Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP3.4513.99.2016.1.MC
z 16 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2016 r. (data wpływu 30 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w stosunku do odpadów powstałych z czyszczenia znajdujących się w składzie podatkowym zbiorników paliwowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w stosunku do odpadów powstałych z czyszczenia znajdujących się w składzie podatkowym zbiorników paliwowych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Działalność prowadzona przez Spółkę S.A. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi m.in. działalność produkcyjną w obrębie składu podatkowego z wykorzystaniem licznej grupy zbiorników produkcyjnych i magazynowych. W trakcie normalnego cyklu prowadzonej działalność w okresie mniej więcej co 6-10 lat Spółka dokonuje czyszczenia zbiorników zlokalizowanych w swoich składach podatkowych w związku z koniecznością przeprowadzenia badań przez Urząd Dozoru Technicznego i określenia kolejnego okresu przez jaki zbiorniki mogą być użytkowane. Niniejsze zapytanie dotyczy odpadów technologicznych powstałych w wyniku czyszczenia zbiorników paliwowych. Czyszczeniem zbiorników i usuwaniem osadów i odpadów powstałych w zbiorniku zajmują się podmioty zewnętrzne, które następnie przekazują wydobyte odpady do zniszczenia m.in. do spółki E. (dalej: „E.”)


Odpady ze zbiornika mają różną postać m.in.:

  1. Konsystencji przypominającej zabrudzony piasek - odpad powstaje na skutek wieloletniego osadzania się zanieczyszczeń stałych z produktów ropopochodnych, rdzy i innych zabrudzeń,
  2. Galaretowatej substancji lub szlamu zawierającego w swym składzie węglowodory,
  3. Stałą, która dopiero pod wpływem wysokiej temperatury przechodzi w stan bardzo gęstej cieczy zawierającej w swoim składzie węglowodory.

Podmiot czyszczący klasyfikuje odpady z czyszczenia zbiorników zgodnie z przepisami szczególnymi dotyczącymi odpadów tj. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2014 r. Nr 1923) do katalogu 050103* tj. „osady z dna zbiorników” (z katalogu 0501 odpady z przeróbki (np. rafinacji) ropy naftowej). Tak sklasyfikowane odpady są tzw. odpadami niebezpiecznymi, w rozumieniu ustawy o odpadach. Spółka zalicza odpady do odpowiedniego kodu według Nomenklatury Scalonej CN stosowanej dla celów akcyzowych. Ze względów ostrożnościowych odpadom nadawany jest kod CN taki, jak dla olejów odpadowych tj. 2710 99 00. Część odpadów z czyszczenia zbiorników otrzymuje kod CN 2710 19 63 tj. taki, jak dla olejów opałowych (ciężkich).

Ponadto, podmiot czyszczący zbiorniki kwalifikuje odpady pod kątem możliwości ich dalszego przetworzenia, odzysku lub zniszczenia. Odpady powstałe z czyszczenia zbiorników, które zostały zaklasyfikowane do utylizacji, są przemieszczane z zastosowaniem dokumentu dostawy ze składu podatkowego Wnioskodawcy do zakładu E., gdzie są utylizowane.


E. niszczy odpady w ramach procesu nazwanego „termicznym przekształceniem odpadów na lądzie” zgodnie z klasyfikacją z ustawy o odpadach.

W E. proces ten polega na spaleniu odpadów na Instalacji... (dalej: „I.”) w strumieniu rozgrzanego piasku, czyli w tzw. złożu fluidalnym. Zanim odpady trafią do pieca I. są obrabiane w ten sposób, aby stanowiły substancję stałą tj. są mieszane w niecce odpadów z innymi odpadami, odwirowywane z wody i zagęszczane. Produktem ubocznym spalania odpadów w I. jest para wodna powstająca w wyniku chłodzenia instalacji, która jest następnie dystrybuowana rurociągiem do ogrzewania zbiorników E.. Nadmiar pary jest sprzedawany przez E. do Wnioskodawcy. Para wodna powstaje, gdy gorące gazy wylotowe powstałe w trakcie spalania odpadów ogrzewają instalacje z wodą umiejscowione przy wylocie tych gazów. W ten sposób E. odzyskuje energię wytworzoną w trakcie spalania odpadów, oraz dodatkowo schładza gazy wylotowe oraz zmniejsza emisję zanieczyszczeń do atmosfery, które są zatrzymywane na instalacji wylotowej. Wytworzenie pary wodnej jest jedynie efektem ubocznym utylizacji odpadów w związku z wymogami jakie nakładają na Spółkę przepisy środowiskowe odnośnie do emisji gazów do atmosfery.


Należy wskazać, że przy wyprowadzeniu tych odpadów ze swojego składu podatkowego Wnioskodawca oraz E. zastosowały tryb postępowania określony w § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień z akcyzy. E. dokonał niszczenia odpadów w swojej instalacji I.

W niniejszym wniosku o interpretację Spółka pragnie potwierdzić, że przysługuje jej zwolnienie z akcyzy w związku ze zniszczeniem wyrobów akcyzowych nienadających się do dalszego wykorzystania, niszczonych poza składem podatkowym pod nadzorem organów celnych. Odpady powstałe z czyszczenia zbiorników mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień z akcyzy, oraz że tryb postępowania ustalony przez strony w celu zastosowania tego zwolnienia jest prawidłowy.


Tryb ten jest następujący:

  1. E. jest zarejestrowana w urzędzie celnym jako podmiot zużywający w rozumieniu art. 2 pkt 23 ustawy o akcyzie i posiada potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego na druku AKC-PR,
  2. Spółka prowadzi ewidencję akcyzową wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie,
  3. W związku z każdym planowanym zniszczeniem Wnioskodawca będzie występował do właściwego naczelnika urzędu celnego o zgodę, w formie decyzji, na niszczenie wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym,
  4. Wnioskodawca będzie wystawiał dokument dostawy na odpady przemieszczane ze składu podatkowego do zakładu E.; E. potwierdzi odbiór odpadów na dokumencie dostawy,
  5. E. w imieniu Spółki zawiadomi naczelnika urzędu celnego o planowanym niszczeniu wyrobów akcyzowych,
  6. Przy niszczeniu będzie obecny przedstawiciel urzędu celnego, a niszczenie zostanie udokumentowane protokołem zniszczenia wyrobów akcyzowych, w którym poda się przyczyny tego zniszczenia. Protokół będzie podpisany przez E. i Spółkę oraz przedstawiciela urzędu celnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy odpady z czyszczenia zbiorników, będące wyrobami akcyzowymi, mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym określonego w § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień z akcyzy, w związku z ich utylizacją poza składem podatkowym przez E. i nadzorem organu celnego?
  2. Czy Spółka prawidłowo stosuje przepisy uprawniające ją do korzystania ze zwolnienia określonego w § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień z akcyzy?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Odpady z czyszczenia zbiorników podlegają zwolnieniu z podatku akcyzowego na podstawie § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień z akcyzy w przypadku ich utylizacji przez E., ponieważ stanowią wyroby akcyzowe nieprzydatne do przerobu lub dalszego zużycia.


Spółka prawidłowo stosuje przepisy § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień z akcyzy.


Zgodnie z § 17 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z akcyzy zwalnia się od akcyzy wyroby akcyzowe, które znajdując się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, stały się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia i za zgodą właściwego naczelnika urzędu celnego zostały zniszczone;

  1. w składzie podatkowym albo
  2. w innym miejscu spełniającym warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, w obecności przedstawiciela organu podatkowego.

  3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, stosuje się, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.
  4. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem sporządzenia z czynności zniszczenia wyrobów akcyzowych, w dwóch egzemplarzach, protokołu zniszczenia wyrobów akcyzowych, w którym podaje się przyczyny tego zniszczenia. Protokół zniszczenia wyrobów akcyzowych podpisuje podatnik oraz obecny przy czynności zniszczenia przedstawiciel organu podatkowego.

Dla skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego przepis § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień z akcyzy wymaga więc łącznego spełnienia następujących warunków:

  1. Wyroby akcyzowe stały się nieprzydatne do dalszego przerobu lub zużycia, przy czym nastąpiło to w procedurze zawieszenia poboru akcyzy,
  2. Naczelnik właściwego urzędu celnego zgodził się na zniszczenie wyrobów akcyzowych,
  3. Jeżeli zniszczenie nie następuje w składzie podatkowym, to powinno nastąpić w innym miejscu spełniającym warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych,
  4. Przy niszczeniu powinien być obecny przedstawiciel organu podatkowego,
  5. Ze zniszczenia powinien być sporządzony protokół zniszczenia w dwóch egzemplarzach z podaniem przyczyny zniszczenia,
  6. W przypadku zniszczenia wyrobów poza składem podatkowym powinny być spełnione warunki z ustawy o akcyzie, o których mowa w art. 32 ust 5-11.

W przypadku Spółki wszystkie wyżej wymienione warunki zostają spełnione, dlatego odpady mogą korzystać ze zwolnienia z akcyzy.


Ad. 1)


Zasady postępowania z odpadami określają przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2013, poz. 21; dalej: „ustawa o odpadach”).


Odpadem, w myśl art. 3 pkt 6 tej ustawy, jest każda substancja lub przedmiot, których posiadacz pozbywa się, zamierza się pozbyć lub do których pozbycia jest obowiązany.


Odpady z czyszczenia zbiorników klasyfikowane zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym do ustawy o odpadach do katalogu 050103* tj. „osady z dna zbiorników” są tzw. odpadami niebezpiecznymi, co oznacza, że poddane są szczególnemu rygoryzmowi dotyczącemu procedury postępowania z takiego rodzaju odpadami.

Wyspecjalizowana firma zajmująca się czyszczeniem zbiorników dokonuje oceny odpadów i decyduje o sposobie ich zagospodarowania. Zgodnie z art. 18 ust. 2 i 3 ustawy o odpadach odpady, których powstaniu nie udało się zapobiec, posiadacz odpadów w pierwszej kolejności jest obowiązany poddać odzyskowi. Odzysk polega w pierwszej kolejności na przygotowaniu odpadów przez ich posiadacza do ponownego użycia lub poddaniu recyklingowi, a jeżeli nie jest to możliwe z przyczyn technologicznych lub nie jest uzasadnione z przyczyn ekologicznych lub ekonomicznych - poddaniu innym procesom odzysku.

Odpady, które trafiają do E. nie nadają się do odzysku. Firma, która zajmuje się czyszczeniem zbiorników decyduje o tym, że odpady nie mogą zostać poddane procesowi odzysku, przy ocenie czego bierze pod uwagę dostępne technologie odzysku oraz skutki ekologiczne i ekonomiczne takiego odzysku.

Trzeba podkreślić, że Wnioskodawca jako wytwórca odpadów pierwotny wytwórca oraz firma zewnętrzna jako podmiot pozyskujący odpady w wyniku czyszczenia zbiorników, nie ma możliwości decydowania o tym, czy wyroby mają zostać poddane odzyskowi, czy też unieszkodliwione. Ustawa o odpadach nakłada na wytwórcę tzw. hierarchię sposobów postępowania z odpadami. Jedynie w przypadku, gdy odpady nie mogą zostać przygotowane do ponownego użycia, poddane recyklingowi lub innym procesom odzysku, powinny zostać unieszkodliwione.

Powyższe oznacza, że odpady, które trafiają ze składu podatkowego Wnioskodawcy do E. bezsprzecznie nie są przydatne do dalszego przerobu lub zużycia. Gdyby taka możliwość istniała, biorąc pod uwagę dostępną technologię, to odpady nie mogłyby zostać unieszkodliwione, ponieważ powinny zostać w inny sposób przetworzone.

Trzeba też podkreślić, że ustawa o odpadach nakłada obowiązki ewidencjonowania odpadów na wszystkich ich posiadaczy. Odpady wydawane są przez Wnioskodawcę do E. na podstawie karty przekazania odpadów, na której pierwszy posiadacz odpadów tj. Spółka przekazuje je firmie zajmującej się czyszczeniem zbiorników, która z kolei przekazuje je E., jako ostatniemu posiadaczowi. E. jest zobowiązany do zważenia odpadów i sprawdzenia zgodności przyjmowanych odpadów z danymi zawartymi na karcie przekazania odpadów. Ponadto E. powinien zapoznać się z opisem stanu odpadów, pobrać próbki odpadów w celu zweryfikowania ich zgodności z opisem oraz przechowywać próbki w miesiąc po unieszkodliwieniu odpadów. Spełnienie powyższych wymogów ma zapobiec nieuprawnionemu pozbywaniu się odpadów a także innym nielegalnym sposobom zagospodarowania odpadów. Pozwala też na kontrolę podmiotów, które mają do czynienia z odpadami.


Z całokształtu przepisów ustawy o odpadach wynika więc, że unieszkodliwianie odpadów w E. dotyczy wyłącznie takich odpadów, które nawet jeżeli są wyrobami akcyzowymi, to nie są zdatne do dalszego przerobu lub zużycia.


Odpady docierają do E. ze zbiorników zlokalizowanych w składzie podatkowym należącym do Wnioskodawcy. Odpady te stały się więc nieprzydatne do przerobu lub zużycia w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, co zostało tam stwierdzone przez firmę, która dokonuje czyszczenia zbiorników.


Ad. 2)


Przed czyszczeniem zbiorników Spółka zwraca się do właściwego naczelnika urzędu celnego o udzielenie zgody na zniszczenie wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym. Naczelnik wydaje decyzję, w której wyraził zgodę na zniszczenie. Warunek do zastosowania zwolnienia został więc spełniony. Wnioskodawca będzie stosował taką procedurę również do kolejnych utylizacji w E.

Zniszczenie odpadów następuje w zakładzie E., w którym znajduje się instalacja termicznego przekształcenia odpadów I.


E. jest podmiotem uprawnionym w rozumieniu przepisów szczególnych do gospodarowania odpadami. W szczególności E. posiada względem I. tzw. pozwolenie zintegrowane wydane decyzją Wojewody z dnia 2 września 2005 r.


Zgodnie z art. 201 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 ze zm.) pozwolenia zintegrowanego wymaga prowadzenie instalacji, której funkcjonowanie, ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej w niej działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości, z wyłączeniem instalacji lub ich części stosowanych wyłącznie do badania, rozwoju lub testowania nowych produktów lub procesów technologicznych. Zgodnie z art. 202 ust. 4 tej ustawy w pozwoleniu zintegrowanym określa się warunki wytwarzania i sposoby postępowania z odpadami na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, niezależnie od tego, czy dla instalacji wymagane byłoby uzyskanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów. Na podstawie art. 204 ust. 1 instalacje wymagające pozwolenia zintegrowanego spełniają wymagania ochrony środowiska wynikające z najlepszych dostępnych technik, a w szczególności nie mogą powodować przekroczenia granicznych wielkości emisyjnych.


Na podstawie art. 155 ustawy o odpadach termiczne przekształcanie odpadów prowadzi się wyłącznie w spalarniach odpadów lub we współspalarniach odpadów. I. to spalarnia odpadów w rozumieniu tej ustawy.


W myśl art. 3 pkt 26 ustawy o odpadach spalarnią odpadów jest zakład lub jego część przeznaczone do termicznego przekształcania odpadów z odzyskiem lub bez odzysku wytwarzanej energii cieplnej, obejmujące instalacje i urządzenia służące do prowadzenia procesu termicznego przekształcania odpadów wraz z oczyszczaniem gazów odlotowych i wprowadzaniem ich do powietrza, kontrolą, sterowaniem i monitorowaniem procesów oraz instalacjami związanymi z przyjmowaniem, wstępnym przetwarzaniem i magazynowaniem odpadów dostarczonych do termicznego przekształcania oraz instalacjami związanymi z magazynowaniem i przetwarzaniem substancji otrzymanych w wyniku spalania i oczyszczania gazów odlotowych; jeżeli współspalanie odpadów odbywa się w taki sposób, że głównym celem tej instalacji nie jest wytwarzanie energii ani wytwarzanie produktów materialnych, tylko termiczne przekształcenie odpadów, wówczas instalacja ta uważana jest za spalarnię odpadów.

Ustawa o odpadach nakłada ścisłe obowiązki na podmiot prowadzący spalarnię dotyczące spełniania wymogów środowiskowych przez instalację spalarni oraz określając zasady postępowania z odpadami unieszkodliwianymi w spalarni, w tym związane z ich ewidencjonowaniem.


Niewątpliwie E. jest podmiotem, który zgodnie z przepisami ustawy o odpadach, może dokonywać niszczenia odpadów na I..


E. zwraca się w imieniu Spółki do naczelnika urzędu celnego o przybycie i uczestniczenie w czynnościach niszczenia odpadów przedstawicieli organu celnego. Przedstawiciel urzędu celnego był obecny i sporządza protokół „zniszczenia wyrobu akcyzowego nienadającego się do przerobu”. Protokół zostaje sporządzony w dwóch egzemplarzach i podpisany przez funkcjonariusza celnego oraz przedstawicieli Spółki oraz E.. Spółka zamierza wzywać naczelników urzędu celnego w taki sam sposób w przyszłości.

Zwolnienie, o którym mowa w § 17 ust. 1 pkt 2 tj. dla wyrobów akcyzowych niszczonych poza składem podatkowym stosuje się, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.


Zgodnie z art. 32 ust. 5 warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy.

  3. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Na podstawie art. 32 ust. 11 ustawy o akcyzie odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.


W przypadku Spółki oraz E. wszystkie wyżej wymienione warunki są spełnione. Spółka wystawi dokument dostawy na odpady przemieszczone do zakładu E., który zostanie potwierdzony przez E. przy odbiorze odpadów. Odpady przemieszczane ze składu podatkowego Wnioskodawcy zostaną objęte zabezpieczeniem Spółki do czasu otrzymania przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy potwierdzonego przez E.

Dodatkowo, na podstawie art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy o akcyzie E., jako podmiot zużywający, będzie prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie.


Podsumowując zdaniem Spółki, o ile zdaniem organu interpretacyjnego odpady z czyszczenia zbiorników są wyrobami akcyzowymi podlegającymi opodatkowaniu, to nie ma wątpliwości, że do ich niszczenia poza składem podatkowym można zastosować § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień z akcyzy. Przepis ten zwalnia wyroby akcyzowe, które znajdując się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, stały się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia i za zgodą właściwego naczelnika urzędu celnego zostały zniszczone. Odpady powstały w składzie podatkowym Wnioskodawcy, stały się więc nieprzydatne do dalszego przerobu lub zużycia jeszcze w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Fakt, że odpady są niezdatne do przerobu lub zużycia wynika bezsprzecznie z przepisów ustawy o odpadach. Fakt niezdatności do przerobu lub zużycia potwierdzają dokumenty szczególne wystawione na podstawie przepisów ustawy o odpadach, jak i cały proces zagospodarowania odpadów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 195 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od akcyzy wyroby akcyzowe, które znajdując się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, stały się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia i za zgodą właściwego naczelnika urzędu celnego zostały zniszczone:

  1. w składzie podatkowym albo
  2. w innym miejscu spełniającym warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, w obecności przedstawiciela organu podatkowego.

W myśl § 17 ust. 2 rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, stosuje się, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.


Stosowanie do § 17 ust. 3 rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem sporządzenia z czynności zniszczenia wyrobów akcyzowych, w dwóch egzemplarzach, protokołu zniszczenia wyrobów akcyzowych, w którym podaje się przyczyny tego zniszczenia. Protokół zniszczenia wyrobów akcyzowych podpisuje podatnik oraz obecny przy czynności zniszczenia przedstawiciel organu podatkowego.

Na podstawie § 17a ust. 1 rozporządzenia podmiot korzystający ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 3, § 6, § 7 ust. 1, § 9 ust. 1, § 10 ust. 1, § 12 ust. 1, § 14, § 16 ust. 1 i § 17 ust. 1, prowadzący działalność gospodarczą, prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.


W myśl art. 32 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej ustawą (Dz. U. z 2014 r., poz. 752 z późn. zm.), warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy.

Stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Zgodnie z art. 32 ust. 10 ustawy dokument dostawy, na podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.


Na podstawie art. 32 ust. 11 ustawy odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.


Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność produkcyjną w obrębie składu podatkowego z wykorzystaniem licznej grupy zbiorników produkcyjnych i magazynowych. W trakcie normalnego cyklu prowadzonej działalność w okresie mniej więcej co 6-10 lat Spółka dokonuje czyszczenia zbiorników zlokalizowanych w swoich składach podatkowych w związku z koniecznością przeprowadzenia badań przez Urząd Dozoru Technicznego i określenia kolejnego okresu przez jaki zbiorniki mogą być użytkowane. Czyszczeniem zbiorników i usuwaniem osadów i odpadów powstałych w zbiorniku zajmują się podmioty zewnętrzne, które następnie przekazują wydobyte odpady do zniszczenia m.in. do spółki E. (E.). Odpady ze zbiornika mają różną postać m.in. konsystencji przypominającej zabrudzony piasek - odpad powstaje na skutek wieloletniego osadzania się zanieczyszczeń stałych z produktów ropopochodnych, rdzy i innych zabrudzeń, galaretowatej substancji lub szlamu zawierającego w swym składzie węglowodory oraz stałą, która dopiero pod wpływem wysokiej temperatury przechodzi w stan bardzo gęstej cieczy zawierającej w swoim składzie węglowodory.

Podmiot czyszczący klasyfikuje odpady z czyszczenia zbiorników zgodnie z przepisami szczególnymi dotyczącymi odpadów tj. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2014 r. Nr 1923) do katalogu 050103* tj. „osady z dna zbiorników” (z katalogu 0501 odpady z przeróbki (np. rafinacji) ropy naftowej). Tak sklasyfikowane odpady są tzw. odpadami niebezpiecznymi, w rozumieniu ustawy o odpadach. Spółka zalicza odpady do odpowiedniego kodu według Nomenklatury Scalonej CN stosowanej dla celów akcyzowych. Ze względów ostrożnościowych odpadom nadawany jest kod CN taki, jak dla olejów odpadowych tj. 2710 99 00. Część odpadów z czyszczenia zbiorników otrzymuje kod CN 2710 19 63 tj. taki, jak dla olejów opałowych (ciężkich). Ponadto, podmiot czyszczący zbiorniki kwalifikuje odpady pod kątem możliwości ich dalszego przetworzenia, odzysku lub zniszczenia. Odpady powstałe z czyszczenia zbiorników, które zostały zaklasyfikowane do utylizacji, są przemieszczane z zastosowaniem dokumentu dostawy ze składu podatkowego Wnioskodawcy do zakładu E., gdzie są utylizowane. E. niszczy odpady w ramach procesu nazwanego „termicznym przekształceniem odpadów na lądzie” zgodnie z klasyfikacją z ustawy o odpadach.


Przy wyprowadzeniu tych odpadów ze swojego składu podatkowego Wnioskodawca oraz E. zastosowały tryb postępowania określony w § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień z akcyzy. E. dokonał niszczenia odpadów w swojej instalacji I.. Tryb ten jest następujący:

  1. E. jest zarejestrowana w urzędzie celnym jako podmiot zużywający w rozumieniu art. 2 pkt 23 ustawy o akcyzie i posiada potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego na druku AKC-PR,
  2. Spółka prowadzi ewidencję akcyzową wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie,
  3. W związku z każdym planowanym zniszczeniem Wnioskodawca będzie występował do właściwego naczelnika urzędu celnego o zgodę, w formie decyzji, na niszczenie wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym,
  4. Wnioskodawca będzie wystawiał dokument dostawy na odpady przemieszczane ze składu podatkowego do zakładu E.; E. potwierdzi odbiór odpadów na dokumencie dostawy,
  5. E. w imieniu Spółki zawiadomi naczelnika urzędu celnego o planowanym niszczeniu wyrobów akcyzowych,
  6. Przy niszczeniu będzie obecny przedstawiciel urzędu celnego, a niszczenie zostanie udokumentowane protokołem zniszczenia wyrobów akcyzowych, w którym poda się przyczyny tego zniszczenia. Protokół będzie podpisany przez E. i Spółkę oraz przedstawiciela urzędu celnego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 17 rozporządzenia w stosunku do odpadów będących wyrobami akcyzowymi powstałych z czyszczenia zbiorników paliwowych w związku z ich utylizacją poza składem podatkowym oraz prawidłowości stosowania przepisów regulujących przedmiotowe zwolnienie od akcyzy.

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że na podstawie § 17 rozporządzenia ze zwolnienia od akcyzy mogą korzystać wyroby akcyzowe, które znajdując się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, stały się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia i za zgodą właściwego naczelnika urzędu celnego zostały zniszczone w składzie podatkowym albo w innym miejscu spełniającym warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, w obecności przedstawiciela organu podatkowego. Warunkiem uprawniającym do zastosowania przedmiotowego zwolnienia od akcyzy jest sporządzenie z czynności zniszczenia wyrobów akcyzowych, w dwóch egzemplarzach, protokołu zniszczenia wyrobów akcyzowych, w którym podaje się przyczyny tego zniszczenia. Protokół zniszczenia wyrobów akcyzowych podpisuje podatnik oraz obecny przy czynności zniszczenia przedstawiciel organu podatkowego. Ponadto w przypadku zniszczenia wyrobów akcyzowych w innym miejscu niż skład podatkowy, spełniającym warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych należy spełnić warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy. Jednocześnie zgodnie z § 17a ust. 1 rozporządzenia podmiot korzystający ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa § 17 ust. 1, prowadzący działalność gospodarczą, prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca dokonuje czyszczenia zbiorników zlokalizowanych w składach podatkowych Wnioskodawcy. Odpady powstałe z czyszczenia zbiorników, które zostały zaklasyfikowane do utylizacji są przemieszczane z zastosowaniem dokumentu dostawy ze składu podatkowego Wnioskodawcy do zakładu E., gdzie są utylizowane. E. potwierdza odbiór odpadów na dokumencie dostawy. W związku z każdym planowanym niszczeniem Wnioskodawca występuje do właściwego naczelnika urzędu celnego o zgodę, w formie decyzji, na niszczenie wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym. Przy niszczeniu obecny jest przedstawiciel urzędu celnego, a niszczenie jest udokumentowane protokołem zniszczenia wyrobów akcyzowych, w którym podaje się przyczyny tego zniszczenia. Protokół jest podpisany przez E. i Spółkę oraz przedstawiciela urzędu celnego. Wnioskodawca prowadzi ewidencję akcyzową wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku spełnione są warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 17 rozporządzenia. Odpady będące wyrobami akcyzowymi powstałe z czyszczenia znajdujących się w składzie podatkowym zbiorników paliwowych w związku z ich utylizacją poza składem podatkowym korzystają z przedmiotowego zwolnienia od akcyzy, Wnioskodawca zaś prawidłowo stosuje przepisy regulujące zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w § 17 rozporządzenia.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jednocześnie tut. Organ informuje, że przedmiotowa interpretacja indywidualna rozstrzyga w zakresie stanu faktycznego, natomiast w zakresie zdarzenia przyszłego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj