Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP1-3.4512.92.2016.1.PR
z 7 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2016 r. (data wpływu 6 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekt wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekt wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

X S.A. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest czołowym polskim producentem sprzętu AGD. Spółka nabywa do produkcji komponenty od zagranicznych dostawców z UE. W związku z tym rozpoznaje wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów (dalej: WNT). Zdarza się, że zakupione komponenty są zwracane dostawcom (np. w czerwcu dokonywany jest zwrot części komponentów zakupionych w styczniu, marcu i maju).

Zwrot dokumentowany jest notą kredytową (uznaniową) wystawianą przez zagranicznego dostawcę, którą otrzymuje Wnioskodawca. W związku ze zwrotami Spółka zmniejsza wartość pierwotnie wykazanego WNT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy korekty WNT związane ze zwrotami towarów należy ująć w rozliczeniu (deklaracji) VAT za okres, w którym Spółka otrzymała notę korygującą (uznaniową) wystawioną przez kontrahenta, dokumentującą zwrot towaru?

Zdaniem Wnioskodawcy, korekty WNT związane ze zwrotami towarów należy ująć w rozliczeniu (deklaracji) VAT za okres, w którym otrzymała notę korygującą (uznaniową) wystawioną przez kontrahenta, dokumentującą zwrot towaru.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12.

Art. 29a ust. 11 i 12 dotyczą opakowań zwrotnych, więc nie mają zastosowania do analizowanego zagadnienia.

Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Powyższy przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29a ust. 14 ustawy o VAT).

Warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadkach wskazanych w art. 29a ust. 15 ustawy o VAT (m.in. przy eksporcie i WDT).

Zgodnie z art. 30a ust. 1 ustawy o VAT, do ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku WNT (...) stosuje się odpowiednio art. 29a ust. 1, 6, 7, 10 i 11.

Zdaniem Wnioskodawcy, warunku wskazanego w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT (posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę) nie stosuje się zatem w przypadku WNT. Transakcje te dokumentowane są bowiem fakturami, w których nie ma wykazanej kwoty podatku. Ustęp ten nie został też wskazany w art. 30a ustawy o VAT, dotyczącym podstawy opodatkowania przy WNT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku korekt WNT brak jest przepisów regulujących zasady/moment dokonywania korekt po stronie nabywcy, w szczególności w przypadku zwrotu towarów. Należy zatem zastosować zasady ogólne stosowane w praktyce. Mianowicie takie korekty ujmuje się w rozliczeniach VAT w zależności od przyczyny korekty. Jeżeli korekta jest spowodowana:

  • błędem, np. niezgodnym ze stanem faktycznym zafakturowaniem dostawy w momencie wystawienia faktury pierwotnej – korektę należy ująć wstecz – w okresie, w którym ujęto transakcję pierwotną;
  • nową okolicznością, nieistniejącą w chwili wystawienia pierwotnej faktury (brak błędu) – korektę ujmuje się na bieżąco – w rozliczeniu za okres otrzymania faktury korygującej.

W ocenie Wnioskodawcy, korektę WNT spowodowaną zwrotem towarów należy traktować na analogicznych zasadach. W konsekwencji, korekta WNT spowodowana zwrotem towarów, który stanowi w ocenie Spółki nową okoliczność, zaistniałą po wystawieniu faktury pierwotnej – powinna zostać dokonana na bieżąco – w dacie otrzymania faktury korygującej. Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma w tym przypadku znaczenia przyczyna zwrotu, każdorazowo jest to bowiem sytuacja, w której Spółka powzięła decyzję o zwrocie po dokonaniu transakcji pierwotnej, wskutek okoliczności zaistniałych po dokonaniu na jej rzecz dostaw towarów.

Powyższe potwierdzają też pośrednio regulacje art. 86 ust. 10g-h ustawy o VAT dotyczące odliczenia VAT przy WNT. Zgodnie z nimi, w przypadku nieotrzymania w terminie, o którym mowa w ust. 10b pkt 2 lit. a (tj. w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy) faktury dokumentującej dostawę towarów, stanowiącą u podatnika WNT, podatnik jest obowiązany do odpowiedniego pomniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym upłynął ten termin.

Otrzymanie przez podatnika faktury dokumentującej WNT, w terminie późniejszym niż określony ww., upoważnia podatnika do odpowiedniego powiększenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał tę fakturę.

Stanowisko powyższe potwierdzają także organy podatkowe, przykładowo:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2015 r. sygn. IPTPP2/4512-266/15-2/IR, w której za prawidłowe uznał stanowisko podatnika dotyczące interpretacji przepisu art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, iż: „przepis ten ma zastosowanie do wszystkich faktur korygowanych in minus, jeśli w fakturze pierwotnej ujęto kwotę podatku należnego i korekta powoduje zmniejszenie kwoty tego podatku, niezależnie od przyczyny” podobnie jak wskazaną przez podatnika zasadę ujmowania faktur korygujących WNT, zgodnie z którą „jeśli korekta WNT powstała z przyczyn ((następczych)) (zarówno korekty in plus, jak korekty in minus) korektę wartości WNT, należy ujmować wykazując w deklaracji VAT czynności opodatkowane oraz podatek należny w miesiącu (okresie) otrzymania od kontrahenta dokumentu (faktury korygującej bądź innego dokumentu wystawionego przez kontrahenta) przez Spółkę. W tym samym okresie należy wykazać tę korektę w deklaracji VAT oraz w informacji podsumowującej VAT UE”.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 października 2014 r. sygn. IPPP3/443 -726/14-2/JF uznając, że: „Obniżenie wartości wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w sytuacji, gdy jest ono skutkiem czynności mających miejsce po wystawieniu pierwotnej faktury, powinno nastąpić w dacie otrzymania faktury korygującej. Podsumowując, Spółka będzie zobowiązana dokonać korekty podstawy opodatkowania, podatku VAT należnego i naliczonego z tytułu danego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej za okres rozliczeniowy, w którym otrzyma fakturę korygującą potwierdzającą dokonanie przez dostawcę danej korekty”.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 czerwca 2014 r. sygn. IBPP4/443 -130/14/LG, który wskazał, że: „sposób rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku otrzymania noty bądź faktury korygującej uzależnione jest od okoliczności, które spowodowały jej powstanie. Mając zatem na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić i zgodzić się z Wnioskodawcą, że – w sytuacji otrzymania od dostawcy dokumentu korygującego wystawionego w przypadku obniżenia ceny z tytułu reklamacji jakościowych oraz obniżenia ceny z tytułu udzielonych rabatów – powinien on dokonać korekty obrotu i odpowiadającemu mu podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji VAT-7 za okres, w którym otrzymuje od dostawcy unijnego dokument korygujący (…)”.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 29 kwietnia 2015 r. sygn. IPPP3/4512-118/15-2/JF uznał, że: „Z uwagi na to, że w efekcie wskazanych działań (zwrot towaru, rabat) podstawa opodatkowania ulegnie zmniejszeniu – korekty należy dokonać w okresie rozliczeniowym, w którym nabywca otrzymał fakturę/notę korygującą (credit note) dotyczącą rabatu oraz w okresie uznania zwrotu przez kontrahenta, którym może być także dokument korygujący potwierdzający zwrot towaru do kontrahenta zagranicznego, o ile Nabywca nie uzyska innego potwierdzenia uznania zwrotu towarów dostawcy wspólnotowemu. Z uwagi na to, że z przedstawionych okoliczności sprawy nie wynika, aby Spółka otrzymywała przed credit notą inny dokument poświadczający uznanie zwrotu towaru, należy uznać, że credit nota obniżająca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jest wystarczającym dokumentem do potwierdzenia zwrotu przez dostawcę”.

Wnioskodawca wskazuje, że taka właśnie sytuacja ma miejsce w omawianym przypadku, w szczególności poza notami korygującymi, Spółka nie otrzymuje od kontrahentów innych dokumentów potwierdzających zwrot.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 2 października 2014 r. sygn. ILPP4/443-336/14-2/BA w sytuacji dotyczącej korekty WNT związanej ze zwrotem towarów w odniesieniu do wpływu art. 86 ust. 10g i 10h ustawy o VAT: „(...) korektę wartości wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Spółka winna rozpoznać w okresie otrzymania od kontrahenta dokumentu korygującego (faktury korygującej bądź innego dokumentu wystawionego przez kontrahenta), bez względu na to, czy upłynął trzeci miesiąc od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonanego wcześniej wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez Spółkę, czy też nie”.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy w stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku, korekty WNT związane ze zwrotem towarów powinny być ujmowane na bieżąco, tj. w dacie otrzymania noty korygującej przez Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy - przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W świetle art. 9 ust. 2 ustawy – przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
    – z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

W wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9 oraz art. 20b. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio (art. 20 ust. 5 ustawy).

Stosownie do art. 30a ust. 1 ustawy – do ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w tym również dokonywanego na podstawie art. 12a ust. 4-6, stosuje się odpowiednio art. 29a ust. 1, 6, 7, 10 i 11.

I tak, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy – podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle art. 29a ust. 10 pkt 2 ustawy – podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka nabywa do produkcji komponenty od zagranicznych dostawców z UE. W związku z tym rozpoznaje wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów. Zdarza się, że zakupione komponenty są zwracane dostawcom (np. w czerwcu dokonywany jest zwrot części komponentów zakupionych w styczniu, marcu i maju). Zwrot dokumentowany jest notą kredytową (uznaniową) wystawianą przez zagranicznego dostawcę, którą otrzymuje Spółka.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii terminu korekt wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że podstawa opodatkowania nie obejmuje m.in. wartości zwróconych towarów. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stosuje się odpowiednio zasady ogólne ustalania podstawy opodatkowania. Wobec tego podstawa opodatkowania dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obejmuje wyłącznie kwotę ostatecznie należną sprzedawcy (tzn. jaką nabywający jest obowiązany zapłacić) po uwzględnieniu określonych okoliczności, np. zwrotu towarów. Zatem dokonany zwrot towarów zobowiązuje podatnika do obniżenia podstawy opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zauważyć należy, że w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów ustawodawca nie przewidział reguł określających formalne obowiązki niezbędne do obniżenia podstawy opodatkowania. Wiąże się to z tym, że w poszczególnych krajach unijnych obowiązki dokumentacyjne przedstawiają się odmiennie niż w Polsce, natomiast polskie przepisy dotyczące wystawiania faktur korygujących nie mają mocy obowiązującej w stosunku do kontrahentów z innych krajów. Teoretycznie zagraniczny kontrahent powinien udokumentować otrzymanie zwrotu towaru fakturą korygującą, ewentualnie innym dokumentem, w praktyce może się jednak zdarzyć, że dostawca zagraniczny nie wystawi nabywcy faktury korygującej lub innego dokumentu korygującego. W takiej sytuacji potwierdzeniem zwrotu towarów oraz akceptacji dostawcy na przyjęcie towarów może być przykładowo: korespondencja handlowa potwierdzająca fizyczny odbiór zwróconego towaru, dokonanie przez dostawcę zwrotu należności w wysokości ceny zwracanego towaru, korespondencja mailowa potwierdzająca zgodę dostawcy na zwrot towaru itp.

Zatem aby dokonać obniżenia podstawy opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – w przypadku ich zwrotu – właściwe jest uznanie tego zwrotu przez kontrahenta. Natomiast dokument korygujący stanowi potwierdzenie, że kontrahent uznał ten zwrot.

Podatnik nabywa prawo do dokonania korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z chwilą spełnienia warunków do jego zastosowania, określonych przez sprzedawcę w wystawionym przez niego dokumencie korygującym – ponieważ to sprzedawca, poprzez wystawienie dokumentu korygującego, ostatecznie określa zmiany dotyczące sprzedanego wcześniej towaru.

Spółka wskazała, że poza notami korygującymi nie otrzymuje od kontrahentów innych dokumentów potwierdzających zwrot towarów.

W konsekwencji, skoro Spółka oprócz not korygujących nie otrzymuje innych dokumentów poświadczających uznanie zwrotów towarów przez kontrahenta, to w przedmiotowej sprawie korekty wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów powinny być uwzględniane w oparciu o otrzymywane przez Spółkę noty korygujące, potwierdzające przez dostawcę towarów istnienie okoliczności powodujących konieczność korekt pierwotnie dokonanych transakcji.

Ponadto należy wskazać, że termin rozliczenia korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku otrzymania dokumentu korygującego uzależniony jest od okoliczności, które spowodowały jej powstanie.

W przypadku zwrotów towarów, Spółka w momencie dokonania danego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nie wie, czy dojdzie do jego korekty. Wobec tego fakt korekty danego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest nową okolicznością, niemożliwą do przewidzenia w chwili wystawienia faktury pierwotnej przez danego dostawcę.

Obniżenie wartości wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w sytuacji, gdy jest ono skutkiem czynności mających miejsce po wystawieniu pierwotnej faktury, powinno nastąpić w dacie otrzymania dokumentu korygującego.

Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie Spółka jest zobowiązana do rozliczenia korekty wartości z tytułu danego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w okresie otrzymania dokumentu korygującego, na którym dostawca towarów potwierdza istnienie okoliczności powodujących konieczność korekty pierwotnie dokonanej transakcji.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy – prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b ustawy – prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w:

  1. ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny;
  2. ust. 2 pkt 4 lit. c – powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik:
    1. otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,
    2. uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek;
  3. ust. 2 pkt 4 lit. a, b i d – powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.

Jak stanowi art. 86 ust. 10g ustawy – w przypadku nieotrzymania w terminie, o którym mowa w ust. 10b pkt 2 lit. a, faktury dokumentującej dostawę towarów, stanowiącą u podatnika wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podatnik jest obowiązany do odpowiedniego pomniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym upłynął ten termin.

Na podstawie art. 86 ust. 10h ustawy – otrzymanie przez podatnika faktury dokumentującej dostawę towarów, stanowiącą u podatnika wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie późniejszym niż określony w ust. 10b pkt 2 lit. a, upoważnia podatnika do odpowiedniego powiększenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał tę fakturę.

Powołane przepisy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu dokonania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W celu skorzystania z tego prawa, ustawodawca w art. 86 ust. 10b pkt 2 lit. a ustawy wskazuje na obowiązek otrzymania przez podatnika faktury dokumentującej dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Natomiast przedmiotem pytania Spółki jest termin dokonania korekt wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów – czyli czynności powstałych już po dokonaniu transakcji stanowiących wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Jak wyjaśniono wyżej, korektę wartości danego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, należy wykazać w okresie otrzymania od kontrahenta dokumentu korygującego.

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy – podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Zgodnie z art. 99 ust. 14 ustawy – minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

W poz. 23 oraz 24 deklaracji VAT-7 (VAT-7K) – stosownie do objaśnień zawartych w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług z dnia 25 lipca 2016 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1136) – wykazuje się wartość nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz wartość podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Podsumowując, korekty wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów związane ze zwrotami tych towarów należy ująć w rozliczeniu (deklaracji) VAT w okresie, w którym Spółka otrzymała notę korygującą (uznaniową) wystawioną przez kontrahenta, dokumentującą zwrot tego towaru.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj