Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP3.4513.91.2016.1.MC
z 14 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2016 r. (data wpływu 15 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w magazynowaniu i przeładunku paliw płynnych, prowadzącym bazy paliw na terenie całego kraju. Spółka składuje paliwa do bieżącej dystrybucji, w ramach zapasów obowiązkowych, a także magazynuje państwowe rezerwy paliw ciekłych.


Bazy paliw posiadają status składu podatkowego, ze względu na przyjmowanie, wydawanie oraz magazynowanie na ich terenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.


W ramach swojej działalności Spółka dokonuje na rzecz swoich kontrahentów m.in. przyjęcia wprowadzenia do swoich składów podatkowych paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy wysłanych z innych państw członkowskich UE do składów podatkowych Wnioskodawcy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Z dniem 1 stycznia 2016 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw z dnia 24 lipca 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1479), która miała przede wszystkim na celu redukcję zbędnych obciążeń administracyjnych po stronie zarówno podatników, jak i organów podatkowych (dalej: ustawa deregulacyjna). Jednakże, oprócz tego ww. ustawą wprowadzono również nowe regulacje związane z dokonywaniem nabyć wewnątrzwspólnotowych na rzecz innych podmiotów przez np. podmioty prowadzące składy podatkowe (dodany w ustawie akcyzowej m.in. art. 48 ust. 9).

W dniu 1 sierpnia 2016 r. weszły natomiast w życie regulacje tzw. pakietu paliwowego (Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z dnia 7 lipca 2016 r. Dz. U. z 2016 r. poz. 1052, dalej: pakiet paliwowy), które po raz kolejny zmieniły zasady dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych na rzecz innych podmiotów przez podmioty prowadzące składy podatkowe.

Szczególnie istotny z punktu widzenia działalności Wnioskodawcy jest znowelizowany art. 48 ust. 9, który wskazuje, że: „Podmiot prowadzący skład podatkowy może dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, na rzecz innego podmiotu, pod warunkiem że podmiot, na rzecz którego nabywane są te paliwa, łącznie spełnia następujące warunki:

  1. posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą:
  2. jest właścicielem nabywanych paliw;
  3. posiada:
    1. siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju albo
    2. oddział z siedzibą na terytorium kraju utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju przez ten oddział;
  4. przekaże podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL użyty na potrzeby podatku od towarów i usług przy przemieszczaniu na terytorium kraju paliw”.


Wnioskodawca na zlecenie swoich kontrahentów, przyjmuje i wprowadza do swoich składów podatkowych, przemieszczane z innych państw członkowskich Unii Europejskiej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, paliwa silnikowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (dalej: posiadanie koncesji).

Wnioskodawca pragnie wskazać, że pomimo, iż Spółka żąda od swoich kontrahentów, na rzecz których dokonuje przyjęcia i wprowadzenia do swoich składów podatkowych paliw informacji o spełnieniu warunków wskazanych w art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej, to w praktyce może nie uzyskać takich informacji, bądź uzyskane informacje mogą okazać się nieprawidłowe.

Spółka rozważa więc, czy art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 sierpnia 2016 r. nakłada dodatkowe warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, a jeżeli są to nowe warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy to jakie są konsekwencje ich naruszenia.

W tym miejscu Spółka pragnie zaznaczyć, że w podobnym stanie prawnym obowiązującym przed 1 sierpnia 2016 r., Wnioskodawca uzyskał w dniu 13 stycznia 2016 r. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o nr IPPP3/4513-83/15-4/SM, w której Dyrektor uznał, że ówcześnie obowiązujący art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej nie wprowadza dodatkowego warunku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.


Pomimo, że zmiany prawne w art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej są niewielkie, to Wnioskodawca pragnie potwierdzić powyższą konkluzję Dyrektora także wobec stanu prawnego obowiązującego po 1 sierpnia 2016 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 sierpnia 2016 r. dodaje nowe warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych wskazanych w tym przepisie?
  2. Czy w przypadku uznania, że warunki, o których mowa w art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 sierpnia 2016 r. stanowią warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, to czy ich naruszenie będzie skutkowało zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstaniem zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym wobec podmiotu wysyłającego wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


Art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 sierpnia 2016 r. nie dodaje nowych warunków zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych wskazanych w tym przepisie.


Ad. 2


W przypadku uznania, że warunki o których mowa w art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 sierpnia 2016 r. stanowią warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, to ich naruszenie będzie skutkowało zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstaniem zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym wobec podmiotu wysyłającego wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.


Ad. 1


  1. Regulacje unijne

Wnioskodawca pragnie wskazać, że obrót energetycznymi wyrobami akcyzowymi, w tym paliwami, znajdującymi się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na poziomie unijnym jest regulowany przez Dyrektywę Horyzontalną (Dyrektywa Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG z dnia 16 grudnia 2008 r. Dz. Urz. UE.L 2009 Nr 9, str. 12, ze zm., dalej: Dyrektywa Horyzontalna) oraz Dyrektywę Energetyczną (Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej z dnia 27 października 2003 r. Dz. Urz. UE.L Nr 283, str. 51). To właśnie w Dyrektywie Horyzontalnej zostały ustanowione unijne ramy opodatkowania akcyzą, w tym dotyczące mechanizmu stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Dyrektywy unijne są aktami prawa wtórnego Unii Europejskiej i wiążą co do celu każde państwo członkowskie, do którego są skierowane, przy czym wybór środków i form realizacji tego celu pozostawia się władzom krajowym państwa członkowskiego zobowiązanego do implementacji dyrektywy unijnej.

Zgodnie więc z powyższym, krajowy ustawodawca dokonując implementacji postanowień Dyrektywy Horyzontalnej powinien uwzględnić cel tej dyrektywy w krajowych regulacjach akcyzowych. Jednocześnie, należy podkreślić, że krajowe regulacje akcyzowe powinny być interpretowane w świetle postanowień Dyrektywy Horyzontalnej.

Zasady przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zostały określone w art. 17 - art. 29 Dyrektywy Horyzontalnej. Analizując treść tych przepisów można ustalić jakie warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy prawodawca unijny uznaje za warunki obligatoryjne oraz w jakim zakresie umożliwia państwom członkowskim Unii Europejskiej ustalanie własnych zasad stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Art. 18 Dyrektywy Horyzontalnej wskazuje w ust. 1, że: „Właściwe organy państwa członkowskiego wysyłki wymagają, na ustalonych przez siebie warunkach, złożenia przez uprawnionego prowadzącego skład podatkowy wysyłki lub zarejestrowanego wysyłającego gwarancji na pokrycie ryzyka związanego z przemieszczaniem w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W dalszych częściach tego przepisu zostały wskazane ściśle określone przypadki w których państwa członkowskie mogą odstąpić od warunku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.”

Zgodnie z art. 20 ust. 1 Dyrektywy Horyzontalnej: „Przemieszczanie wyrobów akcyzowych jest uznawane za przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy tylko wówczas, gdy dokonywane jest na podstawie elektronicznego dokumentu administracyjnego stosowanego zgodnie z ust. 2 i 3”. Z treści tego przepisu wynika więc, że warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy podczas przemieszczenia wyrobów akcyzowych jest zastosowanie e-AD.”

Natomiast, dalsze regulacje Dyrektywy Horyzontalnej opisują szczególne sytuacje stosowania e-AD i dokonywania wysyłek wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Przykładowo zawierają uprawnienie państw członkowskich do zezwolenia wysyłającemu na pominięcie danych dotyczących odbiorcy w e-AD w przypadku przemieszczania produktów energetycznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy drogą morską lub wodami śródlądowymi do odbiorcy, czy też uprawnienie państw członkowskich do umożliwienia podziału przemieszczenia wyrobów energetycznych na co najmniej dwa przemieszczenia.

Spółka pragnie podkreślić, że żaden z przepisów Dyrektywy Horyzontalnej nie daje państwom członkowskim uprawnienia do wprowadzenia dodatkowych warunków zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy podczas nabywania i przemieszczanie wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych w tej procedurze.


Jedynym przepisem dającym państwom członkowskim uprawnienie do ustalenia warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest art. 30 Dyrektywy Horyzontalnej.


Przepis ten wskazuje, że „państwa członkowskie mogą ustanowić uproszczone procedury w odniesieniu do przemieszczeń wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy odbywających się w całości na ich terytorium, w tym możliwość zwolnienia z wymogu elektronicznego nadzoru nad takim przemieszczeniami”. Jednakże, art. 30 Dyrektywy Horyzontalnej dotyczy wyłącznie przemieszczeń dokonywanych w całości na terenie kraju. Tym samym, nie daje on uprawnienia państwom członkowskim do określenia procedur, w tym dodatkowych warunków formalnych przemieszczenia wyrobów akcyzowych w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego.


Podsumowując więc powyższe, regulacje Dyrektywy Horyzontalnej nakładają następujące warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych wewnątrzwspólnotowo:

  • złożenie zabezpieczenia akcyzowego,
  • stosowanie e-AD.

Oba powyższe warunki w określonych sytuacjach mogą zgodnie z Dyrektywą Horyzontalną zostać w pewnym stopniu zmodyfikowane. Jednakże, Dyrektywa Horyzontalna w żadnym swoim przepisie nie upoważnia państw członkowskich Unii Europejskiej do ustanowienia dodatkowych warunków zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych.


  1. Regulacje krajowe

Jak już Spółka wskazywała, postanowienia dyrektyw unijnych powinny zostać implementowane do krajowego porządku prawnego w taki sposób, aby realizowały cel dyrektywy.


Przytoczone powyżej przepisy Dyrektywy Horyzontalnej zostały do krajowego porządku prawnego implementowane w art. 41 ustawy akcyzowej.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy akcyzowej, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  • zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD,
  • złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.


Natomiast, literalne brzmienie art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej, obowiązujące od dnia 1 sierpnia 2016 r. wskazuje, że: „Podmiot prowadzący skład podatkowy może dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, na rzecz innego podmiotu, pod warunkiem że podmiot, na rzecz którego nabywane są te paliwa, łącznie spełnia następujące warunki:

  1. posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą;
  2. jest właścicielem nabywanych paliw;
  3. posiada:
    1. siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju albo
    2. oddział z siedzibą na terytorium kraju utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju przez ten oddział;
  4. przekaże podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL użyty na potrzeby podatku od towarów i usług przy przemieszczaniu na terytorium kraju paliw”.


Literalna treść art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej może więc sugerować, że w tym przepisie zostały ustanowione dodatkowe warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.


Jednakże, należy mieć na uwadze, że ustanowienie takich dodatkowych warunków zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy byłoby niezgodne z regulacjami unijnymi, gdyż jak już Spółka wykazała powyżej, Dyrektywa Horyzontalna precyzyjnie określa warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy podczas przemieszczania wyrobów akcyzowych. Wśród tych warunków wskazanych w Dyrektywie Horyzontalnej brak jest warunków wskazanych w art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej.

Również system EMCS nie uzależnia możliwości dokonania przemieszczenia wyrobów akcyzowych od spełnienia warunków wskazanych w art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej. Taka sytuacja wynika z faktu, iż warunki takie jak wskazane w art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej nie są przewidziane na szczeblu unijnym i nie są ujęte w systemie EMCS. W konsekwencji, zdaniem Spółki, dokonując wykładni art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej w świetle celu Dyrektywy Horyzontalnej, należy uznać, że ustanowione w tym przepisie warunki dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego na rzecz innego podmiotu nie stanowią przesłanki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zdaniem Spółki jest to o tyle racjonalne, że nie mają one żadnego wpływu na zabezpieczenie uiszczenia podatku akcyzowego i z tego względu nie powinny mieć wpływu na powstanie zobowiązania w podatku akcyzowym. Należy bowiem zauważyć, że z chwilą wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzowy podmiotem odpowiedzialnym za te wyroby akcyzowe staje się podmiot prowadzący skład podatkowy i to on i odpowiada za zapłatę akcyzy w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego (w przypadku prowadzonych przez Wnioskodawcę usługowych składów podatkowych zapłaty akcyzy dokonuje podmiot posiadający zezwolenia wyprowadzenia). Natomiast warunki wskazane w art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej nie mają w tym przypadku znaczenia dla powstania zobowiązania podatkowego w akcyzie.

W tym miejscu Spółka pragnie wskazać, iż w stanie prawnym przed 1 sierpnia 2016 r. art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej również zawierał warunek nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych (był to nieco inny warunek niż obecnie, ale zbliżony). W związku z tym, na gruncie regulacji prawnych obowiązujących przed 1 sierpnia 2016 r. Wnioskodawca wniosł o potwierdzenie, że art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej nie dodaje nowego warunku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. W dniu 13 stycznia br. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie r wydał Spółce interpretację indywidualną o nr IPPP3/4513-83/15-4/SM, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Zgodnie ze stwierdzeniem zawartym w powyżej wskazanej interpretacji: „(...) art. 48 ust. 9 ustawy (w zakresie posiadania stosownych koncesji lub wpisu do rejestru) nie wprowadza dodatkowego warunku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy (które wynikają z art. 41 ust. 1 ustawy akcyzowej). Spełnienie wymogów tego przepisu jest natomiast niezbędne w celu nabycia wewnątrzwspólnotowego opisanych wyrobów na rzecz podmiotu, który obowiązany jest do posiadania tych koncesji”.

Spółka pragnie wskazać, że pomimo zmiany stanu prawnego z dniem 1 sierpnia 2016 r., konkluzje zawarte w powyżej wskazanej interpretacji indywidualnej pozostają aktualne. Zdaniem Spółki zmiany w ustawie akcyzowej obowiązujące od dnia 1 sierpnia 2016 r. również nie dodają nowych warunków zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych.


Ad. 2


Jak już Spółka wskazała powyżej, w jej ocenie, warunki wskazane w ar. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej nie stanowią warunków zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.


Gdyby uznać, że przedmiotowe warunki są w istocie warunkami zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, to zdaniem Spółki w przypadku ich naruszenia, podmiotem wobec którego powstanie zobowiązanie podatkowe będzie podmiot wysyłający wyroby akcyzowe z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do składu podatkowego Wnioskodawcy.

Jak już bowiem Spółka wskazała, działając na rzecz swoich kontrahentów zobowiązuje się do przyjmowania i wprowadzania do własnego składu podatkowego wyrobów akcyzowych dostarczonych do składów podatkowych Spółki na zlecenie swoich kontrahentów. Natomiast za dokonanie przemieszczenia wewnątrzwspólnotowego odpowiedzialny jest podmiot dokonujący wysyłki wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. To właśnie podmiot wysyłający składa zabezpieczenie akcyzowe oraz wystawia e-AD. Należy przy tym zauważyć, że podmiot wysyłający jest odpowiedzialny za przemieszczane wyroby akcyzowe do momentu dokonania ich odbioru w składzie podatkowym przeznaczenia przez podmiot prowadzący ten skład (w tym przypadku do składu podatkowego Wnioskodawcy). Dopiero z momentem przyjęcia tych wyrobów do składu podatkowego Wnioskodawcy odpowiedzialność za naruszenie warunków zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przenosi się na Wnioskodawcę (jednocześnie Wnioskodawca obejmuje te wyroby zabezpieczeniem akcyzowym lub wyroby te są zwalnianie z obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego).

Podsumowując więc powyższe, jeżeli to podmiot wysyłający jest zobowiązany do spełnienia warunków zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, w związku z dokonywaniem przemieszczenia wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, to zdaniem Spółki, to podmiot wysyłający te wyroby w procedurze zawieszenia poboru akcyzy naruszy warunki, o których mowa w art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


W myśl art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.


Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Zgodnie z art. 48 ust. 9 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy może dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, na rzecz innego podmiotu, pod warunkiem że podmiot, na rzecz którego nabywane są te paliwa, łącznie spełnia następujące warunki:

  1. posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą;
  2. jest właścicielem nabywanych paliw;
  3. posiada:
    1. siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju albo
    2. oddział z siedzibą na terytorium kraju utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju przez ten oddział;
  4. przekaże podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL użyty na potrzeby podatku od towarów i usług przy przemieszczaniu na terytorium kraju paliw.


Na podstawie art. 48 ust. 10 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy, w terminie 3 dni po upływie miesiąca, informuje Prezesa Agencji Rezerw Materiałowych oraz ministra właściwego do spraw finansów publicznych o podmiotach, na rzecz których dokonał w tym miesiącu nabyć wewnątrzwspólnotowych paliw, o których mowa w ust. 9, oraz o nabytych paliwach.

W myśl art. 48 ust. 11 ustawy informacja, o której mowa w ust. 10, powinna zawierać określenie rodzaju, kodu CN i ilości nabytego paliwa oraz:

  1. w przypadku gdy podmiot, na rzecz którego nabyte zostały paliwa, posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju: imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres miejsca zamieszkania lub siedziby podmiotu, jego numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL oraz numer identyfikacyjny REGON;
  2. w przypadku gdy podmiot, na rzecz którego nabyte zostały paliwa, jest przedsiębiorcą zagranicznym prowadzącym działalność w ramach oddziału z siedzibą na terytorium kraju, utworzonego na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej: imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres zamieszkania lub adres jego siedziby, nazwę oddziału z siedzibą na terytorium kraju, w ramach którego przedsiębiorca zagraniczny prowadzi działalność gospodarczą na terytorium kraju, adres siedziby tego oddziału, numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL oddziału użyty na potrzeby podatku od towarów i usług przy przemieszczeniu na terytorium kraju paliw, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz numer identyfikacyjny REGON.

Stosowanie do art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju.


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w magazynowaniu i przeładunku paliw płynnych, prowadzącym bazy paliw na terenie całego kraju. Spółka składuje paliwa do bieżącej dystrybucji, w ramach zapasów obowiązkowych, a także magazynuje państwowe rezerwy paliw ciekłych. Bazy paliw posiadają status składu podatkowego, ze względu na przyjmowanie, wydawanie oraz magazynowanie na ich terenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W ramach swojej działalności, Spółka dokonuje na rzecz swoich kontrahentów m.in. przyjęcia wprowadzenia do swoich składów podatkowych paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy wysłanych z innych państw członkowskich UE do składów podatkowych Wnioskodawcy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca na zlecenie swoich kontrahentów, przyjmuje i wprowadza do swoich składów podatkowych, przemieszczane z innych państw członkowskich Unii Europejskiej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, paliwa silnikowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne. Pomimo, że Spółka żąda od swoich kontrahentów, na rzecz których dokonuje przyjęcia i wprowadzenia do swoich składów podatkowych paliw informacji o spełnieniu warunków wskazanych w art. 48 ust. 9 ustawy, to w praktyce może nie uzyskać takich informacji, bądź uzyskane informacje mogą okazać się nieprawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą między innymi ustalenia czy art. 48 ust. 9 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 sierpnia 2016 r. dodaje nowe warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych wskazanych w tym przepisie.

Odnosząc się do przedmiotowych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że z cytowanego powyżej art. 48 ust. 9 ustawy wynika, że podmiot prowadzący skład podatkowy może dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji, na rzecz innego podmiotu, pod warunkiem że podmiot, na rzecz którego nabywane są te paliwa spełnia łącznie warunki wymienione w tym przepisie tj. posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą, jest właścicielem nabywanych paliw, posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju albo posiada oddział z siedzibą na terytorium kraju utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju przez ten oddział oraz przekaże podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL użyty na potrzeby podatku od towarów i usług przy przemieszczaniu na terytorium kraju paliw.

Podstawowe warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy (przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych) zostały natomiast wskazane w art. 41 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że art. 48 ust. 9 ustawy nie wprowadza dodatkowych warunków zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy (warunki zastosowania przedmiotowej procedury wynikają z art. 41 ust. 1 ustawy). Spełnienie wymogów wskazanych w art. 48 ust. 9 ustawy jest zaś niezbędne w celu nabycia wewnątrzwspólnotowego na rzecz innego podmiotu paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji.

Zatem zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 sierpnia 2016 r. nie dodaje nowych warunków zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych wskazanych w tym przepisie.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.


W konsekwencji uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 za prawidłowe odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 2 stała się bezprzedmiotowa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj