Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP2-3.4512.144.2016.1.WB
z 2 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2016 r. (data wpływu 16 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi przez Fundację na realizację projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi przez Fundację na realizację projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – Fundacja powstała w tym roku, mając na celu artystyczny rozwój muzyczny swoich podopiecznych. Cele Fundacji obecnie realizowane są przez działalność statutową, tj. prowadzenie edukacyjnych zajęć nauki gry na instrumentach muzycznych, prowadzenie chóru oraz orkiestry. Fundacja na swoją działalność chce pozyskać środki pochodzące z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach realizacji złożonych wniosków Fundacja zamierza:

  • zakupić instrumenty muzyczne i wyposażenie techniczne niezbędne do realizacji celów statutowych, które w ramach projektu będą nieodpłatnie wypożyczane przez podopiecznych Fundacji,
  • organizować wydarzenia promocyjne i kulturalne, działania aktywizujące społeczność lokalną.

Wydatki związane z realizacją tych działań, które będą refundowane, to koszty zakupu instrumentów muzycznych i wyposażenia technicznego.

Fundacja nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w latach 2016-2020 Fundacja również nie zostanie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach realizowanego projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Towary i usługi zakupione w związku realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Powyższy projekt będzie realizowany w ramach działalności statutowej i będzie miał charakter nieodpłatny. Zakupione instrumenty będą nieodpłatnie wykorzystywane przez podopiecznych Fundacji. Fundacja jest organizacją pożytku publicznego i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja będzie miała prawo odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu w ramach bezpłatnej działalności statutowej w 2017 r. oraz w latach kolejnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami na realizację projektu rozliczanego w ramach działalności statutowej nieodpłatnej, ponieważ nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów z wypożyczania instrumentów zakupionych w ramach ww. projektu, nie będzie także występować sprzedaż opodatkowana, co – w ocenie Fundacji – skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku zawartego w fakturach z realizacji opisanego zadania, co jest zgodne z art. 86 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Fundacja powstała w tym roku, mając na celu artystyczny rozwój muzyczny swoich podopiecznych. Cele Wnioskodawcy obecnie realizowane są przez działalność statutową, tj. prowadzenie edukacyjnych zajęć nauki gry na instrumentach muzycznych, prowadzenie chóru oraz orkiestry. Fundacja na swoją działalność chciałaby pozyskać środki pochodzące z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach realizacji złożonych wniosków Zainteresowany zamierza zakupić instrumenty muzyczne i wyposażenie techniczne niezbędne do realizacji celów statutowych, które w ramach projektu będą nieodpłatnie wypożyczane przez podopiecznych Fundacji oraz organizować wydarzenia promocyjne i kulturalne, a także działania aktywizujące społeczność lokalną. Wydatki związane z realizacją tych działań, które będą refundowane to koszty zakupu instrumentów muzycznych i wyposażenia technicznego. Wnioskodawca nie jest i nie będzie także w latach 2016-2020 czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach realizowanego projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Towary i usługi zakupione w związku realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powyższy projekt będzie realizowany w ramach działalności statutowej będzie miał charakter nieodpłatny. Zakupione instrumenty będą nieodpłatnie wykorzystywane przez podopiecznych Fundacji. Zainteresowany jest organizacją pożytku publicznego i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy Fundacja będzie miała prawo odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Fundacja nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

Podsumowując, Fundacja nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu opisanego we wniosku w ramach bezpłatnej działalności statutowej w 2017 r. oraz w kolejnych latach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj