Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1074/11-2/IZ
z 9 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1074/11-2/IZ
Data
2011.12.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
dofinansowanie
dotacja
faktura
obowiązek podatkowy
podstawa opodatkowania
zwiększenie


Istota interpretacji
dotyczy opodatkowania dopłat, powstania obowiązku podatkowego i prawa do odliczenia podatku



Wniosek ORD-IN 381 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 05.09.2011 r. (data wpływu 12.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dopłat powstania obowiązku podatkowego i prawa do odliczenia podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.09.2011 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dopłat powstania obowiązku podatkowego i prawa do odliczenia podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na zlecenie krajowych producentów soków owocowo-warzywnych oraz przy wsparciu finansowym Agencji Rynku Rolnego oraz Funduszu X Wnioskodawca - w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej o charakterze pomocniczym - zamierza przeprowadzić trzyletnią kampanię promocyjno-informacyjną warzyw, owoców i ich przetworów na terenie P. i R., przy pomocy polskich podmiotów gospodarczych wyspecjalizowanych w prowadzeniu reklamy, promocji i działalności marketingowej oraz produkcji materiałów reklamowych i informacyjnych.

Wszelkie bieżące koszty związane z realizacją tej kampanii pokryje Wnioskodawca, finansując je ze środków pozyskanych z kredytu oraz z przedpłaty w wysokości do 40% przyznanej dotacji z Funduszu X. Po spełnieniu określonych warunków wskazanych w umowie o dofinansowanie z Agencją Rynku Rolnego, Wnioskodawca otrzyma od ARR dopłatę w wysokości 80% kosztów netto (50% ze środków Wspólnoty Europejskiej oraz 30% ze środków budżetu krajowego), a po spełnieniu warunków wskazanych w ustawie z dnia 22 maja 2009 roku o funduszach promocji produktów rolno - spożywczych (Dz. U. Nr 97 z dnia 23 czerwca 2009 roku z późn. zm. ) oraz w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 marca 2010 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania wsparcia finansowego z funduszy promocji produktów rolno - spożywczych (Dz. U. 54 z dnia 6 kwietnia 2010 roku z późn. zm.), Wnioskodawca otrzyma dopłatę pozostałych 20 % kosztów netto oraz dopłatę całości poniesionego podatku VAT z Funduszu X. Tym samym Wnioskodawca otrzyma całość kwoty kosztów kwalifikowanych brutto poniesionych przy realizacji projektu, na które to koszty składać będą się przede wszystkim kwoty brutto wraz z podatkiem VAT z faktur wystawionych Wnioskodawcy przez polskie firmy świadczące usługi na zlecenie wnioskodawcy w ramach projektu. Pozostałe koszty niekwalifikowane tej kampanii wraz z przewidywaną marżą należną Wnioskodawcy, pokryją krajowi producenci soków płacąc za zleconą usługę (Wnioskodawca udokumentuje sprzedaż tej usługi odpowiednią fakturą VAT). Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone krajowym producentom soków, związane z opisaną kampanią promocyjno-informacyjną, podlegać będą podatkowi od towarów i usług w wysokości 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia opodatkowania dopłat (subwencji) otrzymanych z Agencji Rynku Rolnego i Funduszu X, w związku z czym prosi o wyjaśnienie:

  1. Czy Wnioskodawca powinien powiększyć obrót w podatku od towarów i usług o powyższe dopłaty (czy podlegają one VAT), a jeśli tak, to czy powinien obliczyć podatek należny od pełnej kwoty otrzymanych dopłat, czy też od kwoty dopłat pomniejszonych o podatek należny (a więc od kwoty stanowiącej około 81,3% otrzymanych dopłat)...
  2. Jeśli dopłaty podlegają VAT, to czy otrzymana zaliczka do wysokości do 40% przyznanej dotacji z Funduszu X, będzie zwiększała obrót o otrzymaną zaliczkę pomniejszoną o podatek VAT należny, tak jak w przypadku otrzymania dotacji, a jeśli tak, to czy obowiązek podatkowy z tytułu VAT od dopłat powstaje zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług (w dniu wystawienia faktury za usługę nie później jednak niż w 7, dniu licząc od dnia wykonania usługi) czy też zgodnie z art. 19 ust 21 ustawy (z chwilą uznania rachunku bankowego Wnioskodawcy)...
  3. Czy i w jakiej wysokości przysługiwać będzie Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupionymi usługami i (lub) otrzymanymi dopłatami (subwencjami)...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawę opodatkowania stanowi obrót, do którego należy zaliczyć także otrzymane dotacje, subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Ponieważ otrzymywane przez Wnioskodawcę dopłaty (subwencje) z Funduszu X, miałyby bezpośredni wpływ na cenę jego usługi świadczonej dla krajowych producentów soków (wnioskodawca w związku z opisywanym projektem nie ponosi bowiem straty, wystawiając producentom fakturę za usługę promocyjno- informacyjną na kwotę netto niższą niż poniesione koszty, bez dopłat Wnioskodawca zmuszony byłby podwyższyć cenę usługi dla producentów soków, żeby nie ponieść strat), zatem podlegałaby opodatkowaniu VAT. Obowiązek podatku z tytułu VAT od dopłat postanie z chwilą uznania rachunku bankowego Wnioskodawcy. Wtedy też powinien on wystawić faktury VAT pomniejszając tę kwotę o kwotę należnego podatku (subwencja netto stanowiłaby więc ok. 81,3 % otrzymanych dopłat/subwencji). Ten podatek VAT wraz z podatkiem VAT od ceny usługi wykazanymi na fakturach wewnętrznych oraz wystawionych zleceniodawcom fakturach VAT po wykonaniu usługi da wnioskodawcy byłby podatkiem należnym, od którego mógłby odliczyć podatek naliczony zawarty w fakturach za wykonaną kampanię reklamowo-.promocyjną na terenie Polski przez wyspecjalizowane firmy polskie, natomiast dla krajowych producentów soków podatkiem naliczonym odliczanym od podatku należnego na ogólnych zasadach. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. I ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast otrzymana zaliczka na poczet dotacji (do wysokości 40% przyznanej dotacji) z chwilą wpłaty na rachunek bankowy również stanowiłaby czynność, która będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i zwiększyła obrót o otrzymaną zaliczką na dotację mającą wpływ na cenę świadczonych usług pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W tym stanie rzeczy Strona wnosi o udzielenie wiążącej interpretacji podatkowej stwierdzającej, czy przedstawione wyżej stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów #8722; art. 8 ust. 1 ustawy.

Stosownie do powołanych wyżej regulacji, przez pojęcie świadczenia należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą), oraz podmiotu świadczącego (wykonującego dane świadczenie). W pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz określonych podmiotów i ostatecznych konsumentów.

Skoro w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, zatem wskazać należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia z tytułu danego świadczenia.

Czynnikiem decydującym o tym, że mamy do czynienia z wynagrodzeniem za dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usług (a nie tylko z przekazanym świadczeniem pieniężnym) jest określenie, czy wynagrodzenie było należne z tytułu danego świadczenia. Dlatego też istotne jest czy pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem (dostawą towarów/wykonaną usługą) istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z cyt. wyżej artykułu 29 wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest przez inny podmiot w celu sfinansowania lub dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług (istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a ceną dostarczanych towarów lub świadczonych usług) to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, że otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu. Otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności podatnika, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Ze złożonego wniosku wynika, że wnioskodawca zamierza przeprowadzić trzyletnią kampanię promocyjno-informacyjną warzyw, owoców i ich przetworów na terenie P. i R. przy pomocy polskich podmiotów gospodarczych wyspecjalizowanych w prowadzeniu reklamy, promocji i działalności marketingowej oraz produkcji materiałów reklamowych i informacyjnych. Wszelkie bieżące koszty związane z realizacją tej kampanii pokryje Wnioskodawca, finansując je ze środków pozyskanych z kredytu oraz z przedpłaty w wysokości do 40% przyznanej dotacji z Funduszu X. Po spełnieniu określonych warunków wskazanych w umowie o dofinansowanie z Agencją Rynku Rolnego, Wnioskodawca otrzyma od ARR dopłatę w wysokości 80% kosztów netto (50% ze środków Wspólnoty Europejskiej oraz 30% ze środków budżetu krajowego), a po spełnieniu warunków wskazanych w ustawie z dnia 22 maja 2009 roku o funduszach promocji produktów rolno - spożywczych (Dz. U. Nr 97 z dnia 23 czerwca 2009 roku z późn. zm. ) oraz w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 marca 2010 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania wsparcia finansowego z funduszy promocji produktów rolno - spożywczych (Dz. U. 54 z dnia 6 kwietnia 2010 roku z późn. zm.), Wnioskodawca otrzyma dopłatę pozostałych 20 % kosztów netto oraz dopłatę całości poniesionego podatku VAT z Funduszu X.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że otrzymywane dopłaty (subwencje) z Funduszu X, miałyby bezpośredni wpływ na cenę jego usługi świadczonej dla krajowych producentów soków (Wnioskodawca w związku z opisywanym projektem nie ponosi bowiem straty, wystawiając producentom fakturę za usługę promocyjno- informacyjną na kwotę netto niższą niż poniesione koszty, bez dopłat Wnioskodawca zmuszony byłby podwyższyć cenę usługi dla producentów soków, żeby nie ponieść strat).Biorąc pod uwagę okoliczności przedstawionej sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, iż otrzymane dopłaty, które będą wpływać na cenę świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz producentów soków usługi promocyjno-informacyjnej zwiększą osiągnięty przez Wnioskodawcę obrót, a zatem zwiększą, osiągnięty przez Stronę obrót.

Zgodnie z brzmieniem cyt. wyżej art. 29 ust. 1 i ust. 2 obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, a także zaliczki na dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W konsekwencji otrzymane przez Wnioskodawcę dopłaty stanowić będą kwotę brutto, zawierającą w sobie kwotę należnego podatku. Podstawą opodatkowania w przypadku otrzymania zaliczki przyznanej dotacji z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw będzie kwota zaliczki pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4, 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i w art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Zatem, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja przyznana w celu realizacji kampanii promocyjno-informacyjnej winna być potwierdzona fakturą wewnętrzną.

W myśl art. 19 ust. 21 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

W świetle powyższego zgodzić należy się z Podatnikiem, iż obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanych dopłat i zaliczek powstanie po stronie Wnioskodawcy z chwilą uznania rachunku bankowego Wnioskodawcy, czyli z chwilą ich wpływu na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż zamierza przeprowadzić kampanię promocyjno-informacyjną w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej o charakterze pomocniczym. Sprzedaż powyższej usługi zostanie udokumentowana fakturą VAT.

W związku z powyższym towary i usługi nabywane w ramach realizacji kampanii związane będą z czynnościami opodatkowanymi, zatem warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zostaną spełnione.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w niniejszym wniosku uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj