Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-2-2.4511.848.2016.2.MMA
z 6 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 29 sierpnia 2016 r. (data otrzymania 6 września 2016 r.), uzupełnionym 2 listopada 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania na podstawie ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie ustalenia prawa do zwrotu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2016. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania na podstawie ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie ustalenia prawa do zwrotu.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 24 października 2016 r. Znak: 2461-IBPB-2-2.4511.848.16.1.MMA wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano 2 listopada 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W grudniu 2009 r. Wnioskodawczyni wraz z Panem R.P. zakupiła lokal mieszkalny w udziale wynoszącym po 50% każdy. W kwietniu 2011 r. Wnioskodawczyni i Pan R.P. zawarli związek małżeński i pozostają w nim do chwili obecnej. W lutym 2014 r. małżonek Wnioskodawczyni wraz z jego bratem nabyli w drodze dziedziczenia po ojcu udziały wynoszące po 50% każdy w lokalu mieszkalnym. W kwietniu 2014 r. Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem sprzedali lokal mieszkalny nabyty przed zawarciem związku małżeńskiego – każdy swój udział. We wrześniu 2014 r. małżonek Wnioskodawczyni wraz z jego bratem sprzedali lokal mieszkalny nabyty w spadku po ojcu.

W lipcu 2014 r. Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem zakupiła do majątku wspólnego małżonków działkę gruntu. Małżonkowie na zakupionym gruncie zrealizowali przedsięwzięcie polegające na budowie domu jednorodzinnego. Małżonkowie mają dwoje dzieci. Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem jest w posiadaniu faktur VAT dokumentujących poniesienie wydatków na zakup materiałów budowlanych w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, przy czym poniesienia tych wydatków Wnioskodawczyni ani jej małżonek nie dokonywali jako podatnicy podatku VAT w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Wnioskodawczyni ani jej małżonek nie mieli innych nieruchomości ani też udziałów w nieruchomościach oprócz tych wskazanych powyżej.

W marcu 2016 r. miało miejsce przystąpienie do użytkowania przez Wnioskodawczynię oraz jej małżonka wybudowanego domu jednorodzinnego. W przypadku tej inwestycji są spełnione wszelkie warunki, o których mowa w art. 20 ust. 3 pkt 1-4 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, od których zależy prawo do ubiegania się o zwrot wydatków udokumentowanych wystawionymi dla osób fizycznych fakturami VAT. Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem ponieśli wydatki, o których mowa w art. 21 ust. 1 ww. ustawy, które są udokumentowane fakturami.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że powierzchnia użytkowa wybudowanego domu jednorodzinnego, do którego użytkowania przystąpiono w marcu 2016 r. wynosi 93,17 m2, jak również, że do końca roku kalendarzowego, w którym uzyskano pozwolenie na budowę Wnioskodawczyni ani jej małżonek nie ukończyli 36 lat.

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytanie.

Czy właściwy miejscowo dla Wnioskodawczyni urząd skarbowy powinien dokonać zwrotu kwoty wskazanej w prawidłowo złożonym przez Wnioskodawczynię wniosku o zwrot wydatków zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w oparciu o załączone do tego wniosku faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki, o których mowa w art. 20 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy oraz pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego?

Zdaniem Wnioskodawczyni, są spełnione wszelkie warunki, od których zależy prawo do ubiegania się o zwrot wydatków udokumentowanych fakturami VAT, o których mowa w art. 23 ust. 6 pkt 2 ww. ustawy, w tym warunek, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 5 ww. ustawy.

Wnioskodawczyni ani jej małżonek nigdy nie byli wyłącznymi właścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego ani też lokalu mieszkalnego. Małżonkom nigdy też nie przysługiwało żadne z praw, o których mowa w art. 20 ust. 3 pkt 5 lit. b) i c) ww. ustawy.

Skoro w art. 20 ust. 3 pkt 5 lit. c) ww. ustawy rozróżnia się pojęcia „właściciel” i „współwłaściciel” to użyte w pkt 5 lit. a) pojęcie „właściciel” wyłącza stosowanie tego punktu do osób, którym przysługiwał jedynie udział we współwłasności lokalu mieszkalnego w dodatku nigdy nie przekraczający 50%, tak jak miało to miejsce w przypadku Wnioskodawczyni i jej małżonka.

Lokal mieszkalny nabyty został po połowie przez Wnioskodawczynię i jej małżonka jeszcze przed zawarciem związku małżeńskiego i nigdy nie został objęty małżeńską ustawową wspólnością majątkową. W związku z tym stosunek prawny współwłasności do lokalu pozostawał taki sam jak stosunek prawny współwłasności małżonka Wnioskodawczyni i jego brata do mieszkania odziedziczonego w spadku po ojcu. W opinii Wnioskodawczyni sam tylko fakt zawarcia związku małżeńskiego przez Wnioskodawczynię i jej małżonka nie może pozbawiać jej prawa do ubiegania się o zwrot wydatków udokumentowanych fakturami VAT, o których mowa w art. 23 ust. 6 pkt 2 ustawy. Wnioskodawczyni wskazała, że małżeństwo jest instytucją pod ochroną Konstytucji.

Ponadto w pkt 5 lit. c) ustawa zezwala na współwłasność „budynku”, to według Wnioskodawczyni pkt 5 dopuszcza również współwłasność lokalu mieszkalnego, co jest zdaniem Wnioskodawczyni oczywiste ponieważ nie można być w praktyce współwłaścicielem lokalu mieszkalnego, gdzie – w przypadku zniesienia współwłasności – jeden udział równałby się całemu lokalowi mieszkalnemu.

Co więcej, pkt 5 lit. c) ustawy dopuszcza posiadanie udziału we współwłasności budynku, który – w przypadku zniesienia współwłasności – obejmowałby przykładowo 99% lokalu mieszkalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 38 i art. 39 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1865 ze zm.) – z dniem 1 stycznia 2014 r. straciła moc ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.) regulująca zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 ww. ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – osoba fizyczna, która po dniu 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, ma prawo ubiegać się o zwrot części tych wydatków, zwany dalej „zwrotem wydatków”.

Ponadto – zgodnie z art. 20 ust. 3 pkt 1-5 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – o zwrot wydatków można się ubiegać, jeżeli:

  1. wydatki zostały poniesione w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w związku:
    1. budową domu jednorodzinnego albo
    2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny;
  2. przedsięwzięcie, o którym mowa w pkt 1, było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r. albo na podstawie zgłoszenia budowy;
  3. powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, o których mowa w pkt 1, nie przekracza odpowiednio:
    1. 75 m2 i 100 m2,
    2. 85 m2 i 110 m2 – w przypadku gdy osoba fizyczna w dniu wydania pozwolenia na budowę albo w dniu dokonania zgłoszenia budowy, o których mowa w pkt 2, wychowywała przynajmniej troje dzieci spełniających warunki, o których mowa w art. 7 ust. 1a;
  4. osoba fizyczna do końca roku kalendarzowego, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego albo dokonano zgłoszenia budowy, nie ukończyła 36 lat;
  5. do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków osoba fizyczna nie była:
    1. właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,
    2. osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,
    3. właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny
    -z wyłączeniem domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego, o którym mowa w pkt 1.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – zwrot wydatków dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, udokumentowanych fakturami wystawionymi dla osoby fizycznej od dnia wydania pozwolenia na budowę albo dokonania zgłoszenia budowy, o których mowa w art. 20 ust. 3 pkt 2, do dnia 30 września 2018 r.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ww. ustawy – prawo do zwrotu wydatków przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 20 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. W przypadku osoby fizycznej pozostającej w związku małżeńskim w roku kalendarzowym, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego albo dokonano zgłoszenia budowy, warunek, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 4, dotyczy młodszego z małżonków, a warunek, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 5, dotyczy obojga małżonków (art. 22 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 23 ust. 1 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – zwrot wydatków dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym. Wniosek o zwrot wydatków osoba fizyczna składa raz, nie później niż do dnia 31 grudnia roku, w którym zgodnie z prawem miało miejsce przystąpienie do użytkowania wybudowanego lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego (art. 23 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 23 ust. 3 i 4 ww. ustawy – jeżeli osoba fizyczna pozostaje w związku małżeńskim, wniosek o zwrot wydatków może być złożony wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez jednego z małżonków. Złożenie wniosku o zwrot wydatków przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o zwrot wydatków. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania. Na potrzeby niniejszego rozdziału przez małżonków rozumie się osoby fizyczne pozostające w związku małżeńskim, z wyjątkiem małżonków, w stosunku do których sąd orzekł separację.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że jeżeli osoba fizyczna od 1 stycznia 2014 r. poniesie w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z budową domu jednorodzinnego, to po spełnieniu wszystkich warunków przewidzianych ustawą o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, może ubiegać się o zwrot części poniesionych wydatków.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni w lipcu 2014 r. nabyła wspólnie z małżonkiem do majątku wspólnego działkę, na której wybudowali dom jednorodzinny. Przystąpienie do użytkowania domu nastąpiło w marcu 2016 r. Wnioskodawczyni wskazała, że spełnia warunki uprawniające do zwrotu części wydatków jakie poniosła na zakup materiałów budowlanych a mianowicie wydatki zostały poniesione w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w związku z budową domu jednorodzinnego, pozwolenie na budowę ww. domu zostało wydane po 1 stycznia 2014 r., powierzchnia użytkowa domu, który małżonkowie wybudowali wynosi 93,17 m2 oraz do końca roku kalendarzowego, w którym wydano pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego Wnioskodawczyni ani jej małżonek nie ukończyli 36 lat. Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi kwestia posiadania udziału 50% w lokalu mieszkalnym jaki Wnioskodawczyni nabyła wraz z małżonkiem przed zawarciem związku małżeńskiego, jak również fakt posiadania przez jej małżonka udziału wynoszącego 50% w lokalu mieszkalnym nabytego w spadku, w kontekście art. 20 ust. 3 pkt 5 ww. ustawy.

Z art. 20 ust. 3 pkt 5 lit. a) ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, wynika, że o zwrot wydatków może się ubiegać osoba fizyczna, jeżeli do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków nie była osobą, która była właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny – z uwagi na okoliczność, że Wnioskodawczyni posiadała udział 50% w lokalu mieszkalnym nabytym przez nią i jej małżonka przed zawarciem związku małżeńskiego jak również fakt, że jej małżonek również posiadał udział wynoszący 50% w lokalu mieszkalnym nabyty w spadku po ojcu – wskazać należy, że przepisy ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi dopuszczają sytuację, gdy osoba fizyczna posiada lub posiadała część ułamkową (udział) w lokalu mieszkalnym.

Zatem Wnioskodawczyni, której do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków przysługiwał udział 50% w lokalu mieszkalnym, nabyty przed zawarciem związku małżeńskiego natomiast jej małżonkowi również przysługiwał udział 50% w lokalu mieszkalnym nabyty w spadku, będzie mogła ubiegać się o zwrot części wydatków, które poniosła na budowę domu jednorodzinnego na podstawie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.

Stanowisko Wnioskodawczyni uznano zatem za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj