Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP4.4513.374.2016.1.MK
z 20 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 9 listopada 2016 r. (data wpływu 16 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych i obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego jest:

  • prawidłowe – w zakresie zwolnienie z akcyzy wyrobów węglowych;
  • nieprawidłowe – w zakresie obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych i obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji, przetwarzania oraz sprzedaży i konserwowania wyrobów z owoców i warzyw. Spółka dla celów prowadzonej działalności nabywa od kontrahenta na terenie kraju, a następnie zużywa do celów opałowych, wyroby węglowe wskazane w art. 2 ust. 1 pkt la ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Wnioskodawca zużywa do celów opałowych między innymi miał węglowy oraz ekogroszek objęty pozycją CN 2701 wg Nomenklatury Scalonej, który nabywał do niedawna z zapłaconą akcyzą. Wnioskodawca wykorzystuje m.in. miał węglowy do suszenia świeżych warzyw nabytych od rolników lub grup producentów rolnych. Wnioskodawca posiada dwa kotły parowe, które służą do:

  1. jeden służący do produkcji pary wodnej wykorzystywanej do zasilenia suszarni warzyw;
  2. drugi służący do zasilenia sterylizatora warzyw i przypraw - poprawia walory mikrobiologiczne surowców poddanych temu procesowi.

Jako że Wnioskodawca posiada system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004 Spółka zamierza korzystać ze zwolnienia od akcyzy dla wyrobów węglowych - uznaje bowiem, że wdrożenie systemu spowodowało, że Wnioskodawca stał się podmiotem gospodarczym, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Nabycie następuje od uprawnionego podmiotu i jest dokumentowane w sposób przewidziany przez prawo tj. faktury za wyrób węglowy są:

  1. wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe;
  2. określa pozycję CN wyrobów węglowych;
  3. określa ich ilość w kilogramach;
  4. określa ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy (zwolnienie czynności dokonywanej przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetyczne);
  5. zawiera potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego na fakturze lub na umowie o współpracy.

Wnioskodawca chciałaby potwierdzić w drodze interpretacji indywidualnej, czy będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia z akcyzy przysługującego przedsiębiorstwom zużywającym wyroby węglowe, które wdrożyły systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej, biorąc pod uwagę. że:

  1. za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej uznaje się system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004;
  2. Wnioskodawca będzie uzyskiwał prawidłowe dokumenty nabycia wyrobów węglowych.

Wnioskodawca nie jest pewien czy do korzystania ze zwolnienia konieczne jest dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego na urzędowym formularzu AKC-R, w którym wskaże jako podstawę zgłoszenia fakt wykorzystywania wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W związku z powyższym opisem zadano pytania:

  1. Czy Wnioskodawcy będzie, w przedstawionym stanie faktycznym - przysługiwało zwolnienie od podatku akcyzowego dotyczące zakupu wskazanych wyrobów węglowych przeznaczonych do działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę?
  2. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego i skorzystania ze zwolnienia?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W zakresie pytania nr 1:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym przez wyroby węglowe - rozumie się wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy tj. węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stale wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych (kod CN ex 2701), węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opalowych (kod CN ex 2702) oraz koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych (ex 2704 00).

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu, tj. Wnioskodawcy. Towar nabywany przez Wnioskodawcę jest więc wyrobem węglowym, podlegającym opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Zgodnie z art. 31c pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej uznaje się system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004. Wnioskodawca posiada w swoim zakładzie taki system.

Zgodnie z art. 31a ust. 3 i 4 ustawy o podatku akcyzowym warunkiem formalnym zwolnienia jest w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu - wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, który określa pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego, przy czym podpis ten może być umieszczony na dokumencie dostawy lub fakturze lub też w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że będzie mu przysługiwało zwolnienie w podatku akcyzowym w związku z opodatkowanymi czynnościami nabywania wyrobów węglowych, w zakresie w jakim wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych u Wnioskodawcy posiadającego wdrożony system ISO 14001:2004 potwierdzonym przez odpowiednią instytucję.

Zdaniem Wnioskodawcy zwolnienie to będzie mu przysługiwało od dnia spełnienia wskazanych w przepisie warunków tj. dnia wdrożenia opisanego szczegółowa wyżej systemu zarządzania środowiskowego ISO 14001:2004 oraz otrzymania dokumentu dostawy lub faktury, który określa pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem zgodnie z opisanymi wyżej regułami.

W zakresie pytania nr 2:

Zdaniem Wnioskodawcy zwolnienie z podatku akcyzowego o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym będzie mu przysługiwało od dnia spełnienia wskazanych w przepisie warunków tj. dnia wdrożenia opisanego szczegółowo wyżej systemu zarządzania środowiskowego ISO 14001:2004 oraz otrzymania dokumentu dostawy lub faktury, który określa pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie odpowiednim podpisem, zgodnie z opisanymi wyżej regułami.

Do Wnioskodawcy nie będą miały zastosowania wymogi, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którymi podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Zdaniem Wnioskodawcy zwolnienie które przysługuje Wnioskodawcy nie ma charakteru zwolnienia ze względu na przeznaczenie wyrobów węglowych o którym mowa w tym przepisie. Jako, że Wnioskodawca uprawniony jest - zgodnie z odpowiedzią na pytanie 1 - do korzystania z opisanego wyżej zwolnienia, nie musi zgłaszać tego faktu do właściwego naczelnika urzędu celnego w odpowiedniej formie, a w szczególności nie musi być ono dokonane przed pierwszą czynnością, w związku z którą Wnioskodawca chciałby skorzystać ze zwolnienia - tj. przed pierwszym nabyciem wyrobów węglowych, co do których podatnik będzie chciał uzyskać zwolnienie podatkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie zwolnienie z akcyzy wyrobów węglowych;
  • nieprawidłowe – w zakresie obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.), dalej zwanej „ustawą”, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wymieniono pod kodem CN ex 2701 - węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Przeznaczenie wyrobów węglowych do celów opałowych – jak wynika z cyt. powyżej poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy – pozwala zaliczyć je do wyrobów akcyzowych.

Finalny nabywca węglowy jest to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe,

-niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym (art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy).

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
  3. import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
  4. użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  5. użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:
    1. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,
    2. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    3. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;
  6. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary.


W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi węglowemu czy finalnemu nabywcy węglowemu - art. 9a ust. 4 ustawy.

Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju powstaje z dniem wydania wyrobów węglowych, w tym także przewoźnikowi, a w przypadkach, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności – art. 10 ust. 1a ustawy.

Podatnikiem akcyzy, zgodnie art. 13 ust. 1 pkt 11 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą węglowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 5.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, ze zm.), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182, ze zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, ze zm.);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;
  8. przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe;
  9. przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.


Stosownie do art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu, jest wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego.


Zgodnie z art. 31a ust. 4 ustawy, podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, może zostać złożony:

  1. na dokumencie dostawy lub fakturze, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub
  2. w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Wskazać w tym miejscu należy, że co do zasady podmiotem korzystającym ze zwolnienia jest pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu. W sytuacji zaś gdy sprzedaż wyrobów węglowych została dokonana zgodnie z wszystkimi warunkami uprawniającymi sprzedawcę do zastosowania zwolnienia z akcyzy, a wyroby węglowe zostały przez finalnego nabywcę węglowego zużyte do celów innych niż objęte zwolnieniem podatnikiem podatku akcyzowego, zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 11 w zw. z art. 9a ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, stanie się finalny nabywca węglowy.

W myśl art. 31c ustawy za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 9 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

  1. Europejski System Handlu Emisjami zgodny z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. poz. 1223) i przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;
  2. system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz.U. Nr 178, poz. 1060);
  3. uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. Nr 94, poz. 551, z późn. zm.), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;
  4. system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004;
  5. system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001:2011.

Równocześnie zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego - art. 16 ust. 2 ustawy.

Właściwy naczelnik urzędu celnego, bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, pisemnie potwierdza jego przyjęcie. Potwierdzenie powinno zawierać dane dotyczące zarejestrowanego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego zamieszkania lub siedziby, numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer identyfikacyjny REGON oraz określenie rodzaju wyrobów akcyzowych, w zakresie których prowadzi on działalność gospodarczą - art. 16 ust. 3 ustawy.

Przepisy ust. 1-4a nie mają zastosowania do podmiotów prowadzących działalność z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, niemających na terytorium kraju siedziby, miejsca zamieszkania albo miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – art. 16 ust. 7 ustawy.

Wzór zgłoszenia o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy określono w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego z dnia 17 grudnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 2296).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nabywa i zużywa do celów opałowych wyroby węglowe klasyfikowane do kodu CN 2701. Wnioskodawca posiada wprowadzony w życie system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004.

Nabycie wyrobów węglowych następuje od uprawnionego podmiotu i jest dokumentowane w sposób przewidziany przez prawo tj. faktury za wyrób węglowy są:

  1. wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe;
  2. określa pozycję CN wyrobów węglowych;
  3. określa ich ilość w kilogramach;
  4. określa ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy (zwolnienie czynności dokonywanej przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetyczne);
  5. zawiera potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego na fakturze lub na umowie o współpracy.

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości czy w przedstawionym stanie faktycznym przysługiwało mu będzie zwolnienie od podatku akcyzowego dotyczące zakupu wskazanych wyrobów węglowych przeznaczonych do działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę oraz czy będzie zobowiązany do zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego i skorzystania ze zwolnienia.

Wskazać zatem należy, że możliwość nabycia wyrobów węglowych w zwolnieniu od akcyzy w oparciu o przepis art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy uzależniona jest od przeznaczenia wyrobów węglowych do celów opałowych, wprowadzenia w życie systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej (wymienionego w art. 31c pkt 1-5 ustawy) oraz wypełnienia warunku wymienionego w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca jest podmiotem który nabywa i zużywa wyroby węglowe klasyfikowane do kodu CN 2701 z przeznaczeniem do celów opałowych (do zasilania dwóch kotłów parowych), posiada wprowadzony w życie system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004 (wymieniony w art. 31c pkt 5 ustawy), zatem przy spełnieniu warunków określonych w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy, jest uprawniony do nabycia w zwolnieniu z akcyzy wyrobów węglowych na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego uznać należy za prawidłowe.

W kwestii obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy wskazać w pierwszej kolejności należy, że ww. przepis wprowadza obowiązek rejestracji na dla określonej kategorii podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Obowiązek ten dotyczy dwóch grupy: podatników (podmiotów wykonujących czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą) i potencjalnych podatników (podmiotów wykonujących czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie).

Wynika to z faktu, że podmioty z pierwszej grupy stają się podatnikami z powodu samego wykonywania określonych czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast podmioty z drugiej grupy stają się podatnikami dopiero w momencie nieprawidłowego wykonania określonych czynności, w sprawie objętej wnioskiem, wykonania czynności o których mowa w art. 9a ust. 1 pkt 5 ustawy.

Zatem obowiązek rejestracji o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy dotyczy zarówno podatników wykonujących czynności podlegające opodatkowaniu jak i potencjalnych podatników, którzy wykonują czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie, które ewentualne wykorzystanie do innych celów niż zwolnione, będzie rodzic po stronie tego podmiotu obowiązek zapłaty podatku.

Wyjątki od powyższych zasad zostały określone w art. 16 ust. 7 i 7a ustawy.

Wskazać również należy, że zwolnienie o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy jest zwolnieniem ze względu na ich przeznaczenie tj. wyroby węglowe mają być przeznaczone do celów opałowych przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Tym samym zadeklarowane przez nabywcę wyrobów węglowych wykorzystanie do celu opałowego wyznacza ich przeznaczenie.

Zadeklarowane zatem przez Wnioskodawcę przeznaczenie nabywanych wyrobów węglowych do celów opałowych (co wynika z opisu stanu faktycznego) wypełnia przesłani o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy zgodnie z którym podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Jednocześnie obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy nie stanowi warunku do zastosowania zwolnienia o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy.

W analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania wyłącznie z obowiązku rejestracyjnego o którym mowa w art. 16 ust. 7 ustawy, gdyż jak wynika z odpisu Krajowego Rejestru Sądowego dołączonego do wniosku siedzibą Wnioskodawcy jest terytorium kraju.

W związku z powyższym, Wnioskodawca przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, winien złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego którego wzór określono w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego z dnia 17 grudnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 2296), przy czym obowiązek ten nie stanowi warunku do zastosowania zwolnienia o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy.

Biorąc pod uwagę, że Organ nie może zgodzić ze stanowiskiem Wnioskodawcy w pełnym zakresie dotyczącym pytania drugiego, oceniając całościowo to stanowisko uznać je należy za nieprawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie zwolnienie z akcyzy wyrobów węglowych;
  • nieprawidłowe – w zakresie obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo wskazać należy, że zgodnie z art. 1 pkt 1 lit. b w zw. z art. 2 ustawy z dnia 21 października 2016 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2016 r., poz. 2005), z dniem wejścia w życie ustawy tj. 1 lipca 2017 r., art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy zostanie uchylony.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj