Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-97/12-4/AI
z 30 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-97/12-4/AI
Data
2012.04.30


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawka
stawki podatku
świadczenie
świadczenie usług
usługi
usługi kompleksowe
usługi sprzątania


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT dla czynności sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”.



Wniosek ORD-IN 652 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2012 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 37.00.1 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 37.00.1. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 kwietnia 2012 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – Sp. z o.o. zamierza złożyć ofertę przetargową w postępowaniu na: Kompleksowe utrzymanie w czystości pasażerskiego taboru kolejowego (sprzątanie w wagonach kolejowych). Urząd Statystyczny pismem z dnia 27 stycznia 2012 r. przyporządkował tę usługę do grupowania PKWiU 81.29.1 „Usługi w zakresie pozostałego sprzątania i czyszczenia”.

W formularzu ofertowym należy podać cenę netto, podatek VAT oraz cenę brutto za wykonanie przedmiotu zamówienia, czyli za Kompleksowe utrzymanie w czystości pasażerskiego taboru kolejowego przyporządkowane do PKWiU 81.29.1. Cena końcowa jest wyliczana na podstawie formularzy cenowych (kosztorysu), gdzie na usługę jw. składają się różne rodzaje czyszczeń (o mniejszym lub większym zakresie), a także usługi dodatkowe takie jak m. in.:

  1. wybieranie nieczystości z wagonów z zamkniętym obiegiem,
  2. opróżnianie i płukanie zbiorników z zamkniętym obiegiem wc wagonów osobowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz autobusów szynowych,
  3. wywóz śmieci z oczyszczonych wagonów,

które Urząd Statystyczny przyporządkował odpowiednio do PKWiU z roku 2008:

  • poz. a i b do PKWiU 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”,
  • poz. c do PKWiU 38.11 „Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne”

oraz kolejne usługi dodatkowe o które Wnioskodawca nie prosił Urzędu Statystycznego o przyporządkowanie do PKWiU, m. in.:

  • odkurzanie siedzeń,
  • wodowanie wagonów (napełnianie wodą),
  • mycie dachów itp.

Wszystkie te pozycje po podstawieniu cen jednostkowych są obliczane jako iloczyn ilości sztuk w miesiącu i ceny netto, następnie sumowane do wartości miesięcznej netto razem, a na końcu przemnażane przez ilość miesięcy na jakie będzie udzielone zamówienie.

Nigdzie po drodze w formularzach cenowych nie należy wyliczać podatku VAT. Wartość podatku pojawia się dopiero w formularzu ofertowym, po podsumowaniu wszystkich kwot netto.

Jednakże podczas wykonywania usług będących przedmiotem zamówienia w praktyce wystawiane są comiesięczne faktury z pozycjami z kosztorysu (formularzy cenowych) w zależności od potrzeb zlecającego usługę i np.:

faktura miesięczna obejmuje wykonanie w przykładowym miesiącu:

  1. usługa czyszczenia okresowego wagonu ilość szt., PKWiU 81.29.1 stawka VAT 23%,
  2. wywóz śmieci z oczyszczonych wagonów ilość szt., PKWiU 38.11 stawka VAT 8%,
  3. wybieranie nieczystości z wagonów z zamkniętym obiegiem wc ilość szt., PKWiU 37.00.1 stawka VAT 8%, czyli w praktyce wykonywania usługi faktury miesięczne za wykonywanie usługi posiadają różne wysokości podatku VAT.


Ponadto, w piśmie z dnia 18 kwietnia 2012 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż usługi polegające na kompleksowym utrzymaniu w czystości pasażerskiego taboru kolejowego zgodnie ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ), jak i w praktyce (Zainteresowany jest wykonawcą który dotychczas świadczy te usługi), są rozliczane w okresach miesięcznych, na podstawie rzeczywistej wykonanej w danym miesiącu ilości usług o określonym zakresie.

Są to usługi dotyczące zarówno stricte utrzymania czystości wagonu, np. „czyszczenie okresowe wagonu” oraz usługi specjalistyczne np. „wybieranie nieczystości z wagonów z zamkniętym obiegiem wc”. Miesięczna faktura zawiera więc pozycje o różnych PKWiU (co za tym idzie w różnych stawkach podatku VAT), które przez Zamawiającego zostały ujęte w SIWZ jako osobne pozycje kosztorysu. Na etapie składania oferty należy podać dla tych pozycji jednostkowe stawki cenowe. Jest to jak najbardziej zasadne mając na uwadze, iż są co miesiąc zlecane przez Zamawiającego niezależnie od siebie. Nie są to usługi współzależne, nie mają wobec siebie funkcji usługi głównej i usługi pomocniczej, gdzie warunkiem koniecznym do właściwego wykonania usługi głównej jest wykonanie usługi pomocniczej.

Nie są co miesiąc wystawiane faktury za „Kompleksowe utrzymanie czystości taboru kolejowego”, czy też „wagonów”. Kompleksowość usługi należy rozumieć jako zbiór usług wykonywanych w zależności od potrzeb Zamawiającego dla danego rodzaju taboru kolejowego (np. wagonu osobowego) w danej lokalizacji (miejscowości). Usługi te jednak mogą i są świadczone odrębnie, nie tracąc dla Zamawiającego ostatecznego skutku ekonomicznego. Zamawiający jest zainteresowany zlecaniem ich niezależnie od siebie.

Próba sztucznego połączenia tych usług do celów podatkowych doprowadziłaby do naruszenia podstawowych zasad konstrukcyjnych podatku VAT, który powinien być określany w sposób konsekwentny tak aby usługi o określonym zakresie były tak samo opodatkowane. Bardzo istotnym argumentem jest tutaj fakt, iż w niektórych lokalizacjach usługi specjalistyczne są przez Zainteresowanego zlecane podwykonawcom. Dzieje się tak w przypadku, gdy w danej lokalizacji Wnioskodawca nie posiada specjalistycznego sprzętu, czy też wymaganych pozwoleń. Podwykonawcy ci wystawiają Zainteresowanemu faktury za wykonanie usługi „wybieranie nieczystości z wagonów z zamkniętym obiegiem wc” z przyporządkowanym numerem PKWiU 37.00.1, któremu odpowiada stawka podatku VAT w wysokości 8% (analogiczna sytuacja ma miejscu w przypadku usługi pod nazwą „Wywóz śmieci z oczyszczonych wagonów” - PKWiU 38.11. - VAT 8%).

Wg Wnioskodawcy usługa ta jest właściwie przyporządkowaną przez Podwykonawcę do numeru PKWiU oraz VAT, dlatego też wystawiając fakturę Zamawiającemu, Zainteresowany nie zmienia stawki podatku VAT na inną, co byłoby oczywistą niekonsekwencją, wręcz świadomym postępowaniem niezgodnie z ustawą o VAT.

Mając na uwadze wszystkie powyższe argumenty Wnioskodawca stwierdza, iż już na etapie składania oferty przetargowej musi usługi polegające na kompleksowym utrzymaniu w czystości pasażerskiego taboru kolejowego potraktować jako zbiór usług opodatkowanych odrębnie, zgodnie z właściwym dla każdej z usług przyporządkowaniem do PKWiU i w konsekwencji do właściwych stawek podatku VAT, tj. 8% lub 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka będzie stawka podatku VAT dla czynności sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”...

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwą stawką podatku VAT dla ww. usług będzie 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Należy również wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza złożyć ofertę przetargową w postępowaniu na: „Kompleksowe utrzymanie w czystości pasażerskiego taboru kolejowego” (sprzątanie w wagonach kolejowych). Urząd Statystyczny przyporządkował tę usługę do grupowania PKWiU 81.29.1 jako „Usługi w zakresie pozostałego sprzątania i czyszczenia”. W formularzu ofertowym należy podać cenę netto, podatek VAT oraz cenę brutto za wykonanie przedmiotu zamówienia, czyli za Kompleksowe utrzymanie w czystości pasażerskiego taboru kolejowego przyporządkowane do PKWiU 81.29.1. Cena końcowa jest wyliczana na podstawie formularzy cenowych (kosztorysu) gdzie na usługę składają się różne rodzaje czyszczeń (o mniejszym lub większym zakresie), a także usługi dodatkowe takie jak m. in.:

  1. wybieranie nieczystości z wagonów z zamkniętym obiegiem,
  2. opróżnianie i płukanie zbiorników z zamkniętym obiegiem wc wagonów osobowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz autobusów szynowych,
  3. wywóz śmieci z oczyszczonych wagonów,

które Urząd Statystyczny przyporządkował odpowiednio do PKWiU z roku 2008:

  • poz. a i b do PKWiU 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”,
  • poz. c do PKWiU 38.11 „Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne”.

W wydanej w dniu 30 kwietnia 2012 r. interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-97/12-3/AI stwierdzono, iż przy świadczeniu ww. usług objętych zamówieniem w ramach „Kompleksowego utrzymania w czystości pasażerskiego taboru kolejowego”, usługi te stanowić będą zbiór usług i winny być opodatkowane odrębnie, z zastosowaniem właściwych dla nich stawek podatku VAT, tj. 8% lub 23%.

Wobec powyższego wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stosowania właściwej stawki podatku VAT na „Usługi związane ze ściekami” sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 37.00.1.

W celu wskazania właściwej stawki podatku na ww. usługi, istotne będzie przeanalizowanie przepisów dotyczących opodatkowania usług należących do tego grupowania PKWiU.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W myśl art. 41. ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. – 8%), pod pozycją 142 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 37 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zatem zapis ex 37 oznacza, że z grupy PKWiU 37 pod nazwą „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków kanalizacyjnych, osady ze ścieków kanalizacyjnych” opodatkowaniu wg stawki 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Mając więc na uwadze treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy poprzez przedrostek ex zostały wskazane konkretne usługi z grupowania PKWiU 37, których dotyczy obniżona stawka w wysokości 8%, czyli „usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”. Tym samym, świadczone przez Wnioskodawcę usługi zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 37.00.1 „usługi związane ze ściekami” zaliczają się do powyższej kategorii i będą podlegały opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług.

Informuje się ponadto, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 37.00.1. Natomiast kwestie dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU: 38.11 oraz 81.29.1 załatwione zostały w interpretacjach nr: ILPP1/443-97/12-5/AI i ILPP1/443-97/12-6/AI w dniu 30 kwietnia 2012 r. Natomiast wniosek dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla całości zamówienia został załatwiony w interpretacji nr ILPP1/443-97/12-3/AI w dniu 30 kwietnia 2012 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj