Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-2-1/4511-237/15/BD
z 18 września 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, ze zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 maja 2015 r. (data wpływu do Organu – 15 czerwca 2015 r.), uzupełnionym 02 września 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych studentom i pracownikom w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego:

  • w części dotyczącej zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2015 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych studentom i pracownikom w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego.

Z uwagi na braki formalne wniosku, w piśmie z 21 sierpnia 2015 r. znak: IBPB-2-1/4511-237/15/BD, IBPB-1-2/4510-188/15/AnK wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 02 września 2015 r.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundusz ... powstał na mocy Memorandum ... wdrażania Mechanizmu Finansowego EOG 2009-2014 pomiędzy Islandią, Księstwem Liechtenstein i Królestwem Norwegii a Polską, jak również na mocy Memorandum ... wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 pomiędzy Królestwem Norwegii a Polską. Trzy kraje EFTA (Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu) będące zarazem członkami EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego), tj. Norwegia, Islandia i Liechtenstein zaoferowały bezzwrotną pomoc finansową dla Polski w postaci dwóch instrumentów pod nazwą: Mechanizm Finansowy EOG oraz Norweski Mechanizm Finansowy zwanych również funduszami norweskimi. W ramach Funduszu ... Wnioskodawca (Uczelnia) realizuje Mobilność Studentów i Pracowników Uczelni.

Działania te są prowadzone zgodnie z zasadami przyjętymi w równoległym programie „ ...” i obejmują:

  • wysyłanie studentów na część studiów do partnerskich uczelni w Norwegii i Islandii, gdzie studenci realizują uzgodniony program studiów trwający od 3 do 6 miesięcy,
  • wyjazdy i przyjazdy nauczycieli akademickich do i z uczelni partnerskich w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych, uczestnictwa w seminariach, szkoleniach, warsztatach, konferencjach, lub stażu towarzyszącym „work shadowing”.

W ramach programu jego uczestnicy (studenci i pracownicy uczelni) otrzymują stypendia (granty) z dystrybuowanych przez Fundusz ... i pochodzących z Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014. Przyznawane kwoty są wypłacane w walucie PLN.

Beneficjenci (studenci i pracownicy uczelni) otrzymują granty od Wnioskodawcy (Uczelni) na: zrealizowanie jednosemestralnych studiów w zagranicznej uczelni partnerskiej zgodnie z ustalonym programem studiów (studenci), przeprowadzanie cyklu wykładów w zagranicznej uczelni partnerskiej, bądź udziału w konferencji, seminariach, warsztatach lub stażu towarzyszącym, długość pobytu 5 dni (pracownicy).

Otrzymywane fundusze przeznaczone są na wyrównanie różnic w kosztach utrzymania pomiędzy Polską a krajem docelowym.

Przekazywane za pośrednictwem Wnioskodawcy (Uczelni) beneficjentom fundusze, to środki europejskie, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), oraz środki w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku ....

Operator programu Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) zwrócił się z prośbą o potwierdzenie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych środków dystrybuowanych przez Fundusz ... i pochodzących z Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 do Ministra Finansów. Wydana interpretacja odnosi się do całej obecnie realizowanej II edycji Funduszu – okres programowania 2009-2014, okres wdrażania 2013-2016, a więc obejmuje rok akademicki 2014/2015 oraz 2015/2016 (http://www.fss.org.pl/program/dokumenty-programowe) i uznaje, że wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych oraz od osób prawnych są:

  • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku ..., z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych),
  • środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy środki wypłacane indywidulanym beneficjentom (studentom i pracownikom) biorącym udział w mobilności w ramach Funduszu ... działanie Mobilność Studentów i Pracowników Uczelni – wyjazdy w celu realizacji części studiów/ przeprowadzenia zajęć dydaktycznych są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?
  2. W przypadku braku zwolnienia, od jakiej podstawy należy obliczać podatek? Czy należy odjąć od przyznanej stawki miesięcznej (student)/dziennej (pracownik) zwolnioną od podatku dietę według rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. i w związku z tym, czy pozostała w ten sposób kwota podlega opodatkowaniu?

Zdaniem Wnioskodawcy stypendia otrzymywane w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego powinny podlegać zwolnieniu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 i 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co więcej w przygotowaniu jest projekt rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 kwietnia 2015 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów z tytułu stypendiów przeznaczonych na wyjazdy zagraniczne przyznawanych w ramach równoległego programu wymian studenckich i pracowniczych „ ...”. Projekt rozporządzenia powstał na wniosek Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ze względu na słabe zainteresowanie naukowców programem, wynikającym z konieczności opodatkowania otrzymywanych stypendiów, którzy w odróżnieniu od studentów płacą podatek dochodowy od osób fizycznych od dużej części otrzymywanego stypendium. Odstąpienie od opodatkowania stanowiłoby realizację zachęty zawartej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 12288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r., w którym to stwierdza się: „Należy zachęcać państwa członkowskie, aby zgodnie z prawem krajowym zwalniały stypendia z jakiegokolwiek opodatkowania i kosztów socjalnych. Takie samo zwolnienie powinno stosować się do podmiotów publicznych, lub prywatnych, udzielających takiego wsparcia finansowego zainteresowanym osobom”. Zwolnienie z opodatkowania pozwoliłoby uczestnikom Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego na pokrycie całości kosztów pobytu za granicą w krajach należących do najdroższej grupy krajów i brak konieczności uruchamiania środków własnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z generalną zasadą opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361, ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z wniosku wynika, że w ramach Funduszu ... Wnioskodawca (Uczelnia) realizuje Mobilność Studentów i Pracowników Uczelni. W ramach programu jego uczestnicy (studenci i pracownicy uczelni) otrzymują stypendia (granty) z dystrybuowanych przez Fundusz ... i pochodzących z Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014. Przyznawane kwoty są wypłacane w walucie PLN. Beneficjenci (studenci i pracownicy uczelni) otrzymują granty od Wnioskodawcy (Uczelni) na: zrealizowanie jednosemestralnych studiów w zagranicznej uczelni partnerskiej zgodnie z ustalonym programem studiów (studenci), przeprowadzanie cyklu wykładów w zagranicznej uczelni partnerskiej, bądź udziału w konferencji, seminariach, warsztatach lub stażu towarzyszącym, długość pobytu 5 dni (pracownicy). Otrzymywane fundusze przeznaczone są na wyrównanie różnic w kosztach utrzymania pomiędzy Polską a krajem docelowym. Przekazywane za pośrednictwem Wnioskodawcy (Uczelni) beneficjentom fundusze, to środki europejskie, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz środki w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku ....

Wnioskodawca uważa, że stypendia otrzymywane w ramach Funduszu … powinny podlegać zwolnieniu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 i 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku ..., z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Z treści przywołanego przepisu wynika, że zwolnienie nim objęte adresowane jest do podmiotów (beneficjentów), które otrzymują płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Ze złożonego wniosku wynika, iż projekt ten realizuje Wnioskodawca i to on otrzymuje środki. Natomiast studenci i nauczyciele są tylko uczestnikami tego projektu. Tym samym zwolnienie uregulowane wskazanym przepisem nie będzie miało zastosowania do świadczeń (stypendiów – grantów) otrzymywanych przez studentów czy też pracowników uczelni.

Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Z kolei na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, ze zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 885, ze zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c tej ustawy.

Są to zatem:

-pkt 1 ust. 3 art. 5 – środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

-pkt 2 ust. 3 art. 5 – niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

  1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
  2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
  3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

-pkt 4 ust. 3 art. 5 – środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji na wydatki ściśle określone w ustawie,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

-pkt 5a ust. 3 art. 5 – środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;

-pkt 5b ust. 3 art. 5 – środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;

-pkt 5c ust. 3 art. 5 – środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.).

Jak wskazał we wniosku Wnioskodawca Fundusz ... powstał na mocy Memorandum ... wdrażania Mechanizmu Finansowego EOG 2009-2014 pomiędzy Islandią, Księstwem Liechtenstein i Królestwem Norwegii a Polską, jak również na mocy Memorandum ... wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 pomiędzy Królestwem Norwegii a Polską. Trzy kraje EFTA (Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu) będące zarazem członkami EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego), tj. Norwegia, Islandia i Liechtenstein zaoferowały bezzwrotną pomoc finansową dla Polski w postaci dwóch instrumentów pod nazwą: Mechanizm Finansowy EOG oraz Norweski Mechanizm Finansowy zwanych również funduszami norweskimi.

Zauważyć ponadto należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż wypłacane stypendia (granty) dla studentów i pracowników Wnioskodawcy będących uczestnikami projektu, którzy wezmą udział w Mobilności Studentów i Pracowników Uczelni w ramach Funduszu ... zostaną sfinansowane ze środków europejskich enumeratywnie wymienionych w ustawie o finansach publicznych, tj. w art. 5 ust. 3 pkt 2 lit. a) i b) tejże ustawy. Zatem przedmiotowe stypendia (granty) wypłacane studentom i pracownikom Wnioskodawcy będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za prawidłowe.

Biorąc pod uwagę, iż Organ interpretacyjny potwierdził stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego bezprzedmiotowa tym samym stała się analiza pytania drugiego zawartego w przedmiotowej interpretacji, dlatego też Organ nie zajął w tej sprawie stanowiska.

Wskazać ponadto należy, że rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2015 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U., poz. 1176) w § 1 stanowi, iż zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów osób fizycznych z tytułu stypendiów na wyjazdy zagraniczne otrzymywanych w ramach programu „ ...”, w części przekraczającej dochody zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361, ze zm.).

Zaniechanie, to odnosi się tylko i wyłącznie do nadwyżki stypendiów otrzymywanych w ramach programu „ ...”. W jego treści nie ma jednak mowy o stypendiach wypłacanych studentom i pracownikom biorącym udział w Mobilności Studentów i Pracowników Uczelni w ramach Funduszu ..., które to stypendia sfinansowane zostaną ze środków pochodzących z Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj