Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB2.4511.618.2016.3.JG1
z 8 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2016 r. (data wpływu 8 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wynikających z przyznania Pracownikom Długoterminowej Nagrody w Akcjach Fantomowych i związanych z tym obowiązków płatnika – jest prawidłowe

UZASADNIENIE


W dniu 8 września 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wynikających z przyznania Pracownikom Długoterminowej Nagrody w Akcjach Fantomowych i związanych z tym obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Dom Maklerski S.A. („DM”) jest firmą inwestycyjną w rozumieniu Ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j.: Dz. U. 2014.94 ze zm.). W związku z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/76/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie zmiany dyrektyw 2006/48/WE oraz 2006/49/WE w zakresie wymogów kapitałowych dotyczących portfela handlowego i resekurytyzacji oraz przeglądu nadzorczego polityki wynagrodzeń („Dyrektywa CRD III”), oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2011 r. w sprawie zasad ustalania przez dom maklerski polityki zmiennych składników wynagrodzeń osób zajmujących stanowiska kierownicze („Rozporządzenie”), DM ustanowił reguły przyznawania i wypłaty wynagrodzenia zmiennego za wyniki pracy dla członków Zarządu DM oraz innych osób zajmujących stanowiska kierownicze, którzy posiadają istotny wpływ na profil ryzyka DM w rozumieniu przepisów Rozporządzenia oraz Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) Nr 604/2014 z dnia 4 marca 2014 r. uzupełniającego Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych, w odniesieniu do kryteriów jakościowych i właściwych kryteriów ilościowych ustalania kategorii pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka instytucji („Rozporządzenie Delegowane”). Wykaz tych stanowisk określa Zarząd DM i podlega on zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą. Reguły te zostały zawarte w „Polityce zmiennych składników wynagrodzenia osób zajmujących stanowiska kierownicze w Domu Maklerskim S.A.” („Polityka”). Zgodnie z § 1 punkt 4 Rozporządzenia, DM nie jest „Znaczącym Domem Maklerskim”, w związku z tym, Polityka wdraża postanowienia Rozporządzenia w takim zakresie, w jakim wiąże ona domy maklerskie inne niż znaczące domy maklerskie. Osoby, których dotyczy Polityka wprowadzona przez DM (w tym również członkowie Zarządu) są wynagradzani na podstawie umów o pracę. Polityka obejmuje m.in. następujące składniki zmienne:

  1. w przypadku członków Zarządu - roczną nagrodę uznaniową przyznawaną w drodze indywidualnej decyzji Rady Nadzorczej;
  2. w przypadku pozostałych osób objętych Polityką - nagrodę roczną wynikającą z Regulaminu Wynagradzania DM.

Przyjęte przez DM regulacje zakładają, że wynagrodzenie zmienne składa się z części odroczonej oraz części nieodroczonej. Polityka DM przewiduje, że zarówno część odroczona jak i nieodroczona wynagrodzenia zmiennego wypłacana jest w formie pieniężnej oraz w postaci instrumentów opartych na akcjach podmiotu dominującego wobec DM - Banku S.A. („Bank”), tzw. Akcji Fantomowych, z zastrzeżeniem, że co najmniej 50% premii rocznej osób uprawnionych - zarówno w części nieodroczonej jak i odroczonej, wypłacane jest w Akcjach Fantomowych. W konsekwencji, wynagrodzenie zmienne osób uprawnionych składa się z następujących części (ich szczegółowe proporcje uzależnione są m.in. od łącznej nominalnej wartości wynagrodzenia zmiennego):

  1. Długoterminowej Nagrody w Akcjach Fantomowych („Nagroda”) - wypłacanej w formie Akcji Fantomowych;
  2. Odroczonej Nagrody Pieniężnej - wypłacanej w gotówce;
  3. Krótkoterminowej Nagrody w Akcjach Fantomowych - wypłacanej w formie Akcji Fantomowych;
  4. Nieodroczonego Pieniężnego Wynagrodzenia Zmiennego - wypłacanego w gotówce.

Nagrody w Akcjach Fantomowych denominowane są w Akcjach Fantomowych. Liczba Akcji Fantomowych stanowiących Nagrodę w Akcjach Fantomowych jest równa wartości w złotówkach części nominalnego wynagrodzenia zmiennego, które ma być przyznane w Akcjach Fantomowych, podzielonej przez godziwą wartość rynkową akcji Banku w dacie przyznania (tj. średniej cenie zamknięcia akcji Banku na Giełdzie Papierów Wartościowych z pięciu dni transakcyjnych bezpośrednio poprzedzających datę przyznania). Akcje Banku są zwykłymi akcjami Banku dopuszczonymi do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Akcje Fantomowe zostały zdefiniowane w Polityce jako instrumenty finansowe, których wartość zależy od wartości akcji Banku - nie są to akcje rzeczywiste, nie można ich umorzyć w zamian za akcje Banku i nie upoważniają do głosowania, ani otrzymywania dywidend ani innych kwot do podziału od Banku, do których mogą być uprawnieni akcjonariusze Banku. Akcje Fantomowe nie stanowią udziału własnościowego jakiegokolwiek rodzaju w Banku, ani w żadnym innym podmiocie, ani w żadnych aktywach. Zgodnie z Polityką, Akcje Fantomowe, same w sobie, nie mają żadnej odrębnej wartości i służą jedynie do określenia wartości gotówkowej wynagrodzenia zmiennego przysługującego osobom uprawnionym. Jeżeli chodzi o Nagrodę Długoterminową w Akcjach Fantomowych, to charakteryzuje się ona następującymi cechami:

  • jest ona przyznawana warunkowo i odroczona na okres 3 lat, przy czym po upływie każdego roku od daty jej przyznania osoby uprawnione nabywają prawo do 1/3 części Długoterminowej Nagrody w Akcjach Fantomowych; nabycie każdej transzy następuje, jeżeli spełnione są określone w Polityce warunki oraz podjęta zostanie stosowna decyzja Rady Nadzorczej - w odniesieniu do członków Zarządu lub decyzja Zarządu - w odniesieniu do pozostałych uprawnionych osób;
  • kwota wypłacona na jej podstawie jest równa iloczynowi liczby Akcji Fantomowych, do których dana osoba jest uprawniona oraz godziwej ceny rynkowej jednej akcji Banku w ostatnim dniu okresu retencji;
  • każda roczna transza jest objęta dodatkowym 6-miesięcznym okresem retencyjnym, tj. wypłata ekwiwalentu w gotówce następuje dopiero po upływie 6 miesięcy od daty nabycia prawa;
  • w okresie odroczenia osoby uprawnione, którym przyznano Akcje Fantomowe, mają prawo do otrzymywania ekwiwalentu dywidendy w przypadku, gdy dywidenda zostaje uchwalona i wypłacona posiadaczom zwykłych akcji Banku (wartość ekwiwalentu dywidendy jest równa wartości dywidendy wypłaconej na jedną akcję zwykłą Banku przemnożonej przez liczbę Akcji Fantomowych przyznanych osobie uprawnionej, które nie zostały jeszcze wypłacone). Ekwiwalent dywidendy stanowi część wynagrodzenia zmiennego i podlega wypłacie przez DM w miesiącu, w którym ma miejsce wypłata dywidendy akcjonariuszom Banku;
  • co do zasady, w przypadku rozwiązania umowy o pracę z osobą uprawnioną, traci ona prawo do Długoterminowej Nagrody w Akcjach, z wyjątkiem przypadków wskazanych w Polityce (np. prawo do nagrody zostaje utrzymane w przypadku przejścia przez pracownika na emeryturę, jeśli spełnia określone warunki lub w przypadku, gdy do rozwiązania umowy doszło z przyczyn niedotyczących pracownika);
  • długoterminowa Nagroda w Akcjach Fantomowych może podlegać korekcie z tytułu tzw. „clawback”, tj. osoby uprawnione mogą nie nabyć prawa do tej nagrody lub nabyć prawo do nagrody w niższej wysokości w ściśle określonych w Polityce przypadkach (m.in. jeśli zostanie ustalone, że wynagrodzenie zmienne zostało im przyznane na podstawie istotnie niepoprawnych sprawozdań finansowych lub jeżeli osoby uprawnione istotnie naruszyły ustanowione limity ryzyka, czy też rażąco naruszyły swoje obowiązki pracownicze).
  • ponadto nabycie prawa do każdej transzy Długoterminowych Nagród w Akcjach Fantomowych jest uzależnione od wyników DM w roku kalendarzowym bezpośrednio poprzedzającym datę nabycia prawa do danej transzy. Szczegółowe zasady możliwego obniżenia nagrody zostały określone w Polityce, przy czym w przypadku poniesienia przez DM straty obliczonej jako strata przed opodatkowaniem za rok dotyczący wyników, obniżka nagrody będzie wynosiła co najmniej 20%.


Polityka określa ogólne ramy i zasady dotyczące wynagrodzenia zmiennego, natomiast szczegóły przyznania nagrody każdemu pracownikowi określane są w odrębnej umowie dotyczącej przyznania nagrody rocznej za dany rok podpisywanej między DM a osobą uprawnioną.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w związku z objęciem części pracowników „Polityką zmiennych składników wynagrodzenia osób zajmujących stanowiska kierownicze w Domu Maklerskim S.A.”, w ramach której część wynagrodzenia przyznawana jest im w postaci Długoterminowej Nagrody w Akcjach Fantomowych, po stronie pracowników DM przychód powstanie w chwili realizacji praw wynikających z Długoterminowej Nagrody w Akcjach Fantomowych (za wyjątkiem wypłaty ekwiwalentu dywidendy) i czy powinien on wówczas zostać zakwalifikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: UPDOF) podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ust 1. UPDOF według stawki podatkowej 19%?
  2. Czy w konsekwencji na DM nie będą ciążyły w tym zakresie obowiązki płatnika w rozumieniu UPDOF ani w momencie przyznania Długoterminowej Nagrody w Akcjach Fantomowych, ani w chwili jej realizacji (za wyjątkiem wypłaty ekwiwalentu dywidendy), a DM będzie jedynie zobowiązany do dopełnienia obowiązku informacyjnego w rozumieniu UPDOF, czyli do sporządzenia i złożenia we właściwym urzędzie skarbowym pisemnej informacji o wysokości dochodu z realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych (informacja roczna PIT-8C)?
  3. Czy w związku z powyższym, po stronie pracowników DM przychód z tytułu ekwiwalentu dywidendy powstanie w momencie jej wypłaty i czy powinien on wówczas zostać zakwalifikowany jako przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 UPDOF i opodatkowany zgodnie z zasadami określonymi w art. 32 UPDOF, jako że jego wypłata zależy od decyzji DM?
  4. Czy w konsekwencji na DM w momencie wypłaty ekwiwalentu dywidendy będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu art. 31 UPDOF?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód wynikający z otrzymania Długoterminowej Nagrody w Akcjach Fantomowych (za wyjątkiem przychodu wynikającego z otrzymania ekwiwalentu dywidendy) powstaje po stronie pracowników w chwili realizacji praw wynikających z tej Nagrody i powinien zostać zakwalifikowany do kategorii przychodów z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 UPDOF i podlegać opodatkowaniu według stawki 19%, zgodnie z art. 30b ust 1 UPDOF. W konsekwencji, na DM nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu UPDOF, DM zobowiązany będzie natomiast do sporządzenia i przesłania informacji podatkowej PIT-8C osobom uprawnionym, którzy otrzymali kwotę wynikającą z realizacji Długoterminowej Nagrody w Akcjach Fantomowych. W odniesieniu zaś do przychodu z tytułu wypłaty ekwiwalentu dywidendy - zdaniem DM przychód wynikający z wypłaty przedmiotowego świadczenia stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 UPDOF i opodatkowany zgodnie z zasadami określonymi w art. 32 UPDOF. W tym zakresie, na DM będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu art. 31 UPDOF.

UZASADNIENIE


Zgodnie z art. 11 ust. 1 UPDOF przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16 oraz art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 UPDOF, kapitały pieniężne i prawa majątkowe stanowią jedno ze źródeł przychodów. Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 10 UPDOF, stanowiącym przepis szczególny względem wskazanego powyżej, za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia oraz z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych. Pochodne instrumenty finansowe zostały zdefiniowane w art. 5a pkt 13 UPDOF. Zgodnie z jego treścią pochodnymi instrumentami finansowymi (niebędącymi papierami wartościowymi) są instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi („UOIF”), m.in. wymienione w lit. c) tego przepisu, tj. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne.

UOIF definiuje pojęcie instrumentów pochodnych w art. 3 pkt 28a, zgodnie z którym przez instrumenty pochodne należy rozumieć opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego. Dodatkowo w celu uzupełnienia ww. definicji zarówno w doktrynie, jak i orzecznictwie (por. przykładowo wyrok WSA z dnia 26 listopada 2013 r. sygn. i SA/Kr 1447/13) stosuje się pomocniczo definicję zawartą w § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych, zgodnie z którą za instrument pochodny uważa się instrument finansowy, którego: (a) wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości; i (b) nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i (c) rozliczenie nastąpi w przyszłości. Mając na uwadze przedstawiony powyżej zarówno stan faktyczny, jak i stan prawny, należy stwierdzić, że Akcje Fantomowe przyznawane przez DM uprawnionym osobom w ramach Długoterminowej Nagrody w Akcjach Fantomowych są pochodnymi instrumentami finansowymi wymienionymi w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c UOIF, w szczególności zaś należą do kategorii „innych instrumentów pochodnych”, których instrumentem bazowym jest: (1) papier wartościowy (tj. akcje zwykłe Banku) oraz (2) „inny wskaźnik finansowy” (tj. wynik DM za dany rok kalendarzowy). Powyższe stwierdzenie znajduje uzasadnienie ze względu na następujące okoliczności dotyczących Nagrody Długoterminowej w Akcjach Fantomowych: (i) wartość ostatecznej kwoty wypłaty w chwili realizacji kolejnych transz Akcji Fantomowych wynika z umowy zawartej między DM a Pracownikiem i jest faktycznie uzależniona od zmiennej godziwej ceny rynkowej Akcji Banku w ostatnim dniu retencji. Dodatkowo wartość ostatecznie otrzymanej wypłaty jest również uzależniona od wyniku DM za dany rok (w przypadku straty ostateczna kwota wypłaty może ulec obniżeniu co najmniej o 20%). Zatem, jak wspomniano wyżej, akcje zwykłe Banku oraz wynik DM za dany rok kalendarzowy stanowi instrument bazowy dla Akcji Fantomowych jako instrumentu pochodnego; (ii) same Akcje Fantomowe stanowią warunkowe prawo do zrealizowania nagrody w gotówce po upływie ustalonego okresu i pod warunkiem spełnienia określonych warunków. Nie posiadają żadnej wartości w momencie ich przyznania, zaś wartość ostateczna nagrody w chwili realizacji zależy od warunków rynkowych, których wpływ jest bezpośrednio uwzględniony w zmiennych będących podstawą do ustalenia tej wartości (np. wartość akcji Banku), (iii) realizacja praw do otrzymania kwoty rozliczenia Nagrody następuje w przyszłości i przyjmuje formę pieniężną; (iv) ewentualne wypłaty ekwiwalentów dywidendy są uzależnione od decyzji DM i nierozłącznie związane z wartością instrumentów finansowych w postaci Akcji Fantomowych opartych na akcjach Banku; (v) instrumenty pochodne zostały wprowadzone na światowe rynki finansowe w postaci wynagrodzenia jako element ograniczenia ryzyka. Akcja Fantomowa jest właśnie takim rodzajem instrumentu - część ryzyka związanego z długoterminową działalnością firm inwestycyjnych przerzucona zostaje na kluczowe osoby zajmujące stanowiska kierownicze w firmach inwestycyjnych, odpowiedzialne za ich profil ryzyka.

W świetle powyższego zdarzenia oraz przywołanych przepisów, zdaniem DM Akcje Fantomowe stanowią pochodne instrumenty finansowe, o których mowa w art. 5a pkt 13 UPDOF. W konsekwencji, wszelkie przychody uzyskane przez Uprawnionych z tytułu realizacji Długoterminowej Nagrody w Akcjach Fantomowych (poza przychodami z tytułu dywidendy) stanowią przychody z kapitałów pieniężnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 UPDOF. Podobne stanowisko w zakresie zakwalifikowania przychodów w drodze realizacji praw wynikających z instrumentów finansowych, jako przychodów z kapitałów pieniężnych zostało przykładowo zaprezentowane w (i) interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 września 2015 r. (IPPB2/4511-609/15-2/MK), (ii) interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 lutego 2015 r. (IBPBII/2/415-1051/14/MM), (iii) interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 lutego 2015 r., (IBPBII/2/415-1010/14/AK), (iv) interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2 lutego 2015 r. (IBPBII/2/415-978/14/MM), (v) interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 9 stycznia 2015 r. (IPTPB1/415-604/14-2/MM), (vi) interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 czerwca 2014 r. (IPTPB1/415-208/14-2/MD), (vii) interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23 kwietnia 2014 r. (IPPB2/415-88/14-2/MG), (viii) interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 marca 2014 r. (IPPB2/415-883/13-4/MK), (ix) interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 lutego 2014 r. (IPTPB2/415-715/13-4/KR), (x) interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 października 2013 r. (IPPB2/415-564/13-2/AK), (xi) interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 stycznia 2013 r. (IBPBII/2/415 -1413/12/MM). Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 17 ust. 1b UPDOF, przychód z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

Mając powyższe na uwadze, samo przyznanie uprawnionym osobom warunkowego prawa do otrzymania kwoty rozliczenia Długoterminowej Nagrody w postaci Akcji Fantomowych nie powoduje powstania po ich stronie przychodu, gdyż nie jest związane z jakimkolwiek przysporzeniem majątkowym. Przychód ten powstaje dopiero w chwili realizacji tego prawa, tj. otrzymania płatności z tytułu kwoty rozliczenia Długoterminowej Nagrody w Akcjach Fantomowych bądź w momencie wypłaty ekwiwalentu dywidendy i należy go zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych, rozliczany zgodnie z art. 30b ust. 1 UPDOF. W szczególności, na żadnym innym etapie nie dojdzie de facto do realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych, gdyż ta realizacja jest uwarunkowana wystąpieniem szeregu warunków uzależnionych przede wszystkim od wartości akcji zwykłych Banku oraz wskaźników finansowych będących instrumentami bazowymi. Ponadto, same Akcje Fantomowe nie uprawniają pracowników do faktycznego udziału w kapitale Banku i nie dają im żadnych praw korporacyjnych. Biorąc pod uwagę powyższe, wobec braku stosownej dyspozycji w przepisach UPDOF w związku z realizacją Długoterminowej Nagrody w Akcjach Fantomowych na DM nie będą ciążyły obowiązki płatnika w zakresie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłaconych z tytułu realizacji kwot. Zgodnie bowiem z art. 30b ust 6 UPDOF uprawnieni pracownicy będą samodzielnie zobowiązani, do obliczenia podatku dochodowego należnego od dochodu uzyskanego w związku z realizacją Akcji Fantomowych oraz złożenia zeznań rocznych w celu raportowania uzyskanego dochodu zgodnie z przepisem art. 45 ust. 1a UPDOF, tj. w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Podatek ten, zgodnie z przepisem art. 30b ust. 1 UPDOF wyniesie 19% uzyskanego dochodu. Jednocześnie zgodnie z art. 39 ust 3 UPDOF osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C). Obowiązek sporządzenia ww. informacji spoczywa na podmiotach, które dokonują wypłaty świadczeń stanowiących dla podatnika dochody opodatkowane w myśl art. 30b UPDOF lub podmiotów, za pośrednictwem których podatnik uzyskuje omawiane dochody. W rezultacie, z tytułu wypłaty przychodów z realizacji Długoterminowej Nagrody w Akcjach Fantomowych, DM zobowiązany będzie do sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C uprawnionym pracownikom i właściwym urzędom skarbowym. W odniesieniu zaś do ekwiwalentu dywidendy, zdaniem DM, sprawa wygląda następująco. Osoby uprawnione, którym przyznano Akcje Fantomowe, mają prawo do otrzymania ekwiwalentu dywidendy w przypadku, gdy dywidenda zostaje uchwalona i wypłacona posiadaczom zwykłych akcji Banku. Ewentualne wypłaty ekwiwalentów dywidendy są uzależnione od decyzji DM i nierozerwalnie związane z wartością instrumentów finansowych w postaci Akcji Fantomowych opartych na akcjach Banku. Należy zatem uznać, że ekwiwalenty dywidendy, mimo ich ścisłego związku z Akcjami Fantomowymi, nie stanowią przychodu z instrumentów pochodnych. Moment wypłaty ekwiwalentu dywidendy nie wynika bowiem z realizacji prawa w postaci Akcji Fantomowych stanowiących instrument pochodny, a z decyzji DM. Skoro zaś osoby, których dotyczy Polityka wprowadzona przez DM, są wynagradzane na podstawie umów o pracę, to ewentualne wypłaty ekwiwalentów dywidendy należy zakwalifikować do źródła przychodów, o których mowa w art. 10 ust 1 UPDOF, tj. do przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 UPDOF. W konsekwencji, w zakresie wypłaty ekwiwalentów dywidendy, na DM będą spoczywały obowiązki płatnika związane z obliczeniem i pobraniem zaliczki na podatek, zgodnie z art. 31 UPDOF.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych - należy wskazać, że orzeczenie te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj