Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1270/11/KM
z 8 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1270/11/KM
Data
2011.12.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
komisja
ochrona zdrowia
stawka podstawowa podatku


Istota interpretacji
Opodatkowanie usług medycznych świadczonych na podstawie umowy zawartej ze Starostwem Powiatowym.



Wniosek ORD-IN 1001 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2011 r. (data wpływu 13 września 2011 r.) uzupełnione w dniu 7 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług medycznych świadczonych na podstawie umowy zawartej ze Starostwem Powiatowym - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 września 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 7 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług medycznych świadczonych na podstawie umowy zawartej ze Starostwem Powiatowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest podmiotem leczniczym działającym na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, prowadzącym szpital. W kwietniu 2011 r. Spółka zawarła umowę ze Starostwem Powiatowym na świadczenie usług medycznych w zakresie medycznego zabezpieczenia przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej. Zgodnie z umową spółka zobowiązuje się do:


  1. udzielania zwolnienia od pracy, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia, lekarzom powołanym do pracy w powiatowej komisji lekarskiej;
  2. przeprowadzenia badań specjalistycznych osób podlegających kwalifikacji wojskowej w zakresie okulistyki, chirurgii, laryngologii, kardiologii i analityki medycznej dla potrzeb powiatowej komisji lekarskiej;
  3. przeprowadzenia obserwacji szpitalnej osób podlegających kwalifikacji wojskowej.


Za powyższe usługi starostwo zapłaci odpowiednio:


  1. koszty wynagrodzeń lekarzy wyznaczonych do pracy w powiatowej komisji lekarskiej za okres zwolnienia z pracy oraz za pracę wykonywaną poza godzinami pracy zawodowej na podstawie przedstawionych j imiennych list płac;
  2. za przeprowadzone badania specjalistyczne i obserwację szpitalną kwotę określoną w cenniku szpitala.


Spółka obciążyła Starostwo Powiatowe fakturą VAT z tytułu wykonania usługi obserwacji szpitalnej i badania specjalistycznego poborowych przy zastosowaniu 23% stawki. Natomiast tytułem zwrotu (refundacji) kosztów wynagrodzeń lekarzy powołanych do powiatowej komisji lekarskiej wystawiono notę obciążeniową.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż refundacja kosztów dotyczy wynagrodzenia za pracę osób powołanych do powiatowych komisji lekarskich. Osoby te wiąże ze spółką umowa o pracę, zostały one czasowo oddelegowane do powiatowych komisji lekarskich, na okres ich działania.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


  1. Czy spółka zastosowała właściwą stawkę podatku w wysokości 23% na usługę obserwacji szpitalnej i badania specjalistyczne...
  2. Czy zwrot (refundacja) kosztów wynagrodzeń lekarzy powołanych do powiatowej komisji lekarskiej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...


Ad. 1. Zdaniem Wnioskodawcy usługi medyczne, polegające na obserwacji szpitalnej i badaniach specjalistycznych z zakresu okulistyki, chirurgii, laryngologii, kardiologii i analityki medycznej osób podlegających kwalifikacji wojskowej nie podlegają zwolnieniu zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Powiatowa komisja lekarska kieruje osoby na obserwacje oraz badania specjalistyczne na podstawie art. 26-30a ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony RP w celu wydania orzeczenia o zdolności do czynnej służby wojskowej. Podstawowym celem tych usług nie jest zatem ochrona zdrowia, w tym jego utrzymanie lub przywrócenie, lecz określenie zdolności do czynnej służby wojskowej osób stawiających się do kwalifikacji wojskowej. Biorąc powyższe pod uwagę Spółce nie przysługuje zwolnienie od podatku zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 2. Zdaniem Wnioskodawcy zwrot (refundacja) kosztów wynagrodzeń lekarzy powołanych do powiatowej komisji lekarskiej nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 oraz art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Obowiązek udzielenia zwolnienia od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia, lekarzom powołanym do pracy w powiatowej komisji lekarskiej wynika wprost z art. 30 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony RP.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj