Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-3/12/PK
z 29 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-3/12/PK
Data
2012.02.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne


Słowa kluczowe
faktura
kurs
obowiązek podatkowy
usługi transportowe


Istota interpretacji
dane jakie mogą być umieszczone na fakturze VAT oraz w zakresie ustalenia kursu dla przeliczenia kwot wyrażonych w obcej walucie, oraz określenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług transportowych



Wniosek ORD-IN 786 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2011r. (data wpływu 8 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie danych jakie mogą być umieszczone na fakturze VAT oraz w zakresie ustalenia kursu dla
  • nieprawidłowe w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług transportowych.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie danych jakie mogą być umieszczone na fakturze VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi firmą transportową zgłoszoną do VAT. Wykonuje między innymi usługi transportowe towarów na terenie Unii na rzecz kontrahentów polskich, którzy mają siedzibę oraz prowadzą działalność na terenie Polski. Faktury wystawia - zgodnie z § 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie faktur - nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30, dnia przed powstaniem tego obowiązku. Faktury płatne są w EURO. Na fakturze widnieją dwie daty: data wystawienia oraz data sprzedaży (czyli data wykonania usługi).

Za moment wykonania usługi Wnioskodawca przyjmuje dzień, w którym usługa została wykonana czyli dzień, w którym towar został rozładowany. Nie ma żadnych dokumentów ani ustaleń miedzy Wnioskodawcy a kontrahentem, które określałyby, że dniem wykonania usługi jest inny dzień aniżeli dzień rozładunku. Faktury mają termin płatności 60 dni. Faktury nie są płacone wcześniej aniżeli określony na fakturze dzień. Faktury nie są wystawiane wcześniej aniżeli dzień zakończenia usługi czyli dzień rozładunku.

Wnioskodawca wystawi faktury zgodnie z obowiązującymi przepisami, które określają jakie dane powinna zawierać faktura VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy oraz w przepisie § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu przechowywania listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Na fakturze znajdują się następujące dane:

  • faktura stwierdza wykonanie usługi transportu towarów,
  • określa datę dokonania sprzedaży, wykonania usługi - jest to dzień rozładowania towarów,
  • cenę jednostkową bez podatku,
  • podstawę opodatkowania,
  • stawkę i kwotę podatku,
  • kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.
  • ponadto faktura zawiera innymi imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy.
  • kurs netto (jest to kurs, który stosuje do przeliczenia przychodu dla celów podatku dochodowego) oraz przeliczenie wartości kwoty netto na złote polskie wg wskazane kursu
  • kurs VAT (który określa po jakim kursie, dokonano przeliczenia dla VAT) oraz przeliczenie wartości podatku VAT na złote wg wskazanego kursu

Dla celów podatku dochodowego Wnioskodawca dokonał przeliczenia przychodu na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, czyli dzień rozładunku.

Dla celów podatku VAT Wnioskodawca dokonał przeliczenia kwoty VAT na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury.

Zatem na fakturze widnieją dwa różne kursy, gdyż moment uzyskania przychodu jest inny aniżeli moment wystawienia faktury

W związku z powyższym zadano pytania:

Czy można na fakturze zawrzeć informację na temat kursu zastosowanego do wyceny przychodu w podatku dochodowym określony jako "kurs netto". Wskazanie tego kursu pozwala na sprawniejszą pracę oraz ogranicza biurokrację polegającą na ręcznym nanoszeniu na fakturę tych informacji.

Oczywiście priorytetową sprawą jest podanie kurs VAT, który określa po jakim kursie dokonano przeliczenia dla celów podatku VAT oraz podanie ile wynosi wartość VAT w złotych polskich określony jako "kurs VAT".

Zdaniem Wnioskodawcy, sposób przeliczania faktur wyrażonych w walutach obcych określono w art. 31a ustawy o VAT. W przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania wyrażone są w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. W przypadku, gdy faktury krajowe wystawiane są w terminie podstawowym, obowiązek podatkowy powstaje w dniu wystawienia faktury. Zatem do przeliczenia kwot należy stosować kursy walut z dnia poprzedzającego dzień, w którym wystawiono fakturę.

Ponieważ faktura nie została wystawiona w dniu wykonania usługi, to według Wnioskodawcy prawidłowym jest zastosowanie innego kursu dla przeliczenia VAT oraz dla celów przeliczenia przychodu. Wnioskodawca nie znalazł również art., który mówiłby o tym, iż nie można na fakturze umieścić informacji na temat zastosowanego kursu do przeliczenia wartości netto dla celów ustalenia wartości w podatku dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie danych jakie mogą być umieszczone na fakturze VAT oraz w zakresie ustalenia kursu dla przeliczenia kwot wyrażonych w obcej walucie,
  • nieprawidłowe w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług transportowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zasadą, w zakresie obowiązku podatkowego, przyjętą w ustawie o podatku od towarów i usług jest to, że obowiązek w tym podatku powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT.

Ustawodawca przewidział jednak od tej zasady szereg wyjątków. Zgodnie bowiem z cyt. powyżej art. 19 ust. 1 ww. ustawy - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1, które określają w odmienny sposób szczególny moment powstania obowiązku podatkowego m.in. w zależności od rodzaju transakcji.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi – art. 19 ust. 4 ustawy o VAT.

W myśl art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług transportu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami.

Powyższy przepis wiąże moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług transportowych z okolicznością zapłaty za tą usługę, chyba że zapłata nastąpi po 30. dniu od wykonania usługi wtedy obowiązek podatkowy powstaje 30. dnia od daty wykonania usługi.

Trzeba tutaj zauważyć, że art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a jest przepisem szczegółowym (lex specialis) w materii określania momentu powstania obowiązku podatkowego, którego zasady ogólne (lex generali) określają przepisy art. 19 ust. 1 i ust. 4 ustawy. Konsekwencją powyższego jest oderwanie ustalenia powstania obowiązku podatkowego dla usługi transportu od faktu wystawienia faktury VAT jej dokumentującej - przepis szczegółowy uchyla przepis ogólny.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że za moment wykonania usługi Wnioskodawca przyjmuje dzień, w którym usługa została wykonana czyli dzień, w którym towar został rozładowany, a faktury nie są wystawiane wcześniej aniżeli dzień zakończenia usługi czyli dzień rozładunku jak też faktury nie są płacone wcześniej aniżeli określony na fakturze dzień (do 60 dni od dnia wystawienia).

W świetle powyższego należy zatem stwierdzić, że w sytuacji gdy płatność za usługę jest dokonywana po 30-tym dniu od wykonania usługi, to niezależnie od faktu wystawienia faktury dokumentującej tą usługę przed tym dniem, moment powstania obowiązku podatkowego powstaje 30. dnia od wykonania usługi.

Tym samym stwierdzenie Wnioskodawcy, że „w przypadku, gdy faktury krajowe wystawiane są w terminie podstawowym, obowiązek podatkowy powstaje w dniu wystawienia faktury” nie można uznać za prawidłowe.

Kurs wedle którego należy dokonywać przeliczeń walut obcych został określony w art. 31a ust. 1 i ust. 2 ustawy. W myśl tych przepisów w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4. W przypadku gdy zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami wykonawczymi do ustawy podatnik może wystawić fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego i wystawi ją w przewidzianym przepisami terminie, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej na tej fakturze, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.

Stosownie do tych przepisów do przeliczenia wartości wyrażonych w obcej walucie należy stosować kurs ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. W sytuacji gdy stosowne przepisy przewidują możliwość wystawienia faktury przed powstanie obowiązku podatkowego to wtedy, gdy faktura zostanie wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego należy zastosować kurs ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.

Takim właśnie przypadkiem kiedy przewidziano możliwość wystawienia faktury przed powstaniem obowiązku podatkowego jest dokumentowanie usług transportu.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do § 11 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) w przypadkach określonych w art 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-4 i 7-11, ust. 16a i 16b oraz ust. 19a ustawy fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Faktury, o których mowa powyżej, nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Przenosząc powyższy przepis na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że faktury dokumentujące usługi transportu, za które zapłata nastąpi po 30 dniach od wykonania usługi, co do zasady winne być wystawione w okresie od dnia wykonania usługi do 30 dnia od dnia jej wykonania.

Mając na uwadze, że w przedmiotowej sprawie faktury są wystawiane przed powstanie obowiązku podatkowego to dla przeliczenia kwot w nich wyrażonych w walutach obcych należy stosować kurs ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.

Dane jakie winny znaleźć się na fakturze określa § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Ww. przepis określa minimalny zakres danych, jakie powinna zawierać faktura i nie nakłada ograniczeń w sprawie umieszczania dodatkowych danych np. kursu walut wedle, którego dokonano przeliczenia na złote czy też innych danych, które wystawca uzna za stosowne. Należy zatem stwierdzić, iż na fakturach sprzedaży Wnioskodawca może umieścić zarówno kurs przeliczeniowy stosowany dla potrzeb podatku VAT jak i potrzeb podatku dochodowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za:

  • prawidłowe w zakresie danych jakie mogą być umieszczone na fakturze VAT oraz w zakresie ustalenia kursu dla przeliczenia kwot wyrażonych w obcej walucie,
  • nieprawidłowe w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług transportowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj