Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1231/11-2/MM
z 30 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1231/11-2/MM
Data
2012.01.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Ustawa o grach hazardowych --> Podatek od gier --> Stawka podatku od gier


Słowa kluczowe
gry
podatek od gier
stawki podatku


Istota interpretacji
Właściwą stawką podatku od gier dla urządzanych przez Wnioskodawcę zakładów wzajemnych polegających na sportowym współzawodnictwie zwierząt (totalizator koński) będzie stawka w wysokości 2,5%, natomiast właściwą stawką podatku od gier dla urządzanych przez Zainteresowanego zakładów wzajemnych polegających współzawodnictwie ludzi (totalizator piłkarski) będzie stawka w wysokości 12%.



Wniosek ORD-IN 327 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2011r. (data wpływu 28 października 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie określenia właściwych stawek podatku od gier w przypadku równoległego urządzania totalizatora końskiego oraz totalizatora piłkarskiego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie określenia właściwych stawek podatku od gier w przypadku równoległego urządzania totalizatora końskiego oraz totalizatora piłkarskiego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Działalność Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) koncentruje się na urządzaniu zakładów wzajemnych na sportowe współzawodnictwo zwierząt (dalej: totalizator koński). Spółka legitymuje się zezwoleniem wydanym przez Ministra Finansów w formie decyzji — art. 32 ust. 2 ugh, w którym zezwolono jej urządzanie właśnie totalizatora końskiego. Wymóg ścisłego określenia w zezwoleniu rodzaju zakładów wzajemnych wynika z art. 43 ust. 1 pkt 4 ugh.

W przyszłości Spółka rozważa podjęcie działalności w zakresie urządzania zakładów wzajemnych na sportowe współzawodnictwo ludzi (dalej: totalizator piłkarski). Oczywiście przed datą rozpoczęcia tej działalności Spółka będzie musiała otrzymać zezwolenie od Ministra Finansów w którym jako rodzaj zakładów wzajemnych objętych tym zezwoleniem wskazany zostanie totalizator piłkarski.Po otrzymaniu zezwolenia od Ministra Finansów na urządzanie totalizatora piłkarskiego, Spółka będzie równolegle urządzała dwa rodzaje zakładów wzajemnych, tj. totalizator koński i piłkarski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie stawki podatku od gier będą miały zastosowanie w przypadku równoległego urządzania przez Spółkę totalizatora końskiego i totalizatora piłkarskiego na podstawie odrębnych zezwoleń wydanych przez Ministra Finansów...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W przypadku równoległego urządzania przez niego totalizatora końskiego oraz piłkarskiego do opodatkowania wpłaconych stawek będą miały zastosowanie dwie stawki podatku od gier. Do opodatkowania stawek przyjętych w związku z urządzaniem totalizatora końskiego zastosowanie będzie miała stawka w wysokości 2,5%. Natomiast suma stawek przyjętych w związku z urządzaniem totalizatora piłkarskiego powinna zostać opodatkowana podatkiem od gier liczonym wg 12% stawki podatku.

Stanowisko swoje Spółka wywodzi z brzmienia art. 74 pkt 6 i 7 ugh. Przepis ten przewiduje, że:

„Art. 74. Stawka podatku od gier wynosi dla:

(…)

6. zakładów wzajemnych na sportowe współzawodnictwo zwierząt na podstawie zezwoleń udzielanych wyłącznie na ich urządzanie 2,5 %;

7. zakładów wzajemnych innych niż wymienione w pkt 6 12%”.

Mając na uwadze, że Spółka będzie legitymowała się zezwoleniem na urządzanie totalizatora końskiego, a więc zakładów wzajemnych na sportowe współzawodnictwo zwierząt, to zobowiązana będzie stosować 2,5% stawkę podatku od gier do opodatkowania przyjętych w związku z urządzaniem tego totalizatora stawek. Na podstawie zezwolenia Ministra Finansów na urządzanie totalizatora końskiego Spółka będzie mogła urządzać wyłącznie zakłady wzajemne tego rodzaju. Tym samym spełnione będą wszystkie przesłanki do zastosowania stawki podatku od gier z art. 74 pkt 6 ugh do opodatkowania stawek przyjmowanych w ramach totalizatora końskiego.

Natomiast stawka podatku do opodatkowania stawek wpłaconych w związku z urządzaniem totalizatora piłkarskiego wyniesie 12%. Na mocy art. 74 pkt 7 ugh stawka ta ma zastosowanie do wszystkich innych zakładów wzajemnych niż zakłady wzajemne wymienione w pkt 6 tego artykułu. Oznacza to, że zawsze zakłady wzajemne na sportowe współzawodnictwo ludzi muszą być opodatkowane stawką wynoszącą 12%.

Przepisy art. 74 pkt 6 i 7 są względem siebie komplementarne i nie wykluczają możliwości zastosowania obydwu stawek przez jednego podatnika, który jednocześnie prowadzi dwa rodzaje zakładów wzajemnych, w tym m. in. totalizator koński i piłkarski.Mając na uwadze powyższe, Spółka prosi o potwierdzenie jej stanowiska w sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Warunki urządzania i zasady prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach regulują przepisy ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 ze zm.), zwana dalej „ustawą o grach”, o czym stanowi art. 1 tej ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o grach, zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, polegające na odgadywaniu:

  1. wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek - totalizatory;
  2. zaistnienia różnych zdarzeń, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, między przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej - bukmacherstwo.


W myśl art. 74 pkt 6 i 7 ustawy o grach stawka podatku od gier wynosi dla zakładów wzajemnych na sportowe współzawodnictwo zwierząt na podstawie zezwoleń udzielanych wyłącznie na ich urządzanie - 2,5 %; zakładów wzajemnych innych niż wymienione w pkt 6 -12%.

Z okoliczności przedstawionych w niniejszym wniosku wynika, iż Wnioskodawca koncentruje się na urządzaniu zakładów wzajemnych na sportowe współzawodnictwo zwierząt – totalizator koński. Spółka legitymuje się zezwoleniem wydanym przez Ministra Finansów w formie decyzji, w której zezwolono jej urządzanie właśnie totalizatora końskiego. W przyszłości Spółka rozważa podjęcie działalności w zakresie urządzania zakładów wzajemnych na sportowe współzawodnictwo ludzi - totalizator piłkarski. Przed datą rozpoczęcia tej działalności Spółka będzie musiała otrzymać zezwolenie od Ministra Finansów w którym jako rodzaj zakładów wzajemnych objętych tym zezwoleniem wskazany zostanie totalizator piłkarski. Po otrzymaniu zezwolenia od Ministra Finansów na urządzanie totalizatora piłkarskiego, Spółka będzie równolegle urządzała dwa rodzaje zakładów wzajemnych, tj. totalizator koński i piłkarski.

Biorąc pod uwagę okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu odgrywa powołany wyżej przepis art. 74 pkt 6 i 7 ustawy o grach, który określa właściwe stawki podatku od gier w zależności o rodzaju gry podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem. Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza równolegle urządzać zakłady wzajemne polegające na prowadzeniu totalizatora końskiego i piłkarskiego. Co istotne w przedmiotowej sprawie to fakt, iż Wnioskodawca będzie się legitymował odrębnymi zezwoleniami wydanymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na prowadzenie i urządzanie obu rodzajów totalizatorów.

W konsekwencji tut. Organ podatkowy stwierdza, iż właściwą stawką podatku od gier dla urządzanych przez Wnioskodawcę zakładów wzajemnych polegających na sportowym współzawodnictwie zwierząt (totalizator koński) będzie stawka w wysokości 2,5%, natomiast właściwą stawką podatku od gier dla urządzanych przez Zainteresowanego zakładów wzajemnych polegających współzawodnictwie ludzi (totalizator piłkarski) będzie stawka w wysokości 12%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj