Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPB1-3.4510.46.2016.2.DS
z 2 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2016 r. (data wpływu 27 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2016 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z 22 listopada 2016 r. (data wpływu 29 listopada 2016 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

„A” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej jako „Wnioskodawca”) wchodzi w skład międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej jako „Grupa”).

Wspólnikami Wnioskodawcy są ‘B” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako „Wspólnik I”) oraz „C” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako „Wspólnik II”) (dalej jako „Wspólnicy”) należący do Grupy. Siedzibą Wnioskodawcy oraz Wspólników jest Ostrów Wielkopolski. Wspólnicy podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wspólnicy rozważają podjęcie uchwały o przekształceniu Wnioskodawcy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako „Spółka Przekształcona”) (dalej jako „Przekształcenie”). Rozważane są dwa scenariusze Przekształcenia.

Według pierwszego scenariusza na skutek dokonania Przekształcenia Wspólnicy zostaną wspólnikami Spółki Przekształconej. Udziały w Spółce Przekształconej zostaną przydzielone Wspólnikom według proporcji odpowiadającej wysokości wniesionych przez nich wkładów do Wnioskodawcy.

Według drugiego scenariusza Wspólnik I nie złoży oświadczenia o przystąpieniu do Spółki Przekształconej. W takim przypadku jedynym wspólnikiem Spółki Przekształconej będzie Wspólnik II, a Wnioskodawca wypłaci na rzecz Wspólnika I przypadającą na niego część swojego majątku obliczoną na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. 2000, Nr 94, poz. 1037 ze zm.; dalej jako „KSH”).

Niezależnie od przyjętego scenariusza w związku z Przekształceniem nie jest planowane wnoszenie przez Wspólników dodatkowych wkładów do Spółki Przekształconej. Przekształcenie nie spowoduje tym samym zwiększenia majątku Spółki Przekształconej w porównaniu z majątkiem, którym dysponować będzie na dzień dokonania Przekształcenia Wnioskodawca.

Na moment dokonania Przekształcenia Wnioskodawca może posiadać niepodzielone pomiędzy Wspólników zyski z lat ubiegłych oraz zysk odnoszący się do roku, w którym nastąpi Przekształcenie.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie powyższego opisu Spółka doprecyzowała, że przedmiotem zapytania Wnioskodawcy są skutki podatkowe występujące dla Spółki Przekształconej będącej następcą prawnym Wnioskodawcy.

Przekształcenie jest obecnie we wstępnej fazie przygotowań. Na dzień sporządzenia niniejszego pisma Wnioskodawca przygotował plan przekształcenia oraz złożył do sądu rejestrowego wniosek o wyznaczenie biegłego rewidenta w celu zbadania planu przekształcenia.

Po przekształceniu Spółka Przekształcona będzie występowała pod firmą „B” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Siedzibą Spółki Przekształconej będzie O.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy na skutek Przekształcenia po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód w podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy na skutek Przekształcenia po jego stronie nie powstanie przychód w podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem żaden z przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 1992, Nr 21, poz. 86 ze zm.; dalej jako „UPDOP”) nie wiąże ze zdarzeniem, jakim jest przekształcenie spółki komandytowej w spółkę ograniczoną odpowiedzialnością, powstania przychodu bądź innego przysporzenia.

Podstawę prawną przekształceń spółek prawa handlowego stanowią przepisy Działu III KSH. Zgodnie z art. 551 § 1 KSH spółka komandytowa może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). Jednocześnie w myśl art. 553 § 1 KSH spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przysługujące dotychczas spółce przekształcanej. Tym samym majątek Wnioskodawcy w wyniku Przekształcenia stanie się ex lege majątkiem Spółki Przekształconej.

Skutki dokonania przekształcenia na gruncie prawa podatkowego zostały uregulowane w art. 93 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.; dalej jako „OP”).

Zgodnie z art. 93a § 1 pkt 2 OP osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki.

Spółka przekształcona jest na gruncie przepisów podatkowych traktowana jako sukcesor podatkowy spółki przekształcanej. W związku z Przekształceniem Spółce Przekształconej przysługiwać będą zatem wszelkie uprawnienia i obowiązki Wnioskodawcy przewidziane w przepisach prawa podatkowego. Przekształcenie spółki w inną spółkę, sprowadza się więc do zmiany formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem dochodowym od osób prawnych.

UPDOP nie przewiduje, aby w związku z Przekształceniem po stronie Spółki Przekształconej mógł powstać przychód. W szczególności przychód nie powstanie na podstawie przepisów art. 12 ust. 1, art. 10 ust. 1 lub art. 14 ust. 1 UPDOP.

Jako że pojęcie przychodów nie zostało zdefiniowane na gruncie przepisów UPDOP, należy odwołać się do definicji stworzonych przez przedstawicieli doktryny prawa podatkowego. W myśl powszechnie akceptowanej definicji przychód na gruncie UPDOP stanowi każde definitywne przysporzenie majątkowe podatnika (K. Gil, A. Obońska, A. Wacławczyk, A. Walter (red.), Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz. Wyd. 2, Warszawa 2016, komentarz do art. 12, część I nb. 3). Wskazane przysporzenie może albo zwiększać aktywa podatnika albo zmniejszać jego pasywa. Definicja ta jest również akceptowana przez judykaturę (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 lutego 2013 r. w sprawie o sygn. akt II FSK 1246/11). Tym samym należy uznać, że na gruncie UPDOP za przychód uważa się kategorie wymienione w art. 12 ust. 1 UPODP oraz inne definitywne przysporzenia majątkowe.

W związku z Przekształceniem, niezależnie od wybranego scenariusza przeprowadzenia Przekształcenia, nie dojdzie do powstania po stronie Spółki Przekształconej, kontynuującej działalność Wnioskodawcy i wyposażonej ex lege w jego prawa i obowiązki, definitywnego przysporzenia majątkowego polegającego na zwiększeniu aktywów lub zmniejszeniu pasywów. Tym samym na skutek Przekształcenia Wnioskodawca kontynuujący działalność jako Spółka Przekształcona nie uzyska przychodu.

Zaprezentowane powyżej stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, m.in. w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 15 czerwca 2015 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu o sygn. ILPB4/4510-1-115/15-2/ŁM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto należy wskazać, że powołane w treści wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości niniejszej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy stwierdzić, że – zdaniem Organu – teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w tym postępowaniu. W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację. Natomiast odwołanie się do publikacji podatkowej, jako że co do zasady nie stanowi ona źródła prawa, także nie jest wiążące dla organu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj