Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/4511-692/16-1/MPŁ
z 25 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2016 r. (data wpływu 29 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2016 r. (data wpływu 16 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania przychodów (dochodów) z tytułu najmu/dzierżawy nieruchomości - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania przychodów (dochodów) z tytułu najmu/dzierżawy nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi od 15 stycznia 1996 r. indywidualną działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG, opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 19 % (podatek liniowy).


Zgodnie z wpisem do CEIDG przedmiotem działalności gospodarczej jest:


  • sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana (PKD 46.90.Z)
  • naprawa i konserwacja maszyn (PKD 33.12.Z)
  • pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.19.Z)
  • sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach (PKD 47.89.Z)
  • sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z)
  • wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych (PKD 77.32.Z)
  • wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 77.39.Z)
  • naprawa i konserwacja urządzeń gospodarstwa domowego oraz sprzętu użytku domowego i ogrodniczego (PKD 95.22.Z)


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT od 15 stycznia 1996 r. i podatnikiem VAT UE od 1 maja 2004 r. Wnioskodawca ewidencję zdarzeń gospodarczych prowadzi w księgach rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości. Wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim i nie ma rozdzielności majątkowej z małżonką.


Wnioskodawca, ze względu na wiek oraz stan zdrowia planuje:


  • wniesienie swojego przedsiębiorstwa w formie aportu do spółki z o.o., przy czym z przedsiębiorstwa wnoszonego aportem do spółki z o.o. wyłączone zostaną niektóre grunty/prawo użytkowania wieczystego gruntów oraz posadowione na nich budynki i budowle oraz budynki i budowle wybudowane na gruncie stanowiącym własność Wnioskodawcy i jego małżonki – nie wniesionym do działalności gospodarczej, a także zobowiązania z tytułu kredytu bankowego zaciągniętego na nabycie prawa użytkowania wieczystego zabudowanego budynkiem magazynowym, z jednoczesnym przyrzeczeniem zawarcia umowy najmu/dzierżawy na te nieruchomości i prawa. Po wniesieniu aportu przedsiębiorstwa grunty/prawo wieczystego użytkowania gruntów oraz budynki i budowle Wnioskodawca wydzierżawi/wynajmie spółce z o.o. Wnioskodawca wraz z małżonką będą jedynymi udziałowcami (wspólnikami) spółki z o.o. (udziały po 50 %) ale po zarejestrowaniu spółki z o.o. w KRS (lub jej podwyższonego kapitału, w przypadku gdy wniesienie aportem przedsiębiorstwa nastąpi już po zarejestrowaniu spółki z o.o. w KRS) lub w terminie późniejszym Wnioskodawca i jego małżonka przekażą w formie darowizny część udziałów spółki z o.o. na rzecz syna. Rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej w spółce z o.o. nie ulegnie zmianie w porównaniu do działalności Wnioskodawcy. Na wartość wnoszonego aportem przedsiębiorstwa będą miały wpływ także wartość firmy, logo, umowy handlowe oraz pracownicy (aktualnie 91 osób).
  • wniesienie swojego przedsiębiorstwa w formie wkładu do spółki z o.o. spółki komandytowej, (dalej: sk) przy czym z przedsiębiorstwa wnoszonego do sk wyłączone zostaną grunty/prawo użytkowania wieczystego gruntów oraz posadowione na nich budynki i budowle oraz budynki i budowle wybudowane na gruncie stanowiącym własność Wnioskodawcy i jego małżonki – nie wniesionym do działalności gospodarczej, a także zobowiązania z tytułu kredytu bankowego zaciągniętego na nabycie prawa użytkowania wieczystego zabudowanego budynkiem magazynowym, z jednoczesnym przyrzeczeniem zawarcia umowy najmu/dzierżawy na te nieruchomości. Po wniesieniu przedsiębiorstwa grunty oraz budynki Wnioskodawca wydzierżawi/wynajmie sk. Wnioskodawca wraz z małżonką będą komandytariuszami sk, komandytariuszem sk będzie również syn Wnioskodawcy, który wniesie do spółki wkład pieniężny lub niepieniężny. Komplementariuszem sk będzie spółka z o.o., której udziałowcami będą Wnioskodawca, małżonka Wnioskodawcy oraz ich syn. Rodzaj działalności gospodarczej w sk nie ulegnie zmianie w porównaniu do działalności Wnioskodawcy. Na wartość wnoszonego wkładu w formie przedsiębiorstwa będą miały wpływ także wartość firmy, logo, umowy handlowe oraz pracownicy (aktualnie 91 osób).


Wymienione poniżej nieruchomości, są składnikami majątku wykorzystywanymi w działalności gospodarczej Wnioskodawcy i zostały wpisane do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, są to:


  1. prawo użytkowania wieczystego (działka nr 19/27 i 19/33 w obrębie 7 Ś. oraz udział w 1/4 w działce nr 19/34 – pozostały udział w 3/4 tej działki należy do osoby trzeciej i Wnioskodawca z części tej cudzej nieruchomości nie korzysta) nabyte aktem notarialnym w dniu 20 października 2015 r., zabudowane budynkiem magazynowym, przekazane do używania w działalności gospodarczej i przyjęte do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w dniu 30 października 2015 r. Od wydatków związanych z nabyciem prawa wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego budynkiem magazynowym Wnioskodawca odliczył podatek VAT. Wydatki związane z ww. nieruchomością były sfinansowane z kredytu bankowego, którego okres spłaty wynosi 5 lat.
  2. nieruchomość (działka 805/154 obręb 9) nabyta aktem notarialnym w dniu 26 stycznia 2009 r., przyjęta do używania w działalności gospodarczej i wpisana do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w dniu 24 kwietnia 2009 r. zabudowana budynkiem gospodarczym – przekazanym do używania w działalności gospodarczej i przyjętym do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w dniu 01 września 2009 r. (Wnioskodawca, z tytułu nabycia tej nieruchomości zabudowanej nie odliczył podatku VAT, bowiem czynność ta była zwolniona z podatku VAT).


    Na nieruchomości tej Wnioskodawca wybudował:


    1. budynek magazynowy nr 1 – przekazany do używania w działalności gospodarczej i przyjęty do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w dniu 20 stycznia 2011 r. (Wnioskodawca odliczył podatek VAT od wydatków związanych z jego budową)
    2. budynek magazynowy nr 2 – przekazany do używania w działalności gospodarczej i przyjęty do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w dniu 30 września 2014 r. (Wnioskodawca odliczył podatek VAT od wydatków związanych z jego budową)
    3. ogrodzenie – przekazane do używania w działalności gospodarczej i przyjęte do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w dniu 30 października 2009 r. (Wnioskodawca odliczył podatek VAT od wydatków związanych z jego budową)
    4. plac utwardzony – przekazany do używania w działalności gospodarczej i przyjęty do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w dniu 15 grudnia 2009 r. (Wnioskodawca odliczył podatek VAT od wydatków związanych z jego budową)
    5. ogrodzenie placu utwardzonego przyjęte do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w dniu 21 czerwca 2010 r. (Wnioskodawca odliczył podatek VAT od wydatków związanych z jego budową).


  3. budynek (sklep – hurtowania – biuro) na działce 769/27, wybudowany na gruncie stanowiącym własność Wnioskodawcy i jego małżonki i nie wniesionym do działalności gospodarczej. Budynek został przekazany do używania w działalności gospodarczej i przyjęty do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w dniu 31 grudnia 2009 r. (Wnioskodawca odliczył podatek VAT od wydatków związanych z jego budową).


Budowa została sfinansowana z kredytu bankowego, który został spłacony w całości. Z budynkiem tym związane są także odrębne środki trwałe (w tym m.in. kocioł centralnego ogrzewania, winda, centrala wentylacyjna, kolektory słoneczne, klimatyzatory, wentylator oraz kurtyna powietrzna) przekazane do używania w działalności gospodarczej i przyjęte do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w dniu 31 grudnia 2009 r. (Wnioskodawca odliczył podatek VAT od wydatków związanych z nabyciem ww. składników majątku).

Znajdujące się ww. obiektach budowlanych maszyny, wyposażenie i inne środki trwałe, z wyjątkiem środków trwałych związanych z budynkiem opisanym w lit. c) – jako składniki przedsiębiorstwa zostaną wniesione do spółki z o.o. Nieruchomości będące przedmiotem wyłączenia nie są i nie były wynajmowane osobom trzecim.


W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawca planuje likwidację działalności gospodarczej lub jej dalsze prowadzenie polegające na wynajmie nieruchomości wyłączonych z aportu przedsiębiorstwa.


W zależności od podjętej decyzji:


  1. Dotychczasowa indywidualna działalność gospodarcza Wnioskodawcy zostanie zlikwidowana w CEIDG oraz w urzędzie skarbowym w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Przed likwidacją działalności Wnioskodawca wycofa z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie ww. nieruchomości oraz posadowione na nich budynki i budowle, które będą wydzierżawione/wynajmowane na rzecz spółki z o.o. lub sk i jako dzierżawa/najem majątku na podstawie umowy nie zawartej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej dla celów podatku dochodowego opodatkowane będą zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych (po złożeniu stosownego wniosku) w wysokości 8,5 % przychodu (małżonkowie złożą także oświadczenie, że Wnioskodawca będzie płacił ten podatek). Wycofanie z działalności gospodarczej ww. nieruchomości – nastąpi poprzez dokonanie stosownych zapisów o wycofaniu składników majątku w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz w księgach rachunkowych i będzie miało jedynie skutek w podatku dochodowym od osób fizycznych, poprzez zastosowanie art. 10 ust. 2 pkt 3 a w przypadku składników majątku pozostałych po likwidacji działalności gospodarczej – art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. a) oraz art. 14 ust. 3 pkt 12 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w związku z likwidacją działalności gospodarczej Wnioskodawca:


    1. sporządzi spis z natury składników majątku, które pozostałyby w działalności gospodarczej Wnioskodawcy po wycofaniu ww. nieruchomości i nie wniesionych w formie aportu/wkładu oraz dokona jego wyceny
    2. sporządzi wykaz składników majątku, o którym mowa w art. 24 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    3. dokona zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień likwidacji działalności
    4. złoży wniosek o wykreślenie wpisu działalności gospodarczej w CEIDG


  2. Wnioskodawca, nie zlikwiduje działalności gospodarczej w CEIDG oraz w urzędzie skarbowym w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych lecz będzie ją dalej prowadził, ale jedynie w oparciu o nieruchomości, które zostały wyłączone z aportu przedsiębiorstwa wniesionego do spółki z o.o. lub sk. Nieruchomości te nadal będą figurowały w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ponieważ nadal będą wykorzystywane w działalności gospodarczej; przy czym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy będzie ich wynajem/dzierżawa na rzecz spółki z o.o. lub sk. Wynajem nieruchomości nastąpi na podstawie umowy zawartej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawca dokona także zmian w CEIDG w zakresie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Tak jak dotychczas dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca, zarówno w roku bieżącym jak w latach następnych, będzie opodatkowywał w formie podatku liniowego, na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Ponadto, w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że w wyniku ponownego rozważenia planowanych form restrukturyzacji swojej dotychczasowej działalności gospodarczej Wnioskodawca postanowił, iż składnikiem majątku, który nie zostanie wyłączony z przedsiębiorstwa wnoszonego aportem do spółki z o.o. lub wkładu do sk będzie nieruchomość opisana we wniosku pod literą a) oraz zobowiązania z tytułu kredytu bankowego zaciągniętego na nabycie prawa użytkowania wieczystego zabudowanego budynkiem magazynowym.


Z tego względu stan faktyczny przedstawiony we wniosku, do którego składane jest uzupełnienie ulega zmianie, bowiem z przedsiębiorstwa, które Wnioskodawca zamierza wnieść aportem/w formie wkładu nie zostanie wyłączone:


  • prawo użytkowania wieczystego (działka nr 19/27 i 19/33 w obrębie 7 Ś. oraz udział w 1/4 w działce nr 19/34 – pozostały udział w 3A tej działki należy do osoby trzeciej i Wnioskodawca z części tej cudzej nieruchomości nie korzysta) nabyte aktem notarialnym w dniu 20 października 2015 r., zabudowane budynkiem magazynowym, przekazane do używania w działalności gospodarczej i przyjęte do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w dniu 30 października 2015 r.
  • zobowiązanie z tytułu kredytu bankowego zaciągniętego na nabycie ww. prawa użytkowania wieczystego zabudowanego budynkiem magazynowym.


Wnioskodawca zamierza również udzielić spółce z o.o., w której będzie jednym z udziałowców lub sk, w której będzie komandytariuszem pożyczkę gotówkową na okres 3 lat, przy czym jej spłata nastąpi w wysokości 1/3 pożyczki w każdym roku tego okresu.


Ponieważ ww. nieruchomość zabudowana zostanie wniesiona aportem do spółki z o.o. lub w formie wkładu do sk to nie będzie już przedmiotem najmu/dzierżawy wnioskodawcy wówczas gdy:


  • Wnioskodawca zlikwiduje działalność gospodarczą w CEDIG oraz w Urzędzie Skarbowym dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych i umowa ta nie będzie zawarta w ramach działalności gospodarczej lub
  • Wnioskodawca nie dokona likwidacji działalności gospodarczej fizycznych lecz będzie ją dalej prowadził, ale jedynie w oparciu o nieruchomości, które zostaną wyłączone z aportu przedsiębiorstwa wniesionego do spółki z o.o. lub sk wymienione w lit. b-c) (jedynie dokona zmiany w CEDIG w zakresie rodzaju działalności) i umowa ta będzie zawarta w ramach działalności gospodarczej, tj. wg stanu przyszłego opisanego w pkt. I i II.


W związku z powyższym opisem zadano m.in następujące pytania:


  1. Czy wnioskodawca, wycofując z działalności gospodarczej niektóre z nieruchomości zabudowanych wykorzystywane w działalności gospodarczej a następnie likwidując działalność gospodarczą, o której mowa w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej oraz w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie dokonując likwidacji działalności gospodarczej zdefiniowanej w ustawie o podatku od towarów i usług i zawierając umowę wynajmu/dzierżawy ze spółką z o.o. lub sk nie w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może korzystać z opodatkowania 8,5% stawką zryczałtowanego podatku, o którym mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
  2. Czy wnioskodawca, po przekazaniu swojego przedsiębiorstwa w formie aportu do spółki z o.o. lub do spółki komandytowej, z wyłączeniem nieruchomości opisanych we wniosku lit. b-c), prowadząc działalność gospodarczą – w oparciu o nieruchomości, które pozostaną w jego działalności gospodarczej – polegającą na ich wynajmie/dzierżawie do spółki z o.o. lub sk będzie mógł nadal korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie podatku liniowego, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Ad.1

Zdaniem Wnioskodawcy przychód z tytułu wynajmu/dzierżawy majątku prywatnego, nie wykorzystywanego w działalności gospodarczej, (wycofanego z prowadzonej uprzednio działalności gospodarczej), na podstawie umowy nie zawartej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca ma prawo opodatkować zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5 % pod warunkiem, że złoży stosowne oświadczenia, o których mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W myśl bowiem art. 1 pkt 2 tej ustawy podstawowym warunkiem zastosowania tej ustawy do przychodów z najmu/dzierżawy jest aby umowa ta (najmu/dzierżawy) nie była zawierana w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, co w przypadku Wnioskodawcy zostanie spełnione.


Ad.2

Zdaniem Wnioskodawcy, pozostałe w jego działalności gospodarczej nieruchomości – po wniesieniu przedsiębiorstwa w formie aportu do spółki z o.o. lub sk – będą nadal wykorzystywane w działalności gospodarczej poprzez ich wynajęcie/dzierżawę spółce z o.o. lub sk na podstawie umowy zawartej w ramach działalności gospodarczej i z tego względu uzyskane z tego tytułu przychody będą stanowiły przychody ze źródła przychodów jakim jest pozarolniczą działalność gospodarcza (art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) a uzyskane dochody będą mogły być nadal opodatkowane podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Uzasadnienie stanowiska w zakresie pyt. 1

Wycofanie składników majątku z działalności gospodarczej (poprzez dokonanie stosownych zapisów o wycofaniu składników majątku w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz w księgach rachunkowych), które zostały wyłączone z aportu przedsiębiorstwa do spółki z o.o. lub sk na cele osobiste a także likwidacja źródła przychodu z działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w CEIDG spowoduje, iż do Wnioskodawcy będą miały zastosowanie jedynie przepisy art. 10 ust. 2 pkt 3 a w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku pozostałych po likwidacji działalności gospodarczej – art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. a) oraz art. 14 ust. 3 pkt 12 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku zawarcia przez Wnioskodawcę i jego małżonkę umowy wynajmu/dzierżawy (umowa ta nie będzie zawarta w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej), tych nieruchomości, jako nie wykorzystywanych w działalności gospodarczych, na rzecz spółki z o.o. lub sk – będzie on otrzymywał przychód, o którym mowa w art. 10 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i na podstawie art. 1 pkt 2, art. 6 ust. 1 a oraz art. 9 ust. 4 a także art. 12 ust. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne będzie miał prawo do wyboru opodatkowania tego przychodu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych (po złożeniu stosownego wniosku) w wysokości 8,5 % przychodu (małżonkowie złożą także oświadczenie, że Wnioskodawca będzie płacił ten podatek).

Przychód z tytułu wynajmu majątku prywatnego, nie wykorzystywanego w działalności gospodarczej, (wycofanego z prowadzonej uprzednio działalności gospodarczej), na podstawie umowy nie zawartej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca ma prawo opodatkować zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5 % pod warunkiem, że złoży stosowne oświadczenia, o których mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W myśl bowiem art. 1 pkt 2 tej ustawy podstawowym warunkiem zastosowania tej ustawy do przychodów z najmu/dzierżawy jest aby umowa ta (najmu/dzierżawy) nie była zawierana w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, co w przypadku Wnioskodawcy zostanie spełnione.


Uzasadnienie stanowiska w zakresie pyt. 2

Jeżeli Wnioskodawca pozostałe w jego działalności gospodarczej nieruchomości – po wniesieniu przedsiębiorstwa w formie aportu do spółki z o.o. lub sk – będzie nadal wykorzystywał w działalności gospodarczej poprzez ich wynajęcie/dzierżawę spółce z o.o. lub sk na podstawie umowy zawartej w ramach działalności gospodarczej to uzyskane z tego tytułu przychody będą stanowiły przychody ze źródła przychodów jakim jest pozarolniczą działalność gospodarcza (art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i z tego względu nadal będzie mógł uzyskane dochody opodatkować podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 10 określa źródła przychodu, w tym m.in. w pkt 3 — pozarolniczą działalność gospodarczą a w pkt 6 najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.


Działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest działalność zarobkowa:


  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;


Zatem, skoro wynajmowane/wydzierżawione składniki majątku (nieruchomości zabudowane) będą związane z działalnością gospodarczą – umowa najmu/dzierżawy będzie zawarta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – działalność ta będzie prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły to uzyskane z tego tytułu przychody należy zaliczyć do przychodów z działalności gospodarczej, do którego może mieć zastosowanie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.


Stosownie do przepisów ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:


  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.


Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Wskazana definicja pozwala na wyróżnienie kilku elementów tworzących to pojęcie, a mianowicie jest to działalność zarobkowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzona we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Zarobkowy charakter działalności oznacza, że działalność ta jest nastawiona na osiągnięcie zysku, dochodu, co odróżnia ją od działalności społecznej. Przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu.

Zorganizowany sposób działania w obrocie gospodarczym to prowadzenie tej działalności w sposób metodyczny, zaplanowany, systematyczny, uporządkowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Wykonywanie działalności w sposób ciągły to prowadzenie jej w sposób stały, nie okazjonalny. Ciągłość działania wiąże się z jej planowanym charakterem i realizacją poszczególnych zamierzeń. Przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy, istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu np. powtarzalny najem przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter; o ciągłości nie przesądza wynajmowanie danej nieruchomości przez kilka lat, lecz powtarzalność podejmowanych działań oraz ich rozmiar.

Działanie we własnym imieniu oznacza, że podmiot prowadzący działalność gospodarczą występuje jako podmiot niezależny prawnie od innych podmiotów, a podejmowane przez niego czynności rodzą bezpośrednio dla niego określone prawa i obowiązki.

Zatem każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki, stanowi w rozumieniu przepisów ww. ustawy pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od tego czy podatnik dokonał jej rejestracji czy nie, bowiem ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależnia uznania danego działania za pozarolniczą działalność gospodarczą od faktu zarejestrowania bądź zgłoszenia do właściwego rejestru tej działalności (tzw. uniwersalna definicja pozarolniczej działalności gospodarczej).

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Dlatego nie w każdym przypadku podatnik może zaliczyć przychód z wynajmowanych nieruchomości do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy. Jeżeli bowiem rozmiar, powtarzalność, zarobkowy charakter oraz sposób zorganizowania wskazują na znamiona działalności gospodarczej, to w takim przypadku wynajem nieruchomości spełnia przesłanki uznania go za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winien zostać rozliczony na zasadach właściwych dla tego źródła przychodu.

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 380 z późn. zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Przepisy Kodeksu cywilnego nakładają na wynajmującego szereg obowiązków; zgodnie z art. 662 ww. ustawy, wynajmujący powinien wydać najemcy rzecz w stanie przydatnym do umówionego użytku i utrzymywać ją w takim stanie przez czas trwania najmu.

Natomiast, jeżeli w czasie trwania najmu rzecz wymaga napraw, które obciążają wynajmującego, a bez których rzecz nie jest przydatna do umówionego użytku, najemca może wyznaczyć wynajmującemu odpowiedni termin do wykonania napraw. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu najemca może dokonać koniecznych napraw na koszt wynajmującego (art. 663 Kodeksu cywilnego).

W myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć –pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług działalność usługowa związana z obsługą rynku nieruchomości sklasyfikowana została w sekcji L, sekcja ta obejmuje dział 68 PKWiU.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, tj. z najmu poza działalnością gospodarczą.

Ponadto wskazać należy, że stosownie do treści art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, inne niż wskazane w art. 6 ust. 1a ustawy, wymienione zostały w poz. 28 załącznika nr 2, stanowiącego Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem wynajem na warunkach innych niż wskazane w art. 6 ust. 1a ustawy, podlega wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem na podstawie wskazanego powyżej art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Art. 12 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, iż przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe. Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 6 ww. ustawy zasada, o której mowa w ust. 5, ma również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a, chyba że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z nich.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 6, składa się właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego najpóźniej do dnia 20 stycznia roku podatkowego, a w przypadku rozpoczęcia osiągania przychodów w trakcie roku podatkowego w terminie pierwszej wpłaty na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

W przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 4 ww. ustawy).


Reasumując, możliwość opodatkowania uzyskanych przez Wnioskodawcę dochodów z najmu nieruchomości zależy od spełnienia następujących warunków:


  • umowy najmu nie mogą być zawarte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej,
  • najem nie może być wykonywany w sposób zorganizowany i ciągły (w warunkach charakterystycznych dla działalności gospodarczej),
  • w terminie określonym w art. 9 ust. 4 ww. ustawy, Wnioskodawca złoży pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje wniesienie do spółki komandytowej lub spółki z o.o., jako wkład niepieniężny, całe swoje przedsiębiorstwo, z wyłączeniem nieruchomości (opisanych w lit. b) i c)). Przyszła spółka komandytowa lub spółka z o.o. będzie korzystała z tych nieruchomości na podstawie umowy najmu/dzierżawy zawartej z Wnioskodawcą.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawca planuje likwidację działalności gospodarczej lub jej dalsze prowadzenie polegające na wynajmie nieruchomości wyłączonych z aportu przedsiębiorstwa.


W zależności od podjętej decyzji:


  1. Dotychczasowa indywidualna działalność gospodarcza Wnioskodawcy zostanie zlikwidowana w CEIDG oraz w urzędzie skarbowym w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Przed likwidacją działalności Wnioskodawca wycofa z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie ww. nieruchomości oraz posadowione na nich budynki i budowle, które będą wydzierżawione/wynajmowane na rzecz spółki z o.o. lub sk i jako dzierżawa/najem majątku na podstawie umowy nie zawartej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej dla celów podatku dochodowego opodatkowane będą zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych (po złożeniu stosownego wniosku) w wysokości 8,5 % przychodu (małżonkowie złożą także oświadczenie, że Wnioskodawca będzie płacił ten podatek). Wycofanie z działalności gospodarczej ww. nieruchomości - nastąpi poprzez dokonanie stosownych zapisów o wycofaniu składników majątku w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz w księgach rachunkowych i będzie miało jedynie skutek w podatku dochodowym od osób fizycznych, poprzez zastosowanie art. 10 ust. 2 pkt 3 a w przypadku składników majątku pozostałych po likwidacji działalności gospodarczej – art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. a) oraz art. 14 ust. 3 pkt 12 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w związku z likwidacją działalności gospodarczej Wnioskodawca:


    1. sporządzi spis z natury składników majątku, które pozostałyby w działalności gospodarczej Wnioskodawcy po wycofaniu ww. nieruchomości i nie wniesionych w formie aportu/wkładu oraz dokona jego wyceny
    2. sporządzi wykaz składników majątku, o którym mowa w art. 24 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    3. dokona zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień likwidacji działalności
    4. złoży wniosek o wykreślenie wpisu działalności gospodarczej w CEIDG


  2. Wnioskodawca, nie zlikwiduje działalności gospodarczej w CEIDG oraz w urzędzie skarbowym w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych lecz będzie ją dalej prowadził, ale jedynie w oparciu o nieruchomości, które zostały wyłączone z aportu przedsiębiorstwa wniesionego do spółki z o.o. lub sk. Nieruchomości te nadal będą figurowały w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ponieważ nadal będą wykorzystywane w działalności gospodarczej; przy czym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy będzie ich wynajem/dzierżawa na rzecz spółki z o.o. lub sk. Wynajem nieruchomości nastąpi na podstawie umowy zawartej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawca dokona także zmian w CEIDG w zakresie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Tak jak dotychczas dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca, zarówno w roku bieżącym jak w latach następnych, będzie opodatkowywał w formie podatku liniowego, na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Mając na uwadze powyższe w kontekście przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że o ile wskazane we wniosku nieruchomości zostaną wycofane z działalności gospodarczej, a umowa zostanie zawarta poza (nie w ramach) prowadzonej działalności gospodarczej, to przychody uzyskane z tytułu najmu/dzierżawy tych nieruchomości będą mogły zostać zaliczone do źródła przychodów, o którym mowa w cyt. wyżej art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (najmu nieruchomości) i opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości (wg stawki) 8,5% uzyskanych przychodów.

W kwestii możliwości opodatkowania dochodu na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać, co następuje.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z treścią art. 9a ust. 4 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zawiadomienie o rezygnacji ze sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, podatnik może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.


W tym miejscu należy również przytoczyć treść art. 9a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, jeżeli podatnik:


  1. prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną,
  2. jest wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną


  • wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.


W myśl art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca – jeżeli jego indywidualna działalność gospodarcza zostanie zlikwidowana i najem nie będzie wykonywany w warunkach wynikających z definicji działalności gospodarczej (tj. w szczególności nie będzie wykonywany w sposób zorganizowany i profesjonalny) – będzie mógł opodatkować przychody uzyskiwane z najmu/dzierżawy gruntu oraz budynku produkcyjno-biurowego na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%.

Natomiast dochody z tytułu najmu/dzierżawy przedmiotowych gruntów oraz budynków – jeżeli indywidualna działalność gospodarcza Wnioskodawcy nie zostanie zlikwidowana i Wnioskodawca będzie prowadził najem nieruchomości w ramach działalności gospodarczej – mogą być opodatkowane przez Wnioskodawcę w sposób określony w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatkiem liniowym.


Końcowo wskazać należy, że zakres żądania wnioskodawcy wyznacza:


  1. stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,
  2. stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez wnioskodawcę oraz
  3. zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) wnioskodawcy w kontekście jego wątpliwości interpretacyjnych w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego oraz własne stanowisko wnioskodawcy.


Ponadto tut. organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalenie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli zatem zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej będzie różniło się od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja indywidualna nie będzie chroniła Wnioskodawcy.


Ponadto, zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 maja 2016 r., o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 846), przepis art. 14na ustawy zmienianej w art. 1 ma zastosowanie do interpretacji indywidualnych wydanych od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj