Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPP2.4512.743.2016.1.RS
z 5 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2016 r. (data wpływu 13 października 2016 r.), uzupełnionym w dniu 1 grudnia 2016 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „K." - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 października 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 1 grudnia 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „K".


We wniosku i jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Miasto S. realizuje projekt pn. „K." współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Zakres projektu obejmuje kompleksową modernizację energetyczną dwóch budynków Zespołu Szkół Technicznych położonych przy ul. S. X i XY w miejscowości S. Prace budowlane polegają m. in. na wymianie części zewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej, ociepleniu ścian zewnętrznych i fundamentowych, ociepleniu stropodachów, regulacji instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej wraz z poprawą izolacji na rurach, wymianie opraw na energooszczędne, wykonaniu wentylacji mechanicznej z rekuperacją w sali sportowej. Ponadto wykonany zostanie remont schodów, daszków i elementów zewnętrznych oraz oddymianie klatek schodowych, a także roboty budowlane związane z remontem dachu i elewacji budynku garażowego (stanowiące koszty niekwalifikowane - finansowane w całości ze środków Miasta). Wykonanie powyższych robót stanowiących koszty niekwalifikowane jest niezbędne przy realizacji ww. projektu, jednakże nie będą one podlegać współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, gdyż nie przyczyniają się do zwiększenia efektywności energetycznej Zespołu Szkół Technicznych w miejscowości S. Dlatego też ww. koszty niekwalifikowane zostaną sfinansowane wyłącznie ze środków własnych Miasta, bez dotacji ze środków UE. Projekt zostanie zakończony do końca 2016 r.

Miasto jest właścicielem infrastruktury, która w ramach ww. projektu podlega kompleksowej modernizacji energetycznej, tj. budynków szkolnych Zespołu Szkół Technicznych mieszczących się przy ul. S. X i XY znajdujących się w trwałym zarządzie Zespołu Szkół Technicznych w miejscowości S. Struktura właścicielska oraz sposób wykorzystania budynków Zespołu Szkół Technicznych (ZST) w miejscowości S. po zakończeniu realizacji projektu pozostanie bez zmian. Własność nie zostanie przeniesiona na żaden inny podmiot, a budynki podlegające modernizacji energetycznej pozostaną w trwałym zarządzie Zespołu Szkół Technicznych. Eksploatacja i utrzymanie ww. obiektu oświatowego - ZST w miejscowości S. jest i nadal będzie finansowane z budżetu Miasta. Miasto jest organem prowadzącym Zespół Szkół Technicznych w miejscowości S., które każdego roku zapewnia odpowiednie środki finansowe związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem powyższego obiektu oświatowego. Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. inwestycji wystawiane są na Miasto.

Budynki przy ul. S. X i XY podlegające kompleksowej modernizacji energetycznej są wykorzystywane w celu prowadzenia działalności statutowej, tj. działalności dydaktycznej, wychowawczej i kształcenia umiejętności zgodnie z programami nauczania. W skład Zespołu Szkół Technicznych wchodzi także budynek garażowy, który podlega kompleksowej modernizacji energetycznej w ramach ww. projektu, jednakże stanowi on w całości koszt niekwalifikowalny i będzie finansowany wyłącznie ze środków własnych Miasta, tj. bez dotacji ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Ponadto, do Zespołu Szkół Technicznych należy budynek dydaktyczny przy ul. S. nie będący elementem ww. projektu (nie podlega kompleksowej modernizacji energetycznej).

Należy nadmienić, że realizacja przedmiotowej inwestycji wynika z wykonywania zadań własnych Miasta, o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zgodnie z którą gmina ma zaspokajać zbiorowe potrzeby wspólnoty, a w szczególności wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 15. Wśród nich znajdują się zadania własne, do których należy m. in. ochrona środowiska, edukacja publiczna oraz utrzymanie gminnych obiektów użyteczności publicznej.

Obiekty Zespołu Szkół Technicznych nie są wykorzystywane przez Miasto do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a jedynie do celów statutowych, tj. działalności dydaktyczno-edukacyjnej i wychowawczej. Zespół Szkół Technicznych w miejscowości S. nie prowadzi działalności dotyczącej odpłatnego wynajmu pomieszczeń czy infrastruktury obiektów oświatowych, będącej w trwałym zarządzie ZST, dla osób czy podmiotów zewnętrznych oraz jakiejkolwiek działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Realizacja przez Miasto ww. projektu jakim jest termomodernizacja Zespołu Szkół Technicznych w miejscowości S. nie jest i nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Miasto przy realizacji powyższego projektu nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zgodnie z art. 86 ust 1 ww. ustawy od towarów i usług, odliczenie takie przysługuje jedynie w przypadku wykonywania czynności opodatkowanych, natomiast Miasto nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej w tym zakresie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Miasto może odliczyć podatek, który zawarty jest w ramach realizacji projektu pn. „K."?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku zawartego w wartości całkowitej realizowanego projektu pn. „K.". Odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług powiązane jest z tym aby dane zadanie było związane z wykonywanymi przez Miasto czynnościami opodatkowanymi. W tym przypadku realizacja przedmiotowego projektu pn. „K." nie będzie związana z wykonywanymi przez Miasto czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym, nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji tego przedsięwzięcia.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Realizacja ww. projektu polegająca na kompleksowej modernizacji energetycznej budynków Zespołu Szkół Technicznych w miejscowości S. nie służy i nie będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. Obiekty te nie są wykorzystywane przez Miasto do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Zespół Szkół Technicznych w miejscowości S. jest placówką publiczną, prowadzi działalność statutową, którą stanowi działalność dydaktyczno-edukacyjna i wychowawcza. Zespół Szkół Technicznych w miejscowości S. nie prowadzi działalności dotyczącej odpłatnego wynajmu pomieszczeń czy infrastruktury, będącej w trwałym zarządzie ZST, dla osób czy podmiotów zewnętrznych oraz jakiejkolwiek działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną. Miasto nie ma więc prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. „K.", ponieważ powyższe przedsięwzięcie nie jest związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj