Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-59/12/HK
z 20 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-59/12/HK
Data
2012.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
azbest
budżet gminy
dofinansowanie
jednostka samorządu terytorialnego
obowiązek płatnika
przychód


Istota interpretacji
Czy usługa sfinansowana w całości z budżetu Gminy X jako dofinansowanie osobom fizycznym, w związku z realizacją Programu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie Gminy X mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z powyższym płatnik, tj. Gmina X, ma obowiązek wystawienia Informacji PIT-8C?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 20 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia w postaci usuwania wyrobów zawierających azbest - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia w postaci usuwania wyrobów zawierających azbest.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 08 lutego 2012 r. znak: IBPB II/1/415-59/11/HK wezwano o jego uzupełnienie. Pismem z dnia 13 lutego 2012 r. dokonano uzupełnienia wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 14 maja 2002 r. Rada Ministrów Rzeczpospolitej Polskiej przyjęła „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski”. Program ten obejmuje okres 30-letni tj. lata 2003-2032. W celu realizacji zadań przewidzianych w ww. programie oraz wychodząc na przeciw rozwiązaniom problemu likwidacji azbestu na swoim terenie Gmina X (Wnioskodawca), przeprowadziła inwentaryzację odpadów zawierających azbest a także opracowała „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy X”, przyjęty uchwałą Rady Gminy X z dnia 30 czerwca 2008 r. w sprawie przyjęcia „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy X”, zmienionej uchwałą Rady Gminy X z dnia 28 sierpnia 2008 r.

W 2011 r. Gmina X dofinansowywała osobom fizycznym usługę, w ramach ww. Programu. Usługa ta polegała na demontażu, transporcie i unieszkodliwianiu odpadów niebezpiecznych, zawierających azbest pochodzący z budynków mieszkalnych i gospodarczych z terenu Gminy X.

Na realizację przedmiotowego zadania Gmina X otrzymała dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 19.980 zł oraz pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 19.980 zł. Dotację przyjęto do budżetu Gminy Rudziniec jako dochód zaś pożyczkę jako przychód.

Realizacja zadania nastąpiła na podstawie zlecenia wydanego przez Urząd Gminy X dla Zakładu Budżetowego Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, do którego dołączono wykaz obiektów budowlanych, na których należało zrealizować zadanie, a sporządzony na podstawie wniosków złożonych przez osoby fizyczne (stosownie do postanowień Regulaminu usuwania azbestu z obiektów budownictwa indywidualnego z terenu Gminy X w 2011 r. w ramach „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy X na lata 2008-2032”, przyjętego zarządzeniem Wójta Gminy X z dnia 24 stycznia 2011 r.).

Wnioskodawca podkreśla, iż z osobami fizycznymi, którym sfinansowano realizację zadania w ramach Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest Gmina X nie zawarła umów (jak przedstawiono powyżej realizacja zadania nastąpiła na podstawie stosownych wniosków złożonych przez osoby fizyczne).

W budżecie Gminy X na realizację zadania ujęto wydatek w paragrafie 3030 jako różne wydatki na rzecz osób fizycznych, zapłata następowała bezpośrednio na rachunek bankowy wykonawcy usługi, tj. Zakładu Budżetowego Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, jako jednostki organizacyjnej Gminy X. Jak z powyższego wynika osoby fizyczne nie otrzymały środków finansowych.

Usługa w zakresie demontażu, transportu i unieszkodliwienia odpadów niebezpiecznych zawierających azbest wykonana dla danej osoby fizycznej w 100 % sfinansowana została przez Gminę X, tj. 50% ze środków pochodzących z dotacji (tj. z dochodów budżetu Gminy) oraz w 50% ze środków pochodzących z pożyczki (tj. z przychodów Gminy).

W treści uzupełnienia z dnia 13 lutego 2012 r. Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe zawarte we wniosku z dnia 18 stycznia 2012 r. wyjaśniając, że:

  1. Gmina X poniesie koszty związane z realizacją „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy” na podstawie faktury wystawionej na Urząd Gminy X przez Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, tj. wykonawcę przedsięwzięcia, a co za tym idzie osoby fizyczne objęte Programem otrzymają nieodpłatne świadczenia w postaci usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest.
  2. Nie będzie sytuacji, w której faktury za realizację usługi będą wystawiane dla poszczególnych osób fizycznych, w związku z czym dofinansowanie nie będzie stanowiło dotacji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
  3. Na realizację Programu Gmina X otrzymała dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 19.980 zł oraz pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 19.980 zł (jak z powyższego wynika finansowanie Programu nastąpi w 100% ze środków zewnętrznych, a nie ze środków własnych Gminy). Dotację przyjęto do budżetu Gminy X jako dochód zaś pożyczkę jako przychód.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powyższa usługa, sfinansowana w całości z budżetu Gminy X, jako dofinansowanie osobom fizycznym, w związku z realizacją Programu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie Gminy X, mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z powyższym płatnik, tj. Gmina X, ma obowiązek wystawienia informacji PIT-8C...

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe zdarzenie mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a konkretnie zaś w ust. 1 pkt 114 tegoż artykułu. W związku z powyższym Gmina X jest zwolniona z wystawienia informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie, bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Stosownie do art. 211 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany na rok budżetowy (art. 211 ust. 2 ww. ustawy). Rokiem budżetowym jest rok kalendarzowy (art. 211 ust. 3 ww. ustawy). Podstawą gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku budżetowym jest uchwała budżetowa (art. 211 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 212 ust. 1 ustawy o finansach publicznych uchwała budżetowa określa:

  1. łączną kwotę planowanych dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych;
  2. łączną kwotę planowanych wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych;
  3. kwotę planowanego deficytu albo planowanej nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego wraz ze źródłami pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
  4. łączną kwotę planowanych przychodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
  5. łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
  6. limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90;
  7. kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego;
  8. szczególne zasady wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w roku budżetowym, wynikające z odrębnych ustaw;
  9. uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy;
  10. inne postanowienia, których obowiązek zamieszczenia w uchwale budżetowej wynika z postanowień organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca – Gmina X opracowała „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy X”, przyjęty uchwałą Rady Gminy X z dnia 30 czerwca 2008 r. i zmieniony uchwałą z dnia 28 sierpnia 2008 r.

W 2011 r. Gmina X dofinansowywała osobom fizycznym usługę, w ramach ww. Programu polegającą na demontażu, transporcie i unieszkodliwianiu odpadów niebezpiecznych, zawierających azbest pochodzący z budynków mieszkalnych i gospodarczych z terenu Gminy X.

Na realizację przedmiotowego zadania Gmina X otrzymała dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 19.980 zł oraz pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 19.980 zł. Zarówno kwota otrzymanej przez Gminę X dotacji jak i kwota uzyskanej pożyczki zostały przyjęte do budżetu Gminy X (odpowiednio jako dochód i przychód budżetu). W budżecie Gminy X na realizację zadania ujęto wydatek w paragrafie 3030 jako różne wydatki na rzecz osób fizycznych, zapłata następowała bezpośrednio na rachunek bankowy wykonawcy usługi, tj. Zakładu Budżetowego Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, jako jednostki organizacyjnej Gminy X.

Z powyższego wynika, iż osoby fizyczne nie otrzymały środków finansowych. Osoby te otrzymały nieodpłatne świadczenie w postaci sfinansowania usunięcia z ich posesji odpadów zawierających azbest.

Zatem wartość tychże nieodpłatnych świadczeń stanowi dla nich przychód podatkowy w rozumieniu powołanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako że finansowany jest z budżetu Gminy X – jednostki samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek określonych w treści tegoż przepisu, w tym warunku dotyczącego dokonywania ww. świadczenia w ramach programów rządowych.

Jednocześnie należy zauważyć, iż sytuacja, w której środki pieniężne przeznaczone przez Gminę X na ponoszenie kosztów ww. usług będą pochodzić z dotacji bądź pożyczki udzielonej Gminie przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej bądź Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie ma wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy. Istotne jest bowiem wyłącznie to, że koszty poniesione przez Gminę X w związku z „Programem usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy X” będą pochodzić bezpośrednio ze środków budżetu Gminy (w tym np. zasilanego dotacjami czy też zaciąganymi pożyczkami) oraz spełnione zostaną pozostałe przesłanki określone w treści tegoż przepisu.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj