Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/4511-598/15/RS
z 17 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2015 r. (data wpływu 18 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Uniwersytet (Wnioskodawca), utworzony na podstawie ustawy z dnia …, jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki.

W dniu 21 listopada 2012 r. została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pt. „I.” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pomiędzy: Narodowym Centrum Badań i Rozwoju z siedzibą w W. oraz Wnioskodawcą.

Wnioskodawca w ww. projekcie będzie zawierał trójstronne umowy dotyczące organizacji i odbycia stażu zawodowego. Stronami umowy będą: Wnioskodawca, studentka/student oraz przedsiębiorstwo, w którym będzie realizowany staż. Przedmiotem umowy jest organizacja i odbycie stażu zawodowego w przedsiębiorstwie. Staż kierowany jest do studentki/studenta kierunku I., którzy rozpoczęli naukę w roku akademickim 2012/2013. W ramach ww. projektu w roku akademickim 2014/2015 zaplanowano co najmniej 20 staży zawodowych w wymiarze minimum 4 tygodni. Staż realizowany będzie jednorazowo, w sposób ciągły, w miesiącach lipiec, sierpień, wrzesień 2015 r. i obejmować będzie łącznie 160 h, przeciętnie 40 h tygodniowo. Z tytułu odbycia stażu zawodowego studentka/student otrzyma od Wnioskodawcy stypendium stażowe w kwocie 1.400 zł. Świadczenie będzie wypłacane ze środków projektu.

Staż ma na celu poznanie przez studentki i studentów zasad działania przedsiębiorstwa oraz nabycie doświadczenia zawodowego ułatwiającego start zawodowy na rynku pracy. Realizatorem projektu jest Wnioskodawca.


Studentka/student nie może odbywać stażu w przedsiębiorstwie, w którym:


  1. jest właścicielem lub współwłaścicielem,
  2. pozostaje w związku małżeńskim z jego właścicielem lub współwłaścicielem,
  3. pozostaje w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej z jego właścicielem lub współwłaścicielem,
  4. jest zatrudniony na umowę o pracę.


Studentki i studenci, którym Wnioskodawca będzie wypłacał stypendia stażowe, będą uczestnikami projektu pt. „I.” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, natomiast stypendia stażowe będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy od wypłaconych świadczeń z tytułu odbycia stażu zawodowego studentkom i studentom studiów I stopnia kierunku I. należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, art. 21 ust 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ponieważ stypendium stażowe organizowane jest z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest współfinansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a studentka/student odbywający staż jest uczestnikiem projektu w związku z tym na podstawie przytoczonych przepisów, stypendia stażowe podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że nie jest zobowiązany do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. świadczenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 21 listopada 2012 r. została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pt. „I.” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pomiędzy: Narodowym Centrum Badań i Rozwoju z siedzibą w W. oraz Wnioskodawcą.

Wnioskodawca w ww. projekcie będzie zawierał trójstronne umowy dotyczące organizacji i odbycia stażu zawodowego. Stronami umowy będą: Wnioskodawca, studentka/student oraz przedsiębiorstwo, w którym będzie realizowany staż. Przedmiotem umowy jest organizacja i odbycie stażu zawodowego w przedsiębiorstwie. Staż kierowany jest do studentki/studenta kierunku I., którzy rozpoczęli naukę w roku akademickim 2012/2013. W ramach ww. projektu w roku akademickim 2014/2015 zaplanowano co najmniej 20 staży zawodowych w wymiarze minimum 4 tygodni. Staż realizowany będzie jednorazowo, w sposób ciągły, w miesiącach lipiec, sierpień, wrzesień 2015 r. i obejmować będzie łącznie 160 h, przeciętnie 40 h tygodniowo. Z tytułu odbycia stażu zawodowego studentka/student otrzyma od Wnioskodawcy stypendium stażowe w kwocie 1.400 zł. Świadczenie będzie wypłacane ze środków projektu.

Staż ma na celu poznanie przez studentki i studentów zasad działania przedsiębiorstwa oraz nabycie doświadczenia zawodowego ułatwiającego start zawodowy na rynku pracy. Realizatorem projektu jest Wnioskodawca.


Studentka/student nie może odbywać stażu w przedsiębiorstwie, w którym:


  1. jest właścicielem lub współwłaścicielem,
  2. pozostaje w związku małżeńskim z jego właścicielem lub współwłaścicielem,
  3. pozostaje w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej z jego właścicielem lub współwłaścicielem,
  4. jest zatrudniony na umowę o pracę.


Studentki i studenci, którym Wnioskodawca będzie wypłacał stypendia stażowe, będą uczestnikami projektu pt. „I.” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, natomiast stypendia stażowe będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.).

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że wypłacane przez Wnioskodawcę studentkom i studentom (tj. uczestnikom projektu współfinansowanego ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) stypendia stażowe – jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym od wypłaconych kwot Wnioskodawca nie będzie obowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj