniu 23 kwietnia 2003 r. przed notariuszem …, Repertorium A-Nr … nabył prawo użytkowanie wieczystego działki nr 63 o pow. 2.073 m. kw. wraz z własnością budynku oraz wyposażeniem budynku przy …. Następnie decyzją z dnia 26 kwietnia 2006 r. wydaną przez … Urząd Wojewódzki w …, Delegatura w …, znak: … Wnioskodawca jako dotychczasowy wieczysty użytkownik nieruchomości nabył prawo własności nieruchomości gruntowej położonej w … oznaczonej jako działka nr 63 o pow. 2073 m. kw., dla której Sąd Rejonowy w …, IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr ….

Statutem podpisanym przez Uniwersytet …, Miasto … oraz Powiat … została powołana Fundacja … w …. W § 3 statutu ww. Fundacji zostały określone cele powołanej Fundacji.

Celem Fundacji jest popieranie wszechstronnego rozwoju współpracy sektora nauki, samorządu i biznesu w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej.

Dodatkowymi celami Fundacji są:

  1. wspieranie rozwoju Uniwersytetu oraz jego przedsięwzięć w zakresie badań naukowych;
  2. upowszechnianie wiedzy o roli, naukowym dorobku i znaczeniu Uniwersytetu dla kultury chrześcijańskiej w Polsce i na świecie;
  3. wspieranie wszelkich inicjatyw uznanych przez środowisko naukowe i zespoły badawcze Uniwersytetu za znaczące dla rozwoju kulturalnego i gospodarczego kraju;
  4. wspieranie i realizacja działań na rzecz osób znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji oraz prowadzenie inicjatyw na rzecz wyrównania ich szans;
  5. prowadzenie wszechstronnej działalności w zakresie rozwoju i integracji osób na różnych etapach życia, w tym wspieranie i prowadzenie inicjatyw o charakterze zdrowotnym, edukacyjnym, badawczym, upowszechniającym i charytatywnym;
  6. wspieranie i organizacja działań wspomagających rozwój społeczności lokalnych, samorządnych wspólnot, organizacji pozarządowych i innych instytucji działających na rzecz dobra publicznego w różnych dziedzinach życia społecznego (m. in.: w edukacji, nauce, gospodarce, kulturze, integracji europejskiej, ochronie środowiska, ochronie zdrowia, przedsiębiorczości, szeroko rozumianej pomocy społecznej), wykorzystujących dorobek naukowo-badawczy Uniwersytetu;
  7. wspieranie i pomoc Uniwersytetu w staraniach o pozyskanie funduszy unijnych i realizacji projektów z funduszy unijnych, jak własna lub wspólna z Uniwersytetem realizacja projektów finansowanych z funduszy unijnych;
  8. wspieranie i organizowanie projektów badawczych, informacyjnych, kształceniowych i wydawniczych służących zdobywaniu i upowszechnianiu wiedzy;
  9. wspieranie i organizowanie działań komercyjnych w oparciu o potencjał naukowo-techniczny Uniwersytetu;
  10. wspieranie i organizowanie działań promujących Uniwersytet.

Ponadto, zgodnie z § 4 pkt 1 statutu Fundacji, Fundacja realizuje swoje cele poprzez prowadzenie działalności gospodarczej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.

Powołanej przez Wnioskodawcę wspólnie z Miastem … oraz Powiatem … Fundacji … w …, Wnioskodawca zamierza w ramach umowy użyczenia przekazać na cele statutowe do bezpłatnego użytkowania ww. nieruchomość gruntową oznaczoną jako działka nr 63 o pow. 2073 m kw., dla której Sąd Rejonowy w …, IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr … wraz z położonym na niej budynkiem. Do tej pory powyższa nieruchomość wraz z budynkiem była wykorzystywana przez Wnioskodawcę jako budynek dydaktyczny celem świadczenia usług edukacyjnych zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym oraz statutem Uczelni oraz art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Fundacja po przekazaniu do użytkowania nieruchomości w ramach zawartej umowy użyczenia, będzie prowadzić odpłatny najem nieruchomości na rzecz innych podmiotów, zaś przychody otrzymywane z tytułu najmu ww. nieruchomości będą przeznaczane na działalność statutową Fundacji. Fundacja będzie ponadto ponosić wszelkie koszty eksploatacyjne związane z użytkowaniem nieruchomości np. opłaty za energię elektryczną, gaz, ogrzewanie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 października 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że działka wraz z budynkiem były nabyte do prowadzenia działalności dydaktycznej Wnioskodawcy, w związku z czym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Działka wraz z budynkiem zostanie użyczona Fundacji … w … na cele związane z prowadzoną podstawową działalnością gospodarczą Wnioskodawcy jako uczelni wyższej, tzn. działalnością uczelni, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, poprzez wspieranie Wnioskodawcy przez Fundację w prowadzonej działalności edukacyjnej oraz naukowej jako działalności podstawowej Wnioskodawcy zgodnej z ww. ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym oraz statutem Wnioskodawcy. Ponadto pozostałe dwa podmioty ustanawiające Fundację oraz jej statut są podmiotami publicznymi, zaś założona Fundacja ma na celu również realizację innych zadań związanych z celami publicznymi, które wynikają ze statutu Fundacji.

Fundacja … w … nie jest zobowiązana do jakiegokolwiek świadczenia na rzecz Wnioskodawcy w zamian za użyczenie działki nr 63 wraz z budynkiem.

Fundacja … w … będzie ponosić koszty wszystkich mediów w tym: opłaty za energię elektryczną, ogrzewanie, gaz, wywóz śmieci etc.

Koszty opłat za media nie będą refakturowane przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji … w …. Fundacja … w … we własnym zakresie będzie zawierała umowy na dostawę mediów z dostawcami i na podstawie tychże zawartych umów będzie uiszczała opłaty bezpośrednio na rzecz dostawców.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym oddanie nieruchomości w nieodpłatne użyczenie Fundacji … w … jest czynnością podlegającą ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
  2. Jeżeli odpowiadając na pytanie nr 1 Dyrektor Izby Skarbowej uzna, że nieodpłatne przekazanie nieruchomości Fundacji w ramach umowy użyczenia jest czynnością podlegającą ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy czynności te będą podlegały opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i usług i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Ustawodawca przewidział od powyższych reguł wyjątki, które zostały określone w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, oraz w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Interpretując przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT należy wskazać, że opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w szczególności m. in. do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub części, przy nabyciu tych towarów lub ich części składowych. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia objęcie zakresem opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeżeli jeden z tych warunków nie jest spełniony, Wnioskodawca nie powinien opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia usług.

Interpretując zaś treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT wskazać należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy ww. przepisu, istotne pozostaje ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona.

Wnioskodawca jako uczelnia wyższa jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność edukacyjną zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca działa na podstawie statutu zgodnie z którym, głównym celem działalności jest działalność edukacyjna. Powołana przez Wnioskodawcę wraz z innymi podmiotami Fundacja ma na celu m. in. wspieranie rozwoju Wnioskodawcy jako Uniwersytetu oraz jego przedsięwzięć w zakresie badań naukowych, kształcenia i wychowania młodzieży. Zgodnie z obowiązującą regulacją zawartą w art. 710 ustawy kodeks cywilny, umowa użyczenia to zobowiązanie użyczającego do zezwolenia biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Użyczenie jest więc umową, na podstawie której użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu do używania przez czas oznaczony albo nieoznaczony – na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy, jednakże w ramach umowy użyczenia nie zostaje przeniesione prawo własności.

Wnioskodawca podkreśla, że udostępnienie Fundacji nieruchomości wraz z budynkiem w ramach umowy użyczenia nastąpi do celów prowadzenia działalności przez Fundację. Zgodnie z powyższym, głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług edukacyjnych, zwolnionych w rozumieniu art. 43 ust 1 pkt 26 z opodatkowania podatkiem VAT, co stanowi działalność gospodarczą Wnioskodawcy w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT. Fundacja została założona w celu wspierania Wnioskodawcy w jego działalności statutowej/edukacyjnej. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy użyczenie nieruchomości wraz z budynkiem nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ w przedstawionej sprawie nie są spełnione przesłanki zawarte w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, a mianowicie świadczone nieodpłatne użyczenie nieruchomości zostanie wykonane na rzecz Fundacji założonej przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy wskazać, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Pojęcie usługi zawarte w ustawie jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nabył prawo własności nieruchomości gruntowej położonej w …. Wnioskodawca zamierza w ramach umowy użyczenia przekazać do bezpłatnego użytkowania ww. nieruchomość. Działka wraz z budynkiem zostanie użyczona Fundacji … w …. Fundacja po przekazaniu do użytkowania nieruchomości w ramach zawartej umowy użyczenia, będzie prowadzić odpłatny najem nieruchomości na rzecz innych podmiotów, zaś przychody otrzymywane z tytułu najmu ww. nieruchomości będą przeznaczane na działalność statutową Fundacji. Fundacja … w … nie jest zobowiązana do jakiegokolwiek świadczenia na rzecz Wnioskodawcy w zamian za użyczenie działki nr 63 wraz z budynkiem.

Wskazać należy, że kwestię zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r., poz. 380, z późn. zm.). Zasada swobody umów zapisana jest w art. 3531 Kodeksu cywilnego, w świetle którego strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną, zgodnie bowiem z art. 710 ustawy Kodeks cywilny – przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Treść powołanych w niniejszej interpretacji przepisów wskazuje, że aby uznać dane świadczenie za opodatkowane podatkiem VAT musi ono być odpłatne, w myśl art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bądź też nieodpłatne, ale spełniające warunki wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Natomiast aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, musi ono służyć celom innym niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca w opisie sprawy nie wykazał związku czynności nieodpłatnego użyczenia nieruchomości Fundacji …w … z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. W rozpatrywanej sprawie istotny jest związek samej czynności nieodpłatnego użyczenia nieruchomości z odpłatnym najmem nieruchomości świadczonym przez Fundację na rzecz innych podmiotów. Odpłatny najem nieruchomości przez Fundację na rzecz innych podmiotów nie ma związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Okoliczności niniejszej sprawy nie wskazują na to, aby czynność nieodpłatnego użyczenia nieruchomości na rzecz Fundacji … w … miała związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Usługa ta (nieodpłatne użyczenie) sama w sobie nie przyniesie korzyści Wnioskodawcy. Natomiast budynek będący przedmiotem usługi użyczenia faktycznie będzie wykorzystywany przez Fundację na realizację własnych celów i potrzeb, a nie zaś na cele działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Zatem stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że dojdzie do nieodpłatnego użyczenia nieruchomości Fundacji … w … na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, czynność ta będzie stanowić odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Nieruchomość zostanie bowiem nieodpłatnie przekazana na cele działalności Fundacji, a nie na cele działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Tym samym, czynność nieodpłatnego użyczenia przez Wnioskodawcę nieruchomości na rzecz Fundacji … w … będzie stanowiła nieodpłatne świadczenie usług zrównane z odpłatnym świadczeniem usług a więc czynność podlegającą ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego (stanu faktycznego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego… po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj