Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-2-2.4511.868.2016.1.MMA
z 14 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 8 września 2016 r. (data otrzymania 14 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu wygranej w pokera online na terytorium Malty (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2016 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu wygranej w pokera online na terytorium Malty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ma miejsce stałego zamieszkania w Polsce, dysponuje tutaj częścią domu mieszkalnego, ma rodzinę, przyjaciół, konta bankowe i maklerskie, ubezpieczenie zdrowotne, udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością oraz umowy z polskimi firmami. Nie posiada żadnego stałego źródła dochodów, a żona Wnioskodawcy jest zatrudniona w polskiej firmie i obecnie przebywa na urlopie wychowawczym.

Wnioskodawca wraz z żoną i dwójką dzieci zamierza wyjechać na Maltę i przebywać tam przez około rok, na pewno powyżej 183 dni w ciągu roku. W tym czasie, z terytorium Malty, Wnioskodawca zamierza brać udział w turniejach pokera online, organizowanych przez spółkę R. Ltd, właściciela marki P. S., z siedzibą na Malcie. Spółka świadczy usługi kasynowe na podstawie trzech licencji: I, II i III klasy. Poza organizowaniem gier pokerowych, P. S. świadczy także inne usługi kasynowe online, takie jak B. J., ruletka, gry na automatach.

Z dochodów uzyskanych z gry w pokera online na Malcie, w sposób opisany powyżej, Wnioskodawca zamierza ponieść wydatek w Polsce (np. zakup nieruchomości lub samochodu).

W związku z tym, Wnioskodawca zamierza gromadzić następujące dowody co do tytułu, kwoty i okresu uzyskania dochodu nieopodatkowanego:

  • raport podsumowujący turniej, w którym brał udział Wnioskodawca wysłany przez firmę P. S. na adres e-mailowy Wnioskodawcy,
  • zdjęcie (print screen) z programu pokerowego, tzw. pokerroomu wskazujące, które miejsce i jaką kwotę wygrał Wnioskodawca w danym turnieju,
  • potwierdzenie wypłaty pieniędzy z pokerroomu na konto bankowe Wnioskodawcy,
  • zeznania świadków (członków rodziny, przyjaciół),
  • umowa najmu mieszkania lokalnego na Malcie obowiązująca w okresie, w którym odbywał się turniej,
  • oświadczenia Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zdarzeniem zadano m.in. następujące pytania.

  1. Czy dochody osiągane z gry w pokera online na terytorium Malty podlegają pod polskie prawo podatkowe?
  2. Czy dochody osiągane z gry w pokera online na terytorium Malty są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, podlega on pod polską rezydencję podatkową. Wynika to z art. 4 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (dalej: „umowa z Maltą”) w związku z art. 3 ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl tych przepisów, by posiadać status polskiego rezydenta podatkowego trzeba spełnić co najmniej jedno z dwóch kryteriów:

  1. posiadać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Nie zostanie spełniony warunek przebywania na terytorium Polski powyżej 183 dni w ciągu roku. Jednakże, w ocenie Wnioskodawcy spełniony jest warunek pierwszy, tj. posiadanie centrum interesów życiowych w Polsce. Świadczą o tym wspomniane już okoliczności, tj. związki emocjonalne (rodzina, przyjaciele, dom mieszkalny) i gospodarcze (umowy z polskimi firmami, udziały w polskich spółkach, konta bankowe i maklerskie) oraz zamiar powrotu i wiązanie przyszłości z Polską. W związku z tym Wnioskodawca posiada polską rezydencję podatkową, a dochody uzyskane z gry w pokera podlegają wyłącznie pod polską ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 22 ust. 1 umowy z Maltą.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskane z wygranych w turniejach pokerowych online, w których Wnioskodawca brał udział z terytorium Malty są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, wolne od podatku dochodowego są wygrane w kasynach gry oraz w grach bingo pieniężne i fantowe urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zdaniem Wnioskodawcy, P. S. spełnia warunki przedmiotowe gdyż jest kasynem online (poza ofertą pokerową posiada również inne usługi typowo kasynowe) oraz posiada stosowne uprawnienia wskazane w opisie zdarzenia przyszłego. W związku z tym wygrana w turnieju pokerowym jest „wygraną w kasynie gry” i jest w Polsce zwolniona od podatku i Wnioskodawca od takich wygranych nie zapłaci żadnego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu wygranej w pokera online na terytorium Malty (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2). Natomiast w zakresie potwierdzenia, jaki materiał dowodowy powinien Wnioskodawca zgromadzić aby udowodnić, że środki pieniężne pochodzą z wygranych w internetowych turniejach pokera (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) – osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy – za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a cyt. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, że Wnioskodawca ma miejsce stałego zamieszkania w Polsce dysponuje tutaj częścią domu mieszkalnego, ma rodzinę, przyjaciół, konta bankowe i maklerskie, ubezpieczenie zdrowotne, udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością oraz umowy z polskimi firmami. Wnioskodawca zamierza wyjechać na Maltę na okres dłuższy niż 183 dni w ciągu i będzie brał tam udział w turniejach pokera online organizowanych przez spółkę z siedzibą na Malcie. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do opodatkowania ewentualnych wygranych w internetowych turniejach pokera.

W omawianej sprawie zastosowanie znajdą uregulowania zawarte w umowie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu z dnia 7 stycznia 1994 r. (Dz.U. z 1995 r., Nr 49, poz. 256 ze zm.).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 umowy – w rozumieniu niniejszej umowy określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Określenie to nie obejmuje żadnej osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie.

Jak stanowi art. 4 ust. 2 umowy – jeżeli stosownie do postanowień ustępu 1 osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obydwu Umawiających się Państwach, to jej status będzie określony według następujących zasad:

  1. osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Państwach, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ona silniejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);
  2. jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa;
  3. jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem;
  4. jeżeli jest ona obywatelem obydwu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe władze Umawiających się Państw rozstrzygną sprawę w drodze wzajemnego porozumienia.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. umowy – części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W świetle powyższych przepisów, uznać należy, że Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce a skoro tak, to dochody z tytułu wygranej w internetowym turnieju pokera osiągnięte na terytorium Malty podlegać będą opodatkowaniu tylko w Polsce. Do opodatkowania ww. dochodów w Polsce stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wygrane w kasynach gry oraz w grach bingo pieniężne i fantowe urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Wnioskodawca wskazał, że organizatorem turnieju będzie spółka z siedzibą na Malcie, która świadczy usługi kasynowe na podstawie stosownych licencji.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że jeżeli w istocie organizatorem turniejów pokerowych jest podmiot uprawniony do tego na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących na Malcie, to ewentualna wygrana pieniężna w internetowych turniejach pokera, które odbędą się na terytorium Malty podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania na podstawie z art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu wygranej w pokera online na terytorium Malty należało zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj