Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/4511-728/16-2/RS
z 24 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 1) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2016 r. (data wpływu 24 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 14 listopada 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń otrzymywanych z Belgii - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 14 listopada 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń otrzymywanych z Belgii.


We wniosku tym został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Mama Wnioskodawczyni pracuje w Belgii i tam starała się o zasiłek rodzinny i pielęgnacyjny dla Niej. Wnioskodawczyni od lat mieszka w Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży. Organ belgijski A. przyznał część zasiłku mamie Wnioskodawczyni na Nią a drugą część bezpośrednio dla Wnioskodawczyni, mieszkającej w ww. placówce.

Organ belgijski przyznał Wnioskodawczyni zasiłek rodzinny, jednorazowy dodatek szkolny do zasiłku rodzinnego (premia szkolna) oraz świadczenie z pomocy społecznej (świadczenie dla dzieci ze stanem chorobowym). Świadczenia już wpłynęły.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że zasiłek rodzinny wraz z jednorazowym dodatkiem do zasiłku rodzinnego – premią szkolną zostały Jej przyznane na podstawie obowiązujących w Belgii przepisów o świadczeniach rodzinnych. W okresie otrzymywania świadczeń i cały czas Wnioskodawczyni ma miejsce zamieszkania w Polsce, posiada nieograniczony obowiązek podatkowy i rezydencję podatkową w Polsce.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy otrzymane przez Wnioskodawczynię świadczenia z A. w Belgii: zasiłek rodzinny, jednorazowy dodatek do zasiłku rodzinnego – premia szkolna oraz świadczenie dla dzieci ze stanem chorobowym – świadczenie z pomocy społecznej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czy też nie?

Czy Wnioskodawczyni ma obowiązek odprowadzić podatek, czy też nie, ze względu na zwolnienie z opodatkowania ww. świadczeń?


Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymane przez Nią świadczenia z A. z Belgii są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych:


  • zasiłek rodzinny z dodatkiem (premią szkolną) na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • świadczenie dla dzieci ze stanem chorobowym na podstawi art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ww. przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, mama Wnioskodawczyni pracuje w Belgii i tam starała się o zasiłek rodzinny i pielęgnacyjny dla Niej. Wnioskodawczyni od lat mieszka w Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży. Organ belgijski A. przyznał część zasiłku mamie Wnioskodawczyni na Nią a drugą część bezpośrednio dla Wnioskodawczyni, mieszkającej w ww. placówce.

Organ belgijski przyznał Wnioskodawczyni zasiłek rodzinny, jednorazowy dodatek szkolny do zasiłku rodzinnego (premia szkolna) oraz świadczenie z pomocy społecznej (świadczenie dla dzieci ze stanem chorobowym). Świadczenia już wpłynęły.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że zasiłek rodzinny wraz z jednorazowym dodatkiem do zasiłku rodzinnego – premią szkolną zostały Jej przyznane na podstawie obowiązujących w Belgii przepisów o świadczeniach rodzinnych. W okresie otrzymywania świadczeń i cały czas Wnioskodawczyni ma miejsce zamieszkania w Polsce, posiada nieograniczony obowiązek podatkowy i rezydencję podatkową w Polsce.

W myśl art. 21 ust. 1 Konwencji z dnia 20 sierpnia 2001 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139), części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie, bez względu na to skąd pochodzą, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, mogą być opodatkowane tylko w tym Państwie.

W świetle powyższego, dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu zasiłku rodzinnego, jednorazowy dodatek do zasiłku rodzinnego oraz świadczenie z pomocy społecznej otrzymywanych z Belgii podlega opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji, tj. w Polsce.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 kwietnia 2016 r. wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2016 r., wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy zatem stwierdzić, że w sytuacji gdy zasiłek rodzinny wraz z jednorazowym dodatkiem szkolnym do zasiłku rodzinnego (premia szkolna) stanowi odpowiednik świadczenia rodzinnego w rozumieniu polskich przepisów przyznany na podstawie regulacji obowiązujących w Belgii jest zwolniony od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast świadczenie dla dzieci ze stanem chorobowym jako świadczenie z pomocy społecznej, korzysta ze zwolnienia stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W Polsce nie występuje zatem obowiązek odprowadzania podatku dochodowego od ww. świadczeń.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj