Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP2.4512.825.2016.2.EJu
z 22 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 października 2016 r. (data wpływu 19 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z 28 listopada 2016 r. znak: WO.431.5.6.2016 (data wpływu 30 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku w związku z realizacją projektu „...” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku w związku z realizacją projektu „...”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 28 listopada 2016 r., znak: WO.431.5.6.2016 (data wpływu 30 listopada 2016 r.), będącego odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 21 listopada 2016 r znak: 2461-IBPP2.4512.825.2016.1.EJu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 23 sierpnia 2016 r. na podstawie Uchwały, Zarząd Województwa wybrał do dofinansowania projekt złożony przez Powiat w ramach Działania 12.2 Infrastruktura kształcenia zawodowego, Poddziałanie 12.2.2 Infrastruktura kształcenia zawodowego - RIT Subregionu RPO W na lata 2014 - 2020 pn. „...”. Całkowita wartość projektu: 3 089 382,00 zł.

Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ok. 85% kosztów kwalifikowanych): 2 608 204,56 zł.

Planowany projekt ma na celu zwiększenie kompetencji uczniów szkół zawodowych poprzez stworzenie w Centrum Kształcenia Praktycznego, wchodzącego w skład Powiatowego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, pracowni dydaktycznych pozwalających na kształcenie w zawodach pożądanych przez rynek pracy.

W ramach projektu zaplanowano wykonanie prac budowlanych oraz zakup wyposażenia do 4 warsztatów/pracowni zawodowych:

  • warsztaty szkolne - stanowisko do obróbki cieplnej, obróbki plastycznej, ręcznej i mechanicznej,
  • pracownia projektowania i programowania urządzeń i systemów mechatronicznych/ pracownia programowania obrabiarek sterowanych numerycznie,
  • pracownia montażu urządzeń i systemów mechatronicznych,
  • pracownia mikrobiologiczna.

Nieruchomość (budynek w zarządzie trwałym PCKZiU), na terenie której znajdują się pracownie objęte projektem, jest własnością Powiatu, jednostki samorządu terytorialnego posiadającej status osoby prawnej, zgodnie z treścią art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 814 z późn. zm,). Okres realizacji projektu: 5 października 2015 r. – 31 grudnia 2017 r. Rzeczowa realizacja zadania (wykonanie robót z nadzorami i zakup wyposażenia) prowadzona będzie w 2017 roku. W celu przygotowania wniosku o dofinansowanie, w roku 2015 i 2016 dokonane zostały pierwsze płatności za wykonanie dokumentacji projektowej oraz dokumentacji aplikacyjnej.

Uzyskane efekty projektu w postaci wyremontowanych/zmodernizowanych pomieszczeń oraz zakupionego do nich wyposażenia, przeznaczone będą na edukacyjne cele o charakterze publicznym i nieodpłatnie udostępniane użytkownikom Centrum Kształcenia Praktycznego. Jedyny przychód w projekcie (zgodnie w wnioskiem o dofinansowanie) może pojawić się w związku z wykorzystaniem jednej z pracowni (pracownia mikrobiologii) do prowadzenia zajęć dla osób dorosłych (ewentualne opłaty za prowadzone kursy skalkulowane będą do wysokości ponoszonych kosztów za prowadzone kursy - roczny przychód z tego tytułu oszacowano na poziomie 6 000,00 zł). Realizacja projektu (zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie)prowadzona będzie przez Powiatowe Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego. Płatności związane z realizacją projektu dokonywane będą na podstawie faktur VAT oraz rachunków wystawianych przez wykonawców/dostawców usług/wyposażenia na Powiatowe Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż w związku z centralizacją podatku VAT od 1 stycznia 2017 r. jednostki budżetowe (szkoły) stosować będą wyliczony prewspółczynnik w związku z uzyskiwaniem dochodu z części mienia nie objętej projektem.

W piśmie uzupełniającym z 28 listopada 2016 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i w następujący sposób udzielił wyjaśnień:

  1. Tak, Wnioskodawca - jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
  2. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu przeznaczone będą na edukacyjne cele o charakterze publicznym, czyli ich zakup należeć będzie do czynności nie opodatkowanych podatkiem VAT oraz ewentualnie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.
  3. Infrastruktura (warsztaty/pracownie) powstała w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz ewentualnie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (pracownia mikrobiologii).
  4. Ewentualnie odbywające się odpłatne zajęcia dla dorosłych (kursy), realizowane z wykorzystaniem pracowni mikrobiologii, stanowią czynności zwolnione z opodatkowania od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. l pkt 29a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2016 poz. 710).
  5. Tak, Wnioskodawca - Powiat w ramach realizacji projektu wykonuje zadania własne zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, który brzmi: „Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: 1) edukacji publicznej. Placówka, której dotyczy realizowany projekt jest szkołą publiczną, a jej organem prowadzącym jest Powiat (na podstawie art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz.U. z 2015 poz. 2156 z późn. zm.), dla którego prowadzenie placówek kształcenia ustawicznego i placówek kształcenia praktycznego jest zadaniem własnym na podstawie art. 5 ust. 5a w/w ustawy. Realizowany projekt polega na wykonaniu prac budowlanych oraz zakupie wyposażenia do 4 warsztatów/pracowni w Centrum Kształcenia Praktycznego wchodzącego w skład Powiatowego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, za działalność którego na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty odpowiada organ prowadzący, czyli Powiat. Jako szczegółowe zadania organu zostały wymienione w art. 5 ust. 7 w/w ustawy między innymi następujące punkty: 1) - „zapewnieniem warunków działania szkoły...”, 2) „wykonanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie”, 4) „wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania...”. W związku z powyższym realizacja zadania, objętego dofinansowaniem w ramach EFRR RPO W na lata 2014-2020, wpisuje się w zadania własne Powiatu o charakterze publicznoprawnym.
  6. Powiatowe Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT - zwolnienie podmiotowe - art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. 2016 poz. 710).
  7. Tak, Powiatowe Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego będzie podlegało centralizacji rozliczeń podatkowych z Wnioskodawcą od dnia 1 stycznia 2017 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powiat (Beneficjent) nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT w projekcie pn. „...” , tzn. nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (jak również zwrot tego podatku) w związku realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ,,ustawą” – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Sposób i termin zwrotu podatku VAT określony został w przepisach art. 87 ust. 2-10a ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2013 r.,poz. 1656 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z tą regulacją, z prawa do odliczenia podatku oraz prawa do zwrotu skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: edukacji publicznej i utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 1 i 19 ww. artykułu).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W okresie od 5 października 2015 r. do 31 grudnia 2017 r. realizuje projekt pn. „...”.

Uzyskane efekty projektu w postaci wyremontowanych/zmodernizowanych pomieszczeń oraz zakupionego do nich wyposażenia, przeznaczone będą na edukacyjne cele o charakterze publicznym i nieodpłatnie udostępniane użytkownikom Centrum Kształcenia Praktycznego. Jedyny przychód w projekcie (zgodnie w wnioskiem o dofinansowanie) może pojawić się w związku z wykorzystaniem jednej z pracowni (pracownia mikrobiologii) do prowadzenia zajęć dla osób dorosłych (ewentualne opłaty za prowadzone kursy skalkulowane będą do wysokości ponoszonych kosztów za prowadzone kursy - roczny przychód z tego tytułu oszacowano na poziomie 6 000,00 zł). Realizacja projektu (zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie) prowadzona będzie przez Powiatowe Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego. Płatności związane z realizacją projektu dokonywane będą na podstawie faktur VAT oraz rachunków wystawianych przez wykonawców/dostawców usług/wyposażenia na Powiatowe Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu przeznaczone będą na edukacyjne cele o charakterze publicznym, czyli ich zakup należeć będzie do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT oraz ewentualnie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Infrastruktura (warsztaty/pracownie) powstała w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz ewentualnie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (pracownia mikrobiologii). Ewentualnie odbywające się odpłatne zajęcia dla dorosłych (kursy), realizowane z wykorzystaniem pracowni mikrobiologii, stanowią czynności zwolnione z opodatkowania od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. l pkt 29a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca - Powiat w ramach realizacji projektu wykonuje zadania własne zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Powiatowe Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT - zwolnienie podmiotowe - art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Powiatowe Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego będzie podlegało centralizacji rozliczeń podatkowych z Wnioskodawcą od dnia 1 stycznia 2017 r.

W związku z powyższym Powiat ma wątpliwości czy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tegoż podatku w związku z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze okoliczności faktyczne przedstawione we wniosku oraz wskazane wyżej przepisy należy stwierdzić, że:

  1. w odniesieniu do wydatków poniesionych do końca 2016 r. tj. do momentu dokonania przez Powiat centralizacji rozliczeń ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, w sytuacji gdy, jak wskazano we wniosku, będą one udokumentowane fakturami, w których jako nabywca zostanie wskazane Powiatowe Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, będące podmiotem odrębnym od Wnioskodawcy, posiadającym odrębny numer Regon oraz NIP, nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka uprawniająca do odliczenia podatku naliczonego wynikająca z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w konsekwencji czego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również zwrotu podatku, z tych faktur;
  2. natomiast w odniesieniu do wydatków poniesionych po 1 stycznia 2017 r. tj. po dokonaniu przez Powiat centralizacji rozliczeń podatkowych ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, Wnioskodawcy również nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz prawo do zwrotu podatku wynikający z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług służących realizacji ww. projektu, skoro jak wskazano we wniosku, infrastruktura (warsztaty/pracownie) powstała w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz ewentualnie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (pracownia mikrobiologii), a zatem nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nie zostanie więc spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w konsekwencji czego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również zwrotu podatku, z tych faktur.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie zakreślonym pytaniem Wnioskodawcy. Stąd też nie jest przedmiotem interpretacji kwestia czy czynności Wnioskodawcy, do wykonywania których służyć będzie realizowana inwestycja, są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT czy też korzystającymi ze zwolnienia od podatku VAT, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jak też Wnioskodawca nie przedstawił w tym zakresie swojego stanowiska. z opodatkowania podatkiem VAT. Zawarte w opisie sprawy stwierdzenia Wnioskodawcy w tym zakresie zostały potraktowane jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego bez dokonywania oceny jego prawidłowości.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie zgodnie z art. 57a skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj