Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB3.4510.970.2016.1.MC
z 2 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko — przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2016 r. (data wpływu 12 września 2016 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania:

  • wydatków wskazanych w pkt 1 wniosku (z wyjątkiem kosztów szkoleń komórki Jednostki Realizującej Projekt) jako kosztów poniesionych w związku z realizowaną inwestycją zwiększających wartość początkową środka trwałego – jest prawidłowe,
  • wydatków wskazanych w pkt 2 wniosku jako innych niż bezpośrednio związane z przychodami kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania wydatków wskazanych w pkt 1 wniosku (z wyjątkiem kosztów szkoleń komórki Jednostki Realizującej Projekt) jako kosztów poniesionych w związku z realizowaną inwestycją zwiększającym wartość początkową środka trwałego oraz wydatków wskazanych w pkt 2 wniosku jako innych niż bezpośrednio związane z przychodami kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o, została utworzona przez Gminę, która posiada 100% kapitału zakładowego. Spółka została powołana w celu realizacji obligatoryjnych zadań powierzonych jej przez Gminę w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb poboru, uzdatniania i dostarczania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków, budowania rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych. Dostarczanie wody i odbiór ścieków jest realizowany poprzez sieci wodno-kanalizacyjne, które są własnością Spółki lub dzierżawione od Gminy. Ze względu na ograniczone zasoby finansowe Spółki oraz wzrost zapotrzebowania ludności na odbiór ścieków poprzez rurociągi kanalizacyjne i wymogi związane z ochroną środowiska Spółka podjęła decyzję o pozyskaniu środków finansowych z zewnątrz. Przedsiębiorstwo aktualnie jest na etapie prac przygotowawczych związanych z realizacją inwestycji pn "Inwestycja sieci kanalizacyjnej i obróbki osadów" Zakres planowanej inwestycji obejmuje budowę sieci kanalizacyjnych, budowę słonecznej hybrydowej suszarni osadów wraz z magazynem osadów oraz wymianę urządzenia do mechanicznego odwadniania osadów dla oczyszczania ścieków oraz zakup ładowarki i pojazdu specjalistycznego do konserwacji sieci kanalizacyjnej. PWIK stara się o dofinansowanie powyższej inwestycji ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 Piorytet II Ochrona Środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu działanie 2,3: Gospodarka wodno- ściekowa w aglomeracjach , Wniosek aplikacyny został opracowany i złożony w terminie. W chwili obecnej czekamy na decyzję o przyznaniu środków.

W przypadku przyznania środków w ramach Programu Operacyjnego infrastruktura i Środowisko 2014-2020 Piorytet II Ochrona Środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu działanie 2,3: Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach Spółka zostanie zobligowana do poniesienia następujących wydatków, które częściowo będą refundowane w ramach przyznanych funduszy;

  1. Wydatki, które stanowią koszt wytworzenia środka trwałego;
    1. koszty organizacji przetargów na roboty budowlane, w tym dokumentacji przetargowej,
    2. koszty dokumentacji dotyczącej oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w tym Raport Oddziaływania na Środowisko,
    3. koszty osobowe funkcjonowania komórki Jednostki Realizującej Projekt w tym; koszty wynagrodzeń, świadczeń na rzecz pracowników (ZFŚS, koszty podróży służbowych) z wyjątkiem szkoleń,
    4. koszty rzeczowe i usługi obce komórki Jednostki Realizującej Projekt w tym; zużycie materiałów (materiały biurowe, telefony), usługi telekomunikacyjne, usługi bankowe (prowizje, opłaty bankowe), opłaty skarbowe, notarialne i sądowe,
    5. pobrane prowizje bankowe i odsetki od kredytów inwestycyjnego i obrotowego związanych z realizowanym projektem inwestycyjnym, w części jakiej kredyty dotyczyły wytworzenia środka trwałego, naliczone do momentu przekazania środka trwałego do użytkowania, nie będą natomiast zwiększały wartości początkowej na ulepszenie istniejących środków trwałych bowiem zostały naliczone po przekazaniu środka trwałego do użytkowania,
  2. Wydatki, które stanowią koszty pośrednie, nie związane bezpośrednio z realizacją inwestycji:
    1. na usługi prawne, doradcze,
    2. koszty delegacji pracowników Spółki (np. Dyrektora) w związku z wnioskiem o dofinansowanie inwestycji,
    3. koszty organizacji przetargów na pozyskanie kredytu inwestycyjnego, obrotowego na sfinansowanie Projektu, w tym dokumentacji przetargowej,
    4. koszty działań informacyjno-promocyjnych Projektu, do których ponoszenia zobligowana będzie Spółka w związku z wytycznymi dla beneficjentów Funduszu Spójności,
    5. koszty ustanowienia służebności przesyłu w celu przeprowadzenia robót w zakresie budowy kanalizacji, a także jej przyszłej eksploatacji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wskazane wydatki w punkcie 1 i 2 zwiększą wartości początkowe środków trwałych wytworzonych w ramach realizowanego projektu (zostaną zaliczone do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne), czy należy je jako koszty pośrednie, związane z funkcjonowaniem Spółki zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia?


Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki należy podzielić na dwie grupy:

  1. Koszty wymienione w punkcie 1 (z wyjątkiem kosztów szkoleń komórki Jednostki Realizującej Projekt) poniesione w związku z realizowaną inwestycją, zwiększają wartość początkową środków trwałych na podstawie art. 16 g ust 4 uopdop i będą stanowiły koszt uzyskania przychodu poprzez dokonywanie od wytworzonego środka trwałego odpisów amortyzacyjnych w części sfinansowanej ze środków własnych.
  2. Koszty wymienione w punkcie 2 stanowią koszty uzyskania przychodów w okresie, w którym zostały poniesione, ponieważ są to koszty zrealizowane przez Przedsiębiorstwo w celu osiągnięcia i zabezpieczenia przychodów oraz są związane z bieżącym funkcjonowaniem Spółki. Poniesione wydatki nie zostały wymienione w art. 16 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe koszty jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami podlegają potrąceniu w rachunku podatkowym w dacie jego poniesienia, tj. ujęcia w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury VAT za wykonaną usługę lub innego dowodu co wynika z art. 15 ust 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dodatkowo Spółka stwierdza, że przepis art. 16 ust 1 pkt 58 analizowanej ustawy , zgodnie z którym nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów / przychodów wolnych od podatku znajduje częściowe zastosowanie w opisanym stanie faktycznym. Do kosztów uzyskania przychodów Spółka będzie mogła zaliczyć te wydatki, które nie będą pokryte dotacją.

Koszty szkoleń komórki Jednostki Realizującej Projekt nie będą zwiększać wartości początkowej środków trwałych, gdyż mają one na celu podnoszenie kwalifikacji pracowników i powinny być kwalifikowane do kosztów podatkowych, których związek z uzyskiwanymi przychodami jest pośredni, w części sfinansowanej ze środków własnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj