Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-277/15-2/MW
z 15 czerwca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2015 r. (data wpływu 26 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w odniesieniu do kwot stanowiących koszty uzyskania przychodu nieuregulowanych przez spółkę komandytową przed sprzedażą przedsiębiorstwa w terminach określonych w art. 15b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w stosunku do których powstał obowiązek dokonania korekty na podstawie art. 15b ustawy), w przypadku uregulowania tych kwot przez Spółkę nabywającą, Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia tych kwot do kosztów uzyskania przychodów w części odpowiadającej posiadanemu przez Spółkę udziałowi w zysku Spółki nabywającej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w odniesieniu do kwot stanowiących koszty uzyskania przychodu nieuregulowanych przez spółkę komandytową przed sprzedażą przedsiębiorstwa w terminach określonych w art. 15b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w stosunku do których powstał obowiązek dokonania korekty na podstawie art. 15b ustawy), w przypadku uregulowania tych kwot przez Spółkę nabywającą, Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia tych kwot do kosztów uzyskania przychodów w części odpowiadającej posiadanemu przez Spółkę udziałowi w zysku Spółki nabywającej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą prawną, podmiotem prawa niemieckiego (dalej: Spółka, Wnioskodawca). Spółka wraz ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością będzie wspólnikiem spółki komandytowej (dalej: Spółka nabywająca). Następnie, Spółka nabywająca nabędzie przedsiębiorstwo (dalej: Przedsiębiorstwo) od innej spółki komandytowej (dalej: Spk), która powstała z przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a której wspólnikami są osoby prawne.

Wśród składników Przedsiębiorstwa mogą występować m.in. zobowiązania z tytułu dostaw i usług. Wśród takich zobowiązań mogą natomiast występować kwoty wynikające z faktur zakupu, umów albo innych dokumentów, które nie zostaną uregulowane w terminach, o których mowa w art. 15b ust. 1 i 2 ustawy o PDOP, i w stosunku do których przed zbyciem Przedsiębiorstwa powstanie obowiązek dokonania zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15b ust. 1-3 ustawy o PDOP.

Kwoty, w stosunku do których zostanie dokonane zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15b ust. 1-3 ustawy o PDOP, mogą dotyczyć kosztów bezpośrednio oraz niebezpośrednio związanych z przychodami. Planowane jest uregulowanie wskazanych kwot po nabyciu Przedsiębiorstwa przez jego nabywcę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w odniesieniu do kwot stanowiących koszty uzyskania przychodu nieuregulowanych przez SpK przed sprzedażą Przedsiębiorstwa w terminach określonych w art. 15b ustawy o PDOP (w stosunku do których powstał obowiązek dokonania korekty na podstawie art. 15b ustawy o PDOP), w przypadku uregulowania tych kwot przez Spółkę nabywającą, Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia tych kwot do kosztów uzyskania przychodów w części odpowiadającej posiadanemu przez Spółkę udziałowi w zysku Spółki nabywającej?


Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do kwot stanowiących koszty uzyskania przychodu nieuregulowanych przez SpK przed sprzedażą Przedsiębiorstwa w terminach określonych w art. 15b ustawy o PDOP (w stosunku do których powstał obowiązek dokonania korekty na podstawie art. 15b ustawy o PDOP), w przypadku uregulowania tych kwot przez Spółkę nabywającą, Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia tych kwot do kosztów uzyskania przychodów w części odpowiadającej posiadanemu przez Spółkę udziałowi w zysku Spółki nabywającej.

Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r. poz. 1342), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2013 r., wprowadziła do ustawy o PDOP art. 15b nakładający na podatników podatku dochodowego od osób prawnych obowiązek dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku nieuregulowania kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu w określonym terminie.

Zgodnie z art. 15b ust. 1 ustawy o PDOP, w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) - kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu, i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów.

Natomiast, zgodnie z art. 15b ust. 2 ustawy o PDOP, jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z dokumentów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.

Tym samym, w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu podatnik zasadniczo będzie zobowiązany do dokonania zmniejszenia tych kosztów, jeżeli nie ureguluje kwoty zobowiązania w ciągu 30 dni od daty upływu terminu jego płatności. Natomiast, w sytuacji ustalenia przez strony terminu płatności dłuższego niż 60 dni, podatnik będzie zobowiązany do dokonania zmniejszenia kosztów podatkowych o kwotę wynikającą z faktury lub innego dokumentu z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli w tym terminie kwota ta nie zostanie uregulowana.


Zgodnie z art. 15b ust. 3 ustawy o PDOP, zmniejszenia, o którym mowa w ust. 1 lub 2, dokonuje się w miesiącu, w którym upływa termin określony w tych przepisach.


Jednocześnie zgodnie z art. 15b ust. 4 ustawy o PDOP, jeżeli po dokonaniu zmniejszenia, o którym mowa w ust. 1 lub 2, zobowiązanie zostanie uregulowane, podatnik w miesiącu, w którym uregulował zobowiązanie, zwiększa koszty uzyskania przychodów o kwotę dokonanego zmniejszenia.


Zatem, w sytuacji dokonania przez podatnika korekty kosztów podatkowych polegającej na ich zmniejszeniu i późniejszego uregulowania zobowiązania, podatnik jest uprawniony do zwiększenia kosztów podatkowych o kwotę dokonanej korekty w miesiącu uregulowania zobowiązania.


W przypadku natomiast, gdy po dokonaniu korekty kosztów podatkowych na podstawie art. 15b ustawy o PDOP, zobowiązanie związane z takimi kosztami zostanie przejęte przez inny podmiot, zdaniem Wnioskodawcy, w momencie uregulowania takiego zobowiązania podmiot, który dokonał korekty kosztów, nie będzie uprawniony do zwiększenia kosztów podatkowych o dokonaną wcześniej korektę, gdyż to nie on dokona uregulowania przedmiotowego zobowiązania.

W konsekwencji, mając na uwadze ratio legis art. 15b ustawy o PDOP, jakim było usunięcie zatorów płatniczych przez czasowe wyłączenie z kosztów kwot niezapłaconych w określonym terminie, a nie trwałe wyłączenie takich kwot z kosztów, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przejęcia w ramach przedsiębiorstwa zobowiązania, w stosunku do którego zbywca przedsiębiorstwa był zobowiązany do dokonania korekty na podstawie art. 15b ustawy o PDOP, i jego późniejszego uregulowania przez nabywcę przedsiębiorstwa, nabywca przedsiębiorstwa będzie uprawniony do zwiększenia kosztów podatkowych o wartość takiego uregulowanego zobowiązania.

Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ustawy o PDOP, przychody i koszty z udziału w spółce niebędącej osobą prawną łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału).

Przyjmuje się, że przytoczony powyżej przepis wyraża zasadę transparentności podatkowej spółek osobowych dla celów podatkowych, zgodnie z którą to zasadą spółki osobowe nie są uważane za podatników podatków dochodowych, a osiągane przez te spółki przychody i ponoszone przez nie koszty stanowią odpowiednio przychody i koszty wspólników tych spółek w części odpowiadającej ich udziałowi w zysku takich spółek.

W związku z powyższym, Wnioskodawca jako wspólnik Spółki nabywającej powinien rozpoznawać dla celów PDOP przychody i koszty osiągane przez Spółkę nabywającą w części odpowiadającej posiadanemu przez Wnioskodawcę udziałowi w zysku Spółki nabywającej.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli sprzedający Przedsiębiorstwo (Spk) nie ureguluje zobowiązania związanego z kosztem uzyskania przychodu w terminach określonych w art. 15b ustawy o PDOP i tym samym spowoduje powstanie obowiązku dokonania korekty kosztów na podstawie art. 15b ustawy o PDOP, a nabywca Przedsiębiorstwa (Spółka nabywająca) przejmie takie zobowiązanie w ramach Przedsiębiorstwa i je ureguluje, kwotę uregulowanego zobowiązania Wnioskodawca będzie mógł, na podstawie art. 15b ust. 4 zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w części odpowiadającej posiadanemu przez Wnioskodawcę udziałowi w zysku Spółki nabywającej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj