Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/4512-481/16-2/IK
z 14 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2016 r. (data wpływu 6 lipca 2016 r.), uzupełnionym w dniu 23 września 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania świadczonych usług - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 lipca 2016 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 września 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania świadczonych usług.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi między innymi z zakresu działalności usługowej związanej z zagospodarowaniem terenów zieleni zaklasyfikowanej w PKD jako 81.30.Z.

Usługi spółki skierowane są w przeważającej części do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Spółka w niedługim czasie ma podpisać umowę na wykonanie zadania inwestycyjnego pn. „S”.


Zakres przedmiotu umowy obejmuje:


  1. roboty budowlano-montażowe i instalacyjne - zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia i dokumentacji technicznej,
  2. pielęgnację zieleni - przeprowadzaną zgodnie ze sztuką ogrodniczą przez wyspecjalizowane do tego osoby, w celu utrzymania prawidłowego wzrostu roślin i założonego w projekcie efektu estetycznego - w okresie gwarancji,
  3. serwis i konserwację wszystkich urządzeń, systemów i instalacji wraz z dostawą materiałów eksploatacyjnych, których serwisowanie i konserwacja są wymagane przepisami i zaleceniami producenta w celu utrzymania ciągłej sprawności i zachowania warunków gwarancyjnych w okresie gwarancji. Wykonawca zapewnia czas reakcji serwisu od zgłoszenia awarii: 12 godzin, przy założeniu, iż przez czas reakcji przyjmuje się czas liczony od powiadomienia Wykonawcy, drogą telefoniczną, elektroniczną lub pisemną, o nieprawidłowej pracy urządzeń, systemu lub instalacji, do podjęcia czynności naprawczych przez Wykonawcę w miejscu wystąpienia awarii.


Niniejszym zamówieniem objęte są również roboty towarzyszące: np. związane z przygotowaniem terenu robót, wszelkimi robotami przygotowawczymi, zabezpieczającymi, rozbiórkowymi, odtworzeniowymi, porządkowymi, wykonaniem tymczasowego ogrodzenia terenu na czas prowadzenia robót, zorganizowaniem i utrzymaniem zaplecza budowy, pomiarami (w tym elektrycznymi), próbami, rozruchem technologicznym, sporządzeniem dokumentacji powykonawczej w 2 egz., zapewnieniem kompleksowej obsługi geodezyjnej i geotechnicznej, wywiezieniem materiałów porozbiórkowych i innych odpadów wraz z ich utylizacją, koniecznością pracy w przedłużonych godzinach, np. w godzinach popołudniowych, nocnych lub w dni ustawowo wolne od pracy, itp. Wykonawca ponosi również koszty związane z dostawą mediów (wody, energii). Wykonawca uzyska we własnym zakresie warunki zasilania w wodę i energię elektryczną.


W ramach robót budowlano-montażowych i instalacyjnych przewidziano: roboty budowlano-montażowe i instalacyjne.


A. Zakres prac branży budowlanej:


  1. Wymiana gleby

    Wymiana gleby na całym terenie opracowania, z pominięciem miejsc przebiegu ścieżek, torfowisk oraz stanowisk wodnych. Jednocześnie zaznacza się, że w miejscach występowania istniejących drzew, nie należy przeprowadzać wymiany gleby, w obrębie systemu korzeniowego, gdyż zabieg ten mógłby stanowić zagrożenie dla drzew. Za zasięg systemu korzeniowego należy przyjąć zasięg rzutu korony drzewa. Podczas wykonywania prac nie można dopuścić do przesuszenia systemu korzeniowego.
  2. Układ komunikacyjny

    Układ komunikacyjny zaprojektowano z centralną aleją pieszo-jezdną z kostki betonowej, która jest kontynuacją ścieżki znajdującej się przy pomniku. Od strony południowej projektowane są schody terenowe biegnące po skarpie.
    Pozostałe ścieżki edukacyjne zaprojektowano z nawierzchnią mineralną.
  3. Nawierzchnie

    Nawierzchnie utwardzone ciągu pieszo-rowerowego oraz ciągów pieszych zaprojektowano z kostki betonowej prostokątnej, szarej o wym. 20x10x8 cm, w obrzeżu betonowym szarym o wym. 100x30x8cm.
    Część nawierzchni do wykonania z desek kompozytowych 4x17x270 cm.
  4. Schody terenowe

    Projektowane są na osi wejścia do budynku Wydziału Biologii, na osi wejścia do budynku Wydziału Chemii oraz na zakończeniu ścieżki utwardzonej biegnącej po śladzie istniejącego przedeptu. Wszystkie projektowane schody biegną po istniejących skarpach. Wszystkie schody będą wykonane z płyt betonowych. Przy schodach terenowych gdzie pokonywane różnice wysokości w jednym biegu wynoszą więcej niż 1.0 m, zaprojektowano balustrady stalowe na osi schodów, fundament z betonu C20/25 30x30x50cm.
  5. Elementy małej architektury
    Na terenie parku zaprojektowano ławki, kosze na śmieci oraz tablice edukacyjne z materiału pochodzącego z wtórnych tworzyw sztucznych uzyskanych z recyklingu.
    Ławka posiada oparcie oraz podłokietniki, posadowiona jest na dwóch nogach ze stali ocynkowanej. Ponadto planuje się, aby część głazów narzutowych wykorzystać jako siedziska w części terenu znajdującej się przy wejściu od strony Wydziału Chemii.
    Kosz na śmieci wykonany jest z tego samego materiału co ławki. Posiada stelaż ze stali ocynkowanej do założenia worka, pojemność 70 l.
  6. Wodne stanowiska dydaktyczne

    W części centralnej na osi ciągu pieszo-rowerowego zaprojektowano dwa wodne stanowiska dydaktyczne łączone ze sobą w jednym obiegu wodnym. Jedno stanowisko zaprojektowano jako stanowisko o charakterze naturalnym, w którym rosną rośliny spotykane w rodzimych siedliskach wodnych oraz jedno stanowisko dydaktyczne z roślinnością ozdobną.
    Konstrukcję stanowisk zaprojektowano z folii EDPM. W obu zaprojektowano półki na rośliny. Maksymalna głębokość stanowiska z roślinnością ozdobną wynosi 1,5 m, natomiast naturalnego 1,25 m. zaś głębokość łącznika wacha się w od 0.6 do 0.8 m. Przy stanowisku dydaktycznym z roślinnością ozdobną zaprojektowano komorę techniczną z system filtracyjnym. Komora jest zamykana pokrywą, wykonaną z desek recyklingowych (materiał stosowany również do elementów małej architektury), która tworzy jednocześnie niewielki taras nad brzegiem zbiornika.
  7. Kładki


    Kładka piesza
    Na osi ścieżki pieszo-rowerowej zaprojektowano kładkę pieszą - nad niewielkim kanałem łączącym wodne stanowiska dydaktyczne. Kładka posiada długość 4 m, szerokość 3 m (z całą konstrukcją 4 m). Wykonana jest z tego samego materiału co ławki i kosze na śmieci (materiał pochodzący z recyklingu). Zaprojektowano obustronne balustrady z pochwytem, wys. 1,25 m. Kładka jest wsparta obustronnie na ławach fundamentowych. Pod kładką zaprojektowano siatkę mocowaną na hakach do konstrukcji kładki, dla oddzielenia obu stanowisk wodnych.
    Kładka piesza projektowana jest w konstrukcji drewnianej z żelbetowymi fundamentami w formie ścianek oporowych. Balustrady zaprojektowano z elementów metalowych.

    Kładki dydaktyczne
    W pobliżu torfowisk zaprojektowano dwie kładki dydaktyczne. Kładki szerokości 107 cm z konstrukcji drewnianej z żelbetowymi fundamentami w formie ław i płyt. Konstrukcja główna kładki z drewna dębowego, legarów podłużnych z drewna modrzewiowego oraz legarów o przekroju 9x9 cm z materiału kompozytowego. Na legarach deski tarasowe o gr. 4,0 cm z materiału kompozytowego z tworzywa sztucznego.
  8. Roślinność

    Trzon projektu E. będą stanowiły projektowane nasadzenia roślinne. Jedynie osiem egzemplarzy młodych drzew (poniżej 10 lat) wskazano do przesadzenia, ze względu na kolizję z projektowanym układem komunikacyjnym.


    W strefie reprezentacyjno-rekreacyjnej projektowane są następujące grupy roślin:


    1. nasadzenia drzew i krzewów ozdobnych z udziałem rodzimych i egzotycznych gatunków,
    2. alpinarium - zbiorowisko roślin górskich,
    3. roślinność strefy bagiennej i wody głębokiej stanowiska wodnego dydaktycznego sztucznego,
    4. łąka krokusowa (rośliny cebulowe: krokusy, narcyzy, tulipany).


    W strefie naturalistyczno-ekologicznej projektowane są następujące grupy roślin:


    1. roślinność strefy bagiennej i płytkiej stanowiska wodnego o charakterze naturalnym,
    2. zbiorowisko leśne, z gatunkami typowymi dla lasu gradowego,
    3. zbiorowiska torfowiskowe:


      1. gatunki typowe dla torfowiska wysokiego:
      2. gatunki typowe dla torfowiska niskiego;


    4. zbiorowiska roślin zaroślowych:


      1. z dominacją nasadzeń tarniny i głogu;
      2. z dominacją nasadzeń żarnowca;


    5. zbiorowiska trawiaste:


      1. nasadzenia traw ozdobnych;
      2. murawa kserotermiczna;
      3. murawa napiaskowa;


    6. zbiorowiska wrzosowiskowe:


      1. z łąką ozdobną oraz nasadzeniami wrzosu, jałowca i wrzośca bagiennego;


    7. nasadzenia roślin owocowych z gatunkami charakterystycznymi dla dawnych polskich sadów,
    8. nasadzenia ukazujące zmienność roślinności krajobrazu rolnego:


      1. nasadzenia roślin uprawnych (zbóż);
      2. nasadzenia roślin łąkowych;
      3. nasadzenia charakterystycznych dla ziołorośli okrajkowych.


    Szczegóły projektu roślinności znajdują się w Tomie II. Rozdział 6 Projektu wykonawczego (załącznik nr 10 do SIWZ).
    Zamawiający dopuszcza w uzasadnionych przypadkach zmianę rodzaju nasadzeń, po uzgodnieniu w formie pisemnej z Zamawiającym.


  9. Ścieżki edukacyjne


    Planowane są 3 ścieżki edukacyjne:


    1. Ścieżka głazów narzutowych - na terenie zbierane są obecnie głazy narzutowe, które stanowią charakterystyczny element tego regionu. Każdy głaz ma być opisany na tabliczce informacyjnej przytwierdzanej bezpośrednio do niego.
    2. Ścieżka przyrodnicza (gatunki) - ścieżka ta będzie oprowadzała po najcenniejszych i najciekawszych okazach projektowanej roślinności, zarówno gatunków rodzimych jak i egzotycznych.
    3. Ścieżka przyrodnicza (zbiorowiska) - ścieżka będzie przebiegała przez wszystkie projektowane zbiorowiska roślinne.


    Na ścieżkach edukacyjnych zaprojektowano tablice edukacyjne.
  10. Ekran LED

    Wykonanie konstrukcji, dostawa, montaż i uruchomienie ekranu LED.
  11. Komora techniczna


    W konstrukcji żelbetowej o wymiarach zewnętrznych 2,5x5,0 m i głębokości 2,01 m. Góra komory w formie stalowego rusztu wykończonego deskami tarasowymi o gr. 4,0 cm z tworzywa sztucznego. Przykrycie komory ma być wyposażone w koła (rolki) w celu wysuwania tarasu na czas prac serwisowych komory filtracyjnej.
  12. Stoliki szachowe


    W północnej części terenu projektuje się ustawienie 3 stolików szachowych, z siedziskami. Stolik wykonany jest z betonu B30, zbrojonego prętami fi 8. Blat szlifowany i zaimpregnowany specjalnym lakierem. Obrzeża i narożniki zabezpieczone aluminiowym profilem o zaokrąglonych krawędziach. Siedziska wykonane z listew z tworzywa sztucznego
  13. Boisko do gry w boule


    W części południowo-zachodniej boisko do gry w boule o wym. 4x15 m. Boisko wykonane z tłucznia z obrzeżem z belek kompozytowych 8x23x500.
  14. Zbiornik do przechowywania wody deszczowej Zaprojektowano zbiornik na wodę o wym. 100x220x160 cm.
  15. Tablice promocyjne (tablica informacyjna i tablica pamiątkowa)


    Tablice promocyjne wykonane zgodnie z wytycznymi w zakresie informacji i promocji projektów dofinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X. na lata 2014-2020. Tablice wykonane z materiałów odpornych na czynniki atmosferyczne. Wzór tablic wymaga uzgodnienia z Zamawiającym.


B. Zakres prac branży elektrycznej:


Przedmiotem zamówienia jest wykonanie oświetlenia, zasilania sieci nawadniania, ekranu LED oraz punktów dostępu umożliwiających bezprzewodowe połączenie z siecią wifi na działkach nr ew. …, …, …. na terenie studenckiego E. na kampusie Uniwersytetu Y.


Zakres podstawowych prac obejmuje:


  1. Sieć elektryczną, w ramach których Spółka ma:

    1. ułożyć linię kablową wyprowadzoną z pola nr 5 rozdzielnicy R5 w budynku Wydziału Matematyki. Fizyki i Informatyki do projektowanej szafki SK. W pomieszczeniu rozdzielnicy R5 zainstalować podlicznik energii elektrycznej.
    2. z szafki SK zasilić projektowaną szafkę oświetleniową SO z układem sterowania oświetleniem.
    3. zamontować projektowane słupy oświetleniowe z oprawami LED i zasilić je kablami wyprowadzonymi z szafki SO.
    4. ułożyć kable zasilające system nawadniania wraz z podłączeniem urządzeń (szczegóły systemu w dokumentacji technicznej - Rozdział 6. Zieleń).
    5. ułożyć kabel zasilający komorę techniczną oczka wodnego wraz z podłączeniem urządzeń (wyposażenie komory w Rozdziale 1. Budowle i urządzenia małej architektury).
    6. ułożyć kabel zasilający ekran LED.
    7. zamontować system zliczania osób odwiedzających park na czterech wejściach.


      Minimalna funkcjonalność systemu do zliczania osób ma polegać na:


      1. tworzeniu min 32 niezależnych stref badanego obszaru.
      2. tworzeniu dowolnej liczby linii wykluczeń w danym obszarze.
      3. tworzeniu dowolnej liczby niezależnych linii oraz stref wejść i wyjść nadania unikalnej (dowolnej) nazwy dla każdej strefy.
      4. rozróżnianiu osób dorosłych z możliwością ustalenia własnego filtra wysokości prezentacji w czasie rzeczywistym obiektów aktualnie śledzonych.
      5. graficznej prezentacji za pomocą kolorów tras poruszania się ludzi w strefie tzw. heat map.
      6. zaznaczaniu punktów zatrzymania się człowieka w strefie.
      7. graficznej prezentacji za pomocą kolorów wysokości osób w strefie.
      8. zdalnej weryfikacji pomiarów.
      9. kalibracji sensora ręcznego oraz automatycznego,
      10. ustawieniu filtrów prywatności zliczanych osób.
      11. rozróżnianiu osób pojedynczych od par.
      12. sygnalizacji tworzenia się kolejki w danym obszarze,
      13. odróżnianiu ludzi od poruszających się przedmiotów (np. balonów),
      14. możliwości zdalnej aktualizacji oprogramowania wewnątrz sensora.


      Funkcjonalność systemu do zarządzania sensorami ma polegać na:


      1. zdalnym zarządzaniu i konfiguracji grupy sensorów i dla każdego z osobna tworzeniu grup sensorów,
      2. możliwości zdalnej aktualizacji oprogramowania wewnątrz grup sensorów i dla każdego z osobna,
      3. zbieraniu i łączeniu danych z wszystkich sensorów do jednego pliku.


    8. wykonać i dostarczyć aplikację na urządzenia mobilne (wartości niematerialne i prawne), która zawierać będzie opis walorów ekologicznych parku, działań promujących postawy ekologiczne i informacji dot. gatunków i atrakcji parku, do których prowadzić będą QRcody lub inne rozwiązanie równoległe według poniższych założeń:


      1. aplikacja ma zostać stworzona w oparciu o technologie, dla których nie zapowiedziano wycofania wsparcia w okresie gwarancji. Zamawiający nie dopuszcza zastosowania technologii Flash i Silveright.
      2. Wykonawca ma obowiązek utrzymywać aplikację przez cały okres gwarancji zaoferowany przez Wykonawcę w ofercie. Okresy braku dostępności aplikacji nie mogą przekroczyć 120 godzin w ciągu roku kalendarzowego.
      3. Wykonawca ma obowiązek zabezpieczyć i dbać o bezpieczeństwo aplikacji przez cały okres gwarancji. Dotyczy to w szczególności zabezpieczenia przed podmianą treści zamieszczonej w serwisie.
      4. Wykonawca zobowiązany jest wraz z aplikacją oraz po każdej modyfikacji aplikacji przekazać Zamawiającemu kod źródłowy, bazy danych, kody dostępu oraz dokumentację w taki sposób i w takim zakresie, aby Zamawiający posiadał wszelkie niezbędne i celowe informacje dotyczące Aplikacji do jej utrzymania, aktualizacji i rozwoju, także przez osoby trzecie, po okresie gwarancji.
      5. Wykonawca, w porozumieniu z Zamawiającym, przygotuje strukturę oraz wypełni treścią (tekst i grafika) aplikację. Zmiana treści umieszczonych w aplikacji nie ma powodować konieczności instalacji aktualizacji aplikacji na urządzeniu.
      6. Zamawiający musi mieć możliwość samodzielnej edycji (zmiany, dodania, usunięcia) treści zamieszczonych w aplikacji.
      7. utworzona aplikacja musi być dostępna z poziomu przeglądarki internetowej oraz z dowolnego urządzenia mobilnego, w szczególności z laptopów, telefonów i tabletów. Dostęp ten musi być możliwy przez cały okres gwarancji. Wykonawca ma obowiązek dostosować aplikację do nowych technologii.
      8. Wykonawca ma obowiązek umieścić aplikacje na platformie hostingowej i utrzymywać przestrzeń oraz usługi niezbędne do działania przez cały okres gwarancji.
      9. w treściach umieszczonych w aplikacji muszą znaleźć się znaki graficzne i logotypy dostarczone przez Zamawiającego. Wykonawca zobowiązany jest dostosować ich format do potrzebnego w aplikacji zachowując proporcje oraz kolorystykę. Każda grafika umieszczona w aplikacji w postaci innej niż dostarczona przez Zamawiającego musi zostać przez niego zaakceptowana.
      10. aplikacja ma zawierać treści i grafiki dotyczące wyeksponowanych okazów w E. Uniwersytetu Y.
      11. aplikacja musi zawierać uzgodnione z zamawiającym opisy i odwzorowania okazów oraz terenu E.
      12. w aplikacji muszą znaleźć się co najmniej:


        1. interaktywna mapa całego terenu z odniesieniami do opisów zawartych w aplikacji.
        2. lista okazów z podziałem: alfabetycznym oraz na miejsca występowania w określonych siedliskach/lokalizacjach. Listy te muszą zawierać odnośniki do opisu danego okazu/siedliska. Z opisów musi być możliwość powrotu do list okazów/opisów siedlisk.
        3. opisy okazów oraz siedlisk, które odpowiadają tablicom umieszczonym na terenie parku. Na każdej tablicy umieszczonej na terenie Parku musi istnieć odnośnik do treści zamieszczonej w aplikacji. Odnośnik ten ma być zrealizowany w technologii QR kodu lub równoważnej, która nie wymaga od użytkownika wpisywania danych z klawiatury (np. technologia NFC).


    9. dostarczyć w dwóch egzemplarzach dokumentację powykonawczą z kompletem pomiarów, atestów, certyfikatów itp. w formie papierowej i elektronicznej (CD lub DVD).


  2. Sieć strukturalną, w ramach których Spółka ma:


    1. ułożyć kabel światłowodowy z pom. nr 35 w budynku Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki do przełącznika z wkładkami optycznymi w projektowanej szafki SO. W szafie rack w pom. nr 35 zamontować panel przyłączeniowy światłowodowy 12-portowy o wys. 1U.
    2. ułożyć kabel światłowodowy z szafki SO do ekranu LED.
    3. ułożyć kable UTP z szafki SO do projektowanych punktów dostępowych, zainstalowanych na wskazanych na PZT słupach oświetleniowych.
    4. w przypadku dwóch punktów dostępowych dla których odległość przesłania sygnału wynosi powyżej 90m, zamontować zestawy zwiększające zasięg.
    5. ułożyć odcinek kanalizacji teletechnicznej w południowej części parku, wzdłuż istniejącej drogi.
    6. wybudować i uruchomić sieć strukturalną z urządzeniami aktywnymi (przełączniki, kontroler, Acces Pointy, przełączniki PoE itp. wraz z licencjami z możliwością rozbudowy) wg uzgodnionej z Centrum Informatycznym UY specyfikacji. Urządzenia te muszą być kompatybilne z wykorzystywanymi obecnie w sieci komputerowej UY. Konfiguracja urządzeń aktywnych sieci przewodowej i bezprzewodowej wg zaleceń Centrum Informatycznego UY.

      W ramach podstawowych prac:

    7. Wykonawca okablowania strukturalnego zobowiązany będzie do: uzyskania certyfikatu (gwarancji) na min. 25 lat na okablowanie strukturalne, udzielenia gwarancji na urządzenia aktywne wraz ze wsparciem techniczny na min. 5 lat (zgodnie z okresem gwarancji zaoferowanym w ofercie), uruchomienia instalacji logicznej i telefonicznej oraz dostarczenia do Centrum Informatycznego UY dodatkowej dokumentacji powykonawczej dotyczącej teletechniki wraz z pomiarami w formie papierowej i elektronicznej (CD lub DVD) w dwóch egzemplarzach. Pomiary powinny zawierać przedstawienie ważniejszych mierzonych parametrów, tekst zawarty w wyniku w języku polskim.
    8. pomiary powinny zawierać graficzne przedstawienie ważniejszych mierzonych parametrów, ze względu na czytelność musi być jeden pomiar na jedną stronę, tekst zawarty w wyniku ma być w języku polskim, jednostka miary długości kabla musi być podana w metrach.
    9. ponadto w ww. dodatkowej dokumentacji powykonawczej muszą być zawarte takie informacje jak:


      1. trasa ułożenia kabla miedzianego i światłowodowego,
      2. schemat rozmieszczenia elementów w szafach,
      3. pomiary reflektometryczne kabla światłowodowego,
      4. schemat połączeń światłowodowych,
      5. pliki konfiguracyjne urządzeń aktywnych,
      6. lista urządzeń wraz z ich numerami seryjnymi,
      7. mapa sygnału sieci Wi-Fi.


    10. wraz z uruchomioną siecią należy dostarczyć urządzenie do rozwiązywania problemów z łącznością sieciową. Urządzenie to musi mieć wyświetlacz LCD oraz musi obsługiwać PoE, autentykację 802.1X i weryfikować poprawność połączenia 10/100/1G w kablu miedzianym. Wraz z tym urządzeniem należy dostarczyć zasilacz do jego ładowania.


C. Zakres prac branży sanitarnej:


W związku z budową instalacji nawadniania oraz zasilania zbiorników otwartych (wodne stanowiska dydaktyczne - oczka wodne) w ramach prac branży sanitarnej niezbędne będzie wykonanie nowej, wewnętrznej doziemnej instalacji wodociągowej podłączonej bezpośrednio do istniejącego przyłącza w A80 znajdującego się na terenie Inwestora w pobliżu budynku Biblioteki Głównej Uniwersytetu Y., zgodnie z założeniami przyjętymi w dokumentacji technicznej.


W ramach wykonania prac związanych z wykonaniem doziemnej instalacji wodociągowej wchodzić będą następujące działania:


  1. Ułożenie głównego rurociągu wodociągowego wraz z montażem studni wodomierzowej i wyposażeniem.
  2. Montaż zasuw odcinających na rurociągu głównym, jak i na odejściach do skrzynek nawadniających, wodnych stanowisk dydaktycznych oraz hydrantów.
  3. Wpięcie wykonanej instalacji wodociągowej w istniejącą sieć na terenie Inwestora.
  4. Przesunięcie (zmiana lokalizacji) dotychczasowego hydrantu zewnętrznego zlokalizowanego w okolicach wpięcia nowo wykonanej instalacji doziemnej z istniejącą siecią wodociągową.
  5. Montaż nowego hydrantu podziemnego.
  6. Montaż instalacji zasilania w wodę wodnych stanowisk dydaktycznych (rozprowadzenia instalacji zasilającej sztuczne stanowisko dydaktyczne, spust i pobór wody zanieczyszczonej z naturalnego stanowiska dydaktycznego, wykonanie systemów filtracyjnych w komorze technicznej oraz automatycznego systemu regulacji poziomu wody).
  7. Wykonanie instalacji przelewów burzowych zlokalizowanych przy naturalnym stanowisku dydaktycznym oraz torfowiskach.
  8. Wykonanie rozprowadzenia rur i okablowania z węzłów nawadniających do poszczególnych sekcji nawadniających.
  9. Wykonanie systemu sterowania nawadnianiem sekcjami.
  10. Wykonanie węzłów nawadniających poszczególne sekcje, wyposażonych w armaturę odcinającą, filtrującą i regulacyjną.
  11. Wykonanie kranów na wąż ogrodowy, osadzonych w skrzynkach ulicznych.
  12. Wykonanie prób szczelności, ciśnienia, wydajności wykonanych wodnych instalacji rurowych oraz hydrantów.
  13. Wykonanie wszystkich koniecznych prac ziemnych związanych z wykonaniem doziemnej instalacji wodociągowej, rozprowadzeniem instalacji nawadniającej oraz okablowaniem i sterowaniem wykonanych systemów sterowania.
  14. Uruchomienie i regulacja wykonanych instalacji oraz zamontowanych urządzeń i systemów.


Terminy rozpoczęcia robót:

Szczegółowe terminy realizacji robót określa sporządzony przez Wykonawcę i uzgodniony z Zamawiającym harmonogram rzeczowo-finansowy prac, stanowiący załącznik nr 2 do umowy.


Wynagrodzenie:

W umowie określono:


  1. Łączne wynagrodzenie ryczałtowe za kompleksowe wykonanie przedmiotu umowy
    na podstawie złożonej oferty, otwartej w dniu…2016 roku, stanowiącej załącznik nr 1 do umowy.
  2. Ryczałtowe wynagrodzenie brutto określone w ust. 1 obejmuje:


    1. Wykonanie robót budowlano-montażowych i instalacyjnych:
    2. Pielęgnacja zieleni oraz serwis i konserwacja wszystkich urządzeń, systemów i instalacji wraz z dostawą materiałów eksploatacyjnych w okresie gwarancji; z podziałem na kwartalne wynagrodzenie.


W przypadku niewykonania jakichkolwiek robót lub niedostarczenia jakichkolwiek materiałów niezależnie od przyczyny wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, zostanie odpowiednio pomniejszone. Zmniejszenie wynagrodzenia nastąpi po wyliczeniu wartości niewykonanych robót lub nie dostarczonych materiałów z zastosowaniem:


  1. ofertowych cen jednostkowych rodzajów robót,
  2. ofertowych całkowitych cen elementów robót,
  3. parametrów cenotwórczych i cen materiałów określonych w kosztorysie ofertowym, jeżeli ofertowe ceny jednostkowe rodzajów robót lub ofertowe całkowite ceny elementów robót nie dadzą się zastosować.


Sposób fakturowania:


  1. Strony ustalają, że Wykonawca będzie wystawiał faktury następująco:


    1. za roboty budowlano-montażowe i instalacyjne - fakturowanie w okresach miesięcznych:


      1. podstawą wystawienia faktur będą protokoły procentowego zaawansowania robót zaakceptowane przez Zamawiającego, sporządzone zgodnie z elementami robót ustalonymi w harmonogramie rzeczowo-finansowym prac.
      2. Wykonawca wystawi faktury przejściowe za roboty łącznie do 90% wartości wynagrodzenia określonego w § 3 ust. 2 pkt 1. Pozostała wartość zostanie wypłacona wraz z rozliczeniem faktury końcowej.
      3. wystawienie faktury końcowej może nastąpić po zakończeniu czynności odbiorowych, które nastąpią po wywiązaniu się Wykonawcy ze wszystkich zobowiązań wynikających z umowy z wyłączeniem wskazanych w § 3 ust. 2 pkt 2, i podpisaniu bezusterkowego protokołu odbioru końcowego i uzyskaniu w imieniu Zamawiającego pozwolenia zgodnie z art. 56 i 57 ustawy Prawo budowlane.


    2. za pielęgnację zieleni oraz serwis i konserwację wszystkich urządzeń, systemów i instalacji wraz z dostawą materiałów eksploatacyjnych w okresie gwarancji:


      1. zakres i okresy przeprowadzanych czynności serwisowych, konserwacyjnych i pielęgnacyjnych w okresie gwarancji zostaną przedstawione Zamawiającemu w trakcie czynności odbiorowych w formie pisemnej do zatwierdzenia.
      2. Zamawiający za pielęgnację zieleni oraz serwis i konserwację wszystkich urządzeń, systemów i instalacji wraz z dostawą materiałów eksploatacyjnych będzie opłacał faktury w równych częściach w okresach kwartalnych na podstawie protokołów z przeprowadzonych czynności, dokonywanych przez osoby posiadające umiejętności i uprawnienia wymagane dla tego typu czynności, potwierdzonych przez Administrację obiektu i inspektorów nadzoru. Do rozliczeń przyjmuje się kwartałów w okresie udzielonej gwarancji.
      3. w przypadku gdy Wykonawca nie będzie wykonywał lub będzie nienależycie wykonywał prace określone w zatwierdzonym przez Zamawiającego opisie zakresu i okresów przeprowadzanych czynności, o którym mowa w lit. a) powyżej, Zamawiający zastrzega sobie prawo zlecenia wykonywania tych czynności innemu podmiotowi na koszt i ryzyko Wykonawcy po uprzednim wezwaniu Wykonawcy do zmiany sposobu wykonywania umowy. Koszt ten może zostać potrącony z wynagrodzenia Wykonawcy lub zabezpieczenia należytego wykonania umowy, wniesionego przez Wykonawcę. Jeżeli należne Wykonawcy wynagrodzenie lub zabezpieczenie będzie niewystarczające do potrącenia. Wykonawca zobowiązany będzie do zwrotu pozostałej części kosztów wykonania zastępczego w terminie 14 dni kalendarzowych od daty wezwania go do tego przez Zamawiającego.


Spółka załączyła w opisie stanu faktycznego harmonogram rzeczowo-finansowy od podpisania umowy do listopada 2017 r., wg którego wyceniane są poszczególne elementy zamówienia wraz z wykazaniem stawek VAT jakie spółka zamierza zastosować przy wykonywaniu poszczególnych etapów zamówienia.


Lp.

Wyszczególnienie elementów

Stawka VAT

1.

2.

1

Tablica informacyjna

23

ETAP I

1

Roboty ziemne SST 1

8

2

Instalacje elektryczne SST4

8

3

Doziemna instalacja wodociągowa

8

4

Automatyczny system nawadniania

8

5

Nawierzchnie

8

5.1.

Przepusty

8

5.2.

Nawierzchnie z kostki brukowej

5.3.

Obrzeża betonowe

5.4.

Nawierzchnia tymczasowa z kostki betonowej

5.5.

Bilans robót ziemnych

6

Schody SST1

8

6.1.

Schody S1

6.2.

Schody S2

6.3.

Schody S3

7

Mała architektura SST2

23

8

Zieleń SST6

8

8.1.

Przesadzanie roślin

8.2.

Sadzenie drzew i krzewów

8.3.

Sad owocowy

8.4.

Alpinarium

8.5.

Murawa kserotermiczna

8.6.

Murawa napiaskowa

8.7.

Nasadzenia roślin pól uprawnych

8.8.

Nasadzenia roślin łąkowych

8.9.

Nasadzenia roślin okrajkowych

8.10.

Nasadzenia uzupełniające

8.11

Pozostałe prace ogrodnicze

ETAP II

1

Wodne stanowiska dydaktyczne

8

1.1.

Wodne stanowiska

1.2.

Komora

1.3.

Wyposażenie komory – filtry modułowe

2

Torfowiska SST1

8

3

Zbiornik z polietylenu na deszczówkę

8

4

System przelewu burzowego

8

5

Kładka piesza

8

6

Kładka dydaktyczna

8

7

Ekran LED

23

8

Automatyczny system nawadniania

8

9

Nawierzchnie

8

9.1.

Rozebranie nawierzchni tymczasowej z kostki betonowej

9.2.

Nawierzchnia mineralna

9.3.

Obrzeża stalowe

9.4.

Nawierzchnia z desek kompozytowych

9.5.

Bulodrom

9.6.

Obrzeże z elementów kompozytowych

9.7.

Bilans robót ziemnych

10

Mała architektura

23

10.1.

Dostawa i montaż ekoławki z oparciem (…)

10.2.

Dostawa i montaż ekokosz (…)

10.3.

Dostawa i montaż tablicy edukacyjnej (…)

10.4

Rozstawienia i głazów edukacyjnych (…)

10.5.

Rozstawienie istniejących głazów narzutowych (…)

10.6.

Rozstawienie istniejących głazów narzutowych (…)

10.7.

Rozstawienie istniejących głazów narzutowych (…)

11

Mała architektura

8

11.1.

Sadzenie drzew i krzewów

11.2.

Rośliny strefy wody głębokiej

11.3.

Rośliny strefy bagiennej i wody płytkiej

11.4.

Zbiorowisko leśne lasu grądowego

11.5.

Torfowisko niskie

11.6.

Torfowisko wysokie

11.7.

ścieżka florystyczne

11.8.

Pozostałe prace ogrodowe

ETAP III

1.

Automatyczny system nawadniania

8

2.

Mała architektura

23

2.1.

Dostawa i montaż ekoławki z oparciem (…)

2.2.

Dostawa i montaż ekokosz na śmieci (…)

2.3.

Dostawa i montaż stolików szachowych z siedziskami

2.4.

Dostawa i montaż tablicy edukacyjnej A2, wykonana z kantów drewnianych, łączonych na czop i gniazdo oraz płyty
trójwarstwowe o formacie A2

2.5.

Dostawa i montaż tablicy edukacyjnej A5, wykonana z metalu o formacie A5

2.6.

Dostawa i montaż tablicy metalowej mocowanej do głazu narzutowego, A5

3

Zieleń

8

3.1.

Sadzenie drzew i krzewów

3.2.

Zbiorowiska zaroślowe z nasadzeniami tarniny i głogu

3.3.

Zbiorowiska zaroślowe z nasadzeniami żarnowca

3.4.

Zbiorowisko trawiaste ozdobne nasadzenia traw

3.5.

Wrzosowisko-łąka sucha

3.6.

Wrzosowisko-suche

3.7.

Wrzosowisko-mokre

3.8.

Łąka krokusowa

3.9.

Nasadzenia bylin cebulowych

3.10.

Pozostałe prace ogrodnicze

4

Dostawa i montaż 4 urządzeń elektronicznych do zliczania osób

23

5

Wykonanie aplikacji na urządzenie mobilne di tablic edukacyjnych

23

6

Tablica pamiątkowa

23

Łącznie ETAP I-III netto zł

Pielęgnacja zieleni oraz serwis i konserwacja wszystkich urządzeń, systemów i instalacji wraz z dostawą
materiałów eksploatacyjnych w okresie gwarancji, nie mniej niż 4%

8


W związku z powyższym zadano pytania.


  1. Czy mając na uwadze powyższy stan faktyczny Spółka ma prawo zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% w stosunku do całości zadania inwestycyjnego pn. „S. powyżej, mając na uwadze powyższy stan faktyczny spółka ma prawo zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% w stosunku do części prac z zakresu przedmiotu harmonogramu, tj. ETAP I punkt 1-8, ETAP II punkt 1-6; 8,9,11 oraz ETAP III punkt 1,3, na pozostałe punkty poszczególnych etapów harmonogramu spółka zamierza naliczyć stawkę podatku 23 %?


W stanowisku przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, zdaniem Spółki, w klasyfikacji PKWiU, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., pod pozycją 81.30.10.0 określono usługi związane z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni.


W wyjaśnieniach GUS sporządzonych na potrzeby w/w klasyfikacji wskazano, że grupowanie to obejmuje:


  • usługi dokonywania zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie:
  • parków i ogrodów,
  • przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych,
  • przy budynkach użyteczności publicznej i częściowo publicznej (szkoły, szpitale, budynki administracyjne, kościoły itp.),
  • na terenach miejskich (parki miejskie, strefy zieleni, cmentarze itp.),
  • przy budynkach przemysłowych i handlowych,
  • zieleni,
  • budynków (zieleń fasad, ogrody na dachach i wewnątrz budynków itp.),
  • autostrad, ulic, dog kolejowych i tramwajowych, brzegów dróg wodnych, w portach itp.,
  • terenów sportowych (boiska do piłki nożnej, pola golfowe, itp.), terenów przeznaczonych do gier i zabaw na świeżym powietrzu i innych terenów rekreacyjnych (np. trawniki przeznaczone do zażywania kąpieli słonecznych, pola golfowe),
  • wód stojących i płynących (zbiorniki wodne, bagna, stawy, baseny kąpielowe, fosy, strumyki, potoki, rzeki, systemy oczyszczania ścieków),
  • zagospodarowanie terenów zieleni i dokonywanie zasadzeń w celu ochrony przed hałasem, wiatrem, erozją, oślepianiem lub dla ułatwienia widoczności,
  • sadzenie i pielęgnację drzew i innych roślin, włączając przycinanie gałęzi i żywopłotów, przesadzanie wieloletnich drzew,
  • pozostałe usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni innych niż rolnicze i leśne: renaturalizacja, rekultywacja, melioracja gruntów, tworzenie obszarów retencyjnych, zbiorników burzowych itp.,
  • usługi projektowe i budowlane w zakresie drobnych prac związanych z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni (kształtowania terenu, budowy ścian oporowych, ścieżek spacerowych itp.).


Grupowanie to nie obejmuje:


  • produkcji w celach handlowych i dokonywania zasadzeń w celu sprzedaży roślin, drzew, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działów 01, 02,
  • usług szkółek, włączając szkółkarstwo leśne, sklasyfikowanych w 01.30.10.0, 02.10.20.0,
  • usług w zakresie utrzymania terenów rolniczych w dobrym stanie ekologicznym, sklasyfikowanych w 01.61.10.0.
  • usług w zakresie architektury i projektowania krajobrazu, sklasyfikowanych w 71.11.4,
  • robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach Sekcji F,


Zdaniem Spółki, pozycje z harmonogramu rzeczowo-finansowego wymienione poniżej podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 8% zgodnie z klasyfikacją PKWiU 81.30.10.0 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.


ETAP I


1. Roboty ziemne SST 1
2. Instalacje elektryczne SST4
3. Doziemna instalacja wodociągowa PE100 SDR11 de 90 mm SST3
4. Automatyczny system nawadniania,SST3
5. Nawierzchnie, SST5

5.1 przepusty
5.2 nawierzchnia z kostki brukowej
5.3 obrzeża betonowe
5.4 nawierzchnia tymczasowa z kostki betonowej
5.5 bilans robót ziemnych

6 Schody, SST1

6.1 schody S1
6.2 schody S2
6.3 schody S3
8 Zieleń, SST6

8.1 przesadzanie roślin
8.2 sadzenie drzew i krzewów (gatunki rodzime)
8.3 sad owocowy
8.4 alpinarium
8.5 murawa kserotermiczna
8.6 murawa napiaskowa
8.7 nasadzenia roślin pól uprawnych
8.8 nasadzenia roślin łąkowych
8.9 nasadzenia roślin okrajkowych
8.10 nasadzenia uzupełniające
8.11 pozostałe prace ogrodnicze


ETAP II:


1. Wodne stanowiska dydaktyczne (sztuczne,naturalne) SST1

1.1 wodne stanowiska
1.2 komora
1.3 wyposażenie komory - filtry modułowe

2 Torfowiska, SST1
3 Zbiornik z polietylenu nadeszczówkę, SST1
4 System przelewu burzowego,SST1
5 Kładka piesza, SST1
6 Kładka dydaktyczna, SST1
8 Automatyczny system nawadniania,SST3
9 Nawierzchnie, SST5

9.1 rozebranie nawierzchni tymczasowej z kostki betonowej
9.2 nawierzchnia mineralna
9.3 obrzeża stalowe
9.4 nawierzchnia z desek kompozytowych
9.5 bulodrom
9.6 obrzeże z elementów kompozytowych
9.7 bilans robót ziemnych

11 Mała architektura, SST6
11.1 sadzenie drzew i krzewów
11.2 rośliny strefy wody głębokiej
11.3 rośliny strefy bagiennej i wody płytkiej
11.4 zbiorowisko leśne lasu gradowego
11.5 torfowisko niskie
11.6 torfowisko wysokie
11.7 ścieżka florystyczna
11.8 pozostałe prace ogrodnicze


ETAP III:


1. Automatyczny system nawadniania,
3 Zieleń, SST6

3.1 sadzenie drzew i krzewów
3.2 zbiorowiska zaroślowe z nasadzniami tarniny i głogu
3.3 zbiorowiska zaroślowe z nasadzniami żarnowca
3.4 zbiorowisko trawiaste ozdobne nasadzenia traw
3.5 wrzosowisko - łąka sucha
3.6 wrzosowisko - suche
3.7 wrzosowisko - mokre
3.8 łąka krokusowa
3.9 nasadzenia bylin cebulowych
3.10 pozostałe prace ogrodnicze


oraz pozycja harmonogramu:


Pielęgnacja zieleni oraz serwis i konserwacja wszystkich urządzeń, systemów i instalacji wraz z dostawą materiałów eksploatacyjnych w okresie gwarancji , nie mniej niż 4%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2015 r., poz. 710 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

W myśl art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Jak wynika z treści § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) do dnia 31 grudnia 2017 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 176 wymieniono w PKWiU 81.30.10.0 „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni”.


Należy wskazać, iż z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie PKWiU 81.30.10.0 obejmuje:


  1. usługi dokonywania zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie:


    1. parków i ogrodów:


      1. przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych,
      2. przy budynkach użyteczności publicznej i częściowo publicznej (szkoły, szpitale, budynki administracyjne, kościoły itp.),
      3. na terenach miejskich (parki miejskie, strefy zieleni, cmentarze itp.), przy budynkach przemysłowych i handlowych,


    2. zieleni:


      1. budynków (zieleń fasad, ogrody na dachach i wewnątrz budynków itp.),
      2. autostrad, ulic, dróg kolejowych i tramwajowych, brzegów dróg wodnych, w portach itp.,
      3. terenów sportowych, terenów przeznaczonych do gier i zabaw na świeżym powietrzu i innych terenów rekreacyjnych (np. trawniki przeznaczone do zażywania kąpieli słonecznych, pola golfowe),
      4. wód stojących i płynących (zbiorniki wodne, bagna, stawy, baseny kąpielowe, fosy, strumyki, potoki, rzeki, systemy oczyszczania ścieków),


  2. zagospodarowanie terenów zieleni i dokonywanie zasadzeń w celu ochrony przed hałasem, wiatrem, erozją, oślepianiem lub dla ułatwienia widoczności,
  3. sadzenie i pielęgnację drzew i innych roślin, włączając przycinanie gałęzi i żywopłotów, przesadzanie wieloletnich drzew,
  4. pozostałe usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni innych niż rolnicze i leśne: renaturalizacja, rekultywacja, melioracja gruntów, tworzenie obszarów retencyjnych, zbiorników burzowych itp.,
  5. usługi projektowe i budowlane w zakresie drobnych prac związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni (kształtowania terenu, budowy ścian oporowych, ścieżek spacerowych itp.).


Grupowanie to nie obejmuje:


  • produkcji w celach handlowych i dokonywania zasadzeń w celu sprzedaży roślin, drzew, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działów 01, 02,
  • usług szkółek, włączając szkółkarstwo leśne, sklasyfikowanych w 01.30.10.0, 02.10.20.0,
  • usług w zakresie utrzymania terenów rolniczych w dobrym stanie ekologicznym, sklasyfikowanych w 01.61.10.0,
  • usług w zakresie architektury i projektowania krajobrazu, sklasyfikowanych w 71.11.4, robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach Sekcji F.


Wątpliwości Spółki, dotyczą zastosowania prawidłowej stawki podatku dla poszczególnych czynności szczegółowo opisanych w stanie faktycznym, wykonywanych w ramach zawartej umowy o wykonanie inwestycji pn. „S.”.

Podkreślić należy, że pojedyncze świadczenie ma miejsce wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej.

Natomiast aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Stanowisko takie przedstawił również TSUE w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r., nr C-349/96 stwierdzając, iż: „Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej”.

Zwrócić należy uwagę na fakt, iż użycie słowa „zwłaszcza” oznacza, iż z pojedynczym świadczeniem możemy mieć również do czynienia w sytuacji, gdy żadnej z części składowych usługi nie można uznać za usługę główną, np. w sytuacji, gdy wszystkie czynności będące elementami składowymi (lub przynajmniej część z nich) są równie istotne dla wykonania całego świadczenia złożonego (usługi kompleksowej), a jednocześnie brak pomiędzy tymi elementami związku, wskazującego na istnienie relacji usługa główna - usługa pomocnicza.

W wyroku z dnia 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP TSUE stwierdził: Jednakże jeżeli transakcja obejmuje wiele elementów powstaje pytanie, czy należy uznać, iż składa się ona z jednego świadczenia czy tez kilku odrębnych i niezależnych świadczeń, które należy oceniać oddzielnie z punktu widzenia podatku VAT. Z orzecznictwa Trybunału wynika bowiem, że w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem, odpowiednio, prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, gdy nie są one niezależne (wyrok z dnia 21 lutego 200H r w sprawie C-425/06 Part Senice. Zb.Orz. s. 1-897. pkt 51).

W tym zakresie Trybunał orzekł, że jedno świadczenie występuje w przypadku, gdy co najmniej dwa elementy albo co najmniej dwie czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, ze tworzą obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny.

Wskazać również należy, że w wyroku z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Lcvob Verzckeringen, TSUE wskazał że po pierwsze z art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy wynika, iż każda transakcja powinna być uznawana za odrębną i niezależną, a po drugie, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zakłócać funkcjonowania podatku VAT. W ocenie TSUE, aby określić, czy mamy do czynienia z jednym świadczeniem, należy przede wszystkim poszukać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem ustalenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi kilka odrębnych świadczeń głównych, czy tez jedno świadczenie (pkt 20 wyroku). Podobnie jest w przypadku, jeśli dwa lub więcej świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako przeciętny konsument, są tak ściśle związane, ze stanowią one obiektywnie jedno tylko nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (punkt 22 wyroku), w ww. wyroku C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP TSUE wskazał, iż uwzględniając dwie okoliczności, po pierwsze, że każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne oraz po drugie, że transakcja złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności systemu podatku VAT należy poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy dane świadczenia stanowią kilka odrębnych świadczeń głównych, czy jednolite świadczenie (pkt 18 wyroku), jednocześnie wskazując, iż brak jest bezwzględnej zasady dotyczącej ustalania zakresu danego świadczenia z punktu widzenia podatku VAT a co za tym idzie, w celu ustalenia zakresu danego świadczenia należy wziąć pod uwagę ogół okoliczności.

Z powyższego wynika zatem, że celem usługi pomocniczej tworzącej razem z usługą dominującą usługę złożoną jest lepsze wykorzystanie przez nabywcę usługi zasadniczej – dominującej, co oznacza, że usługa pomocnicza nie może realizować tego samego celu, co usługa zasadnicza.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy, uwzględniając orzecznictwo TSUE stwierdzić należy, że – w ocenie organu - poszczególne czynności wykonywane w ramach całego zadania inwestycyjnego nie stanowią jednej kompleksowej usługi, podlegającej opodatkowaniu jedną stawką podatku.

Wbrew stanowisku Spółki, opis poszczególnych zadań, jak również odrębny sposób wynagradzania oraz ich udokumentowania oznacza, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z niezależnymi świadczeniami, które należy rozpatrywać odrębnie z punktu widzenia VAT.


Z opisanego stanu faktycznego wynika, że zadanie inwestycyjne zostało podzielone na trzy zakresy prac:


  1. roboty budowlane,
  2. pielęgnację zieleni,
  3. serwis i konserwację.


Każde z ww. prac składa się z wielu czynności, które w efekcie przyczynią się do realizacji całego zadania inwestycyjnego, niemniej jednak mają one charakter samoistny i podlegają opodatkowaniu odrębnymi stawkami podatku.

Biorąc pod uwagę opis przedstawiony we wniosku oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do grupowania PKWiU 81.30.10.0 stwierdzić należy, że preferencyjną stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 176 załącznika nr 3 do tej ustawy o podatku od towarów i usług, objęte będą wyłącznie usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych, w tym z pielęgnacją zieleni niemieszczącej się w tym grupowaniu. Natomiast stawką tą nie będą objęte szeroko pojęte roboty budowlane (tj. zakres prac branży elektrycznej, sanitarnej), a także usługi serwisowe i konserwacja wszystkich urządzeń, systemów i instalacji które jako niewymienione w poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy, podlegać będą opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%.

Wskazać należy, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Wobec tego Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę. Zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy, wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonego do niego dokumentu. W związku z tym nie był on przedmiotem merytorycznej analizy.

Ponadto zauważyć trzeba, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj